Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:42

Dus om het allemaal even kort samen te vatten.

AID komt voor controle,onaangekondigd.
Dan moeten de paspoorten aanwezig zijn.

Stel er staan 20 paarden op een stal. 10 van de stal houder en 10 in pension, van de paarden van de stal houder zijn alle papieren aanwezig, en van de overige 10 niet.

Komt er dan per paard een boette van €500,-?

Ik zie hier heel veel piepen en zeuren, maar als je nou zelf eens die €500,- moet dokken zou ik toch heel rap zorgen dat mijn papieren bij mijn paard aanwezig zijn. :j
Laatst bijgewerkt door heleen88 op 24-10-13 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

RHReiner

Citaat:
Nou heb ik mijn paard niet gekocht maar zelf gefokt, dus niet mijn eigendom heb geen ver(koop)contract
Kromme redenering hoor dat kan ook niet kloppen.

Dan kun je bij een notaris een eigendomsbewijs laten opstellen.
Dit is in Duitsland al jaren heel normaal.

LadyMadonna

Volgens mij is het pve de instantie die in basis de paspoorten verstrekt, ook richting stamboeken en knhs, dus ik denk dat je je daar het beste toe kunt richten.

Verder even een misverstand uit de weg ruimen: het paspoort dient zich bij de houder van het paard te bevinden, niet daadwerkelijk bij het paard zelf.
Dus als jouw paard op een achteraf landje staat, hoef je daar echt niet je paspoort ergens te verstoppen.

Verder blijft het kromme onduidelijke regelgeving.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:45

RHReiner schreef:
Citaat:
Er IS namelijk geen bewijs van eigendom bij paarden

Jawel, een ver(koop)contract is een rechtsgeldig eigendomsbewijs.

Tuurlijk niet. Een koopcontract zegt alleen dat de eigendom (waarschijnlijk) op die datum is overgegaan van A naar B. Dat wil niet zeggen dat B nú eigenaar is. Die kan het goed/paard namelijk net zo goed weer hebben verkocht aan C.

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:45

ik zou nooit mijn paspoort afgeven, stel je voor er is brand, alweer een inbraak of dergelijke..
kun jij terwijl het niet jou schuld is ook nog opdraaien voor de kosten, en ik vind niet dat een pensionhouder iets te doen heeft met mijn paard en zijn paspoort.

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:46

en als je paard nou geen paspoort heeft :=

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:47

CharlesZ schreef:
en als je paard nou geen paspoort heeft :=

Paarden vanaf 6 maanden oud zijn verplicht een paspoort te hebben.

RHReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:47

LadyMadonna schreef:
Volgens mij is het pve de instantie die in basis de paspoorten verstrekt, ook richting stamboeken en knhs, dus ik denk dat je je daar het beste toe kunt richten.

Verder even een misverstand uit de weg ruimen: het paspoort dient zich bij de houder van het paard te bevinden, niet daadwerkelijk bij het paard zelf.
Dus als jouw paard op een achteraf landje staat, hoef je daar echt niet je paspoort ergens te verstoppen.

Verder blijft het kromme onduidelijke regelgeving.

De PVE verstrekt niet alle paspoorten, dit doen stamboeken en de KNHS zelf.
Een paspoort dient zich niet bij de houder van het paard te bevinden maar daadwerkelijk bij het betreffende dier zelf.

elk paard is verplicht een paspoort te hebben. Chippen is niet overal verplicht, in plaats van chippen zou je ook DNA kunnen afnemen. Als je paard geen paspoort heeft ben je verplicht er een aan te vragen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:48

RHReiner schreef:
Citaat:
Nou heb ik mijn paard niet gekocht maar zelf gefokt, dus niet mijn eigendom heb geen ver(koop)contract
Kromme redenering hoor dat kan ook niet kloppen.

Dan kun je bij een notaris een eigendomsbewijs laten opstellen.
Dit is in Duitsland al jaren heel normaal.

Maar om nou bij een notaris dit op te laten maken is ook raar wie zegt dat het mijn paard is? Dat weet een notaris ook niet dus ook fraude gevoelig denk ik zo.
Echt een waterdicht systeem is er niet ben ik bang.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:50

rumay schreef:
Maar om nou bij een notaris dit op te laten maken is ook raar wie zegt dat het mijn paard is? Dat weet een notaris ook niet dus ook fraude gevoelig denk ik zo.
Echt een waterdicht systeem is er niet ben ik bang.

Alleen net zoals bij een auto met eigendomsbewijs en deel 1 en 2 zegmaar lijkt me redelijk waterdicht. Iig tot nu toe van wat ik heb gehoord/gelezen lijkt het me nog het meest waterdicht. Zou daarom denk ik een hele goede stap zijn als er naar dit systeem word overgestapt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:53

Rianneke schreef:
Is het terrein van jou of van iemand anders? Want als jij bijv. op jou weitje dieren hebt lopen waarvan de identificatie niet klopt dan kunnen ze ook de eigenaar niet achterhalen en gaan ze er denk ik vanuit dat jij eigenaar bent...

Maar goed dat is iets wat ik denk en ik weet natuurlijk niet precies hoe de aid te werk gaat in zulke gevallen.

Het terrein is niet van mij.

Rumay, je hebt als het goed is wel een dekbewijs toch? Dan kun je daarmee in elk geval aannemelijk maken dat het veulen van diezelfde merrie wat een jaar later geboren is door jou gefokt is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:54

Wat betreft kliniek ik weet, zou je zeggen dat het zo werkt. Alleen nog nooit is er een keer naar een paspoort gevraagd. Niet bij onze tinker en niet bij de merens ervoor. Geen medicatie ingevuld, zelfs niet bij operaties of kastraties. :n in het begin steeds trouw meegesleept maar er op een gegeven moment maar mee gestopt. Het betreft zeker 5 verschillende klinieken verspreid over het hele land zo ongeveer waarvan 3 grotere zelfs. Nu hadden beiden een niet slachtverklaring dus medicatieinvullen niet van toepassing maar er is zelfs nooit naar gevraagd. :x

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:57

Koper schreef:
Rumay, je hebt als het goed is wel een dekbewijs toch? Dan kun je daarmee in elk geval aannemelijk maken dat het veulen van diezelfde merrie wat een jaar later geboren is door jou gefokt is.

Ik heb dat 'probleem' wat rumay heeft ook. Mijn paard is ook bij mij geboren, maar is niet via een goedgekeurde dekhengst en dus zonder dekbewijs gegaan. En zo zijn er nog veel meer paarden in NL. Dus dat zal altijd fraude gevoelig blijven met de veulens die niet via een dekstation of dekhengsthouder worden gedaan.

ruitje

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:01

Kan iemand mij vertellen wat nou de boete per paard is? Lees van 250 tot 750 :)

RHReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:02

Voor deze vraag contact opnemen met een notaris. Ze gaan uiteraard niet klakkeloos aannemen dat het betreffende dier van de aanvrager is. :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:03

Koper schreef:
Het terrein is niet van mij.

Dan heb jij je zaakjes netjes op orde en zijn de gevolgen voor de eigenaar van het landje naar mijn idee!

stunning schreef:
Alleen net zoals bij een auto met eigendomsbewijs en deel 1 en 2 zegmaar lijkt me redelijk waterdicht. Iig tot nu toe van wat ik heb gehoord/gelezen lijkt het me nog het meest waterdicht. Zou daarom denk ik een hele goede stap zijn als er naar dit systeem word overgestapt.

Of het systeem zoals bij de koeien. Bij verkoop geef je aan aan wie je hem verkocht hebt incl zijn ubn nummer. En als de koe dan niet word aangemeld bij zijn volgende eigenaar worden er verdere stappen genomen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:04

stunning schreef:
Ik heb dat 'probleem' wat rumay heeft ook. Mijn paard is ook bij mij geboren, maar is niet via een goedgekeurde dekhengst en dus zonder dekbewijs gegaan. En zo zijn er nog veel meer paarden in NL. Dus dat zal altijd fraude gevoelig blijven met de veulens die niet via een dekstation of dekhengsthouder worden gedaan.

Heeft je paard papier/paspoort waarin staat wie de ouders zijn en wie de fokker is?

En ja ik weet dat paspoort geen eigendomsbewijs is. Maar je kunt dan wel aantonen dat jij het paard gefokt hebt. Lijkt mij?

Rianneke, okee dus mijn paard is niet bij voorbaat verdacht als de identificatie van andere dieren op het terrein niet klopt?

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:08

Koper schreef:
stunning schreef:

Heeft je paard papier/paspoort waarin staat wie de ouders zijn en wie de fokker is?

En ja ik weet dat paspoort geen eigendomsbewijs is. Maar je kunt dan wel aantonen dat jij het paard gefokt hebt. Lijkt mij?

Rianneke, okee dus mijn paard is niet bij voorbaat verdacht als de identificatie van andere dieren op het terrein niet klopt?

Ik sta in het paspoort er dus uiteraard als fokker/eerste eigenaar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:10

Dan lijkt me dat als iemand anders beweert dat het paard van hem is hij dat toch op z'n minst aannemelijk moet maken. Wat niet kan omdat jij nooit iets hebt ondertekend dat je het paard verkocht hebt.

Of denk ik nou te logisch :Y)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:16

Koper schreef:
Dan lijkt me dat als iemand anders beweert dat het paard van hem is hij dat toch op z'n minst aannemelijk moet maken. Wat niet kan omdat jij nooit iets hebt ondertekend dat je het paard verkocht hebt.

Ik heb diverse paarden (gehad) en nog nooit een gekocht of verkocht met iets te ondertekenen.
Ze staan ook nog allemaal op naam van de fokker.

Dus in die zin is het niet zo dat iemand iets kan bewijzen omdat er wel iets getekend moet zijn.
Dit gebeurt vaak niet.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:17

Dniez schreef:
Dat vind ik dus niet kunnen ik zou het echt niet afgeven

Dit dus. Paspoort blijft thuis!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:22

Dus als ik het goed lees moet de verzorger de paspoorten kunnen laten zien?

Wij huren stallen incl hooi en stro bij een (gepensioneerde boer, dia al niet meer bij de boerderij woont). Wij doen de verzorging zelf, of met z'n allen, mij paspoort ligt dan ook bij de buren die mijn paard verzorgen. Dit komt omdat wij vroeger samen op concour gingen en ik dat ding altijd vergat, dus samen in 1 map gedaan. Het grappige komt dus dat we de paspoort moeten hebben van zijn pony, omdat wij die verzorgen! hihi

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:48

little_king schreef:
Koper schreef:

Ik heb diverse paarden (gehad) en nog nooit een gekocht of verkocht met iets te ondertekenen.
Ze staan ook nog allemaal op naam van de fokker.

Dus in die zin is het niet zo dat iemand iets kan bewijzen omdat er wel iets getekend moet zijn.
Dit gebeurt vaak niet.

Dat snap ik. Maar als iemand in het paspoort staat als fokker. En het paard ook bij diegene is. Wat is dan de meest voor de hand liggende conclusie?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:50

Rhreiner: en hoe denk je dat stamboeken/knhs aan hun paspoorten komen? Het pve is hier de overkoepelde organisatie voor.

RHReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:04

LadyMadonna schreef:
Rhreiner: en hoe denk je dat stamboeken/knhs aan hun paspoorten komen? Het pve is hier de overkoepelde organisatie voor.

Ik ben er van op de hoogte hoe de KNHS en stamboeken aan hun paspoorten komen. Ik vermeld alleen dat de KNHS en diverse stamboeken gemandateerde paspoortuitgevende instanties zijn.
Het PVE geeft zelf geen paspoorten uit. Er worden alleen wel door de stamboeken paspoorten uitgegeven met het PVE logo.