
Ik heb er totaal geen verstand van, hoop dat alles goedkomt TS!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Neon schreef:De vergelijking met een kind gaat naar mijn mening wel op. Voetgangers, fietsers, kinderen, ruiters etc. Zijn zwakke verkeersdeelnemers! Daar dient dus rekening mee gehouden te worden en nogmaals artikel 5 van de wegenverkeerswet gaat altijd op. Dus ook indien 2 grote tractoren elkaar willen passeren en er slechts 50 cm ruimte overblijft voor eandere weggebruikers! En of dat nou een paard is, of een hond, een mens of voor mijn part een karavaan kamelen, maakt niets uit. 5 minuten wachten zodat eerst een zwakke weggebruiker langs kan een dan de twee tractoren langs lkaar kunnen om vervolgens alsnog het paard te passeren lijkt mij niet meer dan redelijk en een kwestie van fatsoen. Alle weggebruikers hebben even veel recht om zich op de openbare weg te bevinden.
TabeR schreef:Leuk zo'n ander voorbeeld, maar het slaat nergens op.Even een totaal ander voorbeeld stel dat de ene trekker de andere trekker in de sloot rijdt en hij rijdt door,
NikkiTimmi schreef:Hoi, wat een vervelende ongeluk zeg!
Ik zit zelf in mijn eerste jaar rechten en denk zelf het volgende:
Het is in eerste instantie niet dat de tractoren jou hebben geraakt maar dat door de situatie er een gevaarlijke situatie is ontstaan. Doordat zij te hard reden (zoals jij zei) schrikt je paard en springt in de sloot. Stel dat als de tractoren niet te hard hadden gereden was erg hoogstwaarschijnlijk ook niks gebeurd dit verband heet contidio sine que non oftewel causaal verband. Hiernaast kan je ook kijken naar relativiteit, stel dat je op die weg maximaal 50 km mag rijden maar ze reden 60 km per uur dan hebben ze de wet overtreden en hebben ze de verkeersveiligheid in gevaar gebracht wat ook blijkt. Ook heb je schade geleden in je vermogensrecht, oftewel je laarzen zijn kapot en je paard heeft een blessure.
Ik schat je kansen hoog in maar dan moet je wel kunnen bewijzen dat de tractoren te hard reden en je moet natuurlijk de bestuurders vinden van de tractoren.
Ik wens je veel geluk en als je nog vragen hebt dan hoor ik dat graag
Joslinn schreef:ik weet niet of dit al benoemd is maar ik ben van mening dat je in deze tijd van het jaar uit de buurt moet blijven van drukke wegen, waar met name trekkers rijden. Nu in de mais-periode is er gewoonweg een hoger risico om ze tegen te komen tijdens je buitenrit. Mijn vriend is ook loonwerker en is nu ook druk met de mais, hij is er zich zeker van bewust dat je moet uitkijken waar paarden lopen. De mais-periode is ongeveer 4wkn, in die weken zijn de tractoren in de meerderheid en is het risico dat je ze tegenkomt groter.
oomens schreef:Ruiters zijn in dezen helemaal niet te vergelijken met kinderen in het verkeer, al zijn ze misschien wel allebei kwetsbaar.
Een ruiter is wettelijk gezien gewoon een bestuurder, waarvan verwacht mag worden dat hij zijn voertuig in redelijkerwijs te verwachten situaties onder controle heeft. Ruiters worden in die zin gezien als volwaardige verkeersdeelnemers die daardoor op bijna alle wegen mogen komen. Het zou netjes (FATSOENLIJK) zijn als ruiters zich van dat voorrecht bewust zijn en zich ernaar gedragen.
Mensen zijn inderdaad steeds minder gewend om paarden in het verkeer tegen te komen, maar juist door ruiters die alleen op hun rechten hameren en voortdurend hun eigen stukje privéweg claimen (straal minimaal 10 meter volledig vrij van overig verkeer, alleen stapvoets passeren nadat de ruiter toestemming verleent en dan nog het liefst zonder geluid of rammelende lading) is de kans alleen maar groter dat we als ruiters volledig van de openbare weg geweerd worden en alleen nog op een paar kleine stukjes speciaal gereserveerd ruiterpad mogen komen, of liever nog alleen op privéterrein in een omheinde rijbak.
?
Neon schreef:Ruiters zijn bestuurders ja... fietsers ook... een kind op een fiets ook... dat heb je mij nergens horen ontkennen. Hetgeen ze gemeen hebben is het volgende: het zijn zwakkere verkeersdeelnemers
oomens schreef:Nee, het is niet netjes dat loonwerkers voor een paar centen iedereen van de weg af duwen, maar bekijk het eens van hun kant.
Je bent hard aan het werk en voor je neus gaat weer zo'n miep die alle tijd van de wereld heeft en alleen voor haar lol met haar knol op de weg komt, ineens met diezelfde knol midden op de weg stappen, gebarend dat je maar tot haar slakkengangetje moet afremmen omdat zij het eng vindt als je haar inhaalt. Daarbij, ze hoeft nog maar een paar honderd meter totdat ze lekker het bos in kan, dus wat kijk je boos daar op je trekker?
Neon schreef:@lielle: Bestuurders
Artikel 1g van het RVV.Bestuurders: alle weggebruikers behalve voetgangers.Iedereen die onder de categorie weggebruikers valt, behalve voetgangers, worden beschouwd als bestuurder.Een persoon die over de weg loopt met een fiets, bromfiets, motorfiets of iets dergelijks, wordt aangemerkt als voetganger. Deze valt dus niet onder bestuurders.Personen die zich voortbewegen op een skateboard, step, rollerskates of zoiets degelijks worden aangemerkt als voetganger. Deze valt dus niet onder de categorie bestuurders.Een persoon die naast een paard loopt is geen bestuurder, hij moet het paard geleiden wil hij bestuurder zijn. Iemand die een koe aan een touw meevoert, is een bestuurder. Een herder met een kudde schapen is een bestuurder. Een ruiter is een bestuurder.ielle: