Ongeluk door tractoren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brievenbus

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:36

Poeh, heel bokt heeft rechten gestudeerd? :') Tjonge zeg..
Ik heb er totaal geen verstand van, hoop dat alles goedkomt TS!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:38

Dankjewel! Ik hoop vooral wat awareness te kweken, de veearts hoorde dit helaas ook niet voor de 1e keer en we zijn er echt nog met onwijze mazzel vanaf gekomen!

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:41

Spoekie, het verdient nog redelijk wat ja. Loonwerkers maken op dit moment uren waar je bang van wordt. Hier in de buurt 12 uur per dag op de trekker in wisseldiensten :+ Tel uit je winst.

Ik was overigens niet serieus met mijn opmerking, vond je reactie wel leuk dat een minuutje niet zoveel uitmaakt, maar als je een opraapwagen hebt waar je zo een paar tientjes voor neertelt per minuut het eigenlijk best wat uitmaakt. Al heb je dan meestal een boze boer en geen ongeduldige loonwerker :+

Zoals ik ook al heb gezegd, het is natuurlijk niet zo dat alles zou moeten wijken, maar in dit geval heeft TS net zo veel schuld heeft als beide trekkers. Zij had niet uit moeten wijken waardoor ze in de sloot is beland. Als de trekker langs de andere trekker rijdt, hadden ze zeker TS kunnen passeren zonder dat zij daarvoor had moeten uitwijken, de gemiddelde trekker is een stukkie breder dan een paard :+

Desondanks hoop ik wel voor je dat je paard er snel weer boven op is TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:43

Ik kan ook eigenlijk niet meer met zekerheid zeggen of ik zelf het fietspad op gegaan ben of dat mijn paard daar zelf op achteruit gelopen is wat ze in eerste instantie deed.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:45

Robijntjah schreef:
Beste Karl, ik heb de positie van mijzelf en trekkers verhelderd, als je dat nu niet begrijpt kun je dat ook vragen :D

Enniewee, ik ga paardlief even haar pijnstillers geven en stappen!

Als jij nou niet drie keer je verhaal aanpast, dan hoeven wij het niet na te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:48

Is het zo vreemd dat ik na zo'n situatie dingen in alle chaos niet helemaal helder omschrijf?!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:58

Ik schrik eigenlijk een beetje van alle "kennis" van het loonwerkersvak en zelfs van de meningen van de mensen die hierin werkzaam zijn. Ik heb toch een hele andere ervaring. Mijn vader werkt als loonwerker en die krijgt gewoon per uur/per klus uitbetaald hoor. Ze hebben wel een tijdsindicatie maar als het langer duurt dan duurt het langer. Of korter, net wat van toepassing is. En hij zal ook nooit harder rijden dan nodig is en zodoende gevaarlijke situaties uit de weg gaan. Ook lijkt het mij gewoon een gebrek aan inzicht om als je wéét dat jouw voertuig breed is om dan een ander breed voertuig in te halen en daarbij ook een ruiter. (Had net zo goed wat anders kunnen zijn, maakt in princie weinig uit) Als ze even hadden nagedacht hadden ze voor die paar tellen vaart kunnen minderen om zo veilig om elkaar heen te kunnen gaan. Als jij met je auto op een smalle weg rijdt en er komt een andere auto je tegemoet maar er rijdt ook een fietser dan ga je toch ook niet die fietser de berm in drukken omdat jij geen vaart wil minderen zodat je om elkaar heen kan? De gedragingen hier getuigen van gebrek aan inzicht en is gewoonweg asociaal. Het zou van stijl getuigen als ze op zn minst sorry zeggen. Verder laat ik me buiten deze discussie want van zowel de bokkers als TS vind ik de sfeer enorm verslechterd. TS schiet alleen maar negatief in verdediging en de rest valt lekker aan. Succes met de afhandeling TS, ik hoop dat je in ieder geval excuses krijgt.

Joslinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:02

ik weet niet of dit al benoemd is maar ik ben van mening dat je in deze tijd van het jaar uit de buurt moet blijven van drukke wegen, waar met name trekkers rijden. Nu in de mais-periode is er gewoonweg een hoger risico om ze tegen te komen tijdens je buitenrit. Mijn vriend is ook loonwerker en is nu ook druk met de mais, hij is er zich zeker van bewust dat je moet uitkijken waar paarden lopen. De mais-periode is ongeveer 4wkn, in die weken zijn de tractoren in de meerderheid en is het risico dat je ze tegenkomt groter.
Dat neemt niet weg dat er met respect moet worden omgegaan met de paarden/ruiters maar dit moet andersom ook gebeuren. Je maakt gezamelijk gebruik van de weg en dat houdt in dat je als ruiter, maar ook als bestuurder op moet letten. Komt het voor dat er wel wat gebeurd, zoals bij TS... Dan moet je denk ik bij jezelf gaan denken, wat had ik kunnen doen om dit te voorkomen om er zo je 'leerles' uit te trekken. De bestuurder die dit overkomt schrikt hier zelf ook van en wil ook niet dat er ongelukken gebeuren. (al denk ik zelf dat de bestuurder uit TS de ruiter over het hoofd heeft gezien en daardoor ook niet is gestopt)

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:04

Ik vindt het respectloos, dat je door rijdt! en sommige reacties hier zijn echt apart!

Even een totaal ander voorbeeld stel dat de ene trekker de andere trekker in de sloot rijdt en hij rijdt door,
Andere trekker komt wel zelfstandig uit de sloot. Dan is de 1e bestuurder niet schuldig aan het feit dat hij de ander van de weg afrijd?
Of had de bestuurder zijn stuur maar beter in bedwang moeten houden..
Dan is er nog altijd sprake van iig 50/50 schade!

zoals je rekening houdt op de weg met vrachtwagens, traktors als je auto rijdt zo
kun je ook een beetje rekening houden met mensen te paard.
En ik heb ook wel eens naar iemand gebaard dat hij rustiger moest rijden, nou soms geven ze dan nog
een stoot meer gas. Dus of je hier zelf wat aan had kunnen doen, ik denk het niet.

Eerste fatsoen is, je kijkt of de ander ongedeerd is en biedt gewoon netjes je excuses aan SORRY
één woordje is dat nou zo moeilijk?
Ze waren overigens wel schuldig geweest als ze hun geraakt hadden, dus ze hebben mazzel gehad
dat dit met een sisser is afgelopen

Jullie alle drie.

Sterkte TS en ik hoop dat je iig een excuses krijgt en dat er wat meer verdraagzaamheid is naar elkaar.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:05

Nou zeg wat een reacties! Ja het kwam misschien allemaal wat onduidelijk en agressiever over dan hoe TS het werkelijk bedoelde, maar come on, dit is geschreven met de adrenaline nog in het bloed!! Ik neem het haar niet kwalijk hoor dat ze boos is / was.. Ze lag iets ervoor nog met haar normaal gesproken "bomproof" paard in de sloot terwijl twee tractoren gewoon vrolijk door reden.. Dat is toch ook zuur?
Nu iedereen weer een beetje gekalmeerd is, ook in dit topic, kunnen we naar de feiten gaan kijken. Wij waren er niet bij en kunnen dus ook niet oordelen over het handelen van TS of de tractoren.. We kunnen alleen hopen dat er een degelijk besprek komt met de loonwerkers en dat Mo weer helemaal opknapt!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:05

Topic geprobeerd bij te benen, maar qua rechten heeft TS dus geen poot om op te staan?

TS veel succes. Probeer bij het contact opnemen een neutraal verhaal te formuleren en ook te laten zien dat je je eigen verantwoordelijkheid neemt.

En dan verzoeken of er bij een eventuele volgende keer bij het passeren van paarden een extra oogje in het zeil gehouden kan worden. Vermeld daarbij dat jij dit soort paden in het oogstseizoen voortaan zoveel mogelijk zal proberen te mijden. Daarmee bereik je het meeste resultaat denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:10

Sowieso is een neutraal gesprek het uitgangspunt, juist om die reden ben ik er gisteren niet verder mee gegaan.

Dat de tractor bestuurders mij gezien hebben weet ik 100% zeker en dat is gisteren door een collega van hun bevestigd!
Dus dan doorrijden... Bijzonder om maar een woord te kiezen!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:12

Neon schreef:
De vergelijking met een kind gaat naar mijn mening wel op. Voetgangers, fietsers, kinderen, ruiters etc. Zijn zwakke verkeersdeelnemers! Daar dient dus rekening mee gehouden te worden en nogmaals artikel 5 van de wegenverkeerswet gaat altijd op. Dus ook indien 2 grote tractoren elkaar willen passeren en er slechts 50 cm ruimte overblijft voor eandere weggebruikers! En of dat nou een paard is, of een hond, een mens of voor mijn part een karavaan kamelen, maakt niets uit. 5 minuten wachten zodat eerst een zwakke weggebruiker langs kan een dan de twee tractoren langs lkaar kunnen om vervolgens alsnog het paard te passeren lijkt mij niet meer dan redelijk en een kwestie van fatsoen. Alle weggebruikers hebben even veel recht om zich op de openbare weg te bevinden.

Ruiters zijn in dezen helemaal niet te vergelijken met kinderen in het verkeer, al zijn ze misschien wel allebei kwetsbaar.

Een ruiter is wettelijk gezien gewoon een bestuurder, waarvan verwacht mag worden dat hij zijn voertuig in redelijkerwijs te verwachten situaties onder controle heeft. Ruiters worden in die zin gezien als volwaardige verkeersdeelnemers die daardoor op bijna alle wegen mogen komen. Het zou netjes (FATSOENLIJK) zijn als ruiters zich van dat voorrecht bewust zijn en zich ernaar gedragen.
Mensen zijn inderdaad steeds minder gewend om paarden in het verkeer tegen te komen, maar juist door ruiters die alleen op hun rechten hameren en voortdurend hun eigen stukje privéweg claimen (straal minimaal 10 meter volledig vrij van overig verkeer, alleen stapvoets passeren nadat de ruiter toestemming verleent en dan nog het liefst zonder geluid of rammelende lading) is de kans alleen maar groter dat we als ruiters volledig van de openbare weg geweerd worden en alleen nog op een paar kleine stukjes speciaal gereserveerd ruiterpad mogen komen, of liever nog alleen op privéterrein in een omheinde rijbak.

Nee, het is niet netjes dat loonwerkers voor een paar centen iedereen van de weg af duwen, maar bekijk het eens van hun kant.
Je bent hard aan het werk en voor je neus gaat weer zo'n miep die alle tijd van de wereld heeft en alleen voor haar lol met haar knol op de weg komt, ineens met diezelfde knol midden op de weg stappen, gebarend dat je maar tot haar slakkengangetje moet afremmen omdat zij het eng vindt als je haar inhaalt. Daarbij, ze hoeft nog maar een paar honderd meter totdat ze lekker het bos in kan, dus wat kijk je boos daar op je trekker?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:15

TabeR schreef:
Even een totaal ander voorbeeld stel dat de ene trekker de andere trekker in de sloot rijdt en hij rijdt door,
Leuk zo'n ander voorbeeld, maar het slaat nergens op.
Die trekker komt alleen in de sloot als hij fysiek geraakt wordt, of wanneer de chauffeur hem in de sloot stuurt. Een trekker schrikt niet en besluit al helemaal niet zelf om in de sloot te springen.

TS geeft aan dat het paard schrok, naar achteren liep en in de sloot sprong. Dat is iets heel anders dan wanneer zij bewust haar paard de sloot in moest sturen als laatste uitweg om een botsing te vermijden. Was dat het geval geweest, dan had zij eventueel een poot gehad om op te staan (al had e.e.a. nog bewezen moeten worden), maar nu is het toch echt het paard geweest dat niet goed onder controle van de TS stond.

NikkiTimmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:21

Hoi, wat een vervelende ongeluk zeg!

Ik zit zelf in mijn eerste jaar rechten en denk zelf het volgende:

Het is in eerste instantie niet dat de tractoren jou hebben geraakt maar dat door de situatie er een gevaarlijke situatie is ontstaan. Doordat zij te hard reden (zoals jij zei) schrikt je paard en springt in de sloot. Stel dat als de tractoren niet te hard hadden gereden was erg hoogstwaarschijnlijk ook niks gebeurd dit verband heet contidio sine que non oftewel causaal verband. Hiernaast kan je ook kijken naar relativiteit, stel dat je op die weg maximaal 50 km mag rijden maar ze reden 60 km per uur dan hebben ze de wet overtreden en hebben ze de verkeersveiligheid in gevaar gebracht wat ook blijkt. Ook heb je schade geleden in je vermogensrecht, oftewel je laarzen zijn kapot en je paard heeft een blessure.

Ik schat je kansen hoog in maar dan moet je wel kunnen bewijzen dat de tractoren te hard reden en je moet natuurlijk de bestuurders vinden van de tractoren.

Ik wens je veel geluk en als je nog vragen hebt dan hoor ik dat graag :)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:28

NikkiTimmi schreef:
Hoi, wat een vervelende ongeluk zeg!

Ik zit zelf in mijn eerste jaar rechten en denk zelf het volgende:

Het is in eerste instantie niet dat de tractoren jou hebben geraakt maar dat door de situatie er een gevaarlijke situatie is ontstaan. Doordat zij te hard reden (zoals jij zei) schrikt je paard en springt in de sloot. Stel dat als de tractoren niet te hard hadden gereden was erg hoogstwaarschijnlijk ook niks gebeurd dit verband heet contidio sine que non oftewel causaal verband. Hiernaast kan je ook kijken naar relativiteit, stel dat je op die weg maximaal 50 km mag rijden maar ze reden 60 km per uur dan hebben ze de wet overtreden en hebben ze de verkeersveiligheid in gevaar gebracht wat ook blijkt. Ook heb je schade geleden in je vermogensrecht, oftewel je laarzen zijn kapot en je paard heeft een blessure.

Ik schat je kansen hoog in maar dan moet je wel kunnen bewijzen dat de tractoren te hard reden en je moet natuurlijk de bestuurders vinden van de tractoren.

Ik wens je veel geluk en als je nog vragen hebt dan hoor ik dat graag :)

En, niet geheel onbelangrijk, je moet een causaal verband aan kunnen tonen tussen de "oorzaak" tractoren en het gevolg "paard in de sloot". En dat zal een hele uitdaging worden. Want hoe denk je aan te kunnen tonen dat het paard van TS schrok van die tractoren? TS heeft zelf meerdere keren verklaard dat haar paard helemaal niet schrikt van tractoren en juist bomproof is. Dus misschien schrok het paard wel van iets totaal anders, wat TS niet gezien heeft omdat ze alleen oog had voor de tractoren omdat zij dat eng vond.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:32

Joslinn schreef:
ik weet niet of dit al benoemd is maar ik ben van mening dat je in deze tijd van het jaar uit de buurt moet blijven van drukke wegen, waar met name trekkers rijden. Nu in de mais-periode is er gewoonweg een hoger risico om ze tegen te komen tijdens je buitenrit. Mijn vriend is ook loonwerker en is nu ook druk met de mais, hij is er zich zeker van bewust dat je moet uitkijken waar paarden lopen. De mais-periode is ongeveer 4wkn, in die weken zijn de tractoren in de meerderheid en is het risico dat je ze tegenkomt groter.

Dat is weer het andere uiterste. Je weet dat er nu veel trekkers en landbouwmachines bezig zijn en je moet er zeker rekening mee houden dat je die tegen kunt komen, maar dat betekent niet dat je het buitengebied nu maar moet vermijden.
Zolang je er rekening mee houdt dat je uit kunt wijken mocht dat nodig zijn, dan is nu júist het moment om je paard aan landbouwverkeer te laten wennen.
Als jullie er aantoe zijn, ga dan juist eens langs dat maïsveld dat nu net geoogst wordt. Loop eens langs zo'n grote bulderende machine als er ruimte is en wanneer je de situatie kunt overzien in plaats van wanneer hij met 40 (sorry, 70 :+ ) km/h langs komt razen.

Een paar jaar terug hebben we hier ook met een jong paard dankbaar gebruik gemaakt van de graanoogst. Op de heenweg werd er gemaaid en was er een hoop lawaai en stof aan de andere kant van het veld en op de terugweg stond de machine stationair te draaien en werd net de maaibalk losgekoppeld, zodat het paard daar eens rustig vlak langs kon lopen.
Een keer kijken, een snuif, en een keer geschrokken opkijken toen er zomaar iemand achter de maaibalk bleek te staan, maar verder geen enkel probleem en wel een geslaagde leerervaring.

Oogsttijd op zich hoeft helemaal geen probleem te zijn, maar je moet er als ruiter wel rekening mee houden dat er meer mensen met haast en grote machines op de weg zijn en dat je die wel eens tegen zou kunnen komen. Doe daar je voordeel mee en probeer een positieve indruk achter te laten op je paard en op je medeweggebruikers.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:35

oomens schreef:
Ruiters zijn in dezen helemaal niet te vergelijken met kinderen in het verkeer, al zijn ze misschien wel allebei kwetsbaar.

Een ruiter is wettelijk gezien gewoon een bestuurder, waarvan verwacht mag worden dat hij zijn voertuig in redelijkerwijs te verwachten situaties onder controle heeft. Ruiters worden in die zin gezien als volwaardige verkeersdeelnemers die daardoor op bijna alle wegen mogen komen. Het zou netjes (FATSOENLIJK) zijn als ruiters zich van dat voorrecht bewust zijn en zich ernaar gedragen.
Mensen zijn inderdaad steeds minder gewend om paarden in het verkeer tegen te komen, maar juist door ruiters die alleen op hun rechten hameren en voortdurend hun eigen stukje privéweg claimen (straal minimaal 10 meter volledig vrij van overig verkeer, alleen stapvoets passeren nadat de ruiter toestemming verleent en dan nog het liefst zonder geluid of rammelende lading) is de kans alleen maar groter dat we als ruiters volledig van de openbare weg geweerd worden en alleen nog op een paar kleine stukjes speciaal gereserveerd ruiterpad mogen komen, of liever nog alleen op privéterrein in een omheinde rijbak.
?

Ruiters zijn bestuurders ja... fietsers ook... een kind op een fiets ook... dat heb je mij nergens horen ontkennen. Hetgeen ze gemeen hebben is het volgende: het zijn zwakkere verkeersdeelnemers

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:38

een ruiter is een bestuurder in de wettelijke zin van het woord, een fietser en een kind zijn dat niet. Een ruiter is dus ook geen zwakkere verkeersdeelnemer, juridisch gezien.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:47

Neon schreef:
Ruiters zijn bestuurders ja... fietsers ook... een kind op een fiets ook... dat heb je mij nergens horen ontkennen. Hetgeen ze gemeen hebben is het volgende: het zijn zwakkere verkeersdeelnemers

Maar van een kind kun je niet verwachten dat het verkeersinzicht heeft, de verkeersregels kent en daarnaar handelt. Van een paard ook niet, en daarom moet je een paard ook niet zomaar alleen de weg op sturen.
Van een ruiter kan en mag je wél verwachten dat die verkeersinzicht heeft, de verkeersregels kent en daarnaar handelt.

Dat hij daarbij kwetsbaar is (zoals een fietser) geeft hem een extra reden om gevaarlijke situaties te vermijden.
Naast kwetsbaar is een ruiter ook een behoorlijk zware verkeersdeelnemer die potentieel veel meer schade aan anderen kan veroorzaken dan een voetganger of fietser. Een paard is groot (meeste gewicht ruim boven motorkaphoogte), zwaar, heeft harde uitstekende delen (hoeven) en kan daarbij ook in paniek raken.
Dat is bijvoorbeeld ook een van de redenen dat ruiters niet op een fietspad horen, juist om de zwakkere verkeersdeelnemers daartegen te beschermen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:47

@lielle: Bestuurders

Artikel 1g van het RVV.Bestuurders: alle weggebruikers behalve voetgangers.Iedereen die onder de categorie weggebruikers valt, behalve voetgangers, worden beschouwd als bestuurder.Een persoon die over de weg loopt met een fiets, bromfiets, motorfiets of iets dergelijks, wordt aangemerkt als voetganger. Deze valt dus niet onder bestuurders.Personen die zich voortbewegen op een skateboard, step, rollerskates of zoiets degelijks worden aangemerkt als voetganger. Deze valt dus niet onder de categorie bestuurders.Een persoon die naast een paard loopt is geen bestuurder, hij moet het paard geleiden wil hij bestuurder zijn. Iemand die een koe aan een touw meevoert, is een bestuurder. Een herder met een kudde schapen is een bestuurder. Een ruiter is een bestuurder.ielle:

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:48

oomens schreef:
Nee, het is niet netjes dat loonwerkers voor een paar centen iedereen van de weg af duwen, maar bekijk het eens van hun kant.
Je bent hard aan het werk en voor je neus gaat weer zo'n miep die alle tijd van de wereld heeft en alleen voor haar lol met haar knol op de weg komt, ineens met diezelfde knol midden op de weg stappen, gebarend dat je maar tot haar slakkengangetje moet afremmen omdat zij het eng vindt als je haar inhaalt. Daarbij, ze hoeft nog maar een paar honderd meter totdat ze lekker het bos in kan, dus wat kijk je boos daar op je trekker?

Hier houden loonwerkers er vaak juist heel veel rekening mee. En je hoort ze al van een kilometer aan komen rijden, dus zorg altijd dat ze sws heel ruim kunnen passeren. Ze hoeven mij niet langzaam te passeren en niet al te veel hoeven afremmen, maar niemand wil een paard voor zijn tractor/ongelukken veroorzaken, want dat kost nog meer tijd. :)

Hier is laatst ook een ongeluk gebeurt met een landbouwmachine en een fietser met dodelijke afloop. -O- De eerste reactie op dat nieuwsbericht was gelijk: 'Ja die landbouwmachines rijden ook altijd veel te hard, dan krijg dit soort dingen.'

Walgelijk, er was niets over de situatie bekend en er zijn alleen maar verliezers.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:49

En toch heeft een ruiter evenveel recht om zich op het betreffende openbare weggedeelte te bevinden. En ja iedereen moet rekening houden met elkaar...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:51

Neon schreef:
@lielle: Bestuurders

Artikel 1g van het RVV.Bestuurders: alle weggebruikers behalve voetgangers.Iedereen die onder de categorie weggebruikers valt, behalve voetgangers, worden beschouwd als bestuurder.Een persoon die over de weg loopt met een fiets, bromfiets, motorfiets of iets dergelijks, wordt aangemerkt als voetganger. Deze valt dus niet onder bestuurders.Personen die zich voortbewegen op een skateboard, step, rollerskates of zoiets degelijks worden aangemerkt als voetganger. Deze valt dus niet onder de categorie bestuurders.Een persoon die naast een paard loopt is geen bestuurder, hij moet het paard geleiden wil hij bestuurder zijn. Iemand die een koe aan een touw meevoert, is een bestuurder. Een herder met een kudde schapen is een bestuurder. Een ruiter is een bestuurder.ielle:

verroest. Ik weet zeker dat ik het ooit met mijn rijbewijs anders heb geleerd, maar dan is dat veranderd. In het (grijze) verleden was iemand met een motorfiets aan de hand ook een bestuurder trouwens.

Maar daar kwam toch ook het onderscheid vandaan dat je als ruiter niet op het fietspad mag?

ik ga eens wat verkeerstheorie opduiken, thx voor de update.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:54

Als ruiter hoor je niet op het fietspad :p maar dit is offtopic