nw paard gekocht transport ongeluk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:03

Babootje schreef:
Lizzyy schreef:
Wat ik van alle berichten begrijp is dat het paard al in eigendom was voordat het paard bij TS aankwam. Haar paard en helaas, inderdaad haar zorgen.
Als ik jou was zou ik proberen te overleggen met haar of de dierenarts kosten gedeeld kunnen worden of dat zij alles betaald.
Denk dat dit het meeste is wat je eruit kan halen. :)
Succes met alles en vooral met het herstel van je paard!

Nou dat ben ik echt niet met je eens. Degene die het paard vervoert is verantwoordelijk voor wat er tijdens het vervoer met het paard gebeurt. En dus aansprakelijk voor de schade.
Vraag dit maar na bij alle paardentaxi's die er rond rijden. Die hebben een goede aansprakelijkheidsverzekering, geloof dat maar.
Als de oude eigenaren een beetje willen meewerken, bellen ze hun aansprakelijkheidsverzekering om te kijken of de kosten kunnen worden verhaald.

ik heb zomaar het vermoeden dat die vorige eigenaren helemaal niet gaan meewerken...aan wat dan ook.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:05

missmeissie schreef:
verder geen koopcontract of contract tijdens het verblijf nog daar.Immers mochten we haar niet mee zo lang al het geld (in dit geval zadelgeld) nog niet volledig betaald was.
als ze dit had geweten (oude eigenaar) had ze haar beter niet uit hun goodwill nog bij hun hadden laten staan. ZEI ZE. na mijn telefoontje over de toestand van het paard. Maar dat is achteraf.
Dat is allemaal achteraf gepraat. de situatie is nu dat het paard niets kan. En er goede dierenartsrekeningen nu los komen. Let op niet dat het mij gaat om de onkosten als het paard er beter van word.
Maar het hele handelen van de vorige eigenaars en het dreigende naar mij toe. Dat ik vermelde dat als ze niet beter zou zijn na 2 weken ik der terug kom brengen. Toen kon ik dat zo maar niet maken.
ze hebben mij een gezond paard verkocht !! maar niet afgeleverd !!!!! dat weet iedereen ook getuigen van stal.
ze hadden zoals ze voor deden te zijn (hart voor hun paard) overleggen over dierenarts etc. Ik zelf had paard mee genomen en eerst zelf laten nakijken. Dit kan je toch niet maken. Menselijk met hart gevoelens, geen geweten ofzo die mensen.
Blijkt dus wel geld kwestie te zijn. Hoe erg.

Welkom in de soms bizarre paardenwereld, er zijn mensen waarbij de liefde voor het paard direct stopt als er geld in het geding is. Je hebt blijkbaar al de volle mep voor het paard betaald want ze waren er zo gek op, niet dus. Troost je met de gedachte dat dit heel vaak voorkomt. Hoop echt dat de verwondingen achteraf meevallen en je gewoon het paard kunt gebruiken waarvoor je haar gekocht hebt.

Amorosa

Re: nw paard gekocht transport ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:42

Stel, je eist dat het paard bij aflevering ter plekke weer meegenomen wordt maar de verkopers weigeren dit en gaan er bij wijze van, vandoor?
Er vanuit gaande dat er geen contract is opgesteld. Al dan niet of je het geld betaald hebt of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:45

bigone schreef:
Dat maak ik er niet uit op maar zou een oorzaak van de verwondingen kunnen zijn, mocht het zo zijn dan is dat nog niet te bewijzen.
Elk paard kan vallen op de trailer maar soms is het rijgedrag van de bestuurder de oorzaak.

Zou kunnen en soms, inderdaad, jij zet het in die post echter als feit neer.
Citaat:
Zo reageren ze tenminste wel, onvoorzichtig rijden en zo het letsel veroorzaken kun je ook niet bewijzen.

Het kan toch prima zo wezen dat paard tegen het achterschot heeft geschopt, evenwicht heeft verloren, met de kont is blijven haken achter de stang, los gekomen en hoofd bezeerd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-10-13 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:46

ik had persoonlijk pas betaald als het paard werd afgeleverd. Wat nou als ze het dier helemaal niet af kwamen leveren?

Vaak wordt er een kleine aanbetaling gedaan zodat beide partijen zeker zijn van hun zaak, en dan pas bij aflevering wordt de rest betaald.

Ik vind het erg naar voor jullie, het is schandalig hoe deze mensen het paard hebben afgeleverd en hoe ze ermee om gaan.

Maar jullie hebben het dier niet laten keuren, al betaald voor aflevering en niet meteen het paard weer mee gestuurd met de vorige eigenaar... beetje lastige zaak ben ik bang...

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:01

Wij hebben al aardig wat paarden gekocht (en verkocht) maar er wordt nooit een paard afgerekend voordat het ook daadwerkelijk aan ons is overgedragen. Of dat het nu het moment is dat wij hem inladen in onze trailer om naar huis te brengen of de verkoper hem naar ons brengt tot het moment dat hij in zijn nieuwe box staat. Daarvoor wordt er niet betaald. Tenzij je een speciale regeling hebt, liefst natuurlijk schriftelijk, of mondeling met getuigen erbij. Juist om dit soort situaties te voorkomen. Daarbij wordt het betreffende paard ook meteen aangemeld bij de verzekering in de voorlopige dekking zodat mocht er iets gebeuren onderweg dat dat dan via de verzekering verhaald kan worden.
Ik hoop echt voor je dat jullie deze fout nooit meer zullen maken.

Je had het paard toch hoe dan ook niet zo lang bij die mensen hoeven laten? Het paard was betaald, dus vanaf dat moment van jou ook al had je afgesproken dat hij nog bij de verkopers bleef staan.
Had het zadel dan gewoon later gekocht of (zo goedkoop zal het ook niet geweest zijn) een zelfde zadel ergens anders gekocht. Maar goed, het transport door de verkopers had waarschijnlijk op dezelfde dramatische wijze verlopen ook al was het eerder geweest dus maakt het eigenlijk ook niet eens uit. Het grootste probleem is gewoon dat je van te voren betaald hebt.
En dan kan er wel gezegd worden dat je het paard had moeten weigeren en de verkoper het paard weer mee moest nemen, maar als die dat weigeren zie jij dan maar eens het paard in die mensen hun trailer te krijgen zodat ze hem weer meenemen. En lukt het wel, dan paard weg, maar ook je geld nog weg. Dan heb je dus helemaal niets meer en zie je geld nog maar eens terug te krijgen.
Ik hoop in ieder geval dat je de schade die het paard heeft geleden nog wel bij de verkopers kan verhalen. Daarbij hoop ik ook dat het paard ook weer in orde komt maar ik heb wel mijn bedenkingen, zachtjes gezegd, bij de behandeling van het paard. Van dat been had ik foto's of een echo willen hebben. Beter iets te veel gedaan, dan te weinig en daardoor de mogelijkheid van een paard met blijvend letsel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:35

Je topictitel is, de tijd dringt, dan laat het paard goed onderzoeken met rapport erbij. Straks kom je er na twee weken achter dat het paard nergens meer voor deugt en kunnen de oude eigenaren rustig zeggen dat dit bij jou gebeurt is, ondanks getuigen dat ze zo gewond van de trailer kwam. Hoe eerder er duidelijkheid is hoe eerder je misschien eventuele stappen kunt ondernemen, of misschien is het helemaal niet nodig omdat uit het onderzoek blijkt dat het paard niets ernstigs heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:52

ik zou echt het poot op de foto laten zetten.Wie weet is het griffelbeen wel gebroken.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:54

Mee eens met bigone: de tijd dringt.
Als het paard al bijna 3 weken kreupel is zonder dat er een duidelijke oorzaak aan de buitenkant te zien is (als een wond of hoefzweer), dan is de kans dat dit paard nog rad wordt niet zo groot meer. Wil je nog een maand of langer wachten om er dan pas achter te komen dat het niet goed komt? Dan ben je echt te laat.

Stel de verkopers zsm aansprakelijk via een aangetekende brief voor de aankoopkosten van het paard, de dierenartskosten, de stallings-, voer- en verzorgingskosten in de periode die hij bij jou heeft gestaan. Eis dat ze het paard terugnemen, inclusief het zadel. Zoek juridische hulp. Heel misschien blijkt het niet nodig te zijn, maar dat is jammer dan. Straks kan het niet meer.

Wat betreft het paard accepteren: volgens de Gezondheids- en Welzijnswet voor dieren (GWWvD) is het zo dat je een ernstig kreupel dier niet mag vervoeren (tenzij naar een kliniek en met de nodige maatregelen). Vanuit dat oogpunt had de TS eigenlijk geen keuze dan om het paard bij haar te laten staan (onder protest!).

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:25

Ook al was het paard geflipt in de trailer, heeft het zich bezeerd op de reis naar zijn nieuwe huisje. Ik als verkoper zou dan toch echt voor het paard ge-zorgd hebben en mee terug genomen. Dus echt emotionele band met t paard hebben ze niet. Snel t paard dumpen en de (hoofdprijs) voor t zadel in handen nemen dan zijn ze weg gevlogen.

Hoop voor julie dat t paard er goed uit komt en geneest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:42

DonCamillo schreef:
Mee eens met bigone: de tijd dringt.
Als het paard al bijna 3 weken kreupel is zonder dat er een duidelijke oorzaak aan de buitenkant te zien is (als een wond of hoefzweer), dan is de kans dat dit paard nog rad wordt niet zo groot meer. Wil je nog een maand of langer wachten om er dan pas achter te komen dat het niet goed komt? Dan ben je echt te laat.

Stel de verkopers zsm aansprakelijk via een aangetekende brief voor de aankoopkosten van het paard, de dierenartskosten, de stallings-, voer- en verzorgingskosten in de periode die hij bij jou heeft gestaan. Eis dat ze het paard terugnemen, inclusief het zadel. Zoek juridische hulp. Heel misschien blijkt het niet nodig te zijn, maar dat is jammer dan. Straks kan het niet meer.

Wat betreft het paard accepteren: volgens de Gezondheids- en Welzijnswet voor dieren (GWWvD) is het zo dat je een ernstig kreupel dier niet mag vervoeren (tenzij naar een kliniek en met de nodige maatregelen). Vanuit dat oogpunt had de TS eigenlijk geen keuze dan om het paard bij haar te laten staan (onder protest!).

Als ik het goed begrepen heb, is het paard vanaf 4 oktober kreupel, als dit tijdens transport is gebeurt.

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:54

Jessix schreef:
Ik denk toch dat er iets over het hoofd gezien wordt. TS is al een paar weken eigenaar van het paard. Ze heeft zelf opdracht gegeven het paard te laten vervoeren door de vorige eigenaren. Met andere woorden, jouw paard, jouw zorgen.

Ik heb mijn laatste paard gekocht in Portugal en betaald (met keuring en koopcontracten) voordat hij op transport ging naar NL. De transport was voor mijn rekening en mijn risico. Het was immers toen al mijn paard. Als hij een ongeluk zou hebben gehad onderweg zou ik daarvoor niet bij de fokker hoeven aankomen. Het was immers mijn beslissing om hem te laten vervoeren en hij was in mijn eigendom.

Als jouw paard was gebracht door een andere vervoerder en er was wat gebeurd onderweg had je ook niet bij de vorige eigenaar hoeven aankomen. Als er in de weken dat het paard nog bij de vorige eigenaar stond terwijl het al door jou betaald was een ongeluk zou krijgen in de wei dan was dat ook niet meer hun risico.

Dus ik denk dat er nogal wat haken en ogen aan zitten en dat terugbrengen en je geld terug eisen niet zomaar gaat. Ik wens je veel succes.

Het paard is pas van jou als je daadwerkelijk het paard in handen hebt. Stel jij haalt het paard op, dan ben jij verantwoordelijk op het moment dat hij op jou trailer staat. Wordt het paard gebracht door de verkoper, dan ben jij pas verantwoordelijk als het paard bij jou thuis van de trailer af stapt.

Immers, je koopt op het internet ook wel eens iets, betaald gelijk. Maar als her met levering beschadigd raakt, is de gene verantwoordelijk die hebt brengt.

Het is niet slim geweest om het paard te accepteren bij aankomst, met deze verwondingen. Maar dan nog jij TS staat volledig in je recht als je het paard terug bent.

P.s. Dit is natuurlijk alleen het geval als je foto's hebt van hoe het paard hiervoor was en hoe hij is afgeleverd op het moment dat hij uit de trailer komt. Je moet kunnen bewijzen dat het bij de verkopers is gebeurd. Anders kan de verkoper zeggen, het is bij jullie gebeurd. En dan krijgt de tegenpartij gelijk.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:21

Lijkt me dat FloortjeM hier wel wat zinnigs over zou kunnen zeggen?

femkefloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:24

Ik zie hier al meerdere dingen fout gaan.
Ten eerste een paard aankopen en betalen voor aflevering, dat is niet u slimste zet!
Bij ons worden alle paarden betaald bij aflevering, zowel bij verkoop als inkoop.
Ten tweede had u nooit het paard aan moeten nemen. Het kopen van een gezond paard en dan vervolgens afgetakeld af leveren is not done van de verkoper, maar u had het paard nooit zo aan moeten nemen!
MAAR het gaat er nu om wat er nu moet gebeuren.
Nou zo snel mogelijk het paard terugbrengen en geld terug, anders rechtsbijstand inschakelen.
En graag volgende keer paardje lekker laten keuren en pas betalen bij aankomst.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:35

jst_lyske schreef:
Het paard is pas van jou als je daadwerkelijk het paard in handen hebt. .

Maar als TS haar paard nou voor langere tijd bij de vorige eigenaren had laten staan? Dat gebeurt vaak zat dat mensen een paard in pension laten bij een vorige eigenaar. Dan vindt er in feite nooit overdracht plaats, maar is het paard wel degelijk van eigenaar veranderd. Ik heb zelf bijvoorbeeld een onbeleerd paard gekocht dat nog een tijdje bij de vorige eigenaar is gebleven om beleerd te worden. Maar ik was toch echt al eigenaar. Wat Jessix zegt dus eigenlijk.

Volgens mij is dat ook de constructie die hier gebruikt is. Alleen was de periode een stuk korter, namelijk maar 3 weken.

Dat de vervoerder toevallig ook de oude eigenaar is doet er in feite niet toe. Je kunt hem aansprakelijk stellen voor de schade tijdens het vervoer, maar het paard terugbrengen om die reden kan imo niet. Helaas heeft TS de vervoerder niet betaald voor het vervoer, dus dat aansprakelijk stellen gaat nog lastig worden...

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:02

De enige die aansprakelijk gesteld kan worden is de vervoerder. Ik zou daar ook een beetje vaart achter zetten.

Hoe of wat dat dier betaald, geleverd of wat dan ook is, is helemaal niet van belang. De vervoerder is aansprakelijk.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:10

LindyH schreef:
jst_lyske schreef:
Het paard is pas van jou als je daadwerkelijk het paard in handen hebt. .

Maar als TS haar paard nou voor langere tijd bij de vorige eigenaren had laten staan? Dat gebeurt vaak zat dat mensen een paard in pension laten bij een vorige eigenaar. Dan vindt er in feite nooit overdracht plaats, maar is het paard wel degelijk van eigenaar veranderd. Ik heb zelf bijvoorbeeld een onbeleerd paard gekocht dat nog een tijdje bij de vorige eigenaar is gebleven om beleerd te worden. Maar ik was toch echt al eigenaar. Wat Jessix zegt dus eigenlijk.

Volgens mij is dat ook de constructie die hier gebruikt is. Alleen was de periode een stuk korter, namelijk maar 3 weken.

Dat de vervoerder toevallig ook de oude eigenaar is doet er in feite niet toe. Je kunt hem aansprakelijk stellen voor de schade tijdens het vervoer, maar het paard terugbrengen om die reden kan imo niet. Helaas heeft TS de vervoerder niet betaald voor het vervoer, dus dat aansprakelijk stellen gaat nog lastig worden...

Als je een paard ergens stalt na aankoop, dan heeft levering plaatsgevonden. Levering en stalling zijn niet hetzelfde.
Stal je het paard na aankoop bij de verkoper, dan is dat natuurlijk precies hetzelfde. Er is geleverd en vervolgens wordt het paard waar dan ook gestald. Het kan toch niet zo zijn dat er nooit levering kan plaatsvinden als het paard niet verplaatst wordt? Dat zou wat zijn.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:29

Dat hangt er maar helemaal vanaf, zoals ik het lees wilde de verkoper het paard niet overdragen tot het hele bedrag was voldaan, dus inclusief zadel.

Als dat het geval is, is het paard pas geleverd toen hij bij TS werd gebracht.

Maar dit is iets waar de juristen zich beter over kunnen buigen, wij doen allemaal aannames.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:36

het maakt niet uit wie er "eigenaar" is/was of wat dan ook. De vervoerder is aansprakelijk. Het maakt alleen uit wie er juridisch eigenaar is voor het aansprakelijk stellen van de vervoerder.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:37

Mee eens, ingvdh. Er is bijvoorbeeld onderscheid tussen bezit en eigendom. Er is onderzoeksplicht. Er is recht om koop ongedaan te maken. Er zijn regels voor wat betreft de levering van een 'goed'. (Ik heb wat privaatrecht gehad op school, lang geleden.) Het is voer voor juristen.

Het is zaak om goede documentatie te hebben van een en ander. De vraag wat er feitelijk voor afspraken gemaakt zijn en hoe beide partijen zich daar wel of niet aan hebben gehouden.

In dit geval is er niets op schrift vastgelegd, maar zijn er uitsluitend mondelinge afspraken. Lastig zo iets.
Laatst bijgewerkt door zoutenootjes op 09-10-13 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:38

Ceriadwen schreef:
De enige die aansprakelijk gesteld kan worden is de vervoerder. Ik zou daar ook een beetje vaart achter zetten.

Hoe of wat dat dier betaald, geleverd of wat dan ook is, is helemaal niet van belang. De vervoerder is aansprakelijk.

Dus als ik als vriendendienst een paard van een ander vervoer, dan zou ik verantwoordelijk zijn, als het paard ineens flipt en zich bezeert? Volgens mij ben je als eigenaar ten alle tijden verantwoordelijk voor je paard en kan ik in dit geval zelfs schade laten vergoeden via de verzekering van de eigenaar van het paard.
Nu was dit paard in haar bezit (zadel staat los van de koop), want ze had hem betaald en vervolgens heeft ze het paard laten afleveren door verkoper.
Had ze bij afleveren meteen gezegd: neem paard maar weer mee terug en ik wil m'n geld terug, dan had je denk ik inderdaad een poot om op te staan. Nu heeft ze het paard aangenomen in de conditie waarin hij is afgeleverd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:40

Maar TS, er is niets veranderd zeg je. Het paard staat nog steeds met een trekhak. Wat gebeurt er nu mee, da technisch gezien. Laat je het op de foto zetten, is er al een diagnose?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:01

Zammie schreef:
Ceriadwen schreef:

Dus als ik als vriendendienst een paard van een ander vervoer, dan zou ik verantwoordelijk zijn, als het paard ineens flipt en zich bezeert? Volgens mij ben je als eigenaar ten alle tijden verantwoordelijk voor je paard en kan ik in dit geval zelfs schade laten vergoeden via de verzekering van de eigenaar van het paard.
Nu was dit paard in haar bezit (zadel staat los van de koop), want ze had hem betaald en vervolgens heeft ze het paard laten afleveren door verkoper.
Had ze bij afleveren meteen gezegd: neem paard maar weer mee terug en ik wil m'n geld terug, dan had je denk ik inderdaad een poot om op te staan. Nu heeft ze het paard aangenomen in de conditie waarin hij is afgeleverd..

Foute quote.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:18

Ik vindt het vooral ERG raar dat het been nog niet fatsoenlijk onderzocht is.
Als er dadelijk echt iets mis is kun je niks meer want is het al allemaal te laat.
Daarnaast ja bokt kan speculeren en beredeneren wat ze willen, maar bijna niemand weet het precies.
Het lijkt me dus heel simpel als de wiedeweer van bokt af juridische hulp inschakelen en het been direct goed na laten kijken.
Verder wens ik je veel succes.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:28

Vervelend verhaal! Vrees dat je inderdaad snel moet handelen als je nog iets gedaan wilt hebben en vooral goed vaststellen wat precies de schade aan het paard is. Dus zou maar een kliniek gaan of een andere da laten komen. Één die de vorige eigenaren niet kent.

Verder ben je volgens mij vanaf dat je voor het paard betaald hebt eigenaar van het paard en telt dus die datum. Sterkte met alles!