Wie rijdt er met trailer zonder BE rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:47

ikke schreef:
xMyrth schreef:
Dus:
1. auto + laadvermogen auto + trailer + laadvermogen trailer = < 3500 kg? :)

Edit:
of:
2. auto + laadvermogen auto + trailer + paard = 3500 kg?

Nope, het eerste: 1. auto + laadvermogen auto + trailer + laadvermogen trailer = < 3500 kg?
Dit zijn de gewichten zoals die op het kenteken (en in de RDW-database) zijn opgenomen. Bij twijfel: http://www.rdw.nl/particulier/Paginas/default.aspx en dan rechts je kentekens invullen van auto en trailer.

Dankjewel! ik ga het eens uitzoeken :)

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:52

het is zooooveel makkelijker om je E te halen..ik hoef nooit nergens meer over a te denken en ga gewoon met onze 2 paarden de hort op.
Maar je E rijbewijs halen wil idd nog niet zeggen dat je kan rijden..ik heb ervaren dat het echt kilometers maken is en dan nog is de ene keer anders dan de andere keer...

Ik heb nooit gereden zonder E rijbewijs maar dat komt ivm 2paarden was dit zo wie zo geen optie..

kinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 19:57

even voor de duidelijkheid :D

Als ik met mijn auto: Renault Laguna : Toegestane max. massa voertuig 1915 kg
Aanhangwagen geremd 1500 kg

En met deze trailer: Atec: Toegestane max. massa voertuig 1200 kg

kinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 19:59

Kogeldruk volgens mij 75kg?

Dan zou ik mogen rijden? of gaat het hier mis bij de kogeldruk?

Ik ga een trailer huren. maar volgens mij staan de meeste 1.5 paardstrailers op 1200KG

sharonalover

Re: Wie rijdt er met trailer zonder E rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:08

Als onze nieuwe trailer binnen is mag ik met de auto van mijn vader ook zonder E rijden. Kan ik mooi oefenen :) . Was van plan wel een keertje mijn E te halen, maar ik ben niet zo'n ster in die verrichtingen dus dat had mij heeeeeel veel lessen gekost :Y) . Nu kan ik mooi met mijn vader er naast oefenen, ideaal :) Eerst zonder paard, en als ik het vertrouwen helemaal heb met paard, en dan na een poosje kan ik misschien zelfs alleen :)

Ik denk dat ik mijn BE nog wel een keertje ga halen, ik ben er dan aan gewend dus dan zal het me makkelijker afgaan waarschijnlijk :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:16

kinge schreef:

Kogeldruk volgens mij 75kg?

Dan zou ik mogen rijden? of gaat het hier mis bij de kogeldruk?

Ik ga een trailer huren. maar volgens mij staan de meeste 1.5 paardstrailers op 1200KG

Nee, een 1,5paards is in principe 1600kg TMM maar wordt met het oog op de beperkingen van rijbewijzen ook met 1300 of zelfs 1200kg TMM geleverd.

Jouw voorbeeld gaat zeer waarschijnlijk wel werken. Kogeldruk is waarschijnlijk geen probleem.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 07:32

Gekke vraag misschien, maar sinds wanneer wordt er naar de max massa van het trekkend voertuig gekeken? Dacht altijd dat er naar leeggewicht van de auto werd gekeken en de maximale massa van de aanhanger bepalend was. Anders had ik mijn trailer niet hoeven terug te laten keuren?

Kogeldruk belasting van de auto en trailer zijn beide max 100 kilo.

Ik ga binnenkort ook op voor mijn E, maar heb ook examenangst..

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 07:46

Hoi een meelezer hier. :) als ik dus alles goed begrijp mag ik niet met de trailer rijden? De auto (bus) weegt iets van 2800kg en de trailer incl paarden 2000kg. Dat is dan toch te zwaar ivm die max3500kg?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 08:23

DianneM schreef:
Gekke vraag misschien, maar sinds wanneer wordt er naar de max massa van het trekkend voertuig gekeken? Dacht altijd dat er naar leeggewicht van de auto werd gekeken en de maximale massa van de aanhanger bepalend was. Anders had ik mijn trailer niet hoeven terug te laten keuren?

Sinds de regels in 1984 voor het eerst werden toepast (daarvoor kreeg je E er gewoon bij) De Regel TMM auto + TMM trailer < 3500kg is toen al ingegaan.
Alleen de regel dat TMM trailer < leeggewicht auto moet zijn, is per 19-01-2013 vervallen. Daarmee is een 2-paards trailer achter een Fiat Panda op B-rijbewijs legaal geworden......

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 08:43

Mijn moeder heeft een BE rijbewijs omdat ze toendertijd dat er gewoon bij deden
Of dat verstandig is is weer wat anders.
Gelukkig ben ik ook nog van de tijd dat je hem er gewoon bij kreeg en heb hem nooit hoeven halen.
Op mijn werk en thuis rij ik bijna dagelijks met aanhanger en trailer en plof hem zo overal tussen (wat inderdaad heerlijke uitdrukkingen teweeg brengt bij het 1.0 geslacht die vinden dat wij 0.1 geslacht dat niet kunnen)
Laatst bijgewerkt door jackyline op 17-08-13 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 08:43

Hoeveel weegt een Panda? En hoeveel mag ie trekken?

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 08:49

Ik heb geen e-rijbewijs rij met een grote Volvo diesel en met een 1paards trailer er achter. Begin was het achter uit rijden lastig maar gaat steeds beter

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 08:51

Ik rijd ook zonder E renault laguna met 1,5 paards trailer. Hier is de trailer ook teruggekeurd.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 09:09

Ook ik rijd zonder E nu een jaartje, mijn trailer is maar 500 kg leeg en rijd een grote renault grand scenic
achteruit vind ik nog steeds lastig, zonder paard durf ik dan meer ;)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 09:17

sflj: grapje denk ik..? :')

Ik rij ook af en toe met de trailer rond, zolang ik rechtuit ga is het prima, achteruit ga ik me niet aan wagen aangezien ik de genen van mijn moeder meegekregen heb _O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 09:19

sflj schreef:
Hoeveel weegt een Panda? En hoeveel mag ie trekken?

TMM panda 1185kg, mag 800kg trekken.

Dus TMM trailer 2000 + TMM panda 1185 = 3185kg = legaal voor B-rijbewijs!

Trailer weegt 700kg leeg, dus als ik er 1 of 2 pakken stro achterin gooi (a 25kg per stuk) om de kogeldruk te verlagen naar < 50 kg, dan is het volstrekt legaal om daarmee te rijden met B-rijbewijs; immers de Panda kan en mag het feitelijke gewicht van de geladen trailer trekken........

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 09:24

Maar met een
B rijbewijs gaat het niet om het werkelijke gewicht maar het maximaal gewicht.
Die vlieger gaat dus niet op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 09:38

smurffie schreef:
Maar met een

Reglement rijbewijzen, art 15 lid e:
Reglement rijbewijzen, art 15 lid e schreef:
motorrijtuigen op vier of meer wielen, niet zijnde een bromfiets, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die zijn ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht personen, de bestuurder niet meegerekend, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens of opleggers waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen of oplegger niet meer bedraagt dan 3500 kg, een en ander afhankelijk van de gegevens op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig (rijbewijs B);

De link: http://wetten.overheid.nl/BWBR0008074/H ... 17-08-2013

Waar lees jij dat er gegekeken wordt naar het maximale gewicht bij een samengestelde combi?
Op papier klopt de optelsom, dus is het legaal voor het rijbewijs. DAT is waar we het over hebben. Art 15 kijkt naar kentekenpapieren, niet naar de werkelijkheid.

Elders in de wet wordt gesteld dat een aanhanger, voortbewogen door een motorvoertuig, niet meer mag wegen dan wat er door het motorvoertuig op grond van de (type)goedkeuring mag worden voortbewogen. Dat getal vindt je terug op je kenteken. Ook daar voldoet mijn voorbeeld aan; immers et FEITELIJKE gewicht van de geladen trailer blijft onder de 800kg en door de juiste belading voldoe ik ook aan de opgave van de vertikale last op de koppeling.

Tegenargumenten graag onderbouwen met wettekst! Aan meningen, opvattingen of interpretaties die niet gestaafd worden door jurispudentie, daar hebben we niks aan.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 16:37

smurffie schreef:
Maar met een

Ik denk dat jullie elkaar verkeerd begrijpen. ;)

Inderdaad, mag het dus met een B rijbewijs.
Wat jij zegt, klopt in dit geval dus wel. Ikke telt júist het maximale gewicht van de auto bij het maximale gewicht van de aanhanger en dat komt niet boven de 3500kg. En dan hoef je dus geen E rijbewijs te hebben.

Je mag er alleen bijna niks ingooien, want dan komt het daadwerkelijke gewicht boven de 800kg die de Panda blijkbaar mag trekken. Maar dan krijg je hooguit een bekeuring voor het overbeladen ofzo. Niet voor het ontbreken van het juiste rijbewijs. (en het zal ook niet lekker rijden, denk ik. Maar da's een andere discussie. ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 17:00

Om die reden heb ik ervoor gezorgd dat mijn aangekochte auto geschikt is om een 1,5-trailer te trekken en dan nog binnen de grens van het B-rijbewijs te blijven, maar dat ik altijd wel iemand heb met een BE-rijbewijs die ervaring heeft met paarden vervoeren :D

Ik heb een renault grand scenic, auto weegt ledig 1560kg, mag 'm volproppen tot 2100kg. Mag geremd max. 1300kg trekken. Dus de volgestampte combi = 2100+1300= 3400kg < 3500kg.
Mijn voorkeur gaat uit naar een 1,5 van zo'n 550kg. Dan mag ik daarin een paard stoppen tot 750kg. Mooi niet dat mijn kerel zoveel weegt, volgens de kliniek zit zijn ideale gewicht rond 550kg (mss 600 ook nog). Is een hengst van 1m68 ongeveer, maar een hele compacte. Hij is in april met wat ondergewicht gewogen op 485kg. Vermoed dat hij nu wel 550kg weegt, maar zeker niet veel meer en helemaal niet meer dan 600kg.

Dat geeft dus dat ik zelfs met gewicht van de trailer (550kg) en gewicht paard (550kg) = 1100kg. Dus 200kg onder de TMM en mijn lege auto weegt ook nog eens 400kg meer dan mijn trailer + lading. Naar mijn gevoel lijkt me dit dus toch een veilige combi. Of zie ik het te rooskleurig?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:43

Varekaj schreef:
Om die reden heb ik ervoor gezorgd dat mijn aangekochte auto geschikt is om een 1,5-trailer te trekken en dan nog binnen de grens van het B-rijbewijs te blijven, maar dat ik altijd wel iemand heb met een BE-rijbewijs die ervaring heeft met paarden vervoeren :D

Ik heb een renault grand scenic, auto weegt ledig 1560kg, mag 'm volproppen tot 2100kg. Mag geremd max. 1300kg trekken. Dus de volgestampte combi = 2100+1300= 3400kg < 3500kg.
Mijn voorkeur gaat uit naar een 1,5 van zo'n 550kg. Dan mag ik daarin een paard stoppen tot 750kg. Mooi niet dat mijn kerel zoveel weegt, volgens de kliniek zit zijn ideale gewicht rond 550kg (mss 600 ook nog). Is een hengst van 1m68 ongeveer, maar een hele compacte. Hij is in april met wat ondergewicht gewogen op 485kg. Vermoed dat hij nu wel 550kg weegt, maar zeker niet veel meer en helemaal niet meer dan 600kg.

Dat geeft dus dat ik zelfs met gewicht van de trailer (550kg) en gewicht paard (550kg) = 1100kg. Dus 200kg onder de TMM en mijn lege auto weegt ook nog eens 400kg meer dan mijn trailer + lading. Naar mijn gevoel lijkt me dit dus toch een veilige combi. Of zie ik het te rooskleurig?

ik zelfde auto en heb trailer van 500kg waarin mijn fries past van 1.60m

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:14

Wat voor motor zit er bij jou in? Hier hangt er nog geen trekhaak aan, heb 'm 2ehands gekocht en hij heeft net groot onderhoud gehad, nieuwe remblokken erop, alles ververst wat moest en top keuringsrapport. Dus ik moet nog een trekhaak laten zetten maar zou het nutteloos vinden avs dat met een iets lichtere motor geen nut heeft omdat de boel niet voorruit gaat.
Collega heeft dezelfde wagen maar de gewone scenic, zelfde moteur erin en die trekt zonder probs zijn caravan van 1200 de bergen door zegt ie, goed volgestampt met bagage, vrouw en dochter.

Ik heb een 1.5 dci erin zitten, diesel dus met 105pk. Koppel zou ik moeten checken.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:40

Wij hebben een 2.0 diesel
Weet niet of dat heel veel verschil uitmaakt
Met nieuwe trekhaak wel opletten dat je een goede erop laat zetten
Eentje die 2000 mag ook al doe je dat niet is denk ik wel een aanrader qua stevigheid
Maar is misschien een gevoelskwestie hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 20:03

Sowieso ga ik me daarvoor even informeren bij de garage wat het beste is. Moet zeggen, dankzij mijn vriend heb ik de laatste 2 jaar al met verschillende wagens kunnen rijden (bedrijfswagens) en ik merk wel dat de ene 1500 diesel ook de andere niet is. Zo hadden we een tijd terug een 1500 citroen ds4 denk ik, en die vond ik een ramp om mee te rijden, ook qua optrekken. Dan hebben we ook een skoda break 1500 diesel gehad en dat was echt zo'n heerlijke kar!

Mijn vorige auto, een nissan, heeft net dezelfde moteur erin zitten als deze (renault en nissan delen die denk ik). Die nissan was lichter en toch vind ik dat deze moteur in de renault door zijn zware gewicht net beter werkt: je voelt hem meer werken, trekt beter op, hij kan het prima. Met de nissan wou het optrekken nog wel eens traagjes gaan...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 20:44

ik rij al een dikke 10 jaar met 1.5prds trailer, maar heb ook al jaren als trekkende auto een Jeep (eerst Grand Cherokee en nu Cherokee) auto weegt 1980kg en mag 3500kg trekken. Mag 120kg kogeldruk hebben (of was dat de GC...deze iig meer dan de GC)

Kan er overigens prima mee overweg, achteruitrijden bochtjes, slalommen als het moet, geen centje pijn.

Wil echter wel binnenkort een 2prds kopen....beetje zuur dat doordat ik juist zo'n GOEDE auto ervoor heb ik dan toch mijn E moet gaan halen }:)