paard gewond tijdens buitenrit wie is aansprakelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:08

Volgens mij kan je hem wel aansprakelijk stellen, maar of je ook je geld krijgt, dat is nog maar de vraag...
Het is een 'woord tegen woord' situatie en die worden vaak geseponeerd, gewoon omdat er niks te bewijzen valt (tenzij er getuigen zijn).
Als de man van de aanspanning meewerkt, kan dit gewoon door de verzekering worden geregeld. Maar indien niet, dan denk ik dat je geen geld zal zien, gewoon omdat rechtspraak zich hier zelden over uitspreekt...

Desondanks denk ik wel dat de aanspanning hier foutief heeft gehandeld. Een paardenkenner ziet als een paard in paniek is (een niet-paardenkenner ook trouwens). Het is dan wel zo hoffelijk om even halt te houden en te wachten tot er netjes gepasseerd kan worden...
Stoppen na het ongeluk had ook wel zo vriendelijk geweest...

Nu lijkt het of die aanspanning geen stop-knop had ofzo... Tegenligger? Gewoon doorrijden ! Paard panikeert ? Gewoon doorrijden ! Paard springt opzij ? Gewoon doorrijden ! Blijven rijden, no matter what !!
Ben ik nu de enige die dit wat vreemd vind van de aanspanning ?! :?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:09

Dit fenomeen doet zich ook voor met je eigen honden.
Mits je die door een ander doet uitlaten... ontstaat er dan een situatie waarin die toch schade veroorzaken ben en blijf je als EIGENAAR van de hond(en) aansprakelijk.
Niet de uitlater, TENZIJ die uitlater toevallig een officieel Kamer van Koophandel ingeschreven Uitlaatservice is... Maar daar gaan we in de meeste gevallen niet van uit: ik lig met een gebroken been op bed en laat mijn broer/zus/huisgenoot (Whatever) mijn hond uitlaten en tijdens dat vliegt die van de lijn/grijpt andermans kip/rent opeens de straat over (ik noem maar iets)waardoor een fietser uitwijkt en valt, whatever....hoe dan ook: schade.

Ben IK ZELF als eigenaar voor aansprakelijk dus, zonder enige twijfel. Niet de particuliere uitlater.
Maar daar ben je als het goed is toch gewoon WA voor verzekerd?

In geval van TS ligt het wat "rommeliger", maar kwesties als "het onfatsoen van de menner" zullen juridisch gezien geen enkel hout snijden, die zal zeker beweren dat die z'n groom naar het ongeval heeft gestuurd en zelf het idee had dat het veiliger was NIET op de fitesbrug (fietspad met aan 2 kanten vangrail) halt te houden, ofwel beweren dat het veiliger was om met zijn Tinker door te rijden ipv te stoppen.
Wordt een eindeloze discussie, de GEVOELSMATIGE discussie ligt natuurlijk helemaal anders.
Zo ben ik zelf ook wel eens met een heel jong paard de tweede keer op buitenrit (met een ander bomproof paard voorop) geweest en word daar dan ingehaald door een leuk extra speciaal toeterende landbouwcombinatie (leuk he?) mijn paard schrok zodanig dat hij links, rechts, voor en achteruit ging, waarbij wij prikkeldraad, een sloot en het daaropkomend landbouwvoertuig op een haar na hebben kunnen vermijden.
Wat moet je daar mee?
Je kunt er simpelweg niets mee.
Er wordt dan gezegd: als je met een NIET geheel verkeersmak paard op stap gaat is het je eigen schuld. Met een WEL verkeersmak paard heet het" dan had je hem toch onder controle moeten kunnen houden"?
Tsja...Ik kan dan wel van alles gaan aanvoeren van: ze hadden niet mogen toeteren of hij was pas de tweede keer onderweg... dat houdt allemaal geen stand in het geval mijn paard daadwerkelijk in het prikkeldraad of in die sloot was geraakt, met verwondingen van dien.

Helaas, helaas, maar zo wordt er door de Wet geredeneerd: men begeeft zich niet op de openbare weg met een paard dat niet aan dit soort zaken gewend is. Ook hoef je niet aan te komen met : "Met hoe anders moet hij het dan leren? Verkeer e.d.?"

De Wet bestaat uit strikte regels, die (jammeer genoeg!) aan het individuele voorbijgaan.

Men heeft ook geen tijd om die individuele situaties te bekijken: daarvoor moet je bij iets als "De Rijdende Rechter" zijn.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 25-05-13 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:10

Gini schreef:
JoyCiej007 schreef:
Wat ik overigens wel vreemd vind, is dat er op de post van FloortjeM (de vrijwel enige post die e.a. juridisch correct weergeeft) bijna helemaal wordt genegeerd.

Ook al ben ik het wel met Floortje eens, ook zij begint haar zin met "ik denk" en doet dan een paar veronderstellingen. Het waarheidsgehalte van die veronderstellingen zal en kan best hoog zijn, maar desalniettemin, veronderstellingen.

Volgens mij hebben beiden gewoon schuld omdat zij beiden op een plek waren waar ze niet hoorden te zijn. Beide verzekeringen zullen dat aanhalen. Dat de gemeente een gedoogbeleid heeft is heel leuk, maar verandert niets aan het "illegaal" zijn van een situatie.

Alhoewel dit vaker wordt gedaan (juist hier op bokt) en de verleiding daartoe erg groot is, gaat het in dit soort zaken niet zozeer om 'schuld', en wie 'de schuld heeft aan'. Schuld is nog altijd iets heel anders dan aansprakelijkheid.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:11

Da's denk ik teveel ;), unihorses.
Want het is niet de menners fout dat het paard niet onder controle was.

xLIESSxx
Ik vind het niet vreemd wat de aanspanning deed, kan me helemaal vinden in FloortjeM wat dat betreft.

Wat heeft de aanspanning fout gedaan precies? Ze zijn gewoon rustig doorgestapt, niet harder gegaan.
En het is niet de menners fout dat 't paardop dat moment niet onder controle was. Een paard waarmee je naar buiten gaat, moet gewoon altijd onder controle zijn. Zo raar is een aanspanning nou ook weer niet. Fanfare oid kan ik snappen.

Verder, je weet het verhaal van de menner niet. Blijkbaar schatte hij het in als beter om gewoon rustig door te blijven stappen. Misschien ook veiliger voor zijn paard. Want een paard met koets erachter op hol, dat wil je ook écht niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:13

De aanspanning passeerde op een moment dat de ruiter net af stapte. Dan wordt het geheel allemaal erg smal en daarvan is het paard in paniek geraakt. Misschien had de aanspanning even kunnen halt houden om de ruiter geheel te laten afstappen ipv op dat moment te passeren.

Ik zie ook nergens dat het paard van de menner onrustig was, dus aannemen dat de aanspanning op hol zou slaan, is misschien helemaal niet aan de orde geweest.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:15

Mindim schreef:
De aanspanning passeerde op een moment dat de ruiter net af stapte. Dan wordt het geheel allemaal erg smal en daarvan is het paard in paniek geraakt. Misschien had de aanspanning even kunnen halt houden om de ruiter geheel te laten afstappen ipv op dat moment te passeren.

Ben ik met je eens, hoor.
Maar alsnog is het niet de menners schuld imo, dat dit gebeurde.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:17

LoveBodin schreef:
LoveBodin schreef:

Volgens mij, maar dat weet ik niet 100% zeker, is de eigenaar in alle gevallen verantwoordelijk. Ook als de bijrijder op pad gaat en brokken maakt. Was laatst nog een topic over hier op Bokt.

Blijkbaar wel:

[TAO] Bijrijder met mijn paard, hoe zit het nou met de verzekering

Citaat:
'De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad'.

en
Citaat:
Het komt er dus op neer dat je als bezitter van een paard al snel aansprakelijk bent voor schade door de eigen gedraging van het paard. Het is absoluut niet noodzakelijk dat je zelf erbij was of ook maar enige invloed erop kon uitoefenen. Je hebt een paard en dit is nou eenmaal het risico. Denk er ook aan dat bijrijders die schade oplopen ook gewoon onder dit artikel vallen! Een overeenkomst maken waarin deze aansprakelijkheid wordt uitgesloten is zinloos omdat de rechter hiervan al heeft uitgemaakt dat zo'n overeenkomst 'onredelijk bezwarend' is en dus geen werking heeft.

Tanja @ [TAO] FAQ TAO

Ook hier weer een kleine, juridische kanttekening, wat wel degelijk grote gevolgen kan hebben in sommige zaken.

Een bezitter is iets anders dan een eigenaar, in juridische zin.
Mééstal is de eigenaar ook bezitter, maar dat hoeft niet in alle gevallen zo te zijn. Vandaar dat het juist op deze manier in de wetteksten is opgenomen. Als men eigenaar bedoeld, had er dus ook eigenaar in de wetteksten moeten staan.

Jou bewering dat een eigenaar áltijd verantwoordelijk is, gaat dus niet op. 1 omdat het de bezitter betreft ipv. de eigenaar, en 2. er is nog een belangrijke, maar ingewikkelde constructie/uitzondering. Dat maakt wetteksten en de wet zo 'leuk'; bijna iedere regel kent wel weer een uitzondering, en dan zijn er soms ook nog uitzonderingen op de uitzonderingen.

Nogmaals; zonder juridische kennis is het dus in sommige gevallen echt verstandiger je mond te houden............ want daar komen dan alleen maar verkeerde dingen uit, en dat zaait alleen maar meer verwarring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:17

Nou in zoverre. Als hij ziet dat het paard in kwestie onrustig werd, dan kan je misschien even halthouden, de ruiter af laten stappen en weer door rijden. Moet niet, maar was wel zo handig geweest. Dat noem je anticiperen en dat heeft hij, als ik verhaal zo lees, nagelaten. De ruiter is al terug gegaan, terwijl ze 3/4 van het pad al had afgelegd, omdat de menner niet kan omkeren op dat stuk, hij had haar daar dus rustig even kunnen laten afstappen. Lijkt me niet meer dan normaal en fatsoenlijk. Maar goed, daar zal men juridisch wel niets mee kunnen.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:18

Vanuit waar de menwagen komt kan je fietsers etc. die over dat fietspad komt echt al van ver zien aankomen..
Echter, als je vanuit beeckestijn komt (het bos) over het fietspad kan je pas andere echt van een afstandje zien als je voorbij dat spoor bent, bovendien als de ruiter echt al op 3/4 van dat stukje was moet naar mijn beleven de menwagen haar wel gezien hebben dus vind het wel een beetje raar dat ze niet even gewacht hebben.. Ze rijden langs die weg echt belachelijk hard en veel mensen rijden daar ook erg asociaal dus het is ook weer geen mogelijkheid om als aanspanning over de weg te gaan (80 km/h weg inderdaad)..

Ik hoop dat het gauw goed komt met je paard :)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:19

Nou Joycie, misschien kun je dan vertellen hoe het wel steekt. Want de verzekeringen weten je anders te vertellen dat je ten allen tijde gewoon verantwoordelijk bent voor de schade die jouw eigendom (paard) aan richt. Ook als een derde hier mee onderweg is.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:20

JoyCiej007, ik heb dit letterlijk van de FAQ TAO hier op Bokt afgehaald, ik dacht dat 't er daar gewoon correct stond. Kan je hier verder uitleg over geven?

Citaat:
In de regel is dit de eigenaar. In uitzonderlijke gevallen waarbij het paard zich buiten de invloedsfeer van de eigenaar bevindt en iemand anders het paard ten eigen nutte gebruikt kan het bezitterschap zijn overgegaan naar de ander.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:23

Citaat:
'De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad'.

unihorses schreef:
de menner oefende toch invloed uit op zijn paard, wat daardoor schade aan een ander paard geeft :o? of is dat nu weer te veel lezen wat ik wil lezen? :+

En dat is dus die 'ingewikkelde' constructie/uitzondering. Dat is heel moeilijk hier zo even uit te leggen, maar daar wordt igg niet jou denkwijze mee bedoeld.
Dat heeft o.a. te maken met dit:

Citaat:
Belangrijk voor aansprakelijkheid voor dieren is dat de schade moet zijn aangericht door een eigen activiteit van het dier. Voor aansprakelijkheid is bepalend de eigen energie en het onberekenbare karakter van het dier.

Bron: http://www.aansprakelijkheid.nl/nl/over ... or-dieren/

Anoniem

Re: paard gewond tijdens buitenrit wie is aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:26

Maar goed, dan blijft de vraag, was de bijrijder op dat moment de bezitter?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:26

LoveBodin schreef:
JoyCiej007, ik heb dit letterlijk van de FAQ TAO hier op Bokt afgehaald, ik dacht dat 't er daar gewoon correct stond. Kan je hier verder uitleg over geven?

Citaat:
In de regel is dit de eigenaar. In uitzonderlijke gevallen waarbij het paard zich buiten de invloedsfeer van de eigenaar bevindt en iemand anders het paard ten eigen nutte gebruikt kan het bezitterschap zijn overgegaan naar de ander.

Dat stukje pak je er nu bij, maar had je eerder weggelaten. En juist in de FAQ TAO wordt gesproken over dat de bezitter meestal aansprakelijk is. En idd, mééstal is de eigenaar ook bezitter, maar soms ook niet. Zie dus de quote hierboven. Dan heb je het in sommige gevallen over een bijrijder, in sommige gevallen over iemand die het paard echt letterlijk 'least' en dus gebruik puur en alleen voor zichzelf. En dan nog gaat het met name om de gemaakte afspraken tussen de eigenaar van het paard, en de bijrijder/leaser/ 'bezitter'.

Het enkele feit dat iemand toevallig jou paard af en toe rijdt, maakt die persoon op dat moment nog niet meteen dé bezitter, en dus de aansprakelijke. Dat hangt allemaal af van omstandigheden van het geval. En daarom zijn dit soort kwesties zo lastig, al helemaal voor rechten-leken, en daarom moet er hier op bokt ook niet zomaar gespeculeerd worden en juridische dingen worden verdraaid, want dat is wat er gebeurd...... mensen begrijpen dingen verkeerd, en nemen het klakkeloos over om vervolgens iemand een heel verkeerd 'advies' te geven.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:28

maar er staat in de FAQ ook het volgende:
Citaat:
Het komt er dus op neer dat je als bezitter van een paard al snel aansprakelijk bent voor schade door de eigen gedraging van het paard. Het is absoluut niet noodzakelijk dat je zelf erbij was of ook maar enige invloed erop kon uitoefenen. Je hebt een paard en dit is nou eenmaal het risico. Denk er ook aan dat bijrijders die schade oplopen ook gewoon onder dit artikel vallen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:29

Mindim schreef:

Om dat te bepalen, weten wij te weinig van de situatie en de verhoudingen tussen TS en haar bijrijder. Een bezitter houdt een goed 'voor zichzelf', gedraagt zich als eigenaar (maar hoeft het dus niet te zijn!). Een houder, houdt slechts een goed (dus ook een paard) voor een ander, nl. voor de eigenaar.

Ik ben niet zo'n fan van wikipedia, maar hier kun je igg iets meer lezen, misschien maakt dat e.a. duidelijk
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bezit_(recht)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:31

JoyCiej007 schreef:
Mindim schreef:

Om dat te bepalen, weten wij te weinig van de situatie en de verhoudingen tussen TS en haar bijrijder. Een bezitter houdt een goed 'voor zichzelf', gedraagt zich als eigenaar (maar hoeft het dus niet te zijn!). Een houder, houdt slechts een goed (dus ook een paard) voor een ander, nl. voor de eigenaar.

Ik ben niet zo'n fan van wikipedia, maar hier kun je igg iets meer lezen, misschien maakt dat e.a. duidelijk
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bezit_(recht)

Bedankt! Maakt een stuk duidelijk zo :)

En voor 't antwoord op wie de bezitter was, moeten we dus wachten op TS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:31

Maar de houder geeft toch toestemming aan de bijrijder?

Hoe verklaar je het dan dat ongelukken met bijrijders vaak op de eigenaren van de paarden worden verhaald? Zo was hier gisteren nog een voorbeeld dat de ziekenhuiskosten van een bijrijder op de eigenaar van het paard worden verhaald.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:32

LoveBodin schreef:
maar er staat in de FAQ ook het volgende:
Citaat:
Het komt er dus op neer dat je als bezitter van een paard al snel aansprakelijk bent voor schade door de eigen gedraging van het paard. Het is absoluut niet noodzakelijk dat je zelf erbij was of ook maar enige invloed erop kon uitoefenen. Je hebt een paard en dit is nou eenmaal het risico. Denk er ook aan dat bijrijders die schade oplopen ook gewoon onder dit artikel vallen!

Ja, dus?

Wederom; zie het verschil tussen eigenaar en bezitter, lees mijn vorige posts nog eens, en bovenstaand wiki-artikel over juridische term 'bezitter'. (vs. houder en vs. eigenaar).
Bijrijder heeft naar ik weet geen schade opgelopen. Het paard zélf heeft schade opgelopen, ook dat is weer iets anders

wil je dit artikel toepassen op de menner, dan kunnen wij daar al heélemaal niets over zeggen, want niemand weet hier volgens mij of de menner eigenaar v/h aangespannen paard was, én/of bezitter.
Dan moet je écht veel info van zijn kant hebben, en dat hebben we niet.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:33

Mindim schreef:

Hoe verklaar je het dan dat ongelukken met bijrijders vaak op de eigenaren van de paarden worden verhaald? Zo was hier gisteren nog een voorbeeld dat de ziekenhuiskosten van een bijrijder op de eigenaar van het paard worden verhaald.

Maar dat ligt er dus aan. Als ik het goed heb begrepen, als de bijrijder het paard als 'eigen' beschouwt, kan de bijrijder ook als 'bezitter' worden beschouwd, en dan is de bijrijder dus wel aansprakelijk.
Maar vaak is een bijrijder echt een bijrijder, dus een extra ruiter, en niet een extra 'eigenaar'.

Joyciej007, sorry, ik zag je bericht later pas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:34

En in Jip en Janneke taal, over aansprakelijkheid en bijrijders.
Citaat:
Wanneer je een ander jouw paard laat berijden, spelen er verschillende situaties.

1. Ten eerste blijf jij de bezitter van het paard, tenminste als de ruiter alleen maar jouw paard mag berijden, en jij zelf verder de volledige zeggenschap behoudt t.a.v. voer, dierenarts, verzorging etc. Dit houdt in dat jij aansprakelijk blijft voor de schade die jouw paard 'door een uiting van zijn eigen energie' aan derden veroorzaakt, ook al zit er een (andere) ruiter op zijn rug. Ik denk daarbij aan schade door het paard omdat hij er vandoor gaat, schrikt en op de weg springt, waardoor auto's moeten uitwijken/botsen, een klap uitdeelt aan derden etc. Voor die situatie maakt het weinig verschil of je zelf het paard berijdt of dat een 'vreemde' ruiter dat voor jou doet. Je bent als bezitter/eigenaar van het paard aansprakelijk op grond van de hoedanigheid die je hebt (in dit geval paardenbezitter). De andere ruiter is in dergelijke situaties niet aansprakelijk. Dit betreft een risico-aansprakelijkheid. Dat houdt in dat je geen beroep kunt doen op het niet-hebben van schuld of op overmacht of op het feit dat je er niet eens bij was. Dergelijke aansprakelijkheid valt onder de WA-verzekering voor particulieren, er van uitgaande dat je particulier en niet bedrijfsmatig handelt.

2. Het is iets anders wanneer de schade niet veroorzaakt is door een uiting van de eigen energie van het paard, maar juist door onzorgvuldig handelen (door de schuld van) de ruiter. In dat geval is de ruiter aansprakelijk voor de schade.
Bijvoorbeeld: de ruiter is op een veld met pas ingezaaide mais haar dressuurproef gaan oefenen. Het gevolg is veel schade aan het gewas. De ruiter moet dan de schade aan de boer vergoeden. Of de ruiter is een groep wandelaars, zonder vaart te willen minderen, in volle galop gepasseerd waardoor een wandelaar gevallen is en letsel heeft opgelopen. Ook dan is de ruiter zelf aansprakelijk. Hier gaat het om de 'gewone' aansprakelijkheid, waarbij de betreffende ruiter iets te verwijten valt.
Soms is het moeilijk om dergelijke 'schuld' aan te tonen. Niet altijd zijn er getuigen bij het voorval. En soms is de grens tussen de risico-aansprakelijkheid en de gewone aansprakelijkheid vaag: denk daarbij aan het voorbeeld van de wandelaars: was het paard zelf 'op hol' geslagen of betrof het bewust roekeloos galopperen van de de ruiter?

Wat betreft schade aan het paard zelf:
Wanneer het paard tijdens een rit met een andere ruiter schade oploopt, zal moeten worden aangetoond dat dit aan de ruiter te verwijten valt. Dat valt lang niet altijd mee. Een paard komt kreupel terug: het kan zich verstapt hebben of zich zelf geraakt hebben, maar het kan ook zijn dat de ruiter niet goed uitgekeken heeft (onregelmatig terrein), het dier overvraagd heeft of gewoon roekeloos gereden heeft. Vaak zijn er geen getuigen. De ruiter is pas aansprakelijk voor de schade, wanneer aangetoond kan worden dat het letsel van het paard ook aan de ruiter te verwijten is, en dat is niet gemakkelijk.

Conclusie: geef je paard niet te gemakkelijk aan iemand mee. Het is belangrijk om vooraf te weten dat het om een 'betrouwbare' ruiter gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:35

LoveBodin schreef:
Mindim schreef:

Maar dat ligt er dus aan. Als ik het goed heb begrepen, als de bijrijder het paard als 'eigen' beschouwt, kan de bijrijder ook als 'bezitter' worden beschouwd, en dan is de bijrijder dus wel aansprakelijk.
Maar vaak is een bijrijder echt een bijrijder, dus een extra ruiter, en niet een extra 'eigenaar'.

Joyciej007, sorry, ik zag je bericht later pas.

Maar dat is het toch, de bijrijder kan het paard wel als eigen beschouwen, maar dat is het gewoonweg niet.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:36

Een bezitter heeft meestal de feitelijke macht over een goed en gedraagt zich alsof hij de eigenaar van dat goed is.

Het ligt er dus volledig aan hoe de relatie tussen TS en haar bijrijder was.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:36

Mindim schreef:

Ik snap je redenatie niet.

Nu spreek je over 'de houder geeft toch toestemming'. Een houder is iemand die een goed voor een ander houdt. en die moet dan toestemming aan de bijrijder geven? :?
Je bedoeld: de éigenaar geeft toestemming aan de bijrijder.
maar waarvoor dan? waarvoor toestemming geven?

:= ik denk dat we nu wel kunnen concluderen dat het allemaal lastig te begrijpen is op het moment dat zelf niet al te veel verstand hebt van het recht, de wet en de juridische context in bepaalde zaken......... en dat het dan alleen maar verwarrender werkt dat dergelijke mensen dingen gaan roepen ;)
ik heb een poging gedaan e.a. op te helderen, maar voel er ook niet veel voor om nu pagina's lang te gaan uitleggen hoe alles precies in elkaar zit.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:37

Mindim schreef:

Klopt! Dat is bij mij ;)

Off topic; zo gauw ik iets weet van het hoe en wat, post ik het in mijn topic die daar over gaat.