Niet bij inrijden eigen paard mogen zijn ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 18:49

Lusitana schreef:
JessicaD88 schreef:
Ik sta in de discussie als (potentiele) klant.

Je hebt dus neem ik aan geen ervaring met inrijden met pottekijkers erbij. Ik wel en kan je vertellen dat ik me heel goed voor kan stellen dat iemand de eerste tijd er geen eigenaar bij wil hebben. Niet omdat die iets te verbergen heeft, maar omdat de emotionele binding tussen paard en eigenaar het werk gewoon kan storen op allerlei manieren en dat is gewoon niet gunstig voor het paard en dus uiteindelijk ook niet voor de klant.

Ik weet niet of je wel eens hebt gezien hoe kleine kinderen zijn als hun ouders toe mogen kijken bij sport of in de klas? En hoe die ouders dan zijn? ;)
Kinderen die normaal gewoon goed kunnen concentreren en zelfvertrouwen hebben, kijken ineens constant naar de ouder, reageren op commentaar, zelfvertrouwen de grond in (of juist ego te veel opgepompt), kortom je kijkt niet meer naar het natuurlijke gedrag van dat kind bij de leraar of binnen de sportgroep.
Dat is ook zo voor een paard in een nieuwe omgeving. Ze zoeken steun bij de baas en richten zich niet meer genoeg op de africhter.
Daarbij zal de africhter de ogen altijd voelen (en wellicht wat commentaar opvangen) en dan misschien ook een stuk onnatuurlijker omgaan met het paard, bang om fouten te maken, waardoor die juist wel gemaakt worden, want paarden voelen dergelijke onzekerheid ook aan...

Kom je kijken als het paard al de routine kent en weet waar het aan toe is, dan heeft het niet zo'n invloed meer.

Iemand zei dat die de africhter thuis liet komen. Dat is ook een oplossing. Paard is gewoon in zijn eigen omgeving met een nieuwe uitdaging. Dat is een andere situatie. Het gevoel van veiligheid is er al het hoeft geen steun te zoeken.
Ik moet zeggen dat als het om simpeler dingen ging, als bv longeren, dan had ik wel graag de eigenaar erbij om het die te leren. Blijkt nl dat niet iedereen weet problemen aan de longe te voorkomen en op te lossen. Longeren is niet zo makkelijk als het lijkt.
en zo zijn er meer processen waar het belangrijk is dat je de eigenaar er in betrekt.

Maar het eindeloos herhalen van zadeltje op, voet in de beugel, leunen, been erover, en een paar stapjes doen etc is zo'n fase waar ze geen belang bij hebben omdat ze dat later nooit meer hoeven te herhalen met dat paard (als het goed is).

Je maakt mij niet wijs dat het verschil maakt voor het paard of ik langs de kant sta of niet. Dat is echt flauwekul en zegt mi meet wat over degene die met het paard bezig is. Je wekt de de indruk wekt dat ik er in feite geen mening over kan hebben, aangezien ik zelf geen ervaring heb met het inrijden van paarden. Je lijkt dan te vergeten dat het niet degene die inrijdt is die dit bepaald. Het is mijn paard en ik wil ieder moment kunnen komen kijken (of ik het doe is wat anders), kan dat niet? Laat ik mijn paard niet door diegene inrijden, zo simpel is het.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 19:24

JessicaD88 schreef:
Je maakt mij niet wijs dat het verschil maakt voor het paard of ik langs de kant sta of niet. Dat is echt flauwekul en zegt mi meet wat over degene die met het paard bezig is. Je wekt de de indruk wekt dat ik er in feite geen mening over kan hebben, aangezien ik zelf geen ervaring heb met het inrijden van paarden. Je lijkt dan te vergeten dat het niet degene die inrijdt is die dit bepaald. Het is mijn paard en ik wil ieder moment kunnen komen kijken (of ik het doe is wat anders), kan dat niet? Laat ik mijn paard niet door diegene inrijden, zo simpel is het.

Toch ben ik dat niet met jou eens en dan heb ik toch al best wat paarden gecorrigeerd en/of beleerd. Ik merk regelmatig dat de eigenaar wel degelijk invloed heeft op het paard. Niet alleen als ik erop zit, ook als ik ernaast sta of als ze het paard vooraf zelf gepoetst hebben, alvorens ik ermee aan het werk ga.

En ik denk dat dit ook niet meer dan logisch is...

Los van het feit dat bepaalde gedragspatronen, wel degelijk gekoppeld kunnen zijn aan bijv. een persoon of een bepaalde omgeving. Hierdoor kan het voor het paard vaak eenvoudiger zijn om iets (af) te leren in een a. andere omgeving en b. zonder bijzijn van zijn eigenaar (tenzij deze achter een raam zit en dus niet 'direct' invloed uitoefent op zijn of haar paard).

Je hebt inderdaad ook (heel) veel paarden die er weinig tot niets om geven. Maar ik zie in de dagelijkse praktijk, mede ook omdat veel zadelmak-maak klanten bij mij op stal vaak niet de meest eenvoudige paarden zijn(want laten we wel wezen... er zijn tig stallen die datzelfde werk ook prima doen en je rijdt er aardig wat voorbij eer je bij mij het erf op rijdt)en dat veel van deze paarden dus wel reageren...

En dan kan het soms raadzaam zijn om als eigenaar even wat afstand te nemen en het dier rustig te laten wennen aan zijn nieuwe omgeving en feitelijk aan zijn 'nieuwe baas'.

Wat overigens niet wilt zeggen dat je verder niet welkom zou zijn. Bij mij zijn mensen altijd welkom, je mag altijd komen bekijken hoe je paard ervoor staat, of hij zich goed voelt en hem de aandacht geven die hij nodig geeft. Ik, als trainer, ga gewoonweg anders met een dier van een ander om, dan een eigenaar met zijn paard. Natuurlijk, je bent er goed voor, maar je bouwt ook reserves in. Je moet wel, want de paarden gaan weer weg en het zal niet de eerste keer zijn dat je hart breekt als je een diertje ziet vertrekken en ook niet de eerste keer dat een dier, eenmaal thuis bij zijn eigenaar, heimwee krijgt. Daar moet je voorzichtig mee omgaan, uiteindelijk moet het voor het dier 'beter worden als het naar huis gaat, niet slechter...

Ik heb in al mijn jaren als africhter pas eenmaal tegen iemand gezegd dat ze helemaal niet kon komen in de beginfase van de training. Zij begreep dit (ze zaten zelf niet voor niets met de handen in het haar) en begreep waarom ik haar dit van haar vroeg. Wij spreken hierbij over een correctiepaard wat extreem afwijkend (en gevaarlijk) gedrag vertoonde. Steeds als zijn eigenaresse kwam (gemiddeld 3x per week) reageerde hij daarna agressief en al vrij snel kwamen wij erachter dat dit gedrag gekoppeld was aan haar bezoekjes. Toen zij eenmaal een periode niet meer kwam, verbeterde het paard aanzienlijk, hij stelde zich meer open en werd hij 'trainbaar' voor ons.

Eenmaal 'getraind en bevestigd' zijn we de eigenaar gaan trainen en vervolgens de combinatie van beiden en inmiddels zijn ze al weer een hele tijd een gelukkig setje samen *\o/*

Dus ja... ik begrijp het vanuit het perspectief van een klant, maar ook vanuit trainer zeker, maar bekijk het ook eens vanuit het perspectief van het paard... soms doet het gewoon geen goed.

Daarnaast doet het, in geval van een moeilijk paard, de eigenaar ook niet altijd goed. Sommige mensen hebben dan de instelling 'dat lukt mij nooit' of 'deze is te hoog gegrepen' en dan eindigt een paard snel daarna op internet omdat men er dan niet meer in wilt investeren. Terwijl je met de juiste training, zo n paard en ruiter best wel bij elkaar kunt krijgen. Niet altijd natuurlijk, maar ik zie als trainer snel genoeg of ik een combinatie bij elkaar kan krijgen of dat je ze juist uit elkaar moet trekken. En dan kan het soms, in het belang van de eigenaar, beter zijn dat ze even wachten tot het paard de rust en het vertrouwen heeft, waardoor je geen valse start krijgt. Ook zit je met verwachtingen, ik heb een aantal keer eigenaren gehad die 'erop stonden' dat het paard op dat moment gereden zou worden, terwijl het bij lange na nog niet zo ver was (vb. een keer voor de eerste x hangen en de eigenaar begon vervolgens stampij te maken omdat ik er maar meteen op moest gaan zitten).

Ieder paard is anders, iedere eigenaar is anders, iedere trainer is anders en iedere accommodatie is anders. Er zijn meer facetten die in dit verhaal van belang zijn, dan stellig zeggen dat het wel of niet moet kunnen.

Wel zeg ik erbij dat bij een daadwerkelijk 'verbod' als stelregel mijn nekharen ook wel een beetje oprecht gaan staan. In mijn geval raad ik het in het begin vaak af. Ten eerste is er niets te zien, ten tweede, hoe meer pottenkijkers, hoe meer onrust voor het paard (want feit blijft dat vaak niet alleen de eigenaar mee komt, maar ook vriend, vriendin etc etc en dan heb je rustig 6 man rond de bak staan), daarbij is het bij mij doodsaai (er gebeurd vrij weinig) omdat ons begintraject tegen het trage af is (ik ga er rustig tig keer opzitten, voordat ik een keer besluit rond te gaan rijden, hangt heel erg af van het type paard). En aangezien veel mensen bij mij van ver komen, is het vrij knullig om 2.5 uur in de auto te stappen voor die 5 minuten dat ik er die dag bijv. opzit. Het hangt bij mij heel erg af van hoe het paard op dat moment is en wat ik dan ga doen. Sommige ben je meerdere keren per dag mee bezig (bijv. wat schriktraining of balkjes lopen, grondwerk of weer wat anders...).

Daar komt nog eens bij dat je een goede conditie moet hebben om mij bij te houden, want over het algemeen gaan de jonge paarden bij mij eerst mee naar buiten, alvorens ze echt 'in de bak aan de bak' moeten. Ze lopen aan de hand, naast de fiets, naast een ander paard of (z)onder het zadel gewoon buiten (wij wonen in een relatief rustige polder, die bestaat uit 1 straat, dus dat is ook wel makkelijk gedaan), dus ja... daar sta je dan als eigenaar. Ik vind het nl. belangrijk dat een dier eerst leuke dingen leert en daarna moeilijke dingen. Naar buiten = leuk, werken in de bak = moeilijk.

Dus ja... zeg het maar... Ieder zijn eigen manier, denk ik? Er is niet echt een goed en fout in dit verhaal, alles valt en staat met de bijbehorende motivatie en jouw gevoel als eigenaar daarbij.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 19:37

als je nog een stal zoekt om je paard in te rijden dan kan je eens kijken bij stal verhoeven in st oedenrode. daar kan je alle tijden komen kijken hoe het met je paard gaat, en ze hebben het liefste als het paard echt lastig is dat de eigenaar of degene die hem moet rijden komt kijken zodat ie weet hoe dat ie zo'n paard het beste kan rijden. voor meer info stuur maar een pb.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:00

JessicaD88 schreef:

Nee hoor, ik probeer niet de indruk te wekken dat je geen mening kunt hebben omdat je er geen ervaring in hebt, ik probeer alleen een beetje inzicht te geven wat mee KAN spelen.

Wat betreft of het invloed heeft wordt al op gereageerd. Kun je ondersteunen waarom je denkt dat het geen invloed heeft?
Een paard is geen machine en het moet LEREN om de aandacht bij zijn werk te houden, dat is niet automatisch zo.
Een jong paard heeft sowieso maar een heel kort concentratie vermnogen. Daarin worden al veel fouten gemaakt bij het opleren waardoor paarden in verzet komen waar het helemaal niet nodig was geweest als je de sessies wat korter hield, maar dat is een ander onderwerp.

Nogmaals ik zit hier niet om mensen ongelijk te geven of imeand te overtguigen van me gelijk, ik probeer alleen uit te leggen dat het soms niet zo heel onlogisch hoeft te zijn dat iemand niet de eigenaar er bij wil in het begin.

Het soort afspraken over wel of niet komen kijken worden van te voren gemaakt en dan kun je kiezen om al of niet naar een ander te gaan.
Een echt "verbod" lijkt me een beetje overdreven, en ik kan me ook voorstellen dat je haren dan overeind gaan staan.
Ik weet natuurlijk niet welke woorden er zijn gebruikt.

Scum

Re: Niet bij inrijden eigen paard mogen zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 17:47

Ik zou het niet fijn vinden als mij dit verteld werd. Wij kunnen zo vaak naar ons paard gaan kijken als we maar willen. Meestal doen we dit 1x in de week. Er zijn daar geen geheimen, paarden staan er altijd netjes bij, ook als je onverwacht binnen komt. En ze gaan ook eerlijk met de paarden om.
Nu hebben wij ook geen commentaar op wat hij doet, we stellen soms een vraag waarom er op een bepaalde manier gehandeld wordt omdat wij daar zelf ook van kunnen leren. Maar ik heb er gewoon vertrouwen in dat ie op een goed adres staat.

Ik kan me wel voorstellen dat echte bemoeiers langs de kant voor degene die het paard aan het beleren is heel lastig kunnen zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:27

Lusitana schreef:
JessicaD88 schreef:

Nee hoor, ik probeer niet de indruk te wekken dat je geen mening kunt hebben omdat je er geen ervaring in hebt, ik probeer alleen een beetje inzicht te geven wat mee KAN spelen.

En het zegt dan weer vanalles over een trainer die dat soort invloeden niet in z'n voordeel in kan zetten!

epic_gram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:30

Ik zou er zelf wel bij willen zijn, wil toch wel weten wat iemand met mijn paard zou doen dan.

misschien dat het voor hun als afleiding zorgt of iets? Heb je gevraagd waarom je er niet bij mocht zijn?

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:05

Ik heb mijn paard ook inlaten rijden bij een stal hier in de buurt, ik mocht komen kijken bij mijn paard wanneer ik wilde maar ze zei erbij: kan niet beloven of ik dan aan het werk ben met haar, wil je kijken bij hoe het gaat met rijden zullen we een afspraak moeten maken.
Ik ging iedere dag even bij mijn paardje kijken en soms had ik geluk en waren ze met haar bezig, ze hebben haar alleen zadel en ruitermak gemaakt, de rest heb ik samen met haar gedaan omdat ik dat graag wilde en zij dat geen probleem vond, na een kleine maand heb ik haar naar huis gehaald en is degene die met ons werkte nog een paar x geweest voor extra hulp.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:19

ikke schreef:
En het zegt dan weer vanalles over een trainer die dat soort invloeden niet in z'n voordeel in kan zetten!

Dat kunnen ze wellicht best, maar waarom zouden ze? De werktijden worden zo alleen maar langer. Iemand die twintig paarden op een dag moet doen, wil niet graag dat zijn sessies uitlopen. Tien/twintig minuten echte aandacht en goed werk verrichten werkt beter en zorgt voor meer progressie dan een half uur/uur "dingen fixen" die niet eens mis hadden hoeven gaan in de eerste instantie....

Het zijn allemaal hypothetische gevallen, ik weet niet wat de trainer waar TS het over heeft voor redenen heeft, ik noem alleen wat redenen die ik me goed kan indenken.
Nogmaals, je hebt zelf als klant de keuze waar je je paard brengt.
Ik zou eerder kijken naar einderesultaten en rondvraag doen naar iemands reputatie dan meteen maar denken dat er iets niet deugt omdat ik in een beginperiode (die toch super saai is) niet kan komen kijken.

Het is wel iets om je bij op het hoofd te krabben, want er KAN van alles achter zitten dat niet deugt, maar dat hoeft dus niet. Beetje doorvragen kan opheldering geven, lijkt mij.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:30

Ik moet toch even denken aan Gert van den Hof. Die laat iedereen meekijken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:34

Er zijn er zoveel die iedereen laten meekijken.

Daarbij, als je het hebt over publiek (en niet alleen de eigenaar), dat is weer een ander geval, want dan zoekt een paard zijn veiligheid weer bij het individu, de trainer....

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:35

zoutenootjes schreef:

Die doet aan exposure en niet aan flooding. Het verschil tussen in 1x alle prikkels of het langzaam opbouwen van prikkels. Dat is de keuze die je maakt als trainer en als eigenaar. Voor beide valt wel wat te zeggen.

Je zult hoe dan ook naar paard, trainer en eigenaar (en de combi) daarvan moeten kijken denk ik. Bij het ene paard maakt het niet uit, het andere paard reageert wel afwijkend. In dat laatste geval zeg ik, hou rekening met het paard, die moet het leren en die staat centraal. Dan kan soms rust in de begin periode waardevol zijn. Niet altijd, maar soms zeker wel. Ik denk dat je dit als trainer goed moet kunnen inschatten en moet kunnen verwoorden. Dan begrijpt een eigenaar het ook wel, als het goed is, kent die zijn paard...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:36

Lusitana schreef:
Er zijn er zoveel die iedereen laten meekijken.

Daarbij, als je het hebt over publiek (en niet alleen de eigenaar), dat is weer een ander geval, want dan zoekt een paard zijn veiligheid weer bij het individu, de trainer....

Eens.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:38

Mijn merrie is bijv wel echt een geval van ik-verstop-me-achter-je-rug type. Mijn instructrice moet idd soms de confrontatie/strijd (of hoe je het wil noemen) aan met mn merrie om haar op haar te laten focussen. Dus op dat opzicht kan ik het wel begrijpen, maaaar dan zou ik bijv wel achter glas of een hoekje ofzo mee willen kijken.
Maar ik persoonlijk breng mn paardje niet weg om te beleren, dat doen we lekker thuis, aangezien ik juist veel leer van meekijken met mijn instructrice die bezig is met mn paardje.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:40

Suelza schreef:
Je zult hoe dan ook naar paard, trainer en eigenaar (en de combi) daarvan moeten kijken denk ik. Bij het ene paard maakt het niet uit, het andere paard reageert wel afwijkend.

Dat ben ik helemaal met je eens. Ieder paard is toch een individu. Wat voor de een heel goed kan werken, werkt weer totaal niet voor de ander.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:41

Lusitana schreef:
Ik zou eerder kijken naar einderesultaten en rondvraag doen naar iemands reputatie dan meteen maar denken dat er iets niet deugt omdat ik in een beginperiode (die toch super saai is) niet kan komen kijken.

Zoals al eerder gezegd denk ik daar heel anders over. Ik ben niet enkel benieuwd naar de eindresultaten, ik wil juist het proces, de weg ernaartoe meemaken. Niet dat ik iedere training aanwezig moet zijn en dat ik de eigenaar ben die constant in je nek zit te hijgen, maar als je mij verbiedt de eerste twee weken te komen, dan zal je niet de trainer van mijn paard worden.
Juist de beginfase vindt ik uiterst interessant. Na een paar weken gaat het toch alleen maar om bevestiging en het verder plaatsen van de knoppen. Het is juist in de beginfase dat een negatieve dan wel positieve basis gelegd wordt. Hoe in het begin met je paard omgegaan wordt, bepaalt hoe de training verder gaat verlopen.

Maar dat zijn alleen maar nuance-verschillen, ik denk dat we wel op 1 lijn zitten qua begrip. ;)

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:47

_Lorette_ schreef:
Wij lossen het op door alles te filmen, zodat de eigenaar alles kan zien, maar niet lijfelijk aanwezig is. Vooral handig voor de mensen die verder weg wonen. :) Maar goed, een grote stal begint daar natuurlijk niet aan, dat is niet haalbaar.

Wij filmde ook altijd heel veel, gaat zo makkelijk tegenwoordig! En dat is op n stal waar ze alleen maar beleren.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:49

zoutenootjes schreef:

Niet overal bij hoor...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:51

Gini schreef:
Lusitana schreef:

Zoals al eerder gezegd denk ik daar heel anders over. Ik ben niet enkel benieuwd naar de eindresultaten, ik wil juist het proces, de weg ernaartoe meemaken. Niet dat ik iedere training aanwezig moet zijn en dat ik de eigenaar ben die constant in je nek zit te hijgen, maar als je mij verbiedt de eerste twee weken te komen, dan zal je niet de trainer van mijn paard worden.
Juist de beginfase vindt ik uiterst interessant. Na een paar weken gaat het toch alleen maar om bevestiging en het verder plaatsen van de knoppen. Het is juist in de beginfase dat een negatieve dan wel positieve basis gelegd wordt. Hoe in het begin met je paard omgegaan wordt, bepaalt hoe de training verder gaat verlopen.

Maar dat zijn alleen maar nuance-verschillen, ik denk dat we wel op 1 lijn zitten qua begrip. ;)

Nou ja, ik bedoelde eigenlijk meer met hoe betrouwbaar iemand is, kun je ook wel aflezen aan zijn reputatie en wat hij heeft afgeleverd. Het niet mogen kijken heeft niet altijd met onbetrouwbaarheid te maken.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:52

Gini schreef:
Lusitana schreef:

En nu zul jij niet onder de indruk zijn als het paard toch een keer flink bokt bij aan galopperen.
Wat hij na 2 keer al niet meer deed maar dat zag de eigenaar dan net niet :)
En dan komt die eigenaar zelf voor het eerst rijden en schijt 7 kleuren bij het idee aan de galop. Spant zich daardoor aan waarop het paard juist uit zijn plaat gaat.
Iets wat niet gebeurt zou zijn als de ruiter de eerste paar keer niet aanwezig was.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:52

Suelza schreef:
zoutenootjes schreef:

Die doet aan exposure en niet aan flooding. Het verschil tussen in 1x alle prikkels of het langzaam opbouwen van prikkels. Dat is de keuze die je maakt als trainer en als eigenaar. Voor beide valt wel wat te zeggen.

Je zult hoe dan ook naar paard, trainer en eigenaar (en de combi) daarvan moeten kijken denk ik. Bij het ene paard maakt het niet uit, het andere paard reageert wel afwijkend. In dat laatste geval zeg ik, hou rekening met het paard, die moet het leren en die staat centraal. Dan kan soms rust in de begin periode waardevol zijn. Niet altijd, maar soms zeker wel. Ik denk dat je dit als trainer goed moet kunnen inschatten en moet kunnen verwoorden. Dan begrijpt een eigenaar het ook wel, als het goed is, kent die zijn paard...

Maar wat ik mis in alle betogen: De eigenaar moet ermee uit de voeten kunnen!!!!
Dan kun je een paard wel wegbrengen, maar als de wijze waarop het paard wordt beleerd niet binnen de begripsgrenzen van de eigenaar past, loopt die eigenaar er alsnog mee vast!
Wanneer je als eigenaar betrokken bent bij het opleiddingsproces, weet je niet alleen WAT er gebeurt is maar vooral ook WAAROM het gebeurt is. Je kunt zelf verder werken in de lijn waarop het paard ingereden is en dus vloeiend doorgaan waar de trainer gestopt is.

Dat het gros daar het inzicht niet in heeft, is een andere discussie........

Heidi95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:59

Ik zou het niet vertrouwen, ik vind het persoonlijk nogal vreemd als je er niet bij mag zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:01

little_king schreef:
En nu zul jij niet onder de indruk zijn als het paard toch een keer flink bokt bij aan galopperen.
Wat hij na 2 keer al niet meer deed maar dat zag de eigenaar dan net niet :)
En dan komt die eigenaar zelf voor het eerst rijden en schijt 7 kleuren bij het idee aan de galop. Spant zich daardoor aan waarop het paard juist uit zijn plaat gaat.
Iets wat niet gebeurt zou zijn als de ruiter de eerste paar keer niet aanwezig was.

Als je dan al in je broek schijt, zou ik niet aan een jong paard beginnen. :') Die kunnen wel meer rare sprongen maken. Ook hier vind ik het juist interessant wat ik kan verwachten. Is mijn paard een bokker of niet? Is het na twee ferme bokkesprongen over of blijft die liever twee rondes lang kleine huppeltjes maken? Waarom bokt mijn paard überhaupt: vrolijkheid, ongewennigheid of gebeurt het te snel voor haar? Wat zegt de trainer er naderhand van, hoe was zijn gevoel? Of is mijn paard misschien wel een steigeraar? En in welke situaties doet ze dit?

Zijn allemaal dingen die ik reuze-interessant vind, misschien daarom dat ik mijn dieren ook gewoon liever zelf inrijdt. Dan weet je vanaf het begin wat je te verwachten staat. Niets zo erg voor het vertrouwen als denken een goed getraind en stabiel paard na drie maanden terug te krijgen en de eerste keer met een gigantische rodeobok gelanceerd worden. :')

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:11

Ik heb 1 van mijn merries thuis laten beleren.
Kon er dus iedere keer bij zijn.
Er niet bij MOGEN zijn, dan haak ik ook al af.
Maar het is inderdaad waar dat ze wel reageren op de eigenaar.
Die van mij is een enigszins nerveus en eenkennig beest, en als ik langs de kant stond, (elke keer overigens), hield ze mij wel in de gaten.
Voor haar wel beter dat ik er bij was, dan is ze doorgaans rustiger.
Voor haar kunnen eenvoudige dingen verschrikkelijk zijn als een vreemde het doet, en als ik er alleen maar bij sta, ook al doe ik niks en sta ik er alleen, maakt het haar niet uit.
Om een voorbeeld te noemen, toen ik haar een dekje op haar rug deed voor het wennen, gaf ze er niks om.
Deed mijn dochter het een paar dagen later was het vreselijk eng.
Terwijl ze hem toen al meerdere keren op had gehad.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:14

Dakotah schreef:
Ik heb 1 van mijn merries thuis laten beleren.
Kon er dus iedere keer bij zijn.
Er niet bij MOGEN zijn, dan haak ik ook al af.
Maar het is inderdaad waar dat ze wel reageren op de eigenaar.
Die van mij is een enigszins nerveus en eenkennig beest, en als ik langs de kant stond, (elke keer overigens), hield ze mij wel in de gaten.
Voor haar wel beter dat ik er bij was, dan is ze doorgaans rustiger.
Voor haar kunnen eenvoudige dingen verschrikkelijk zijn als een vreemde het doet, en als ik er alleen maar bij sta, ook al doe ik niks en sta ik er alleen, maakt het haar niet uit.
Om een voorbeeld te noemen, toen ik haar een dekje op haar rug deed voor het wennen, gaf ze er niks om.
Deed mijn dochter het een paar dagen later was het vreselijk eng.
Terwijl ze hem toen al meerdere keren op had gehad.

Heb ik ook vaak gedaan, wordt vaak enorm op prijs gesteld idd. Het is voor mij tijdtechnisch niet meer haalbaar dat veel te doen, enkel zo nu en dan op verzoek. Een enkele keer werkte het averechts, door de druk die de eigenaar er vanaf de zijlijn op legde. Maar gelukkig komt dat niet heel vaak voor...

Maar nogmaals, er zijn voor meerdere zaken wat te zeggen. Als ik een hele moeilijke heb, dan werk ik ook liever vanuit de rust en even op mijzelf, dan moet ik soms goed nadenken welke stappen ik neem en niet afgeleid worden. Maar bij de meeste valt dat gelukkig wel mee.