Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Speedster schreef:Precies. is een eis aan de bestuurder en zijn rijbewijs. Maar deze heeft dus niks met de eis aan de auto (en dus het max trekgewicht) te maken. Dat was de eerste quote.

Laurahh schreef:Ik lees hier al een tijdje mee..
Mij is het ook zo uitgelegd als wat Speedster zegt
Ik wil met een trailer van 560 kg rijden, waar ik een pony van 450 kilo in zet en waar maximaal 810 kg in mag. TMM van de trailer is dus 1350. Mijn auto mag 1250 trekken, dus het feitelijke gewicht mag wel, TMM niet.
Hoe Speedster het uitlegt mag het dan wel, hoe jij het zegt niet.
Ik weet dat met de trailer terugkeuren het probleem opgelost is, maar ben toch wel benieuwd hoe die nieuwe regelgeving nou écht is..
superwoman schreef:Speedster schreef:Precies. is een eis aan de bestuurder en zijn rijbewijs. Maar deze heeft dus niks met de eis aan de auto (en dus het max trekgewicht) te maken. Dat was de eerste quote.
Nu snap ik je weer niet meer.
Wat de auto mag trekken heeft idd niks met je rijbewijs te maken,dat zegt ook niemand.
Echter wat je met je rijbewijs màg trekken wel. Ik zie niks staan dat je met b rijbewijs naar het feitelijke gewicht mag kijken van de trailer.
Laurahh schreef:Oude regeling mag idd niet, maar de nieuwe twijfel ik over.
Maar indien nergens duidelijk staat dat het níet mag, kan je er dan niet van uit gaan dat het wel mag? Of is dat te makkelijk gedacht..
En als zelfs het RDW en mensen van de politie zeggen dat het mag en anderen weer niet, wat moet je dan in hemelsnaam geloven? Het lijkt wel of de officiële instanties het zelf niet eens weten..
Amaryllis schreef:Bron: http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... tlijn.html
Ik heb categorie B. Mag ik wel met een caravan rijden die zwaarder is dan mijn auto?
U mag met ingang van 19 januari 2013 met categorie B een combinatie (van trekkend voertuig en in dit geval een caravan) rijden met een totaal toegestane maximum massa van 3500 kg, mits uw auto dit volgens de kentekenpapieren ook mag.
superwoman schreef:Amaryllis schreef:Bron: http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... tlijn.html
Ik heb categorie B. Mag ik wel met een caravan rijden die zwaarder is dan mijn auto?
U mag met ingang van 19 januari 2013 met categorie B een combinatie (van trekkend voertuig en in dit geval een caravan) rijden met een totaal toegestane maximum massa van 3500 kg, mits uw auto dit volgens de kentekenpapieren ook mag.
Ja dat mag. Of het verstandig is,is een ander verhaal. Denk goed aan de remweg etc en dat je de caravan moeilijk kan corrigeren wanneer hij gaat wiebelen achter de auto (bijv wanneer je wat harder rijdt)
Anoniem schreef:Nou dat is niet zo onduidelijk....
Nieuwe regel is gewoon dat je aanhanger tegenwoordig zwaarder mag zijn als je auto.
wat wél onduidelijk blijft/wordt/is, is of je dus moet kijken naar wat je féitelijk achter je auto hangt (de 2 paards met alleen een zak worteltjes erin,bv)of wat tmt van de trailer is (bij 2 paards gauw 2000 kilo)
Anoniem schreef:Nou, even voor mijn duidelijkheid dan..
met een B rijbewijs:
Auto weegt 1300
Auto mag 1500 trekken.
trailer weegt 700.
paard weegt 500.
samen 1200.
maar de mtm van de trailer is 1600.
mag het nou wel of niet.
Eeffii schreef:Anoniem schreef:Nou, even voor mijn duidelijkheid dan..
met een B rijbewijs:
Auto weegt 1300
Auto mag 1500 trekken.
trailer weegt 700.
paard weegt 500.
samen 1200.
mag het nou wel of niet.
Ja vanaf 19 januari wel want dan heb je de auto van 1300 (is dat MTM?) en de trailer met een MTM van 1600 is bij elkaar dus 2900. Vanaf 19 januari hoeft de auto namelijk niet meer zwaarder te zijn dan de aanhanger.
Eeffii schreef:Nee want je auto mag op papier 1.500kg trekken. Ik heb gisteren met iemand gesproken van de RDW en die heeft me uitgelegd hoe het in elkaar steekt:Nou, even voor mijn duidelijkheid dan..
met een B rijbewijs:
Auto weegt 1300
Auto mag 1500 trekken.
trailer weegt 700.
paard weegt 500.
samen 1200.
mag het nou wel of niet.