Nieuwe regeling, geen be rijbewijs meer nodig???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Re: Nieuwe regeling, geen be rijbewijs meer nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:31

Precies. is een eis aan de bestuurder en zijn rijbewijs. Maar deze heeft dus niks met de eis aan de auto (en dus het max trekgewicht) te maken. Dat was de eerste quote.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:38

Speedster schreef:
Precies. is een eis aan de bestuurder en zijn rijbewijs. Maar deze heeft dus niks met de eis aan de auto (en dus het max trekgewicht) te maken. Dat was de eerste quote.

Nu snap ik je weer niet meer.
Wat de auto mag trekken heeft idd niks met je rijbewijs te maken,dat zegt ook niemand.

Echter wat je met je rijbewijs màg trekken wel. Ik zie niks staan dat je met b rijbewijs naar het feitelijke gewicht mag kijken van de trailer.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:41

Wat is nu precies je onduidelijkheid dan.

Geef eens een voorbeeld die je denkt te mogen trekken of juist niet met b rijbewijs.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:45

Ik lees hier al een tijdje mee..
Mij is het ook zo uitgelegd als wat Speedster zegt :)

Ik wil met een trailer van 560 kg rijden, waar ik een pony van 450 kilo in zet en waar maximaal 810 kg in mag. TMM van de trailer is dus 1350. Mijn auto mag 1250 trekken, dus het feitelijke gewicht mag wel, TMM niet.

Hoe Speedster het uitlegt mag het dan wel, hoe jij het zegt niet.
Ik weet dat met de trailer terugkeuren het probleem opgelost is, maar ben toch wel benieuwd hoe die nieuwe regelgeving nou écht is..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:48

Laurahh schreef:
Ik lees hier al een tijdje mee..
Mij is het ook zo uitgelegd als wat Speedster zegt :)

Ik wil met een trailer van 560 kg rijden, waar ik een pony van 450 kilo in zet en waar maximaal 810 kg in mag. TMM van de trailer is dus 1350. Mijn auto mag 1250 trekken, dus het feitelijke gewicht mag wel, TMM niet.

Hoe Speedster het uitlegt mag het dan wel, hoe jij het zegt niet.
Ik weet dat met de trailer terugkeuren het probleem opgelost is, maar ben toch wel benieuwd hoe die nieuwe regelgeving nou écht is..

Dat idee kreeg ik ook,maar ik zie niet hoe zij dat kan lezen in die quotes. Jij wel?
Volgens de oude regeling mag het iig niet. Dat is zeker

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:54

Oude regeling mag idd niet, maar de nieuwe twijfel ik over.

Maar indien nergens duidelijk staat dat het níet mag, kan je er dan niet van uit gaan dat het wel mag? Of is dat te makkelijk gedacht..
En als zelfs het RDW en mensen van de politie zeggen dat het mag en anderen weer niet, wat moet je dan in hemelsnaam geloven? Het lijkt wel of de officiële instanties het zelf niet eens weten..

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:56

superwoman schreef:
Speedster schreef:

Nu snap ik je weer niet meer.
Wat de auto mag trekken heeft idd niks met je rijbewijs te maken,dat zegt ook niemand.

Echter wat je met je rijbewijs màg trekken wel. Ik zie niks staan dat je met b rijbewijs naar het feitelijke gewicht mag kijken van de trailer.

Ik snapte jouw vorige post ook niet meer toen ik de tweede keer las, dus mijn antwoord bleek ook nergens op te slaan.

Wat de auto mag trekken heeft idd niks met je rijbewijs te maken.
Dus de check of je auto niet teveel aan het trekken is volgens het max trekgewicht op het kenteken van de auto, heeft niks met het rijbewijs te maken en gaat om het feitelijke gewicht.

Of jij het met jouw rijbewijs mag, heeft te maken met het totaal van 3500 kg en dat gaat over de max gewichten.

Je kijkt dus enerzijds naar de regels mbt het rijbewijs en anderszijds naar de technische beperking van de auto.

De onduidelijkheid is dat er in eerdere posts gesteld is dat je het maximale trekgewicht van de auto ook moet checken tegenover de TMM van de trailer en niet het feitelijk gewicht.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:06

Laurahh schreef:
Oude regeling mag idd niet, maar de nieuwe twijfel ik over.

Maar indien nergens duidelijk staat dat het níet mag, kan je er dan niet van uit gaan dat het wel mag? Of is dat te makkelijk gedacht..
En als zelfs het RDW en mensen van de politie zeggen dat het mag en anderen weer niet, wat moet je dan in hemelsnaam geloven? Het lijkt wel of de officiële instanties het zelf niet eens weten..

Nee,dat is imo te makkelijk gedacht. Er is een bericht over de verandering van de wet. De rest van de wet blijft dus van toepassing.

Politie heeft het nooit geweten, dus dat is niks nieuws. Dat mensen bij de rwd verkeerde info geven is slecht,maar kan zeker wel voorkomen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:08

Die laaste regel over de onduidelijkheid , speedster, kan ik in je quotes niks vinden dat het met b rijbewijs wel zou mogen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:10

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... tlijn.html

Ik heb categorie B. Mag ik wel met een caravan rijden die zwaarder is dan mijn auto?
U mag met ingang van 19 januari 2013 met categorie B een combinatie (van trekkend voertuig en in dit geval een caravan) rijden met een totaal toegestane maximum massa van 3500 kg, mits uw auto dit volgens de kentekenpapieren ook mag.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:31

Amaryllis schreef:

Ik heb categorie B. Mag ik wel met een caravan rijden die zwaarder is dan mijn auto?
U mag met ingang van 19 januari 2013 met categorie B een combinatie (van trekkend voertuig en in dit geval een caravan) rijden met een totaal toegestane maximum massa van 3500 kg, mits uw auto dit volgens de kentekenpapieren ook mag.

Ja dat mag. Of het verstandig is,is een ander verhaal. Denk goed aan de remweg etc en dat je de caravan moeilijk kan corrigeren wanneer hij gaat wiebelen achter de auto (bijv wanneer je wat harder rijdt)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:58

superwoman schreef:
Amaryllis schreef:

Ja dat mag. Of het verstandig is,is een ander verhaal. Denk goed aan de remweg etc en dat je de caravan moeilijk kan corrigeren wanneer hij gaat wiebelen achter de auto (bijv wanneer je wat harder rijdt)

Klopt, heb je ook helemaal gelijk, maar ik post het ter illustratie dat het ontzettend onduidelijk is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:01

Nou dat is niet zo onduidelijk....
Nieuwe regel is gewoon dat je aanhanger tegenwoordig zwaarder mag zijn als je auto.

wat wél onduidelijk blijft/wordt/is, is of je dus moet kijken naar wat je féitelijk achter je auto hangt (de 2 paards met alleen een zak worteltjes erin,bv)of wat tmt van de trailer is (bij 2 paards gauw 2000 kilo)

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:05

Klopt, dus dan is het alsnog onduidelijk :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:12

Anoniem schreef:
Nou dat is niet zo onduidelijk....
Nieuwe regel is gewoon dat je aanhanger tegenwoordig zwaarder mag zijn als je auto.

wat wél onduidelijk blijft/wordt/is, is of je dus moet kijken naar wat je féitelijk achter je auto hangt (de 2 paards met alleen een zak worteltjes erin,bv)of wat tmt van de trailer is (bij 2 paards gauw 2000 kilo)

Nee, de regels gaan bij B en B+ ALTIJD uit van Toegestane Maximum Massa. Voor een tweepaards heb je dus minimaal B+ nodig (goed rekenen!!), maar in de praktijk meestal B-E.

HET probleem is wanneer de trailer meer mag wegen als de auto mag trekken, maar je wel binnen de gewichtsgrenzen blijft en de trailer niet zwaarder belaad dan de auto mag trekken; zie mijn voorbeeld enkele posts eerder.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:22

http://www.vtl.nl/VTL/media/Media-Libra ... df?ext=pdf

Kijk even op pagina 5 en 6. Daar staat het heel duidelijk vermeldt!

Toelichting vanuit de RDW: De rijbewijscategorie B voor de personenauto blijft grotendeels hetzelfde als voorheen. De toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend voertuig en aanhangwagen of oplegger met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg blijft 3500 kg. De regel dat de toegestane maximum massa van de aanhangwagen of oplegger niet meer mag bedragen dan de ledige massa van het trekkend voertuig komt te vervallen. Met de categorie B is het altijd toegestaan om een aanhangwagen of oplegger voort te bewegen met een toegestane maximum massa van ten hoogste 750 kg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:36

Nou, even voor mijn duidelijkheid dan..

met een B rijbewijs:

Auto weegt 1300
Auto mag 1500 trekken.
trailer weegt 700.
paard weegt 500.
samen 1200.
maar de mtm van de trailer is 1600.

mag het nou wel of niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-01-13 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:37

Nee want het is samen 4200 kilo lijkt mij? Dus daar moet je een B-E voor hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:38

4200??

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:43

Oh grapje is tel verkeerd haha :+

Ik weet het eigenlijk niet zo goed, ik zou gewoon de rdw bellen haha!

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:48

Anoniem schreef:

met een B rijbewijs:

Auto weegt 1300
Auto mag 1500 trekken.
trailer weegt 700.
paard weegt 500.
samen 1200.

mag het nou wel of niet.

Ja vanaf 19 januari wel want dan heb je de auto van 1300 (is dat MTM?) en de trailer met een MTM van 1600 is bij elkaar dus 2900. Vanaf 19 januari hoeft de auto namelijk niet meer zwaarder te zijn dan de aanhanger.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:51

Eeffii schreef:
Anoniem schreef:

met een B rijbewijs:

Auto weegt 1300
Auto mag 1500 trekken.
trailer weegt 700.
paard weegt 500.
samen 1200.

mag het nou wel of niet.

Ja vanaf 19 januari wel want dan heb je de auto van 1300 (is dat MTM?) en de trailer met een MTM van 1600 is bij elkaar dus 2900. Vanaf 19 januari hoeft de auto namelijk niet meer zwaarder te zijn dan de aanhanger.

Volgens mij mag het dus alleen met B rijbewijs als je de trailer laat terug keuren naar 1500 kg, zodat de maximale massa getrokken mag worden door de auto OP PAPIER. Staat nergens dat dit veranderd zou zijn. Vóór 19 januari 2013 zou je laten terug keuren naar het gewicht van de auto om deze combinatie te kunnen rijden met een B-rijbewijs, dus 1300. Je wint dus 200 kg met de nieuwe regels in deze situatie.

Ik heb deze vraag dus uitstaan bij de RDW. Ben benieuwd welke redenatie klopt.
Laatst bijgewerkt door Sprintje op 15-01-13 12:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:52

Ja idd volgens mij mag het ook, tot 3500 kg :)

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:02

Eeffii schreef:

met een B rijbewijs:

Auto weegt 1300
Auto mag 1500 trekken.
trailer weegt 700.
paard weegt 500.
samen 1200.

mag het nou wel of niet.
Nee want je auto mag op papier 1.500kg trekken. Ik heb gisteren met iemand gesproken van de RDW en die heeft me uitgelegd hoe het in elkaar steekt:

B-rijbewijs: samen niet meer dan 3.500 kg, auto moet op kenteken het gewicht van de trailer + max.laadgewicht mogen trekken. Auto hoeft niet meer zwaarder te zijn.

Dus voorbeeld:

auto weegt 1250kg
auto mag 1400kg trekken
trailer weegt 640kg
trailer mag 760kg laden
Met deze combinatie mag je met B-rijbewijs rijden.

Maar bij dezelfde auto
trailer weegt 700kg
trailer mag 900kg laden
Met deze combinatie mag je met B-rijbewijs niet rijden, en ook niet met B+ of BE, want de auto mag de trailer niet trekken.
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 15-01-13 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:03

Nou,dát was dus ook wat ik dacht en al 6 pagina's zeg,,,