Paard redden van de slacht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sassii

Re: Paard redden van de slacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 09:02

Ik heb niet echt een specafieke keus, ik vind elk paardje wel leuk! Leeftijd maakt ook niet zo heel veel uit, want ik wil er toch alleen maar recreatief mee bezig gaan.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:08

Ik neem aan dat een slager niet door mag verkopen, vind ook echt niet kunnen al helemaal niet als vorige eigenaar er niks van weet maar er achter kan komen via stamboomboek ofzo

Maar goed ik snap TS wel weer en zullen zeker paarden bij staan die wel recreatief gebruikt kunnen worden of als grasmaaier/ gezelschapsdier

maar doe het dan niet via een slachthuis :n

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:36

Ongelooflijk. Als een paard ziek is en niet meer beter wordt en de eigenaar heeft met veel verdriet het besluit moeten nemen dat het dier naar de slacht moet, ga jij het dier " redden" ?
Dat is geen redden. Dat is leed verlengen.
Koop een gezond paard bij handelaar of particulier. Blijf weg bij het slachthuis.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:53

Mss handig om het hele topic te lezen..TS gaat nl al niet meer naar de slacht.

Google eens TS, er zijn een hoop stichtingen die een goed huis zoeken voor hun opvangpaarden.
Of de dierenbescherming eens bellen.
Zelfs op MP staan er paarden die al wat ouder zijn en waar de mensen van af moeten. Die dieren hebben vaak weinig kans meer op een fijne toekomst en dan is het erg fijn als jij daar bent :)
Toch zou ik je willen adviseren het dier wel na te laten kijken of het gezond is.

Veel succes en harstikke lief van jou en je ouders om een paard nog een 2e kans te geven.

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:55

Ik vind het ook een rare manier om aan een paard te komen. Je kunt er van uit gaan, dat een voor slacht aangeboden paard echt niet goed is. Sassii weet je wel wat een slachtpaard momenteel op brengt? Nog minder dan een tweede hands fiets! Voor het leven brengt een paard veel meer op.
Bovendien, even een simpel rekensommetje. Koop je wel een paard wat niet 'goed' is, dan ben je aan het eind van de rit duurder uit dan bij aankoop van eentje die in orde is. Denk bijvoorbeeld aan speciaal beslag, wat duurder is. Of aan exzeemdekens, of medicatie. Als je toch een paard koopt, geef dan wat meer geld uit voor eentje die gezond is.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:57

my_precious schreef:
Froukje1993 schreef:
En slachthuis mag officieel helemaal geen slachtpaarden door verkopen :n Dus dat gaat je niet lukken.
Als je wat wilt redden zul je toch echt zielige advertentie paarden van Marktplaats oid moeten zoeken.
Mensen brengen hun paard toch niet voor niets naar de slacht :? Zou mooi worden als je je paard ineens ergens ziet staan terwijl ie door hoort te zijn.

dat is niet helemaal waar want ik velddriel bij het slachthuis, mogen ze dat wel als de eigenaar een paard achterlaat en zegt kijk maar wat je ermee doet, dan probeert die slachterij er toch een goed tehuis voor te vinden, als ze dusdanig nog gezond door het leven kunnen gaan.. en ik weet dat uit eigen ervaring.
maar paarden die ernstige klachten hebben die echt niet meer pijnloos kunnen leven, slachten ze dus wel.

een paard bijv die niet getalenteerd is voor een bepaald doel en naar de slacht moet, want dat gebeurt helaas in nederland waarvan de fokker of handelaar zegt, kijk maar wat je ermee doet, omdat die beste man/vrouw niet met het paard wil leuren mag een slachterij dus wel verkopen.

ik zou ook een paard redden van de slacht als het op legale manier verkocht kan worden aan mij.

Maar dan worden ze dus níet gebracht als slachtpaard. Als ik mijn paard breng met de mededeling dat ze perse geslacht moet worden mogen ze haar níet verkopen!
Zoals jij nu noemt worden ze gewoon gebracht als handelspaard, en dan mogen ze wel gewoon verkocht worden. Zo ken ik er ook wel wat slachters, zelf ervaring mee namelijk. Maar als ik ze had gebracht met de mededeling dat ze dood zouden moeten, waren ze geslacht.

Als slachtpaard brengen is geslacht worden, zo niet zijn ze hartstikke strafbaar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:02

Coby schreef:
LZP -> TAO

Absurd, echt waar, dat er niets gedaan word met de tems....

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:08

Goed dat je niet meer naar de slacht gaat kijken TS :) . Je kan al een heleboel paarden een goede thuis geven nog voordat ze daar staan aan te schuiven.

Hou je er wel rekening mee dat er soms redenen zijn waarom een paard niet verkocht geraakt? Een paard wat niemand wil een kans geven is heel nobel, maar je moet wel altijd nog verstandig blijven. Als het bv is omdat het paard dure medicatie nodig heeft en die kan jij niet betalen, of omdat hij zo onopgevoed en staatsgevaarlijk is dat hij enkel leuk is om vanop een afstandje te bekijken, dan heb je er vaak zelf ook niets aan. Je moet jezelf nooit overschatten, zeker als je het nog nooit eerder gedaan hebt.
Dat neemt niet weg dat er zeker een hoop paarden zijn waarvoor de eigenaar geen plaats heeft maar die eigenlijk best wel leuk zijn voor iemand die een gewoon recreatiepaardje zoekt! Gewoon goed uitkijken dus.

Maar wat ik ook wel wil adviseren, is om géén paard te gaan halen dat er zwaar verwaarloosd uitziet bij een louche handelaar.
Waarom niet? Omdat je zo gewoon het probleem in stand helpt houden. Sommige handelaars denken vooral aan geld en weten heel goed hoe ze tere zieltjes van paardenmeisjes moeten raken. Zij verzorgen hun paarden expres niet goed. Omdat ze weten dat als er zo'n meisje komt kijken, die het paard koste wat het kost wil redden en daarvoor vaak nog bereid is om een belachelijk hoge prijs te betalen. Maar in werkelijkheid koop je het paard, en de handelaar koopt gewoon een nieuw paard in de plaats dat dezelfde behandeling krijgt. In feite dus een nuloperatie en zolang mensen de paarden willen blijven redden zal zo iemand blijven doorgaan. Laat je dus niet teveel op je gevoel spelen, niet alle verhaaltjes over "anders gaat hij naar de slacht.." zijn waar.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:11

Als je zo nodig een paard wil: mijn vriendin moet helaas een paard weg doen vanwege de kosten. Ze heeft deze overgenomen omdat de eigenaren gingen scheiden. ook een zielig verhaal.

Staat in sellingen, is dus voor je zte doen. Staat ook op de Bokt markt. Je mag me pb'en!

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 16:13

Hartstikke bedankt voor de tips!
Ik ga zeker uitkijken met wat voor'n paard ik neem. :j

Utrolig, ik ga gelijk even de advertentie opzoeken!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:39

Er zijn nog veel mensen die buitenaf wonen en voor eigen consumptie een stiertje hebben staan die in het najaar naar de slager gaat en dan in de vrieskist belanden. In de tijd van de mkz hebben veel van deze mensen een paard gekocht. Zo zijn we aan onze silke gekomen..die was in eerste instantoe bestemd voor de slager, echter konden de mensen het na bijna een jaar niet over hun hart verkrijgen (en uitleggen aan de kleinkinderen). Ze waren heel goed voor het dier, kreeg iedere dag een aai en een appel..wij hebben er een hele tijd plezier van gehad, een prachtig veulen mee gefokt en uiteindelijk heeft de bijrijdster haar overgekocht en staat ze dara nu nog gezond en wel.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:44

Ik zou woest zijn als ik er achter zou komen dat mijn paard die met een bepaalde reden geslacht zou worden via de achterdeur verkocht zou worden.

Je wil 1 paardje redden van de slacht, en die andere 10 die op die dag geslacht worden dan. Dat is toch ook zielig.
Red ze dan allemaal.

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:20

Mando, wat je als laatste zegt slaat echt helemaal nergens op...

Ts is er inmiddels al meerdere pagina's van overtuigd dat zij niet meer voor een slachtpaard gaat, maar ergens anders een zieltje gaat helpen.

Sassii, je hebt vast wel een paar kleine eisen. Wil je een paard dat als grasmaaier en dient en waar je alleen mee van de grond kan werken of wil je er op kunnen rijden( in de toekomst)? Dan heeft het waarschijnlijk een bepaalde grote nodig om jou (en eventueel familileden) te kunnen dragen. Om een paar kleine eisen toe te voegen zal het je zoektocht ook makkelijker maken. En zo te lezen zijn er genoeg mensen (ik ook) die je willen helpen zoeken!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:45

KimD: Heb je nog gebeld? Ben wel nieuwsgierig wat ze dan zeiden.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:48

TS, je hebt een goed hart en dat is mooi. Graag wil ik je nog meer activeren en een publiek geheim verklappen. Dagelijks worden in ons land 1,3 miljoen dieren geslacht. Zij mankeren ook niets. Jij en alle lezers van deze topic kunnen iets doen aan de erbarmelijke omstandigheden waaronder deze dieren worden gefokt en geslacht. Zet zoden aan de dijk: eet geen vlees uit bio-industrie en wordt lid van Wakker Dier Nederland!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:50

EvelienKiss schreef:
TS, je hebt een goed hart en dat is mooi. Graag wil ik je nog meer activeren en een publiek geheim verklappen. Dagelijks worden in ons land 1,3 miljoen dieren geslacht. Zij mankeren ook niets. Jij en alle lezers van deze topic kunnen iets doen aan de erbarmelijke omstandigheden waaronder deze dieren worden gefokt en geslacht. Zet zoden aan de dijk: eet geen vlees uit bio-industrie en wordt lid van Wakker Dier Nederland!

Zit je nou reclame te maken? :=
Wakker Dier vind ik nou niet echt een organisatie waar ik lid van wordt. IMO schort daar ook nog al wat aan het idee van dieren houden.

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:54

Froukje1993 schreef:
EvelienKiss schreef:

Zit je nou reclame te maken? :=
Wakker Dier vind ik nou niet echt een organisatie waar ik lid van wordt. IMO schort daar ook nog al wat aan het idee van dieren houden.

Plof plof. oeps dat was de kip..

Dit topic is niet bedoeld om reclame actie tevoeren voor stichtingen lijkt me. Een dier redden van de slacht hoort en mag niet, dus mensen hiertoe aansporen is ook uit den boze.

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:02

O jee wakker dier............ die moeten we niet hebben, als paardensportliefhebbers. Dan mogen we straks alleen nog maar van een afstand naar paarden kijken.
Geen vlees eten uit de bio-industrie is prima. Maar paardenvlees is het gezondste en meest biologische stukje vlees wat je in ons land op je bord kunt krijgen. Dat valt dus niet onder de bio-industrie. Bovendien is het mager en ijzerrijk.
Voor het meisje wat dit topic begon, er staan momenteel veel echt paarden voor een prikkie te koop, waar je recreatief nog jaren plezier van kunt hebben.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:06

ik weet zeker dat je een leuk paardje vind , er staan er heel wat te koop zeker als je er alleen maar recreatief mee wilt rijden heb je een leuk paardje voor een leuk prijsje.. ik snap je wel dat je aan het slachthuis dacht, maar je bent er gelukkig van af gestapt.. veel succes met het vinden van een leuk paard!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:44

Hier nu een definitief slotje.
De speculaties zijn uit het topic gehaald. Omdat de discussie over wel of niet doorverkopen wel toegestaan is verwijder ik het topic niet.
De laatste paar pagina's gaan over het kopen van een ander paard. Hiervoor kan de TS terecht in een ander topic.