pensionklant weigert te vertrekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:00

betadine schreef:
Maar als er helemaal niets is afgesproken en er geen contract is, dan heb je toch ook geen afzegtermijn te respecteren ? Dan zou de pensionstalhouder nog een maand moeten wachten en zo kunnen ook de kosten gaan oplopen voor de verzorging van die paarden en die zullen mischien zelf niet betaald worden ?
Ik heb niet veel kennis van de actuele wetgeving, maar ik persoonlijk zou zonder contract geen maand wachten om iemand buiten te zetten. Een triestige zaak voor de persoon aan wie het overkomt om geen tijd te krijgen om iets anders te zoeken, maar als er geen contract is dan heeft die ook geen geldig bewijs om haar aanwezigheid of die van haar paarden te verantwoorden, of toch wel ?

Als de stalhouder manier van spreken de paarden buiten aan een boom vastbind en zegt dat hij die dieren niet kent en niets mee te maken heeft dan kan er toch maar weinig aan gedaan worden, want hij kan niet gedwongen worden om paarden die niet de zijne zijn onder te brengen ?

Stel hij zet ze buiten aan een boom en belt zelf de dierenbescherming of politie, dan is dat zijn woord tegen dat van de "klant" of niet ?

Er is wettelijk een opzegtermijn geregeld, ook wanneer er geen contract is. En volgens mij wordt er nergens gezegd dat de klant in kwestie niet betaalt, de houder wil haar gewoon niet op stal (reden word niet gegeven). Als de klant aan kan tonen dat zij in de maanden dat zij de stal betrekt netjes stalgeld heeft betaald, dan heb je een hele kwalijke zaak wanneer de stalhouder haar dier(en) aan een boom vastbindt zonder geldige reden.

Ik vind je manier van denken redelijk zorgwekkend. Het is nooit oké om een dier de dupe te laten worden van een conflict tussen stalhouder en klant.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:03

FladieShop schreef:
De paarjes zijn idd de dupe. Maar die schuld is compleet te wijten aan hun eigen baasje.
En ja hoe banketstaaf het ook klinkt, hier hebben we dus nu geen boodschap aan. En dit doen we niet zomaar.

Maar het gaat nu niet om wat het persoon gedaan heeft of juist niet.
Maar hoe we haar zo snel mogelijk weg hebben. Maar we hebben geen zin in een juridisch gezeik.

Zoals meerdere malen gezegd, mondeling en schriftelijk een maand geven om een nieuwe stal te zoeken, dat is redelijk en ook wettelijk correct. Zorg dat er bij de mondelinge mededeling een getuige is voor de zekerheid en maak van het geschreven verzoek een kopie en zorg ook dat je zeker weet dat ze dat bericht heeft gelezen.

Mocht ze deze opzegtermijn negeren, dan sta je sterk en kan je makkelijker stappen ondernemen. Vaak is dan een brief via het juridisch loket voldoende.

FladieShop

Re: pensionklant weigert te vertrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:10

Het is haar dus ook al gezegt dat ze moet vertrekken, maar heeft dus al aangegeven dit niet te willen doen. En dat ze voorlopig lekker blijft staan.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:13

Daarom óók schriftelijk een opzegtermijn overbrengen. Ze heeft een maand de tijd een andere stal te zoeken. Negeert ze dit verzoek, dan kan je juridische stappen ondernemen.

Het is zó belangrijk alles goed op papier te hebben staan. Ik raad ook ten zeerste aan een contract op te stellen voor pensionklanten. Al is het maar om dit gezeik te voorkomen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:25

_San87_ schreef:
Er is wettelijk een opzegtermijn geregeld, ook wanneer er geen contract is. En volgens mij wordt er nergens gezegd dat de klant in kwestie niet betaalt, de houder wil haar gewoon niet op stal (reden word niet gegeven). Als de klant aan kan tonen dat zij in de maanden dat zij de stal betrekt netjes stalgeld heeft betaald, dan heb je een hele kwalijke zaak wanneer de stalhouder haar dier(en) aan een boom vastbindt zonder geldige reden.

Ik vind je manier van denken redelijk zorgwekkend. Het is nooit oké om een dier de dupe te laten worden van een conflict tussen stalhouder en klant.

Ok dat wist ik dus niet. Tuurlijk is het niet ok om dieren iets aan te doen om een menselijk conflict te regelen, ik bedoelde het dus in de zin van als het gebeurt, dan heeft de klant weinig te zeggen, maar dit is dus niet het geval als er een wettelijke opzegtermijn moet gerespecteert worden los van een contract en dat wist ik dus niet.
Ook al denk ik dat deze situatie heel snel een welles nietes spelletje kan worden en dat de stalhouder die zijn erf tracht te beschermen weinig kan gedaan worden.
Heb zelf eens een conflict gehad met een stalbaas en ik voelde mij toen gewoon heel machteloos terwijl ik in mijn recht was, maar weet je wat, er staat niets opgeschreven en wat wil je dan gaan beginnen ? Je kunt dan een slopende procedure gaan beginnen om je recht te verkrijgen, maar over de uitkomst heb je geen zekerheid en dan ben je wel al veel tijd en geld kwijt.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:29

betadine schreef:
_San87_ schreef:

Ok dat wist ik dus niet. Tuurlijk is het niet ok om dieren iets aan te doen om een menselijk conflict te regelen, ik bedoelde het dus in de zin van als het gebeurt, dan heeft de klant weinig te zeggen, maar dit is dus niet het geval als er een wettelijke opzegtermijn moet gerespecteert worden los van een contract en dat wist ik dus niet.
Ook al denk ik dat deze situatie heel snel een welles nietes spelletje kan worden en dat de stalhouder die zijn erf tracht te beschermen weinig kan gedaan worden.
Heb zelf eens een conflict gehad met een stalbaas en ik voelde mij toen gewoon heel machteloos terwijl ik in mijn recht was, maar weet je wat, er staat niets opgeschreven en wat wil je dan gaan beginnen ? Je kunt dan een slopende procedure gaan beginnen om je recht te verkrijgen, maar over de uitkomst heb je geen zekerheid en dan ben je wel al veel tijd en geld kwijt.

Precies. En daarom zelf netjes blijven en dus een opzegtermijn overbrengen en als die genegeerd wordt, stappen ondernemen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:41

_San87_ schreef:

Dier zit inderdaad klem tussen de eigenaar en de stalhouder, helemaal omdat sommige eigenaren misbruik maken van het verantwoordelijkheidsgevoel van de stalhouder om het dier toch wel netjes te blijven verzorgen.

TS : juridisch advies inwinnen, gesprekje hebben met buurtagent over advies en samen met die 2 partijen situatie oplossen. Blijf ook altijd netjes, want aangiftes, etc. over en weer maakt jullie positie zwakker.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:54

zo zie je weer dat een pensionstal hebben niet altijd zaligmakend is :+ :+ :+

tja ik gooide haar er toch uit, op gezeur in je eigen achtertuin zit je niet te wachten natuurlijk.

ff tanden op elkaar en doen

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:03

tamary schreef:
_San87_ schreef:

Dier zit inderdaad klem tussen de eigenaar en de stalhouder, helemaal omdat sommige eigenaren misbruik maken van het verantwoordelijkheidsgevoel van de stalhouder om het dier toch wel netjes te blijven verzorgen.

TS : juridisch advies inwinnen, gesprekje hebben met buurtagent over advies en samen met die 2 partijen situatie oplossen. Blijf ook altijd netjes, want aangiftes, etc. over en weer maakt jullie positie zwakker.

Verantwoordelijkheidsgevoel... Als stalhouder heb je een zorgplicht, dus het is niet alleen willen, je moet :).

Het is inderdaad zonde dat er mensen zijn die misbruik maken van deze constructie. En met de rest van je post ben ik het helemaal eens.

FladieShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:06

Klopt wat je zegt hoor San en daar wordt nu door de klant op in gesprongen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:12

Pensionbaas bokt account geven en topics laten lezen, dan krijgt hij vele ervaringen en hij zal ook niet willen dat hij problemen krijgt met deze dame.

Alleen zo in triest dat deze paarden er weeeer de dupe van worden..

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:16

FladieShop schreef:
Klopt wat je zegt hoor San en daar wordt nu door de klant op in gesprongen.

Inderdaad, ergens ook wel logisch dat ze dat doet.

De tip van Russel is ook een goede :). En mocht het zover komen dat er een advocaat nodig is, dan weet ik een bijzonder goede met meer dan 20 jaar ervaring in nationaal en internationaal hippisch recht.

FladieShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:26

Alle tips die gegeven worden, worden door gespeeld naar de stalhouder.
Maar ben het met je eens hoor Russel, ze zijn weer de dupe.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 18:04

Alle tips worden meegenomen, maar vermijdt alsjeblieft het speculeren en geven van aanwijzingen die op een persoon kunnen wijzen. Het zou zo zonde zijn als het topic op slot gaat.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:45

Aangezien het nu wel voldoende duidelijk is dat dit topic een vervolg is op een twee topics die al eerder zijn gesloten volgt ook hier een slotje.