Hoe dicht mogen jagers komen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:37

Fijn...ik hoop dat je met die pb veel kunt,laat je weten hoe het afloopt :)

Chris1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:52

Tinky12 schreef:
Fijn...ik hoop dat je met die pb veel kunt,laat je weten hoe het afloopt :)

ik zal zeker nog even reageren.

Shirley

Re: Hoe dicht mogen jagers komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:09

Maar dan zit de jager toch sowieso fout ?
Om in de richting van je huis te schieten :n

Tinky, als je goede informatie hebt die niet al te persoonlijk is, kun je die hier dan ook delen ?
Er zitten meer mensen met dergelijke vragen ...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:13

Oeh...maar ik ben niet degene van de bp hoor... :o

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:15

Oh .. dat dacht ik even :D

Dan hoop ik dat Chris de info met ons wil delen :j

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:27

Ik heb nog steeds niks gehoord van de politie, ik verwacht het ook niet meer

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:46

Bliksem...zou toch nog eens gaan informeren dan...op je eigen erf bedreigt worden door mensen die er niets te zoeken hebben...ehm...huisvredebreuk en bedreiging/intimidatie met een vuurwapen....lijkt mij reden genoeg voor een onderzoekje :o

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:52

Tinky heeft een pakje *\o/*
Gefelicteerd !
Zie het nu pas ...

Enne, Bliksem, zeker nog een keer bellen :j

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:56

Ze zeggen niks als ik bel, het enigste wat er word gezegt: Zodra we meer weten hoor je dat vanzelf

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:22

Bliksem: Nah...fijn...kun je niet eens gaan informeren bij juridisch loket?Dan weet je misschien een beetje wat je kunt verwachten.
Begrijp best dat ze nog meer te doen hebben maar verdorie,dit was toch niet niks.

Shirly: Dank je :D

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:43

Deze vragen zijn er gesteld:
Welke afstand moeten jagers (wettelijk) hanteren rond een woning / tuin, weilanden e.d.?
Of zijn hier geen wettelijke regels voor?
Als er wel wettelijke regels voor zijn, waar kan je die dan vinden?
Ik heb geprobeerd het te vinden in de Flora & Fauna wet, echter daarin staat niets vermeld hierover.

Mag er geschoten worden (al dan niet in richting verlengde van die mensen) als er andere mensen rond lopen die niets met de jacht te maken hebben bv. in het bos?
Zijn er dan ook regels / wetten die voorzien in bepaalde afstanden, zo ja, welke afstanden?

Dit zegt de NOJV (Nederlandse Organisatie Jacht en Beheer):
Je moet als jager altijd de veiligheid van het gebruik van een geweer waarborgen, als je dat niet kunt, dan mag je niet schieten, dat is het uitgangspunt voor de jacht.
Verder mag in een bebouwde kom niet jagen met een geweer en de direct aansluitende terreinen, hiervoor worden geen bekende criteria gesteld. Dus geen afstanden
Jaag je dus in een bos moet je dus altijd rekening houden met wandelaars, recreanten, mountainbikers etc. Maar je mag er dan wel jagen mits je de veiligheid in acht neemt.

Dit zegt de KNJV (Koninklijke Nederlandse Jagers Vereniging):
In uw e-mail bericht vermeldde u niet uw lidmaatschapsnummer. De gegevens uit uw e-mailbericht stelden ons evenmin in staat dit na te gaan. Hierdoor kunnen wij uw vraag nog niet in behandeling nemen. Alleen leden van de KNJV kunnen een beroep doen op de informatie die op het KNJV Bureau voorhanden is.

Wanneer u lid bent verzoeken wij u alsnog uw lidmaatschapsnummer door te geven, zodat wij uw vraag kunnen beantwoorden. Dit nummer is te vinden op uw ledenpas, uw verzekeringsbewijs en op de adressticker van De Nederlandse Jager.
Wilt u lid worden? In dat geval verzoeken wij u om ons uw adres te mailen, zodat wij u een inschrijfformulier kunnen toezenden.

Chris1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:03

Shirley schreef:
Maar dan zit de jager toch sowieso fout ?
Om in de richting van je huis te schieten :n

Tinky, als je goede informatie hebt die niet al te persoonlijk is, kun je die hier dan ook delen ?
Er zitten meer mensen met dergelijke vragen ...

Shirley en Tinky,

ik kreeg een mail via dit forum. Ik zal de schrijver vragen of hij/zij dit online kan plaatsen.

Ps, kom je er met de politie niet uit, stuur mij even een PB. Wie weet kan ik je helpen aan de juiste persoon.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:56

Hier zitten ze s nachts op 25 meter van de stal af. Ze schieten de andere kant op. :D Ons terrein is verboden om te schieten. Ze verjagen wel zwijnen als ik er om vraag, die wroeten anders mijn weiland om. Achter de stal is nulgebied, daar mogen ze wel schieten. Ik bel als ik s nachts de paarden soms buiten laat. Dan jagen ze niet.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:54

In dit topic: [VN] Jager ziet veulen voor wild zwijn aan laatste of voorlaatste pagina heb ik [jager] mij voorgesteld en aangeboden om inhoudelijk te reageren als er onduidelijkheden mbt jagen zijn.
Niet dat ik alle vragen kan beantwoorden, maar zal zo hier en daar wel het nodige kunnen uitleggen.
mvg Wolter

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:59

Wolter, zou jij mij kunnen vertellen hoe het zit dat jagers onuitgenodigd mijn erf (het hek overklimmen) op komen, tussen mijn paarden,eenden en kippen jagen?

Ik heb overigens nog niks gehoord van de politie

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:37

bliksempie, het zou kunnen als zij daar nog een jachthuurovereenkomst hebben.
Ik weet niet of jij eigenaar bent of huurder van de gronden, en hoelang je daar al woont.
Mocht je er nog niet zo lang wonen, dan kan het zijn dat er ten tijde van de koop/huur nog een jachthuurovereenkomst liep die nog niet is afgelopen, en ook hier geld [ver]koop breekt geen huur.
Ik weet ook niet hoe groot jou erf is, en of je daar ook de eventuele weilanden onder rekent.
Wel kan ik zeggen dat als het niet nodig is om het jachtveld te bereiken Wij je erf [rond huis] niet zouden betreden als jij dat niet wou.

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:40

Ik huur een hobbyruimte met schuur gaat om 8000 m2 grond en nog een hectare dat ik huur van een ander. Ik heb met de vorige huurder en eigenaar van het gehele contact gehad en beide weten niks van een overeenkomst met jagers. Ze konden mij niet laten zien dat zij een overeenkomst hadden

Ik woon er overigens niet hoor :)

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:55

Hoelang huur je het al?, als er verschil zit in de duur van die 8000 m2 en die andere ha 10000 m2 graag even apart.

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:15

Ik huur het nu twee maanden en de vorige huurders een aantal jaar. Zit geen verschil in de duur van beide gronden

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:44

Dan kan het dus zijn dat er een jachthuurovereenkomst op loopt, terwijl jij daar geen weet van hebt [dit zou dan wel bekend moeten zijn bij de eigenaar/verhuurder, en die had jou dit moeten laten weten]
Jachthurovereenkomsten hebben een looptijd van tenminste 6 en ten hoogste 12 jaar.
De jagers zouden dan een jachthuurovereenkomst moeten kunnen laten zien tussen hen en de verhuurder.
Een andere mogelijkheid zou nog zijn dat de verhuurder van de grond aan jou, de jacht buiten jullie overeenkomst heeft gehouden,jacht word expliciet uitgesloten in jullie overeenkomst.
Dit zou dan in jou huurcontract moeten staan, is dit niet geregeld dan ben jij jachthouder, en bepaal jij of er uberhaupt gejaagd mag worden.
Als de jagers geen recht hebben om daar te jagen, via welke wettelijke manier dan ook, dan zijn ze niet aan het jagen op moment, maar doden ze een beschermde diersoort, en bovendien 'dragen' ze een vuurwapen op een plek waar ze daartoe niet gerechtigd zijn.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:46

josie schreef:
Deze vragen zijn er gesteld:
Welke afstand moeten jagers (wettelijk) hanteren rond een woning / tuin, weilanden e.d.?
Of zijn hier geen wettelijke regels voor?
Als er wel wettelijke regels voor zijn, waar kan je die dan vinden?
Ik heb geprobeerd het te vinden in de Flora & Fauna wet, echter daarin staat niets vermeld hierover.

Mag er geschoten worden (al dan niet in richting verlengde van die mensen) als er andere mensen rond lopen die niets met de jacht te maken hebben bv. in het bos?
Zijn er dan ook regels / wetten die voorzien in bepaalde afstanden, zo ja, welke afstanden?

@Wolter: weet jij hier de juiste antwoorden op?

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:14

Josie, op het eerste deel van je vraag, heeft de NOJG juist geantwoord, dit is niet wettelijk geregeld/vastgelegd.
Voor de tweede deel maakt het verschil met welk soort geweer er wordt geschoten.
Een hagelgeweer heeft een effectief en weidelijk bereik van ongeveer 40 meter, daarna neemt de energie van de hagel zo snel af dat het gevaar snel afneemt.
Echter er is wel een algemeen geldende regel die is ingebouwd om veilig jagen te waarborgen.
Die is 100 keer [in meters] de hageldiameter [in mm] dus bij de meest gebruikte hagel 3 a 3.5 mm mag een jager in de richting van medejagers/drijvers tot een minimale afstand van 300 a 350 mtr.
Hier zit dus een hele grote veiligheidsmarge in, en dit geld bij het recht in hun richting schieten, bij het schuin omhoog of omlaag schieten valt de hagel al veel eerder uit de lucht, of slaat in/op de grond.
Voor het schieten naast of boven een persoon of dier dat niet bejaagd word geld een hoek van minimaal 45 graden.
Met een kogelgeweer echter mag je alleen schieten als er een zgn kogelvang is, een achter of ondergrond die de kogel stopt, omdat deze kogels vele malen verder dragen.
Vandaar ook dat met kogel vaak vanaf een hoogzit [schuin naar de grond] wordt geschoten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 02:00

wolter schreef:
bliksempie, het zou kunnen als zij daar nog een jachthuurovereenkomst hebben.
Ik weet niet of jij eigenaar bent of huurder van de gronden, en hoelang je daar al woont.
Mocht je er nog niet zo lang wonen, dan kan het zijn dat er ten tijde van de koop/huur nog een jachthuurovereenkomst liep die nog niet is afgelopen, en ook hier geld [ver]koop breekt geen huur.
Ik weet ook niet hoe groot jou erf is, en of je daar ook de eventuele weilanden onder rekent.
Wel kan ik zeggen dat als het niet nodig is om het jachtveld te bereiken Wij je erf [rond huis] niet zouden betreden als jij dat niet wou.

Ik mag toch hopen dat je je dan gewoon even komt voorstellen? 'hoi, ik ben wouter, ik heb uw weilanden gepacht als jachtgrond dus u zult me de komende tijd weleens tegen kunnen komen.'
Wel zo netjes vind je niet?

Wbt het jagen in de buurt van vee; dat is aan eigen interpretatie van de jagers die op dat moment bezig zijn. Zij hebben natuurlijk verantwoordelijkheid het vee niet op te jagen of per ongeluk te raken. Maar als zij denken dat het wel kan (en het vee reageert dus niet of nauwelijks) zullen ze ook zo tussen je dieren door lopen.
Waar ze mogen komen heeft idd te maken met het pachten van de grond, als je zelf eigenaar bent moeten ze daarvoor dus bij jou komen (met inachtneming van wat wouter al zegt).

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 08:05

Anneliesdj, aangezien je mij quote, neem ik aan dat je naar mij reageerd.
Wat dat voorstellen betreft, lees even mijn laatste zin: ' Wel kan ik zeggen dat als het niet nodig is om het jachtveld te bereiken Wij je erf [rond huis] niet zouden betreden als jij dat niet wou.'
Om te kunnen weten wat een nieuwe gebruiker wel of niet wil moet er dan dus wel even overleg zijn geweest.
mvg Wolter

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 01:29

In dit topic zitten zowel mensen die in België wonen als in Nederland. Nationaliteit maakt op zich niet uit maar wat is de regelgeving van beide landen? Dat wordt tot op heden niet duidelijk in dit topic.