Ten einde raad, al anderhalf jaar trailerlaad problemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Ten einde raad, al anderhalf jaar trailerlaad problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:45

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:49

Hoeveel overwicht heb je onder het zadel en aan de hand zonder dat de trailer in het spel is?

Kun je trailer wit schilderen van binnen? De meesten zijn donker van kleur, daar wordt het een donker hok van wat ze eng vinden.

Als je zeker weer dat het narrigheid is, zou ik wel zweepje er bij hebben, bv tussen zijn kont wiebelen er achter door iemand anders.

Ik ken iemand die een longeersingel om doet en paard met bijzet en zo de trailer in loopt.

Zoveel mogelijk rammel en stanggeluiden maken als je paard er naast staat, dus steeds die stang dichtmaken, klep dicht doen en weer open en je paard er naast zijn bult hooi laten eten op het moment dat het etens tijd is...
Aan komen lopen met hem met touwtje, staan blijven voor de klep, iemand anders stang dicht maken en klep dicht en weer klep open en stang los en weer weg met je paard....

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 20:54

Onder het zadel en ernaast heb ik 'normaal' overwicht. Ofwel ik kan prima met hem overweg, hij staat niet in mijn ruimte, kan goed vaststaan, gaat terug op commando e.d. Gewoon een prima basisopvoeding. Ook onder het zadel zijn we een prima team en goed te overtuigen bij 'enge' objecten.

Ik kan de trailer wit schilderen van binnen, maar ik weet dat het niet aan de trailer zelf ligt. Ik heb namelijk al een heel arsenaal aan trailers en vrachtwagens voor zijn neus geplaatst (ook witte) en allemaal hetzelfde verhaal. Vrachtwagen met zijlader gaat overigens wel beter, maar helaas laat mijn budget dat niet toe. En daarbij vraag ik me af hoe lang dat dan goed gaat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:55

russel schreef:
Ik ken iemand die een longeersingel om doet en paard met bijzet en zo de trailer in loopt.

Levensgevaarlijk.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:57

Zet het paard op de trailer en breng hem naar mij toe.

Dan gaan we jouw leren hoe je het paard op de trailer moet krijgen.

Anoniem

Maar heb je ook overwicht als je met iets Nee! Zegt met ferme stem, dat er onmiddelijk reaktie komt? Dus niet prima mee overweg als maatje, maar echt als baas, een baas die zegt nee is nee en wel nu meteen, dus als hij bv de stal in wil en je zegt ferm Nee! Stopt hij dsn meteen en blijft stil staan of zelfs stap achteruit? Of loopt hij door en moet je hem pakken?

Anoniem

anneliesdj schreef:
russel schreef:

Levensgevaarlijk.

Geen idee heb het zelf nooit zo gedaan, maar zie het zo af en toe wel eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:59

Ariebren schreef:

Ja maar dat lukt dus niet....

Een paard dat dan wel en dan niet gaat, krijgt een duidelijk gesprek met mij en met jouw ook volgens mij ook... }>

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:00

De eigenaar krijgt een vriendelijk en goed gesprek.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:01

TS zegt dat het paard een binnenvetter is en het gedrag is begonnen met angst en lijkt nu over te slaan in dominantie.
Dan is het ook erg moeilijk te zien wat het precies is, aan een binnenvetter zie je zowieso weinig en dan ook nog het verschil tussen echte angst-ogen of 'ik neem je in de maling'-ogen.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 21:03

Ariebren schreef:

Stiekem moet ik wel een beetje lachen. Mijn probleem is net het trailerladen :P, hoe zet ik hem dan op de trailer om te brengen..

@ Cassidy, Als ik ferm NEE zeg, is het inderdaad nee. Hij gaat dan aan de kant. Ik ben geen grondwerk goeroe, mijn paard is ook niet ultiem afgericht als het gaat om grondwerken. Ik ben een 'ruiter', rijd dressuurwedstrijden (als ik aankom tenminste) en mijn hoofdaandacht ligt dan ook bij het rijden. Desondanks kan hij prima achter mij lopen als we wandelen. Ook als we los draven, dus ik rennen en hij gewoon los met mij mee, blijft hij altijd achter me. Hij kent wat basisgrondwerk oefening en vrijheidsdressuur dingen, zoals voetje, bal rollen e.d. Ik ga nooit een grondwerk expert worden, daar ligt mijn interesse gewoon niet. Basisopvoeding en respect voor ruimte e.d. natuurlijk gewoon wel, hoort wat mij betreft ook niet bij grondwerk maar gewoon opvoeding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:03

Dan kan het ook zonder trailer en paard, toch?

Ik kan het niet aanzien als mensen hun paard op de klep voeren en als paard mond leeg heeft gewoon stap achter uit zet, eigenaar ellenlang staat te wachte totdat paard weer een handje brok neemt en weer achteruit stapt.....op zo een monent is een goed gesprek ind nodig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:08

anneliesdj schreef:
TS zegt dat het paard een binnenvetter is en het gedrag is begonnen met angst en lijkt nu over te slaan in dominantie.
Dan is het ook erg moeilijk te zien wat het precies is, aan een binnenvetter zie je zowieso weinig en dan ook nog het verschil tussen echte angst-ogen of 'ik neem je in de maling'-ogen.

Vandaar ook mijn reacties. Ik heb precies zo'n binnenvetter. Die bang is geworden voor de trailer. Wat ik als dwarsigheid opvatte. Wat het probleem alleen maar groter maakte.

Een bang paard dat niet volledig hersendood is reageert heftig als je hem maar genoeg onder druk zet. Maar als het paard van TS echt een smerige t*ringlijer was zou dat ook in niet-trailergerelateerde situaties tot uiting komen. Weet ik gewoon zeker. Ik kan me niet voorstellen dat TS alleen bij het trailerladen steken laat vallen. Niet bedoeld alsof dat erg is, we maken allemaal constant fouten met onze paarden en als het goed is leren we daar dan weer van.

TS bedankt voor je reactie.
Laatst bijgewerkt door Koper op 20-09-12 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:13

Ik heb een vrachtwagentje gehad, met afladen ging iets fout, hij wilde er niet meer op en eenmaal er op met rotgang er af, vrachtwagen verkocht en trailer gekocht.

Misschien is vrachtwagentje een optie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:22

Een binnenvetter reageert dan dus niet heftig.
En als ts hem gewoon altijd goed weet aan te pakken heeft ze nergens problemen, laat ze bij de trailer een steekje vallen dan heeft ze daar meteen een probleem.
Dat kan hé, dat je gewoon prima weet waar je mee bezig bent maar ineens een situatie hebt waarvan je denkt :?
Bovendien was het probleem ook al aanwezig toen ze hem kocht, dan ga je toch wat afwachtender zo'n situatie in.

Ik heb hier ook zo'n binnenvetter staan en dat is echt een extreme, je kunt er alles mee doen en ze geeft geen kik, toch zie je aan heel subtiele dingen dat niet alles haar koud laat.
Nu heeft ze vorig jaar een ongelukje gehad op de trailer, ze was echt helemaal in paniek en de oorzaak hebben we nooit echt kunnen achterhalen.
Dat is zowel haar als mij niet in de koude kleren gaan zitten, ik heb maanden lang niet alleen met haar op stap gedurfd en ze durfde ook niet meer goed de trailer in. Ze stapte met de voorhoeven op de klep en bleef dan staan, was eigenlijk geen beweging in de krijgen, aanduwen, iemand erachter ed hielp allemaal niet. Ze moest een tijdje op die klep staan kijken en na een minuut of 2 liep ze er dan aarzelend in. Ik gunde haar de tijd om er overheen te komen maar in de loop der tijd bleek toch dat ze steeds lastiger erin ging, steeds verder voor de klep bleef staan en steeds meer aanmoediging nodig had terwijl alle ritten daarna goed zijn verlopen.
Tot ik op een gegeven moment bij de veearts was en hem zo tussen neus en lippen door melde dat ze lastig de trailer op ging. Toen ik met haar voor de klep stond kwam hij aan lopen en voor ik er erg in had stond hij erachter, gooit zijn armen omhoog en joelt 'hup hup' tegen haar, in 2 stappen stond ze erin en ietwat geschokt maar ze leek het wel te snappen.
En ja, toen drong het ook een beetje tot mij door dat ik wellicht wat te lang lief ben geweest.
En we zijn er nog niet maar in het vervolg krijgt zij ook een meer no-nonsense behandeling zoals ik bij de meeste paarden hanteer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:24

anneliesdj schreef:
Een binnenvetter reageert dan dus niet heftig.

Heel lang niet nee. Tot het 'm te veel wordt en hij ontploft. Zie je ook aan het paard van TS: vaak gaat 't goed en dan ineens niet meer en dan is het paard niet meer te bereiken behalve met geweld. En hoe langer de situatie duurt, in dit geval al anderhalf jaar, hoe eerder het paard dat punt steeds zal bereiken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:36

Met geweld vaak ook niet hoor, een binnenvetter ontploft en is dan helemaal de weg kwijt om vervolgens weer helemaal dicht te slaan en is dan ook niet meer bereikbaar met een tik met de zweep.
Maar als het vaak goed gaat en het van zichzelf geen vervelend paard is zou het allang over moeten zijn.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:37

Wat een fijn topic. Ik lees ook mee. De gouden tip heb ik niet maar ik leer hier veel. Mijn merrie van 7 is niet bang voor en op de trailer, maar er is wel een dominantie probleem met laden. Wekenlang goed gegaan, vandaag weer doffe ellende. Ik wil haar zo graag alleen kunnen laden maar tot nu toe heb ik altijd een extra paar handen nodig. Ik kan ook goed geduld bewaren en ben niet voor slaan en meppen. Alhoewel ik meega met mijn voorganger....vaak is het al genoeg als de helper er alleen maar bij staat....blijkbaar krijgt ze dan onvoldoende ruimt, of iig dat gevoel, om te klooien..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:51

Mellis86 schreef:
@ Cassidy, Als ik ferm NEE zeg, is het inderdaad nee. Hij gaat dan aan de kant. Ik ben geen grondwerk goeroe, mijn paard is ook niet ultiem afgericht als het gaat om grondwerken. Ik ben een 'ruiter', rijd dressuurwedstrijden (als ik aankom tenminste) en mijn hoofdaandacht ligt dan ook bij het rijden. Desondanks kan hij prima achter mij lopen als we wandelen. Ook als we los draven, dus ik rennen en hij gewoon los met mij mee, blijft hij altijd achter me. Hij kent wat basisgrondwerk oefening en vrijheidsdressuur dingen, zoals voetje, bal rollen e.d. Ik ga nooit een grondwerk expert worden, daar ligt mijn interesse gewoon niet. Basisopvoeding en respect voor ruimte e.d. natuurlijk gewoon wel, hoort wat mij betreft ook niet bij grondwerk maar gewoon opvoeding.

Ik denk dat je VD en grondwerk in de vorm van basisopvoeding door elkaar haalt. Want voor mij behoort trailerladen tot de basisopvoeding, net als meelopen, stapje naar voren, naar achteren, opzij naar links en opzij naar rechts. Vanaf de grond welteverstaan. En daar ligt in mijn ogen ook de besis voor het werk in het zadel. Leer een paard over vreemde dingen heen te lopen en leer hem door krappe openingen heen te lopen en desnoods door een tunnel die je maakt van zeil en wat planken of desnoods hindernisstaanders (wel zo veilig vastzetten dat het niet overdadig kan wapperen oid, en je hebt geen trailer nodig om een paard trailermak te maken.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:01

Ik heb een leuke hobby.

Na afloop van de keuring of wedstrijd op de dissel van mijn trailer gaan zitten met een shaggie. :7

Kijken en LUISTEREN naar de anderen hoe hun paard de trailer oploopt.

Bij de paarden die zo de trailer oplopen hoor je niks.

Bij de paarden die dat niet doen hoor je een hoop kabaal van stemmen en rammelende voerbakkies.

Ik zou graag zien dat er een belasting geheven gaat worden op het gebruik van het woordje "BRAAF".

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:17

Cassidy schreef:
Ik zou Eddy Modde adviseren.

http://www.diagonaal-paardenvervoer.com/

Ik ook. Na 2 jaar heb ik zijn methode geprobeerd. In alle rust. Ik kon mijn ogen niet geloven toen het bleek te werken. Het werkt nog steeds. Ook al heeft ie een kleine terugval. Even doen en klaar is kees. Echt een aanrader!

vreugde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:36

hoi hoi.

Ik weet niet waar je woont maar ik wil je wel komen helpen. Mijn paard is ook 3 jaar lang niet te laden geweest, achterover geklapt in de trailer enz enz en heb meer als 1000 euro uitgegeven aan mensen als Eddy Modde en Petra Vlasblom en niets hielp. Het ging dan tijdelijk goed en daarna weer mis. Uren, uren en nog s uren geoefend tot huilens aan toe en ten einde raad. Ik heb toen een eigen methode ontwikkeld en sindsdien gaat mijn paard zonder protest zo achter mij aan de trailer op. En dat is nu al driekwart jaar zo. Mensen in mijn omgeving verwijzen nu ook mensen met paarden die de trailer niet op willen door naar mij en zo ben ik eigenlijk in de rol van paardentrailerlader gerold. Heb tot nu toe aardig wat paarden weer de trailer op kunnen krijgen, waaronder ook een zeer getraumatiseerd exemplaar die al 5 jaar niet te laden was. Laat maar weten als je meer info wilt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:52

vreugde schreef:
hoi hoi.

Ik weet niet waar je woont maar ik wil je wel komen helpen. Mijn paard is ook 3 jaar lang niet te laden geweest, achterover geklapt in de trailer enz enz en heb meer als 1000 euro uitgegeven aan mensen als Eddy Modde en Petra Vlasblom en niets hielp. Het ging dan tijdelijk goed en daarna weer mis. Uren, uren en nog s uren geoefend tot huilens aan toe en ten einde raad. Ik heb toen een eigen methode ontwikkeld en sindsdien gaat mijn paard zonder protest zo achter mij aan de trailer op. En dat is nu al driekwart jaar zo. Mensen in mijn omgeving verwijzen nu ook mensen met paarden die de trailer niet op willen door naar mij en zo ben ik eigenlijk in de rol van paardentrailerlader gerold. Heb tot nu toe aardig wat paarden weer de trailer op kunnen krijgen, waaronder ook een zeer getraumatiseerd exemplaar die al 5 jaar niet te laden was. Laat maar weten als je meer info wilt.

En de beste opmerking is.

Het paard loopt zonder protest ACHTER MIJ aan de trailer op.

Een grote fout bij trailer laden is, zodra de begeleider op de oploop plank staat, hij of zij zich omdraait en het paard gaat aankijken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:07

Ik wil nieteens die trailer laadklep op. Ik heb een keer meegemaakt hoe gevaarlijk een paard is die in die trailer in paniek raakt, stond er toevallig zelf in en kreeg een hoef tegen mijn hoofd. Geen cap op natuurlijk en een bloedbad van jewelste.
Ik wil net als Clinton Anderson naast die klep blijven staan, die trailer aanwijzen en een paard dat er vanzelf inloopt.

En het ultieme is gewoon dit:

http://www.youtube.com/watch?v=6-0bagw0pj0

En als je echt meer waarde hecht aan rijden ipv grondwerk, en het onder het zadel goed gaat, dan rij je hem toch gewoon de trailer in?

http://www.youtube.com/watch?v=3_m2S0GvlW4
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 23-09-12 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

vreugde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:11

Bedankt voor je compliment. Inderdaad is dat een feit wat ik vaak tegenkom in het helpen van anderen met hun paard laden.