brave pony gekocht, veranderd in een nachtmerrie!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:14

Ach geef het paardje de tijd en dan komt het wel goed. Onze paarden hebben we 13 en 4 jaar en nemen we regelmatig mee op vakantie. Nu zitten we dus sinds vier weken in Frankrijk in een nieuwe fijne omgeving en ze kennen ons goed. Ook bij ons de dag na de reis kon je merken dat ze het allemaal toch wel spannend vonden en dus hebben we een rustige stap rit gedaan (benen strekken na een rit van 12 uur dag ervoor). De eerste week hebben we de twee paarden bij elkaar gehouden met rijden en pas na een week zijn we gesplitst gaan rijen. Zelfs nu een maand na aankomst is dat nog een heel gedoe om paarden afzonderlijk van elkaar te rijden. Natuurlijk doen we dit wel twee keer per week anders krijg je van die moeilijke paarden die niet zonder elkaar kunnen. Maar ze maken er een heel spektakel van en het kost alle moeite om ze niet voortdurend te laten hinniken naar elkaar en de aandacht bij ons te houden. Tevens zijn ze apart alle twee erg heet om te rijden. Thuis zijn ze gewend en is er weinig aan de hand als we ze apart meenemen.
Met dit verhaal wil ik TS laten zien hoe gevoelig paarden kunnen zijn op verandering en jouw paardje moest gelijk alles: in de kudde, vreemde stal, vriendjes achter laten, zadel passen, wennen aan nieuwe mensen en gereden worden. Tja is dus veel en dat heeft het paardje je laten voelen. Maar komt wel goed hoor. Ga maar veel met hem doen en ga maar uitstralen dat je OK bent en dat hij je kan vertrouwen. Van vergissingen moeten we allemaal leren. Dit zul je niet nog een keer doen :+

roodneusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:18

Het paard was gewend aan zijn eigen lieve baasje en word dan ineenkeer overgeplaats naar een onbekene plaatse met nieuwe mensen en hij/zij kan mss niet zo goed tegen stress laat haar een paar dagen rusten en begin rustig aan ;)

xx :)

SophievdV

Re: brave pony gekocht, veranderd in een nachtmerrie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:25

Ben benieuwd hoe dit afloopt. Voor een brave pony reageert hij wel erg heftig. Wij hebben ook een brave pony gekocht vh najaar. Die werd niet warm of koud vd nieuwe omgeving :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:03

Pentax schreef:
Ga je persoonlijk worden ja, stoer hoor :D

Nee. . . ik zou wat jou betreft liever niet persoonlijk worden, ik pas me aan tot jouw (kinderlijke) niveau :j

Jij valt mij aan op mijn woorden, moet je zelf weten maar ga dan niet zitten janken dat ik daarna ook persoonlijk op jou reageer. Mensen die zichzelf 'koud' moeten maken om met paarden te werken zijn imo absoluut niet goed bezig en moeten ver bij paarden vandaan blijven.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:44

kan die ruzie niet per PM?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:27

Moderatoropmerking:
Hierbij het dringende verzoek om met respect en argumenten op de inhoud van een bericht te reageren en niet op de persoon.
De topicstarter weet inmiddels ook dat ze beter langer had kunnen wachten dus dat hoeft nu ook niet meer herhaald te worden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:36

Ts Hoe gaat het vandaag met de pony?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:56

daar ben ik ook wel benieuwd naar hoe het nu gaat TS? :)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:01

Hoi TS, ben je dr nog?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:31

@Mindim: als je al mijn post goed leest weet je dat ik tav de openingspost vanTS geen andere mening heb dan het merendeel hier. Ben alleen vandaar uit verder gaan denken..

Net zoals ik nu aan het denken ben over het feit dat mijn post zoveel reacties opleveren. Ben nog nooit zoveel gequote als hier... En dan vaak half, waardoor mijn nuance verdwijnt. Kan daar dan ook weer over nadenken... wat daar dan de reden voor zou zijn.

Maar goed, is volledig off topic

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:40

En toch ondanks dat TS het allemaal wel wat snel heeft aangepakt..vind ik persoonlijk wel dat een echt brave pony ook onder deze omstandigheden hanteerbaar moet blijven...( mijn 3 jarige is nog rustiger......)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:45

Vind ik ook studiemiep :j

TS, hoe is het nu?

tdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:27

mijn paard heeft 9 jaar bij de zelfde eigenaar gestaan.
maar dit paard is nog hengst toen hij bij ons kwam was hij ook heel anders dan toen wij hem kochten hij was natuurlijk op vreemd terrein en allemaal nieuwe merries of andere paarden. en na 1 week was hij weer zoals wij hem kochten.
en ik vind meer dan logisch dat het paard niet bij aankomst gelijk is zoals jullie hem kochten want daar kent hij alles al.
sommige paarden zijn wel gewoon rustig maar meestal zeggen ze dat een paard wel 2 weken nodig heeft om helemaal te wennen.

en het ene paard reageerd wel heel heftig op als het dier verplaatst word. maar dat betekend niet dat je zo meteen een poedersuiker bok op stal heb staan.

en als jij voor een handelaar rijd dan moet je dat zelf ook na kunnen gaan lijkt mij?

en sommige paarden hebben ze gewoon gelogen over het karakter dan is het wat anders.

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:57

Volgens mij is de pony inmiddels weg...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:00

Toen ik mijn paarden nog in pensionstalling had, was er een stalgenote met een hele lieve zachtaardige schimmel v. Pion. Heel lief dier, gelijkmatig gehumeurd, ongecompliceerd, coöperatief. En zo kende ik dat paard. Op een dag werd ze verkocht. Later hoorde mijn stalgenote terug dat ze bokte en nogal dwars was. ik kreeg meteen medelijden. Ik zei tegen haar "dan is ze van slag, en heeft ze moeite met wennen, arm dier.". Ze zei dat zij ook dat vermoeden had.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:54

Hier t zelfde met onze super brave welsh ponys gehad.
Hier dag en nacht buiten, en al 10&12 jaar bij ons.

Kinder ponys die bang waren in binnen bak, boktte, racen etc
Maar na goed overleg, lang wennen, overdag op de wei allemaal goed gekomen gelukkig.
Want voelde me echt ellendig.
Deed genoeg zeer afscheid te nemen laat staan ze weer trug te krijgen en weer afscheid nemen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:53

coroosje schreef:
Volgens mij is de pony inmiddels weg...

Hoezo? Hoe weet je dat?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:26

Zie in een ander topic galopje2000 is haar zusje. En ze praat mee in Het topic een nieuw paard kopen en ze zegt dat ze weer opzoek is

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 17:06

Wij hebben deze pony woensdag weer terug naar huis gebracht, (met veel moeite) deze pony heeft zeer waarschijnlijk een kalmeringsmiddel gekregen. Toen wij gingen kijken, want voor mijn zusje wilde we echt wel een heeeeeeele makke pony hebben, als wij een nieuwe pony kopen die verkocht wordt voor schaapmak verwacht ik daar eigelijk wel van dat je na een middagje poetsen rond lopen en bij komen daar op kan rijden ja. En niet dat ie na een dag bij komen nog steeds steigerd en alles kapot trekt wat kapot kan. Op weg naar zijn oude huis heeft hij namelijk de ring voor in de trailer uit de trailer getrokken en zo heeft hij nog veel meer stuk gemaakt, kort om ik vindt niet dat dat door kan voor een brave kinder pony jullie wel dan?

Ik begrijp dat veel mensen zeggen dat ik heb niet goed heb aan gepakt, en we zijn ook wel iets te snel gegaan met deze pony. Maar als mn zusje hier ooit mee op wedstrijd wil of naar de club dan kunnen we hem daar toch ook niet twee dagen van te voren neer zetten om te laten wennen?

Gelukkig hebben we met heel veel moeite het bedrag volledig terug gekregen.Bedankt voor alle tips en gelukkig is het allemaal goed af gelopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:08

Die mensen hebben dus een getraumatiseerde pony teruggekregen voor het bedrag waarvoor ze een gezonde pony gekocht hebben...

Ik vind het sneu...

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:11

Ik heb niet het hele topic doorgelezen,
maar wil even reageren op ts, die denkt dat het paard een kalmeringsmiddel heeft gekregen.
toen ik bij mijn paard ging kijken was ze ook zo mak als een lammetje.
Bij mij aangekomen was het echt een nachtmerrie. verschillende mensen dachten ook dat ze haar wat hadden gegeven.
ik ben nu bijna 2 jaar verder en het gaat steeds beter, zoals ze was toen ik ging kijken is ze nog lang niet maar we zijn op de goede weg.
Ik wens jullie verder succes met het zoeken naar een andere pony.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:27

Lente schreef:
Die mensen hebben dus een getraumatiseerde pony teruggekregen voor het bedrag waarvoor ze een gezonde pony gekocht hebben...

Als dat zo zou zijn, is het sneu. Maar als de pony daar echt kalmeringsspulletjes heeft gekregen, dan hebben ze geluk dat ze alles nog terug gekregen hebben aan geld, er zijn namelijk ook zat mensen die slecht zijn... Helaas.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:34

Jullie hebben de pony dinsdag opgehaald (zie OP) en woensdag alweer teruggebracht. := Hoezo 'het even de tijd geven'?!
Jij noemt een middagje poetsen, rondslepen, in een weiland met vreemde paarden gooien, bijkomen?!
Beestje heeft nagenoeg zijn hele leven bij 1 eigenaar gestaan, vind je het gek dat hij uit zijn doen is? Het gedoe in de trailer kan er trouwens ook op duiden dat er iets misgegaan is toen jullie hem ophaalden? Dat hij misschien daar ook nog gestrest van is geweest en inderdaad de volgende dag niet zo heel veel zin had om weer de trailer in te gaan.

Ben je mooi klaar mee als verkoper. Dit soort praktijken is ook waarom ik paarden verkopen helemaal geen leuke bezigheid vind. Mensen verwachten er vaak teveel van en als er wat mis gaat ligt het áltijd aan de verkoper of het paard.
Maar al doende wordt men wijzer, wij verkopen nooit meer zonder contract en verplichten mensen ook vaker dan eens te komen kijken.
Hoewel ik in een dergelijke situatie de pony waarschijnlijk wel terug had genomen, wat hier is gebeurd getuigt echt niet van paardenkennis en liefde.

Maar goed, het is al gebeurd.
(En ik heb t idee dat het meer de ouders dan de TS is die verantwoordelijk zijn.)
Ik heb wel echt medelijden met zo'n pony.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:35

hmm moeilijke zaak natuurlijk... moest ik ooit een van mijn paarden moeten verkopen, dan zou ik tegen hetzelfde aanlopen vrees ik.
bij mij zo mak als een lammetje. alles oogt zo makkelijk als ik het doe. zo vaak te horen gekregen dat mijn paarden toch echt wel braaf moeten zijn als je dit en dat er allemaal mee kunt (zonder halster uit de weide, trekken nooit, gaan opzij voor mij met de voerbakken,...), maar als een ander er wat mee probeert lukt er niets...
ons paard heeft bv mijn moeder haar duim ontwricht toen zij hem voor één keer op de trailer wilde zetten. bij mij loopt hij zo mee... en dan moet je weten dat hij al 2 jaar bij haar en mijn stiefpa op de weide staat en dat ik daar enkel in de weekends eens passeer...de welshpony is dan weer poeslief zolang ik in de bak sta en aangeef wat ze moet doen; ga ik weg dan kan het ruitertje er helemaal nx meer mee :$

kortom: niet onderschatten hoe eenkennig paarden door de loop der jaren kunnen worden...
edit: reden te meer natuurlijk om het dier tijd te gunnen. de potentie is er, anders zou hij/zij het bij de vorige eigenaar niet hebben laten zien. de vraag is alleen hoe de nieuwe eigenaar het er uit gaat halen. uiteraard is het wel heel utopisch te denken dat je verder kunt gaan alsof er niets gebeurd is voor het paard als je hem totaal uit zijn omgeving trekt. strikt genomen ben je voor dat dier ook zijn baas niet, dus waarom zou hij luisteren?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:41

Ik denk dat iedereen wel een beetje zijn mening heef gegeven over het weinige geduld dat er opgebracht is voor deze pony. Buiten al dat (alsof dat nog niet genoeg is) vind ik de boodschap die je zusje hieruit meekrijgt ook niet bepaald diervriendelijk.
Wat betreft het meeleven met het paard, de moeite doen om het vertrouwen van het dier te winnen etc.
Zo te horen zouden jullie beter af zijn met een kant en klare, gepensioneerd manegepaard.
Want een paard waar enige moeite voor gedaan moet worden, is denk ik bij jullie niet geheel op zijn plaats.
Ik bedoel al dit niet aanvallend. Maar werken met dieren, betekend dat je respect, geduld en inleving moet hebben en in mijn ogen zijn dit precies de drie factoren die in dit gebeuren miste!