Dit omdat er vaak te weinig ruwvoer wordt verschaft (1x zelfs 6 kilo voor paard van 174!), te weinig sociaal contact en veel te weinig beweging. Of een bak (tevens paddock) waar je letterlijk 3-5 maanden niet in kon en mocht rijden waardoor beweging alsnog beperkt bleef bij wandelingen en buitenritjes.
Dus Mijn voorgaande reactie was ook deels JA, wanneer dit (in mijn geval) vooraf wel is toegezegd (ook op paper) en zelfs na bijbetalen dubbele ruwvoer porties uitbleef!. Niet kunnen rijden boeit me het minst. Maar om elke dag je paard weer in de stal te vinden terwijl je weet dat ie er nog steeds niet uit is geweest...knaagt. Dat kan een stevige wandeling of buitenrit niet goed maken, zelfs niet toen ik ook in de ochtend kwam. En als ik hem dan toch incidenteel op eigen risico los mocht gooien voor paar uur, stond ie daar alleen zielig te kijken.
Ik snap dat ieder zo zijn eigen ideeen heeft over het houden van paarden. Dat een pensionhouder dagelijks wordt overspoelt met klachten en dit-wil-ik-anders-want-ik-ken-mijn-paard-het-beste verhalen. En dat allemaal maar MOET uitvoeren en combineren met al die andere talloze wensen en voor het beperkte budget wat ie over mag houden. In plaats van mijn wens op te dringen want mijn idee hoeft zeker niet de zijne te zijn. Dus de overstap gemaakt op thuis houden, puur voor het natuurlijker houden van. Kan ik er niemand op aan kijken behalve mijzelf. Vooral de kosten was dus wel meer dan ik verwacht had. Mijn rekensommetje hoeveel-verdient-die-pensionhouder-wel-niet toch maar even flink bijgesteld.
Ik kwam helaas te laat tot de conclusie dat ik zeker dankbaarder had mogen zijn voor wat ik wel kreeg. Maar dat neemt niet weg dat ik ze toch natuurlijker wilde houden en nog steeds achter mijn keuze stond.Wat betreft kosten en arbeid zeg ik nooit maar ook nooit meer dat het beroep even makkelijk geld verdienen is!
Hier thuis houd ik ze natuurlijker. Maar ik mis zo af en toe wel die gezellige stal sfeer. Het meeleven met elkaars successen en diepe dallen. Even dat extra handje en oogje wanneer je het nodig hebt. Maar knollies met dikke ruwvoer buiken met nonstop beweging geeft wel veel terug.
Marion71 schreef:@Knert, blij om te horen dat je er nu toch anders tegen aankijkt. Dat siert je! en je verwoordt het idd zo als het is. Voor de centen doe ik het beslist niet, maar wel voor de leuke pensionpaarden en dito klanten.
@Sientje, je eerste reactie: chapeau. Je 2e: dat viel mij ook al op. Daarom stelde ik als straf een dag meedraaien voor. Mss moet ik er een weekje van maken.....
@Paardje: dat is wat ik bedoel. Je meldt het hier wel onomwonden, maar je stalhouder niet. Alles begint en eindigt met duidelijk communiceren. Ook van jouw kant. De afspraken over overname van werkzaamheden ken ik niet, maar mss is het ook goed om die duidelijk af te spreken. Enne, ik neem ook verzorgingsdingen van mijn pensionklanten over omdat ze een dagje uitgaan, met vakantie gaan, Kerst vieren, verzorging van een ziek paard 's avonds laat of 's nachts etc. Moet dat dan ook niet meer? Daar wordt ik ook niet voor betaald hoor. Juist dit heeft te maken met gunnen, respect voor elkaar en goede afspraken over en weer maken.