Paspoorten bij stalhouder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xsenny

Re: Paspoorten bij stalhouder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:52

Ja inderdaad omdat het niets met vertrouwen in de staleigenaar te maken heeft
kijk als hun het niet nodig vinden heb ik ze liever veilig thuis .
voor het zelfde geld worden de papieren en de paarden gestolen .
zou niet de eerste keer zijn .

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:57

kan jullie nog wel een verhaal vertellen over mensen die hun paard kwijt zijn geraaakt,/
door een staleigenaar !
waar de papieren ook op stal lagen
nu ruim 6 maanden veder hebben ze de paarden nog niet terug .
1 paard is al verdwenen inmiddels !
kan hier veder op bokt niet op in gaan omdat ik geen namen mag gaan noemen maar het gebeurt dus wel .

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:01

xsenny schreef:
kan jullie nog wel een verhaal vertellen over mensen die hun paard kwijt zijn geraaakt,/
door een staleigenaar !
kan hier veder op bokt niet op in gaan omdat ik geen namen mag gaan noemen maar het gebeurt dus wel .

Al hadden ze de papieren gehad, dat had geen verschil gemaakt hoor. Weg is weg. En gezien het geen eigendomsbewijs is heb je er als het er op aan komt 3x niets aan. Het zegt alleen wie het paard is en dat is het eigenlijk wel en of dat hij geslacht kan worden ivm de medicijnen.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:03

ja belachelijk dus iedereeen kan zomaar je paard mee nemen blijkbaar
toch heeft de geen met de paspoort meer te vertellen .
en de gene waar het paard staat
heb het zlef ervaren

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:05

xsenny schreef:
ja belachelijk dus iedereeen kan zomaar je paard mee nemen blijkbaar
toch heeft de geen met de paspoort meer te vertellen .
en de gene waar het paard staat
heb het zlef ervaren

Degene die kan bewijzen dat die voor het paard gezorgd heeft, heeft het voor het zeggen dus in dit geval als iemand anders 6 maanden voor het paard betaald heeft als bewijs is het paard van die persoon tenzij de "echte" eigenaar een koopcontract heeft maar tot in hoeverre dat echt geldt weet ik niet als iemand anders dus al meer als 6 maanden voor het paard zorgt.
Maar in feite sta je nergens als je paard gejat wordt met of zonder papieren.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:07

zo makkelijk gaat dat dus niet ,dat dacht ik ook .
maar nee mijn baas heeft anders ervaren
en een vriendin van mij is haar paard kwijt
alleemaal doordat de staleigenaar kwam te overlijden

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:11

xsenny schreef:
zo makkelijk gaat dat dus niet ,dat dacht ik ook .
maar nee mijn baas heeft anders ervaren
en een vriendin van mij is haar paard kwijt
alleemaal doordat de staleigenaar kwam te overlijden

Tja daarom is het belangrijk alles op papier te hebben weet niet of dat hier ook zo was.
Maar als je alles hoefsmid,dierenarts en stalling op papier hebt staan sta je nog ergens en anders helemaal nergens. Wordt tijd dat ze net als in België eens iets als eigendomsbewijs gaan maken zodat je nog iets hebt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:13

xsenny schreef:
door een staleigenaar !

Raar voorbeeld... hoeveel mensen met paarden zijn er hier alleen al op Bokt en hoe vaak is jouw voorbeeld voorgekomen? Er worden ook auto's gejat, er wordt ingebroken in huizen... in verhouding wel even wat meer. Zou voor mij geen reden zijn dus om me niet aan de wet te houden. (nee hoor, geen heilig boontje hier, maar paspoort hoort bij paard dus ligt paspoort daar waar paard staat).
Euh, behalve mijn pony, dat paspoort ligt volgens mij gewoon hier thuis... daar zal ik eens naar kijken, ook die hoort daar waar mijn pony staat!

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:14

Mijn paspoort(en) heb ik nog nooit afgegeven en dit zal ik ook nooit doen, ongeacht waar mijn paard staat. Toen ik in Frankrijk woonde, wilde de stalmeester altijd een kopie van het paspoort op stal hebben.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:16

Maar hier is een copie niets waard, het moet het origineel zijn. Je kunt dat standpunt dus wel hebben, maar als de stalhouders wakker worden (door boetes die uitgedeeld worden bijvoorbeeld) en het gaan verplichten, dan kun je je paard verhuizen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:21

Tigra_ schreef:
xsenny schreef:
door een staleigenaar !

Al hadden ze de papieren gehad, dat had geen verschil gemaakt hoor. Weg is weg. En gezien het geen eigendomsbewijs is heb je er als het er op aan komt 3x niets aan. Het zegt alleen wie het paard is en dat is het eigenlijk wel en of dat hij geslacht kan worden ivm de medicijnen.

En dat is dus precies wat ik er riskant aan vind. Nu worden ook hele zadelkamers leeggehaald. Als er streng op zo'n wet gecontroleerd wordt is de kans groot dat op veel stallen de paspoorten in de zadelkamer terecht komen. Veel stallen in buitengebied liggen best achteraf. En dan zijn de stalhouders een avond naar een feestje en dat is het een kwestie van paarden opladen, paspoorten mee en je bent zo de grens over of kunt de paarden laten slachten. Ik vind het geen veilig idee.
Ik zet ook niet voor niets mijn adres niet in mijn agenda, want als dan mijn tas met sleutels en agenda erin wordt gejat wordt het wel heel makkelijk. Net als dat als ik op vakantie ga zonder auto de autosleutels niet op een makkelijk te vinden plek in huis leg. Ik heb ook de trailersleutel niet op stal liggen, ondanks dat dat heel handig zou zijn. Een paspoort bij een paard maakt het mogelijk een paard te vervoeren en daarom wil je voorkomen dat die twee dingen makkelijk samen gestolen worden.
Als de stalhoudster overigens wel mijn paspoort heeft (bijvoorbeeld met enten) dat legt ze het ook niet op stal neer (waar haar schoonouders wonen) maar neemt ze het mee naar haar eigen huis, om precies dezelfde reden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:17

Op stal leggen zou ik ook niet doen, in de zadelkamer ook niet.
Maar een paspoort in bewaring geven bij de pensionhouder is heel anders, die heeft de paspoorten in het woonhuis liggen.
Hij is een keer een paspoort kwijtgeraakt van een paard wat hij voor de fokkerij geleend had en mee had genomen voor een keuring. Daar heeft hij netjes een nieuw paspoort voor betaald en met de DA geregeld dat de basis enting in orde komt.

Het achterlaten van je paspoort zou je in de stallingsovereenkomst kunnen vast leggen, hoe en waar die bewaard wordt etc.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:38

ik heb het aan mijn stal eigenaresse gevraagd en zei zegt dat ze van niks weet, anders had ze daar wel over gehoord.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:21

Ik vraag me af dat als men zo weinig vertrouwen heeft in de pensionhouder waarom ze dan wel het paard daar in zorg zetten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:23

dennisje schreef:
ik heb het aan mijn stal eigenaresse gevraagd en zei zegt dat ze van niks weet, anders had ze daar wel over gehoord.

Heel veel zelfs grote stallen weten dit niet. Dit is daarom toendertijd ook door ons advocatenkantoor benoemd als belangrijk punt in een lezing over hippisch recht. Ik kan je vertellen dat geen van de aanwezige pensionhouders (waaronder wij) bekend waren met deze regel.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:29

Chaos schreef:
Ik vraag me af dat als men zo weinig vertrouwen heeft in de pensionhouder waarom ze dan wel het paard daar in zorg zetten.

de stal eigenaressedie vertrouw ik met mijn paard maar mijn paspoort hou ik gewoon thuis.
en ook appart dat veel stallen er niks van weten. dan zal het ook wel niet zo belangrijk zijn.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:30

Ken je alle regels en wetgeving? Vast niet.
En toch is het allemaal rechtsgeldig.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:45

In Nederland heb je een paspoort wat bij het paard hoort en dat geen eigendomsbewijs is......wat op zich raar is. Ik heb het paard dan ook niet op mijn naam laten zetten in het paspoort, want waarom????

Ik heb het paspaoort van mijn paard thuis en daar blijft het ook. Het is alleen op de stal als er ingeënt wordt o.i.d., watt in het paspoort geregistreerd wordt.
Wetten zijn er om de mens te dienen en niet andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:59

Ik hou de paspoorten ook thuis. Als de stalhouder ze niet kan overleggen op dát moment, is er nog de mogelijkheid binnen een uur of 3 de juiste papieren te tonen. Kopietje is geen probleem om op stal achter te laten en ik neem de verantwoording het paspoort binnen de gestelde tijd te tonen. Lukt me dat niet, dan betaal ik (mijn deel van) de boete.

Op mijn huidige stek zou ik er geen probleem van maken ze daar neer te leggen, maar op eerdere grotere stallen zou ik ze never nooit niet neergelegd hebben... Ik ben zuinig op mijn spullen en dus ook op de paspoorten, ik hoef er geen ezelsoren of vliegenstrontjes aan of op. ;) Plus dat de kosten van een zoekgeraakt paspoort ook op mij zouden neerkomen. Daarnaast had ik in een van de pensionhouders echt geen vertrouwen. Die man deed zulke rare dingen...is gelukkig al járen terug, er was op dat moment niets beters en ik hield de paarden zelf scherp in het oog. Was blij dat ik uiteindelijk een fijn ander plekje vond! Maar dat heeft me wel voorzichtig gemaakt.

Hoewel het paspoort voor de wet geen eigendomsbewijs is, wordt het vaak toch min of meer als zodanig beschouwd door kopers, verkopers, dierenartsen enz. Raar iets hoor...dat paardenpaspoort!

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:06

De regel klopt inderdaad en bestaat ook wel degelijk.

Bij mij liggen de paspoorten op stal. Vertrouw mijn pensionhouder mijn kind toe... dus met die paspoorten zit het ook wel prima ;)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:10

het paardenpaspoort is geen eigendomsbewijs , een eventueel koopcontract is ook geen eigendomsbewijs, en veel mensen hebben niet eens een koopcontract , onder houder wordt verstaan degene waar het dier gestald staat en degene die het dier voedt/verzorgd.
stel dat er iets voorvalt , hoe bewijs je dan dat jij de rechtmatige eigenaar bent?

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:15

rachel_j schreef:
het paardenpaspoort is geen eigendomsbewijs , een eventueel koopcontract is ook geen eigendomsbewijs, en veel mensen hebben niet eens een koopcontract , onder houder wordt verstaan degene waar het dier gestald staat en degene die het dier voedt/verzorgd.
stel dat er iets voorvalt , hoe bewijs je dan dat jij de rechtmatige eigenaar bent?

doormiddel van dierenarts rekeningen is mij verteld :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:20

Een koopcontract is wel een bewijs van eigendom, net als een kwitantie/betalingsbewijs.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:41

rachel_j schreef:

Wat is dan wel een eigendoms bewijs?

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:43

xsenny schreef:
TolineS schreef:
bij ons op stal moeten we ook het paspoort of een kopietje ervan bij de staleigenaar neerleggen. Vind het eigenlijk wel een logisch iets. Had er op stallen hiervoor trouwens ook nog nooit mee te maken hoor..

ik vindt er niets logisch aan eerlijk gezegt !
want wt als bv alles in vlammen op gaat
hoe bewijs je dat jou paard daar was ?
je papieren en paard zijn weg .

Mijn paard staat op mijn naam, dus das geen probleem. Als ik de papieren thuis heb en de boel brand af dan moet ik ook bewijzen dat mijn paard daar stond hoor! Dat maakt het niets anders. De staleigenaar heeft de papieren , of een kopie ervan want het is aan een ieder zelf te beslissen of ze kopie of origineel daar laten.