Gevaarlijk paard te koop via sporthorses wat kan ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

reneetiejas

Re: Gevaarlijk paard te koop via sporthorses wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:08

Ik sluit me 100% aan bij Trennie. En ik gaf oplossingen voor dat moment. Dus voor je zwangerschap! En een paard heeft sowieso tijd nodig. En jij nam de tijd niet om het probleem op te lossen. Dan ben je gewoon geen paard waardig!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 09:11

Je kan ieder gevaarlijk paard wel op internet in de gaten houden, gewoon los laten je hebt toch wel wat anders te doen?

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:19

er zijn geen gevaarlijke paarden! Ze kunnen alleen beetje moeilijk zijn.
Bij de juiste baasjes bestaan er geen gevaarlijke paarden! Paard heeft tijd nodig. Jij hebt toch ook niet meteen een band met een vriendin. Dat heeft ook tijd nodig voor je haar 100% vertrouwd!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:22

@TS, het siert je dat je je zorgen maakt. Echter is het bij paarden soms het verhaal van potjes en passende deksels, en dat jij en alle voorgangers die het paard heeft gehad met dat character niet om konden gaan, betekend niet dat het paard echt heel gevaarlijk is.

Voor het paard te hopen dat het wel een eigenaar vindt die contact kan leggen en met haar character om kan gaan. Anders vrees ik dat het verkeerd afloopt voor het dier.

Wat jij in dit geval kunt doen? Ik vrees: niets. Hopen op een goede match en dat zich snel een apsirant eigenaar meldt die wel met het dier om kan gaan. Want als jij het niet kunt, betekend dat dan automatisch dat een ander dat ook niet kan? Als jij hier ja op antwoord, dan is dat pas een arrogante instelling!

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 13:10

Zoals ik al eerder heb gezegd weet ik dat ik goed heb gehandeld toen.

Zocht wat goede tips en die via pb en het topic gekregen. En hoop dat het paard iemand vind die hier zelf veel ervaring in heeft en weet waar die gene aan begint zodat het paard ook eens bij zijn eigenaar kan blijven. ;)

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:30

Ja maar je maakt het paard onverkoopbaar als je alleen maar slechte dingen erover gaat zeggen. Ik heb met mijn verzorgpony ook gehad die klapte om maar voor de rest leuk beestje wel eens bokken of steigeren maarja... Voor de rest was ze heel lief. Nu doet ze dat niet meer. Je moet geduld hebben en een match (dus klik/band)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:47

Ik sta echt versteld van sommige reacties hier. Je mag geen slechte dingen zeggen over een paard want dan wordt ie onverkoopbaar. Maar een paard met gebruiksaanwijzing als braaf make paard verkopen mag wel? En denk eens na... Ts handelt niet in paarden voor haar beroep, een handelaar wel. Logisch toch dat ts haar gezin voor dit paard plaatst..
Echt typisch bokt weer :n als je je eigen belangen niet achter die van het paard zet ben je geen paard waardig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:14

Het is natuurlijk gewoon zo dat ook een "gevaarlijk" paard soms best normaal braaf kan zijn als het niet als gevaarlijk paard benaderd wordt en dus is het in ongewisse laten van vorige problemen soms juist beter voor het paard, zodat het een open benadering krijgt, dan paard verkopen met label "gevaarlijk".
Ik doe zelf regelmatig "gevaarlijke" paarden en ik ben er maar een paar tegen gekom,en in mijn hel leven (en ik ben straks 51) die ECHT gevaarlijk waren zonder invloed van de mens. Dit was in alle gevallen toevallig (of niet) een jonge hengst.
De meesten zijn alleen maar slecht opgevoed of onzeker, of een combinatie. Harde aanpak valt niet altijd goed en kan een paard nog erger maken. En je moet zeker een paard niet benaderen met " je bent gevaarlijk en ik zal je wel even mores leren".

Wat ik zeggen wil, is dat er best een kansje is dat het paard bij de juist eigenaar (die hem niet benaderd als gevaarlijk, maar geen leek is) normaal kan zijn en er is dus geen reden om hem per definitie als gevaarlijk paard aan te bieden.
Een normale koper zal het paard testen en laten keuren.
Ik denk dat als het paard zoveel eigenaren heeft gehad, er best een vertrouwenskwestie is en dat het paard ook best zal uitproberen, en het geleerd heeft hoe het kan voorkomen dat het op een bepaald adres blijft. Ik denk dat het paard gewoon nog geen ervaren eigenaar heeft gehad die zich er serieus voor inzette om een en ander te doenb slagen.
Dan heb je nog geen gevaarlijk paard, maar gewoon een ongelukkig paard. Dat gaat nl voor het grootste deel van de gevallen van "gevaarlijke paarden" op.

Om antwoord te geven op de vraag wat je kunt doen, is gewoon loslaten en hopen dat hij iemand treft die zich voor hem inzet.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:16

Askim schreef:
Navanja schreef:
Ja joepie, paard weer naar handelaar.......... EN NU???

Ik begrijp dit echt niet, laat dit paard alsjeblieft bij iemand komen die er mee om kan gaan. En met een eerlijk verhaal verkopen. Want nu heeft dit alsnog niks opgelost.

Wat mijn doel is van alles??????

Dat verdorie dit paard met een eerlijk verhaal word verkocht.... Trouwens als ik hier sommige reacties zie van mensen komt ze vast wel bij een hele goeie terrecht _/-\o_

Goh wat ben jij ineens eerlijk geworden, de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.
En dan zeg ik alleen maar shetlander waar we destijds bij jou voor waren kijken, waar mijn dochtertje bijna bij jullie mee
verongelukte.
Wat zijn we eerlijk.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 14:21

Een shetlander waar jullie mee verongelukte? :7

Lusitana Ik zag dit paard toen niet als een gevaarlijk paard maar als een jong paard die net onder het zadel was en super braaf was...

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:25

Goh moet ik nu echt in details gaan praten.
Weet je wel die je voor je zusje had gekocht die zo betrouwbaar moest zijn, en dat mijn dochtertje van 6 jaar er toen opstapte en dat het dier de eerste ronde al door de benen ging om te rollen, en dat ze eronder lag.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:29

Wat ik nou niet begrijp. Dit paard is in ogen van ts heel gevaarlijk maar lichamelijk gezond. Zij doet hem terug krijgt haar geld en vind het raar dat de verkopende partij het paard weer te koop aan bied. En nu wil je er wat aan doen. Nou sorry hoor maar als ik een paard heb wat in mijn ogen gevaarlijk is voor elke ruiter (ook de goeie) dan maak ik een afspraak bij de dierenarts en laat hem inslapen. Dat is nu je verantwoordelijkheid naar het paard en andere mensen. Als jij dan op dat moment alleen aan je geld kan denken ben je in mijn opinie geen haar beter als de handelaar. Mischien is het hard en vind je het niet leuk om te horen maar we hebben het hier wel over een levend dier wat niet voor zichzelf kan beslissen.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:42

Amen. :)

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 14:47

JJane schreef:
Wat ik nou niet begrijp. Dit paard is in ogen van ts heel gevaarlijk maar lichamelijk gezond. Zij doet hem terug krijgt haar geld en vind het raar dat de verkopende partij het paard weer te koop aan bied. En nu wil je er wat aan doen. Nou sorry hoor maar als ik een paard heb wat in mijn ogen gevaarlijk is voor elke ruiter (ook de goeie) dan maak ik een afspraak bij de dierenarts en laat hem inslapen. Dat is nu je verantwoordelijkheid naar het paard en andere mensen. Als jij dan op dat moment alleen aan je geld kan denken ben je in mijn opinie geen haar beter als de handelaar. Mischien is het hard en vind je het niet leuk om te horen maar we hebben het hier wel over een levend dier wat niet voor zichzelf kan beslissen.

Ze staat nog te koop voor het zelfde bedrag 3500 euro kan je zo het telefoonnummer geven.
Misschien als jij het zo goed weet moet jij haar kopen en kijken wat je er mee kan en of je haar in moet laten slapen?

Ik ging kijken voor een leuk braaf jong paard om dressuur mee te rijden. Ik ging niet kijken voor een paard die zulke dingen vertoont en misschien wel ingeslapen of als fokmerrie gebruikt moest worden...

Dus als je het zo bekijkt heb ik voor mijn geld gekozen ja..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:54

Daar gaat het niet om, jij had haar op dat moment en jij hebt toen voor jezelf gekozen en nu ga je je ineens opwerpen omdat je zo met haar begaan bent, dat komt gewoon nogal hypocriet over.
Dat je niet opstapt omdat je zwanger bent snap ik op zich nog wel, maar je hebt sowieso niet gereden (ook niet op een braaf paard), in die tussentijd had je er misschien een heel leuk paard van kunnen maken, maar die moeite heb je ook niet genomen, dan moet je ook niet achteraf piepen of brullen dat iemand anders haar dan maar moet kopen.

Laat ik het zo zeggen, als ik in dezelfde situatie had gezeten had ik het beestje een tijdje het land opgegooid, was ik met haar bezig gegaan (grondwerk etc.), had ik een ander begeleid in het rijden met haar en zou ik na de zwangerschap waarschijnlijk een heel leuk beestje hebben gehad. Zonder zelf risico's te lopen.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:57

wow askim, je laatste zin.....fokmerrie??? en wat als het echt het karakter is en ze dit vereft?

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:59

JJane schreef:

Ben zwaar geneigd het hiermee eens te zijn. Prima ts dat je voor je geld kiest, maar daarmee kies je dus ook voor het feit dat je er daarna niks meer over te zeggen hebt, op welke manier dan ook. Misschien is het een "rot" paard, misschien was de match niet goed met jou, dat maakt nu allemaal geen drol meer uit. Als je bang bent dat iemand er zwaar mee verongelukt, dan had je ze moeten laten inslapen. Vind dit een beetje schijnheilig.

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:02

Citaat:
Laat ik het zo zeggen, als ik in dezelfde situatie had gezeten had ik het beestje een tijdje het land opgegooid, was ik met haar bezig gegaan (grondwerk etc.), had ik een ander begeleid in het rijden met haar en zou ik na de zwangerschap waarschijnlijk een heel leuk beestje hebben gehad. Zonder zelf risico's te lopen.

Ik ben het hier 100% mee eens! Ik het zelf precies hetzelfde gedaan. Het is gewoon een kwestie van geduld en vertrouwen. En dat kost tijd! En als je die tijd niet hebt moet je geen paard kopen klaar!

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 15:03

inkepink schreef:
wow askim, je laatste zin.....fokmerrie??? en wat als het echt het karakter is en ze dit vereft?

ja dat zou kunnen! Niet heel goed overnagedacht, maar denk niet dat het karakter is van het paard denk dat het door de jaren heen heel veel meegemaakt..

Weet je denk ook wel dat jullie gelijk hebben ik moet dit achter me laten en hopen dat het paard goed terrecht komt!

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 15:05

reneetiejas schreef:
Citaat:

Ik ben het hier 100% mee eens! Ik het zelf precies hetzelfde gedaan. Het is gewoon een kwestie van geduld en vertrouwen. En dat kost tijd! En als je die tijd niet hebt moet je geen paard kopen klaar!

Hallo nogmaals ik zocht toch geen verknipt paard???
Mijn vertrouwen was weg :+ ik ga naar de zwangerschap niet meer op zo'n paard heb twee kinderen die hun moeder nodig heeft.. en niemand wilde erop. Ben zelfs nog bezig geweest bij mijn instructrice en een man die doorlopend paarden in deed rijden die zeiden allebei weg dat paard.. Er zijn maar heel weinig mensen te vinden die zo'n paard willen rijden logisch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:05

Je gaat sowieso geen gezond paard laten inslapen omdat 'ie slecht grootgebracht is, dat vooropgesteld. TS, je had imo kunnen weten dat dat paard opnieuw doorverkocht zou worden als je hem terug zou brengen naar de handelaar, dat kon je wel op je vingers natellen. Wat je had kunnen doen? Via Bokt of waar ook iemand zoeken die met het beestje aan de slag wilde gaan (met jou nog als eigenaar, of diegene hem over laten kopen), zijn er genoeg die dat graag doen en ook zeker kunnen. Nu kun je weinig meer beginnen, jammer, maar je kan niet alles vooraf weten :)

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:07

Nou persoonlijk zou ik als ik het geld had haar helpen.
Maar zoveel geld heb ik niet!
En met het rijden had je wel een goed passend zadel?
Want als ik het zadel iets verkeerd leg op mijn haf dan gaat ze ook steigeren en bokken terwijl ze dat nooit doet. En als je haar laat keuren is het lichamelijk en meestal niet het zadel op het beestje!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:12

Nee je zocht geen verknipt paard, maar die kreeg je wel. Dan heb je de keuze om er wel of geen tijd in te steken, jij had dus geen zin om er tijd in te steken, dus heb je haar weer teruggebracht. Het had bij jou kunnen stoppen, nu is dat niet gebeurd, jammer. En er is altijd wel iemand te vinden die daar wel tijd in wil steken, je had haar ook zelf kunnen verkopen met dat eerlijke verhaal, dan had je haar misschien kwijt gekund aan iemand die wel wist wat ze ermee moesten beginnen.

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:13

Helemaal mee eens...
Je had zelf namelijk ook een geschikt baasje kunnen vinden.
Want als die bij een handelaar komt weet je bij voorbaad al dat ze verkocht wordt en waarschijnlijk vaak!
Dus het ligt helemaal bij jou!!!

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 15:14

reneetiejas schreef:
Nou persoonlijk zou ik als ik het geld had haar helpen.
Maar zoveel geld heb ik niet!
En met het rijden had je wel een goed passend zadel?
Want als ik het zadel iets verkeerd leg op mijn haf dan gaat ze ook steigeren en bokken terwijl ze dat nooit doet. En als je haar laat keuren is het lichamelijk en meestal niet het zadel op het beestje!

Zoals je kan lezen ben ik één van de vele die dit probleem had met het paard..

Juul Er is mij toen verteld als ik weet wat het probleem is van het paard en ik laat iemand anders erop rijden en die krijgt er een ongeluk mee dat het een groot probleem voor mij kan worden kwa verzekering..

Maar jullie hebben gelijk ik heb het paard weer terug gebracht naar de handelaar. en het risico is/was groot dat ze doorverkocht word en dat is niet mijn probleem meer. En ik heb toen een keer aan het geld gedacht ja dan aan het paard, omdat dit niet de eerste keer was dat ik de sjaak was met een paard kopen en hier mijn vertrouwen niet meer in zou krijgen.

Dus dan heeft het topic voor de rest ook geen zin meer jullie hebben mijn ogen doen openen.