Zou jij nog een paard aanschaffen na overlijden huidige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:57

Ik hoop nog 10-15 jaar van mijn paardje te mogen genieten, maar dat weet je natuurlijk nooit. Mocht zij komen te overlijden, dan ligt het helemaal aan de situatie. Heb ik dan ook voldoende tijd en geld? Zo ja, dan komt er weer een nieuwe.

Miepie77

Re: Zou jij nog een paard aanschaffen na overlijden huidige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:00

Ik kan het overigens niet wat ik vaak om me heen zie, om als je je paard donderdag hebt laten inslapen dat je dan op zaterdag al bij stallen proefritjes aan het maken bent op nieuwe paarden, heb toch tijd nodig om zoiets een plek te geven.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:06

Miepie77 schreef:
Ik kan het overigens niet wat ik vaak om me heen zie, om als je je paard donderdag hebt laten inslapen dat je dan op zaterdag al bij stallen proefritjes aan het maken bent op nieuwe paarden, heb toch tijd nodig om zoiets een plek te geven.

Dat ben ik met je eens dat zou ik ook niet kunnen. Als mijn paard nu ineens niet meer zou zijn dan zou ik een tijdje op de merrie van mijn vriendin gaan rijden (dat doe ik nu ook af en toe)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:21

hier zou denk ik wel wat nieuws komnen maar hoop dat beide dames 2 en 4 jaar nog even blijven.

Van snel weer proefrijden dat kan ik ben. Bij het overlijden van mijn merrie geweest bevalling die helemaal fout ging en uiteindelijk laten inslapen op utrecht in opdracht van mezelf (heb haar 10 jaar gehad en dus mee opgegroeid en alles gedaan wat mocht en ook wat niet mocht). Maar na 2 dagen waren we al aan het nadenken of er wat nieuws moest komen dat antrwoord was ja en dan stap 2 wat. Had er binnen 2 weken een paard geweest wat me aanstond was ik ook gaan kijken. (het heeft bij mij heel wat frustatie gekocht met verkopers die toch niet wilde verkopen op moment dat we de koop wilde sluiten) maar na 3 maanden stonden de 2 dames die we nu hebben op de weide.

Heb in die periode na mislukte koop bijna de boer opgebelt en gevraagt of ik een pink in de weide mocht (hebben eigen weide) want wilde wat te doen hebben.

Wel ben ik van mening als ik de merrie bv. 's ochtend dood in de wei had aangetroffen ik er heel wat anders in gestaan had. Nu kon ik het snel een plaatje geven.

Wel is het zo als ik op een pensioenstal moet gaan staan moet 1 van de 2 nieuwe paarden weg want 2 op pensioen kan ik niet betalen.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:24

Toen mijn oudste paard zo goed als afgeschreven was, schreeuwde ik "Nooit meer een paard" en zag de euro tekens en tijd over al opdoemen! Maar plotseling werd mijn oudje weer beter, en is hij nu met pensioen. Toen kreeg ik het aanbod het paard van een vriendin te starten, en toen ging het allemaal wel weer kriebelen... Dus toen heb ik uit ellende een veulen gekocht. Die is nu inmiddels 4.5 jaar... In de tussentijd ben ik gestopt met het paard van mijn vriendin (die ging met pensioen), en ben ik een 3 jaar terug een paard gaan rijden dat ik nu nog steeds rijd & start. Mijn oudste is met pensioen...

Mocht mijn oudste overleden, dan komt er voor hem in de plaats zeker geen nieuwe meer. Ik wil het wel zo'n beetje afbouwen, en als dieren bij mij leven, gaan ze ook nooit meer weg!

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:26

Miepie77 schreef:

Ik vind dit ook altijd apart, ik heb echt een half jaar op moeten bouwen dat ik mijn paard moest laten inslapen... Ik was er zo ziek van, ik heb hele avonden echt hysterisch zitten huilen op de bank! Gelukkig genas hij wonderbaarlijk, maar ik had toen gezegd nooit meer een ander paard....

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:27

Aan de andere kant kan ik ook begrijpen dat iemand niet zonder paard kan, als je er maar eentje hebt die weg valt, waarom zou je dan eerst moeten rouwen zonder paard?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:17

Charaz schreef:
Aan de andere kant kan ik ook begrijpen dat iemand niet zonder paard kan, als je er maar eentje hebt die weg valt, waarom zou je dan eerst moeten rouwen zonder paard?

juist als je er maar eentje hebt is het zo'n klap, dan kan je beter even de tijd nemen om het een plek te geven, anders ga je of een kopie zoeken of alles wat je nieuwe paard doet vergelijken, ik vind het ookwel een respect dingetje naar je paard toe, t is niet een ding waar je gewoon even een nieuwe voor koopt, zeg niet dat je een jaar moet wachten, al is dat eigen keus, maar binnen soms een week al een ander dat vind ik te.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:30

Maar hoe komt de klap. Zelf heb ik doelbewust die dag gezegt het is over en sluiten het gaat niet meer. Zwaarste was naar stal gaan en schoonmaken (was niet smakelijk kan ik zeggen)
Dit was dus heel anders kunnen gaan en zonder dat ik er bij was ahd ze ook kunnen overlijden dat zou voor mij veel harder zijn geweest.

Wel kan ik zeggen dat binnen een week wel heel snel is maar je kan er wel al aan denken. Hier wist ik al presies wat ik weer wilde hebben daarna en hoe we dat misschien konden kopen. (in nederland of misschien naar engeland gaan) en ben met dat lijstje gaan zoeken. Het juiste paard vondt ik binnen een maand maar die verkoop ging hellaas niet door na 3 weken wachten, toen een maand later opeens uit het niets kwamen me 2 huidige dames tevoorschijn en binnen 1 dag gekocht. (was ook wel het moment dat i dacht aan het plaatsen van een koe in de weide zodat ik weer wat te doen had met beesten)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:34

Bij mij is het niet aan de orde, omdat ik meerdere paarden heb. Ik heb altijd wel een opvolger (vervanger bestaat niet). Nu is het wel zo dat ik het overlijden (in laten slapen) van een paard buiten ouderdom zo erg vind dat ik bijna helemaal met de paarden zou willen stoppen om dat leed te voorkomen. Ik heb mijn pony pas in laten slapen en toen zat ik er wel zo doorheen dat ik ook totaal geen zin had in de andere paarden. Rijden was ook noodzaak ipv plezier, want ik zat/zit er als een zombie op.

Als ik 1 paard zou hebben, had ik waarschijnlijk tijd nodig om het te verwerken en om de moed te kunnen vinden om naar een ander paard te kijken. Ik weet echter niet hoe erg ik het zou vinden om geconfronteerd te worden met een lege stal. Het lijkt me voor de afleiding wel fijn om snel iets anders te hebben. Het betekent natuurlijk niet dat je niets om je overleden paard gaf.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:41

Als mijn huidige pony komt te overlijden dan denk ik dat ik me een grote Shet aanschaf die ik ook voor een wagentje kan zetten. :j

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:53

Ik heb twee jaar geleden mijn maatje die ik al ruim 20 jaar had in laten slapen, hij was 28 en had een tumor in zijn halswervel dus er was geen keuze helaas. Ik was toen al aan het kijken naar een jong paardje zodat die oude de jonge op kon voeden, helaas heeft dit niet zo mogen zijn. Echter toen Zoef dood was had ik heel erg het idee dat ik een stukje van mezelf miste en binnen twee weken had ik dan ook een nieuw paardje, zelfde kleur als Zoef en qua karakter ook wel veel gelijkenis., een merrie Beau genaamd Kortom mocht eau dood gaan dan denk ik dat er toch weer een ander komt.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:06

Nog geen 4 weken geleden is mijn allerliefste wereldmerrie op een leeftijd van nog maar 10 jaar volledig onverwachts overleden |( . Ze was ruim 7,5 jaar mijn alles en liefste maatje. Een uniek paard met een bijzonder karakter maar helaas ook een echt zorgenkindje.
Ja, ik kijk wel naar andere paarden maar de zorgen die ze gedurende haar leven met zich mee heeft gebracht, doen me wel beseffen dat het nu even goed is. Ik zou er alles voor over hebben het terug te kunnen draaien om haar nog bij me te kunnen hebben. Het gaat wel weer een keer kriebelen, paarden zitten in het bloed en er komt ooit wel weer iets op mijn pad. Hoe en wat? Geen idee.

Ik zoek geen tweede Usha, daar zou ik haar tekort mee doen en geen enkel dier is te vervangen. Iedereen gaat op zijn eigen manier om met het verlies en verdriet en verwerkt dit op zijn of haar manier, daar staat geen tijd voor.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:11

Zeg nooit nooit... Maar hoe ik er nu tegenaan kijk neem ik geen ander paard meer. Mijn paard wordt in januari 25 jaar en zoals hij zich nu gedraagd kan hij nog jaren mee, maar ik denk dat als hij komt te overlijden dat het einde oefening paardensport wordt. (hoewel ik stiekem af en toe wel droom van een jonger paard en de sport weer op te kunnen pakken...)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:14

toen mijn paard is overleden heb ik geen nieuwe gekocht. Ik heb daarna nog wat gereden hier en daar, maar dat is toch heel anders dan een eigen paard hebben. Einde paardensport:)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:16

Ik hoop nog zo'n 15 jaar van mijn ventje te genieten, maar als hij komt te overlijden komt er denk ik wel een nieuwe, als de pijn wat minder is geworden. Ik weet natuurlijk niet hoe mijn situatie dan is, maar ik denk wel dat er altijd een paardje van mij op stal zal staan.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:47

Als mijn paard komt te overlijden denk ik dat ik er een tijdje mee stop. Het is en blijft een dure hobby die steeds duurder wordt en heb er helaas ook steeds minder tijd voor. Al gaat mijn paard hopelijk nog heel wat jaartjes mee!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:52

Ik heb er op het moment al te veel lopen, dus er komt dan niets bij.

Mocht ik er 1 hebben had er wel een ander gekomen, zonder wil ik niet :).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:56

Ik heb vanaf mijn zestiende paarden en ponies, dus ja, er komen bij mij gewoon weer andere paarden. Ik ging en ga trouwens niet op zoek naar paarden, ze komen op mijn weg en ik kan slecht nee zeggen tegen dat soort dingen. Ze eten me arm, maar ik zou niet anders willen.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:57

Hier komt er geen nieuw paard mocht er 1 van de 2 te komen overlijden. Ditkomt omdat ik sinds een val van mijn paard 3.5 jaar geleden niet meer rijd. Ik zou dan mijn ruimte anders indelen en een paar aparte schapen en aparte koeien kopen denk ik. Ach ze zijn nu 12 en 13 jaar dus ze zullen nog wel een tijd hier bij ons zijn

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:05

Ik heb een 11 jarige merrie, en een jong gezin.
Als ze nu overlijdt komt er wrs de eerste 5 jr geen nieuwe. Misschien dat ik dan bijrijdster wordt. Maar misschien wil mijn dochter wel gaan rijden, dan zal daar het geld en de tijd in gaan zitten. Wij hebben ze niet bij huis staan.

Hoop dat ze in de toekomst bij mijn schoonouders mogen staan. Maar die hebben niets met paarden. Wel een mega boerderij en 2.5 ha land!!(deze verhuren ze aan anderen die het weer hooien!

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:37

'k Zou niet meteen een andere kopen, maar na een poosje wel weer denk ik.
Kan me eigenlijk ook geen leven voorstellen zonder paard.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 16:36

Als ze morgen dood neervallen komen er gezien mijn prive situatie en gezondheid geen paarden meer.

Ik heb er een van 20 en 13.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:26

Ik zou als mijn huidige paard binnenkort zou overlijden, dan zou ik absoluut weer een ander paard kopen. komt hij pas over 20 jaar te overlijden (hij is nu 6), dan weet ik nog niet wat ik zou doen. Dan ben ik namelijk ook al 50+.

Vienna2007 schreef:
Miepie77 schreef:

Ik vind dit ook altijd apart, ik heb echt een half jaar op moeten bouwen dat ik mijn paard moest laten inslapen... Ik was er zo ziek van, ik heb hele avonden echt hysterisch zitten huilen op de bank! Gelukkig genas hij wonderbaarlijk, maar ik had toen gezegd nooit meer een ander paard....

Mijn huidige paard heb ik zelfs opgehaald op de dag dat mijn vorige paard is ingeslapen. Mijn huidige paard had ik al een maand voor het overlijden van mijn vorige paard in optie staan. Ik wist namelijk al geruime tijd dat er binnen afzienbare tijd mijn vorige paard zou gaan overlijden i.v.m. arthrose, ik kon dus eigelijk al geruime tijd afscheid van haar nemen. Ik vond deze manier heerlijk, geen lege stal en gelijk weer een ander paard om voor te zorgen (hij was 1½ destijds). Hierdoor ben ik eigenlijk maar een week van de kaart geweest van het verlies van mijn vorige paard.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:47

Ik heb 2 pony's, mocht er ineens 1 komen te overlijden zal ik niet direct een nieuwe kopen. Ik denk dat je toch ook wel even nodig hebt het te verwerken. Nou zal het denk ik schelen dat ik er 2 heb, ik kan me voorstellen als je paard ineens wegvalt je vrij snel een nieuw paard aanschaft omdat er toch wel ineens een heel gat valt als je geen paard meer hebt.