weinig aanschafgeld, wel voldoende geld voor onderhoud?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:06

Cassidy schreef:
Altijd en nooit zijn twee woorden waar je altijd moet uitkijken dat je ze nooit gebruikt.
In dit geval wil ik daar echter een uitzondering voor maken.
De aanschafprijs van een dier mag NOOIT het criterium zijn om hem medische zorg te ontzeggen. En al HELEMAAL niet als een eventuele operatie hele goede kans van slagen heeft.

En toch gebruik ik ze. Ik heb nu gewoon het geld niet voor dat soort dingen. Ik ga niet ergens in de schulden staan voor dat soort dingen.
De kans van slagen weeg natuurlijk inderdaad ook bij mij mee in de beslissing (dat bedoelde ik met bijv. 50/50).
Ik zeg ook niet dat zijn koopprijs een criterium is. Hij is voor mij onbetaalbaar. Ik zou niet zonder hem kunnen en heb er een top paard aan. Maar ergens moet de gekkigheid ophouden. Ik heb gewoon dat geld niet.
Als ik nu een goed betaalde baan over een paar jaar heb. Dan nog geen kinderen heb en gewoon lekker op mezelf woon dus niet z'n groot huis nodig heb (dus geen hoge lasten) is het een ander verhaal. Als ik het geld heb dan betaal ik het wel. Maar nu heb ik dat gewoon niet. Dus als het nu gebeurt.. dan is het over en uit.

Cassidy

Re: weinig aanschafgeld, wel voldoende geld voor onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:08

Tja....

Als een operatie goede kans van slagen heeft.
Ben ik bereid om me daar voor in de schulden te steken.
Ben je daar niet toe bereid had je niet aan een dier moeten beginnen.
Sorry, mijn niet zo bescheiden mening.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:10

Ik ben het volledig met Cassidy eens :j .

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:12

Daar heb je inderdaad recht op.. Maarjah dingen kunnen veranderen ;) een tijd geleden hadden wij thuis ook nog de kans op dit te betalen maar wegens omstandigheden niet meer...
Dus ik mag blij wezen dat ik mijn paard nog mocht houden en dat we thuis alles op alles zetten om hem te houden ;)
En in veel opzichten ben ik het eens met je .. als de kans an slagen groot is vind ik niet dat je dat een dier mag onthouden. Maar als de kans kleiner word begin ik er gewoon niet aan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:14

Ik heb een kennis die een DA rekening van 500 Euro heeft voor een konijn die ze gratis bij de konijnenopvang had gehaald. Is een bacteriele huidinfectie, en iedere keer een consult en een zalfje en een infectie die niet over wil gaat tikt lekker aan.
Wanneer zeg je, tot zover en niet verder?

Ik heb ook een kennis die een cavia heeft gehad.
Dier kreeg een tumor, en die moest worden verwijdert. Operatief.
Kosten Cavia: 15 Euro.
Kosten operatie, een veelvuldige ervan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:16

@ Susyb.

Ik zit op dit moment ook in een situatie dat, als het echt kritiek wordt, ik keuzes moet gaan maken.
Ik heb mijn paarden verzekerd en ze blijven dat ook zodat ik ze de nodige zorg kan geven.
Mocht er iets gebeuren zal ik alles doen om ze de zorg te geven.
Ik zal de hele familie afgaan (lenen bij de bank gaat niet mogelijk zijn) om een behandeling mogelijk te maken.
Je bent het je dier verschuldigd.
En 50/50 vind ik nog een hele goede kans van slagen....
Op dat moment zou ik voor het dier gaan....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:19

Ik vind niet helemaal eerlijk dat er gedaan word of alleen mensen die weinig geld hebben soms (onverantwoord) bezuinigen op hun paard. Er zijn ook genoeg mensen die misschien wel een aardig potje hebben voor de aanschaf maar dan soms in het onderhoud alsnog weinig geld willen besteden. Ik ken genoeg mensen die mooie sportpaarden hebben staan met goede afstamming die vast iets gekost hebben maar voor iets als bij het zadel nakijken, op tijd naar de hoefsmit of vroeg de Da bellen daar ziet men dan alsnog niet altijd het nut van in en daar wil men dan geen geld aan uitgeven. Ik ken ook mensen die het geld nauwelijks hebben maar hun paard dat soort zorg nooit zouden ontzeggen dan maar niet rijden, dan maar een afbetalingsregeling met de DA en als het echt niet meer kan eerlijk voor het paard kiezen en het verkopen.

Ik vind trouwens niet perce dat je je paard (dier) een operatie "schuldig" bent. Je bent je paard naar mijn idee alleen verschuldigd dat ie niet hoeft te lijden . Ik vind inslapen ook niet het ontzeggen van medische zorg, laten creperen dat kan niet. Slachten kan wat mij betreft ook gewoon met een gezond paard dus :Y)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:19

Tja en ik zelf zou dat niet doen..
Zelfde als het cavia en konijn. Sorry maar daar begin ik gewoon niet aan. Als die dieren oud zijn hebben ze bij mij een goed leven gehad. Ze hadden het veel erger kunnen treffen. Tuurlijk is het egoistisch van mij.. dat vind ik zelf ook wel. Maar ik ga echt geen 500 euro uitgeven aan een konijn (al heb ik er wel diep respect voor dat jou kennis dat wel doet ;) )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:25

liedje89 schreef:
Ik vind inslapen ook niet het ontzeggen van medische zorg, laten creperen dat kan niet. Slachten kan wat mij betreft ook gewoon met een gezond paard dus :Y)

Tja, als jij voor de rest van je leven met een gerust geweten in de spiegel kunt kijken als je een verder gezond dier de dood in hebt gestuurd dan is dat alleen maar mooi.
Ik zou het niet kunnen.
Ik heb respect voor ieder leven, en geld is bijzaak.
Toch jammer dat niet iedereen dat zo ziet.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:39

Cassidy schreef:
liedje89 schreef:
Ik vind inslapen ook niet het ontzeggen van medische zorg, laten creperen dat kan niet. Slachten kan wat mij betreft ook gewoon met een gezond paard dus :Y)

Tja, als jij voor de rest van je leven met een gerust geweten in de spiegel kunt kijken als je een verder gezond dier de dood in hebt gestuurd dan is dat alleen maar mooi.
Ik zou het niet kunnen.
Ik heb respect voor ieder leven, en geld is bijzaak.
Toch jammer dat niet iedereen dat zo ziet.

Tja, niet iedereen is vegatariër :Y) . Ik zou zelf zeker ook geen huisdier nemen wanneer ik dat niet kon want ik zou veel te gehecht raken en ze nooit zo in kunnen slapen. Maar ik vind niet dat je je dier dat schuldig bent en dat het voor iedereen een voorwaarde moet zijn om een dier te kunnen houden. Als je een dier een goed leven kan geven en het daarin niet laat onnodig lijden met aan het eind een zachte dood vind ik dat je als eigenaar niets te verwijten valt.

Dat mensen bijv een klein knaagdier nemen en bij ziekte en klachten gewoon wachten tot het dier dood in de kooi ligt vind ik vreselijk dat kan imo niet. Maar ervoor kiezen om dan een dier in te laten slapen ipv een dure operatie daar heb ik best respect voor. Het zou alleen ook niet mijn keuze zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:47

Op het moment dat iemand een dier in laat slapen dat door een simpele en gegarandeerd succesvolle ingreep nog een lang en gelukkig en pijnvrij leven tegenmoet kan gaan, al dan niet bij jezelf, ben je in mijn ogen geen dier waard.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:52

ja maar onder een simpele en gegearandeerd succesvolle ingreep versta ik niet een koliek operatie van 50/50

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:56

stef schreef:
Prima hoor :j ik geef hier op een hele normale manier mijn mening. Jij begint daar over te fiepen, niet ik....

Helaas doe je dat in de meesten topics waar ik je tegen kom. Erg vervelend en zeer ongepast. Dit is een serieus onderwerp en het is de bedoeling dat iedereen netjes blijft en daar wil ik het dan ook bij laten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:00

Susyb schreef:
ja maar onder een simpele en gegearandeerd succesvolle ingreep versta ik niet een koliek operatie van 50/50

Een arts kan het ook mishebben.
Ik heb gevallen gezien van 80/20 en dan niet in het voordeel van het paard, die het gered hebben.
Andersom ook, gegarandeerde routine ingreep. Operatie gelukt, patient dood.

Een arts is ook maar een mens.
De natuur kan meer dan we haar toedichten...

Maar wil je garanties?
Ga achter de geraniums zitten.
Wil je beperkte financiele risico's?
Ga cavia's fokken....

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:03

Cassidy schreef:
Tja....

Als een operatie goede kans van slagen heeft.
Ben ik bereid om me daar voor in de schulden te steken.
Ben je daar niet toe bereid had je niet aan een dier moeten beginnen.
Sorry, mijn niet zo bescheiden mening.

Ik ben het hier volledig mee eens heb het zelfs gedaan mocht helaas achteraf wel niet baten. Maar ik kan er wel mee leven heb alles geprobeerd en gegeven tot het niet meer ging.
Ik kan me best voorstellen als je het geld niet hebt bij grote dingen dat je vervelende keuzes moet gaan maken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:08

Welke operatie je over hebt vind ik ieders eigen keuze.
Zo erg is een humane dood nu ook weer niet.

Vriendin van me bleef klooien met ratjes opereren aan tumoren.
Die beestjes staan daarom bekend, worden eens 2 jr oud.
Steeds met 1,7jr euros naar operaties. We hebben het wel over ratten, ik vind dat tov ellende zoals in afrika ook vreselijk scheef. Niet dat wij dat direct kunnen verhelpen, maar het gaat me om het scheve.

Vriendin liet n kat opereren die was aangereden, €700...
Wowie hoor, daar begin ik niet aan ook al kan ik t betalen.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 13-10-11 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:10

Cassidy schreef:
Maar wil je garanties?
Ga achter de geraniums zitten.
Wil je beperkte financiele risico's?
Ga cavia's fokken....

Nou cavia's begin ik ook niet aan want als ik hoor dat een cavia van 15 euro er mensen zijn die er 150 voor gaan uitgeven. No way :') Maar goed ik vind het best dat jij dat niet vind. Gelukkig is het maar goed dat er in deze wereld meer mensen om verschillend denken. Ik vind mijn standpunt namelijk nog fair tegenover het dier. Ik laat het niet lijden. Die mensen zijn nog veel erger.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:13

Ik had nog niet gespaard voor een paardje toen MIJN paardje op mijn pad kwam! Gelukkig kon ik wat regelen kwa betaling (in termijnen) Er gaat per maard veel meer naar het onderhoud en verzorging van mijn paardje dan aan de betaling :')

gelukkig heb ik ook nog een man. Zo ben ik met een hondje wel eens €2000,- kwijt geweest aan een spoedoperatie. kijk, ergens vandaanvissen lukt op zo'n moment gelukkig! :j

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:15

Cassidy schreef:
Op het moment dat iemand een dier in laat slapen dat door een simpele en gegarandeerd succesvolle ingreep nog een lang en gelukkig en pijnvrij leven tegenmoet kan gaan, al dan niet bij jezelf, ben je in mijn ogen geen dier waard.

Tja, dat als het simpel en gegarandeerd was liep het waarschijnlijk niet in de duizende euro's. 50/50 vind ik geen grote kans op succes dan is ook gewoon 50% kans op de dood of nog erger een langere lijdensweg.

Ik heb meer respect voor de mensen die misschien te vroeg zeggen dat het genoeg is dan de mensen die het te laat doen. Ik vind onnodig lijden gewoon erger voor een dier dan de dood, verschil in opvatting misschien. Ik ben ook geen vegatariër dus bezwaar hebben tegen het inslapen/slachten van een gezond gezelschapsdier zou een beetje hypocriet zijn :D

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:25

Ik ga me niet mengen in de thans gerezen discussie.
Maar wil wel mijn opmerking maken m.b.t. het kern-topic.

Dat iemand weinig aanschafgeld wil uitgeven, wil niet altijd iets zeggen over de financiën van de persoon zelf. Überhaupt is daar de vraag of een paard zijn aanschafprijs waard is. De waarde van paarden ligt momenteel laag. Waarom? Teveel paarden/pony's, teveel financiële onzekerheden, mensen hebben het geld er (niet meer voor over). "Hangt je nek in een strop" financieel gezien dan is het hebben van een paard echt een luxe-probleem ... en dus moet je prijs concessies doen bij verkoop.

Daarnaast heb je mensen die een paard "relatief" gemakkelijker zouden kunnen houden bijvoorbeeld eigen stalling, eigen hooi, genoeg weide, uitrij mogelijkheden, hebben allerlei paarden artikelen liggen, noem maar op. De maandelijkse lasten zijn "gemakkelijk" op te brengen, inclusief eventuele dierenartskosten, hoefsmid, etc. maar simpelweg niet een paar duizend euro's hebben liggen om (of het er op dit moment ivm de financiele onzekerheden niet voor over hebben) een hoofdprijs te bieden, nog los van de vraag of het paard een dergelijke prijs waard is.

Want zeg nu zelf: wat is een paard nu echt waard....!? Dat bepaal je toch zelf! Voor de ene onbetaalbaar en de ander (dat blijkt nu wel) slachtwaarde.
Emotionele waarde kan nooit in een prijs worden uitgedrukt. Of een paard/pony voor weinig wordt aangeschaft, zegt niets voor de waarde die het dier voor jouw als eigenaar betekent.
Ik heb thuis al vele jaren een grote grasmaaier staan, maar voor mij is ze een topper. Voor een ander, is ze niets waard.

Het risico van dierenartskosten kan je bovendien ondervangen door het afsluiten van een verzekering. Totdat je het geld er weer voor hebt gereserveerd.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:44

Ik maak genoeg dierenartskosten met mijn dieren en daar waar ik kan laat ik de da zijn gang gaan, maar naar een hospitaal voor koliek kan en wil ik niet betalen. Waarom? de kans op genezing is niet zo groot (ik vergelijk het nog steeds met een maagdraaing(torsie) bij honden. Mijn paardje had ook koliek en , het was 5 mei, dus ook weekend tarief, de da 3 x laten komen. Die zei ook als het nu nog verder fout gaat kan je naar een kliniek maar ik kan niks meer doen. Ik zou de noodslacht gebeld hebben als het idd nodig was.
Gelukkig is het goed afgelopen!
Ik heb een kitten met een hazelip, dus info ingewonnen.. utrecht zegt jaa opereren.. minimaal 900 euro als je het met 1 operatie redt. Een andere kliniek, die veel honden met hazelip opereerd zegt nee, mooi lipje, niks aan doen... Het is dus ook maar net hoe goed van vertrouwen je bent met je da. een second of zelfs 3e mening kan heus geen kwaad. Maar bij ons is een dier nog wel een dier, ongeacht hoeveel we van hem/haar houden. Ze verdienen allemaal de beste zorg die we ons kunnen veroorloven. Gaat dat niet laat ik ze liever inslapen of gaan ze naar de noodslacht. En dat met een zuiver geweten dat ze een goed leven hebben gehad. Oja, ik wil ook geen poespas als ik iets ernstigs mankeer. Misschien dat dat meespeelt in onze beslissingen.
Verder is ieder natuurlijk vrij om te doen en te denken wat ze willen, maar bij ons zijn het en blijven het dieren, hoeveel we ook van ze houden en genieten en daarmee ook de pijn van het verlies voelen als je idd zo'n beslissing moet maken.

Dus proberen een goedkopere pony paard te scoren, is in mijn ogen geen bezegeling van het niet hebben van contanten voor het onderhoud. In mijn ogen is het eigenlijk meer dat men vrijwel altijd het onderste uit de kan wil als verkoper. Als je van je dier houdt, gaat hij mee met de mensen die je het meest aanspreekt, ongeacht de prijs. (liever een goed tehuis dan de hoofdprijs)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:58

Een kliniekopname en automatisch weinig kans op genezing? Wat een ongelofelijke bullshit. Een flinke wond vraagt al om opname in een dierenkliniek. Wil je ieder paard dat naar een kliniek moet met een flinke beenwond die onder algehele narcose gehecht moet worden meteen verdoemen tot een enkeltje eeuwiggroene jachtvelden?

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:20

Och, ik heb mijn paard gratis weggegeven (voor goed tehuis), incl. alle bijpassende accessoires (jaar eerder gekocht voor +EUR7000, zadel EUR1500). Een aanschafprijs is niet het belangrijkste.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:39

Dees schreef:
Hoeveel van jullie zien een paard eigenlijk als luxe artikel?

Want zo is het nog altijd wel: een paard is een luxe die je je kunt permiteren als je inkomen regelmatig en voldoende is.
En bij onderhoud moet je ook altijd optellen: onderhoud/huur stalling, strooisel, water, hoefverzorging, DA-kosten, dekens, halsters, omheiningsmateriaal, tuigage... Het gaat echt veel verder dan het plakje hooi per dag.
Plus het maakt weldegelijk uit om wat voor type paard het gaat: een shetje heeft natuurlijk minder eisen voor een gezond bestaan dan een hoog in het bloed staand sportpaard.

Stef: ik word juist weer niet helemaal lekker van al die mensen die van hun laatste centen een paard/pony willen hebben. Ik vind dat eigenlijk erg egoïstisch naar het paard/pony toe: hoe wil zo'n eigenaar er financieel zijn als het er echt op aan komt? Als het paard ineens bij elke bekapbeurt op ijzers met zooltjes moet omdat de gezondheid van zijn voeten daarom vragen? Als het paard alleen nog maar met vaste gift van ventipulmin of glucosamine plezierig door het leven kan? Of toch écht een ander zadel moet hebben om pijnloos gereden te kunnen worden? Wat doet de houder met een beperekt budget in zulke gevallen?
Een paard/pony kan zoveel gaan mankeren dat het niet meer te betalen is en ook niet meer te verzekeren. Waar is zo'n eigenaar dan mee bezig?

Als je een paard/pony wilt kopen, dan ben je imo gewoon verplicht om in zulke gevallen de beurs te kunnen trekken.
Kun je dat niet, dan heb je imo geen draagkracht voor het hebben van een eigen paard/pony en dien je het dus ook te laten. Mijn mening.

Maar tegelijkertijd geldt natuurlijk wel, dat je prima een leuk paard voor een gering bedrag kunt kopen. Het budget kan ook afgestemd zijn op voorkeuren ipv op draagkracht. Maar als het budget beperkt wordt door draagkracht, denk ik dat de potentiele koper beter nog een keertje kan nadenken alvorens te kopen.

Tja, maar hoeveel rijke mensen kiezen er in dat geval voor om hun dure, maar nu niet meer voor de sport geschikte dressuur of springpaard in dat geval af te laten keuren door de verzekering en weg te doen? Voor "recreatie" of linea-recta met de verzekering mee?
Ik denk dat het niet alleen financiën is wat maakt hoeveel je steekt in je paard, maar ook een stukje mentaliteit en de mate van inzet en liefde voor het paard en alles er voor over hebben is echt niet pers'e in lineair verband met de hoogte van het inkomen...

Tuurlijk moet je voldoende inkomen hebben om goed voor je paard te kunnen zorgen. En een goede verzekering of spaarpot achter de hand hebben, maar door omstandigheden of pech met je paarden kom je er wel achter dat de hoogte van de aanschafprijs geen garantie is voor lang plezier hebben met je paard en dat pech, ziekte of ongeluk in een klein hoekje zit, maar grote gevolgen kan hebben. En dan is het grote aankoopbedrag wel weg... Tenzij je inderdaad heel goed verzekerd bent.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:45

J01andA schreef:
Het risico van dierenartskosten kan je bovendien ondervangen door het afsluiten van een verzekering. Totdat je het geld er weer voor hebt gereserveerd.

Dan moet je paard wel klinisch gezond zijn bij aanvang van de verzekering. Vaak moet een paard volledig verzekerd zijn voor je er ziektekostenverzekering bij kunt krijgen. Als je een paard overneemt dat al niet klinisch gezond is krijgen je die vaak niet meer goedgekeurd en wordt dan moeilijk opgenomen in een verzekering die meer uitkeert dan alleen voor de dood door ongelijk, blikseminslag of koliek...