Dees schreef:Hoeveel van jullie zien een paard eigenlijk als luxe artikel?
Want zo is het nog altijd wel: een paard is een luxe die je je kunt permiteren als je inkomen regelmatig en voldoende is.
En bij onderhoud moet je ook altijd optellen: onderhoud/huur stalling, strooisel, water, hoefverzorging, DA-kosten, dekens, halsters, omheiningsmateriaal, tuigage... Het gaat echt veel verder dan het plakje hooi per dag.
Plus het maakt weldegelijk uit om wat voor type paard het gaat: een shetje heeft natuurlijk minder eisen voor een gezond bestaan dan een hoog in het bloed staand sportpaard.
Stef: ik word juist weer niet helemaal lekker van al die mensen die van hun laatste centen een paard/pony willen hebben. Ik vind dat eigenlijk erg egoïstisch naar het paard/pony toe: hoe wil zo'n eigenaar er financieel zijn als het er echt op aan komt? Als het paard ineens bij elke bekapbeurt op ijzers met zooltjes moet omdat de gezondheid van zijn voeten daarom vragen? Als het paard alleen nog maar met vaste gift van ventipulmin of glucosamine plezierig door het leven kan? Of toch écht een ander zadel moet hebben om pijnloos gereden te kunnen worden? Wat doet de houder met een beperekt budget in zulke gevallen?
Een paard/pony kan zoveel gaan mankeren dat het niet meer te betalen is en ook niet meer te verzekeren. Waar is zo'n eigenaar dan mee bezig?
Als je een paard/pony wilt kopen, dan ben je imo gewoon verplicht om in zulke gevallen de beurs te kunnen trekken.
Kun je dat niet, dan heb je imo geen draagkracht voor het hebben van een eigen paard/pony en dien je het dus ook te laten. Mijn mening.
Maar tegelijkertijd geldt natuurlijk wel, dat je prima een leuk paard voor een gering bedrag kunt kopen. Het budget kan ook afgestemd zijn op voorkeuren ipv op draagkracht. Maar als het budget beperkt wordt door draagkracht, denk ik dat de potentiele koper beter nog een keertje kan nadenken alvorens te kopen.
Tja, maar hoeveel rijke mensen kiezen er in dat geval voor om hun dure, maar nu niet meer voor de sport geschikte dressuur of springpaard in dat geval af te laten keuren door de verzekering en weg te doen? Voor "recreatie" of linea-recta met de verzekering mee?
Ik denk dat het niet alleen financiën is wat maakt hoeveel je steekt in je paard, maar ook een stukje mentaliteit en de mate van inzet en liefde voor het paard en alles er voor over hebben is echt niet pers'e in lineair verband met de hoogte van het inkomen...
Tuurlijk moet je voldoende inkomen hebben om goed voor je paard te kunnen zorgen. En een goede verzekering of spaarpot achter de hand hebben, maar door omstandigheden of pech met je paarden kom je er wel achter dat de hoogte van de aanschafprijs geen garantie is voor lang plezier hebben met je paard en dat pech, ziekte of ongeluk in een klein hoekje zit, maar grote gevolgen kan hebben. En dan is het grote aankoopbedrag wel weg... Tenzij je inderdaad heel goed verzekerd bent.