Slacht transporten naar Italie feit of fictie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 00:44

Ik heb een tijdje in Roemenie gewoond en Italie daar een beetje in de richting komt, kan ik me iets voorstellen bij wat Spiritdancer zegt. Het is wel EU inmiddels maar oei, wat een andere cultuur. Met wat geld op de juiste plek uitgeven kan je heel wat omzeilen daar.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:32

sflj schreef:
stef schreef:
Sflj, in het geval van slachten voor menselijke consumptie wel ja gezien de eu regelgeving. Wat voor bewijs heb jij dan dat er vanuit zuidlaren weet ik veel hoeveel afgevoerd worden?

Mijn eigen ogen. ;)

Hier nog een paar ogen ;).
Al zie ik ze de laatste jaren wel steeds minder.
Wat ik me als kind kan herinneren, gingen er van die verdiepingen vrachtwagens vol naar Italie. Lading pony's erin, ding omhoog en dan de volgende club weer. Ik heb me laten vertellen dat dat niet meer mag.
Er staan ook veel Spanjaarden en Belgen. En van die laatste 2 heb ik juist begrepen dat daar veel slachtpaarden heen gaan.

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:00

stef schreef:
Paardenvlees vooral in snacks.... Ook dat valt reuze mee. Haffie, zo'n filmpje kan ik ook zo in elkaar zetten. Ik heb sowieso niks met dergelijke stemmings makerij, ik baseer me liever op feiten.

Hoe heb je het filmpje al gezien, vertel eens hoe die paarden er dan uit zien en hoe ze behandeld worden.
Voordat je op iedereen commentaar geeft :+

LadyMadonna

Re: Slacht transporten naar Italie feit of fictie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 13:08

Dat filmpje draagt niet bij aan het antwoord op mijn vraag, dus ik zie de toegevoegde waarde er niet van.

Jemami, en hoe weet je dan dat die paarden naar Italie gingen? Omdat er toevallig een Italiaans kenteken op zat?

Als ik mijn paard vandaag op laat halen door een kennis met frans kenteken, gaat ze dan ook automatisch naar frankrijk?
Ik blijf dat een aanname vinden, sorry....

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:18

Heb het cbs gemaild.
Hoop in twee dagen een antwoord te hebben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:23

Ik vraag me zwaar af of het wel voor eigen consumptie is in zo'n katholiek land (een paus heeft het ooit verboden). Ik heb nog nooit paardenvlees op een salami label gezien. Als een dier ergens geslacht wordt, wil het nog niet meteen zeggen dat het daar gegeten wordt door mensen. Veel paardenvlees gaat naar dierentuinen en bevroren kan het overal naar ge-exporteerd worden.
Paardenworst is een nederlands product...

Er komen hier vrachtwagens vol met shetlanders binnen. Dat wil niet meteen zeggen dat die hier opgegeten worden!!!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 13:41

En waar komen die shetlanders dan vandaan Lusitana?
Ik bedoel, het moet toch ergens commercieel interesant zijn om paarden van A naar B te vervoeren, ze in B te slachten/verwerken en ze vervolgens weer verder te vervoeren, maar dan in stukjes.
Ik kan me voorstellen dat het slacht/verwerken in bijv Italie wellicht goedkoper is dan in NL, maar t moet er nog naartoe ook

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:17

stef schreef:
Paardenvlees vooral in snacks.... Ook dat valt reuze mee. Haffie, zo'n filmpje kan ik ook zo in elkaar zetten. Ik heb sowieso niks met dergelijke stemmings makerij, ik baseer me liever op feiten.

Ben je nog nooit op een grote paardenmarkt geweest?
Op het parkeerterrein staan toch echt heel veel grote vrachtwagens uit het buitenland die vol geladen worden met paarden en pony's die echt niet voor een manege zijn.
Op de markt lopen tussenpersonen? rond met een rekenmachine. Ze schatten het aantal kilo's, rekenen uit hoeveel het mag kosten, laten het aan hun klant zien en als deze akkoord gaat bieden ze geld. Er wordt maar een klein deel van het transport gecontroleerd dus exacte cijfers zijn er waarschijlijk niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 15:34

Ik ben weleens op een hele grote markt in Belgie geweest (Torhout oid).
Maar goed, wat me daar juist opviel is dat er maar weinig echte scharminkeltjes stonden, wel veel ezels ;)

Je geeft aan dat er maar heel weinig controle is, en dat snap ik niet gezien de EU regelgeving.
En dan heb ik nog geen antwoord op mijn vraag waarom er geimporteerd wordt door dergelijke landen. Dat kan toch nooit rendabel zijn?

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:24

Schijnbaar kunnen ze de paarden hier zo goedkoop kopen dat het wel rendabel is.
Anders doen ze dat toch niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 16:27

Maar als je een beetje rekent, zoals hier eerder al gedaan is, dan kan het simpelweg niet rendabel zijn, en daarom vraag ik me dus af in hoeverre het massaal gebeurt. Dat is nou net het hele vraagstuk ;)

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:33

Volgende week is de Zuidladermarkt. Ik zou zeggen, ga kijken dan kun je zelf zien dat het massaal gebeurd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 16:39

Euh, sorry.... ik heb wel wat beters te doen (werken enzo....) Ik vind dat zo'n vaag iets he... Ik vraag om feiten en dan krijg ik: Dan moet je maar gaan kijken :?

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:41

elfje72 schreef:
Schijnbaar kunnen ze de paarden hier zo goedkoop kopen dat het wel rendabel is.
Anders doen ze dat toch niet.

Zonder vrachtbrieven etc. kan je simpelweg niet zeggen waar die transporten heen gaan. Ongedocumenteerd transport geloof ik niet in. Naast controle op de weg loop je ook nog het risico op controle van de boekhouding waarbij de papieren van de lading bekeken worden om de aangegeven omzet te kunnen verantwoorden. Als een transportbedrijfen/of handelaar alleen maar kosten opvoert zonder dat daar een vervoerde lading tegenover staat gaat de fiscus echt wel vragen stellen. Ook wanneer een bedrijf enkel halfvolle ladingen kan verantwoorden gaan ze ook echt wel vragen stellen. Het lijkt me ook stug dat een slachthuis een dier slacht waarvan de herkomst niet duidelijk is. Op deze wijze zou een slachthuis het risico lopen dat ze een paard slachten waarin de halve voorraad uit de medicijnkast van de plaatselijke DA ingespoten is.(tenzij de controlerende instanties meewerken aan illegale praktijken)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:39

Stef, om antwoord te geven op je vraag, die shetlanders komen uit nederland. Ik ken een handelaar die toch wel per maand 10-30 ophaalt. Deze zijn niet voor de slacht bestemd, al zullen somnmigen er wellicht wel belanden. Ze worden voor de kar beleerd en verkocht. Ze zijn hier in opkomst.
Een ander weetje in dit verband: hij kocht eens 4 shetlanders met 12 paspoorten erbij, maar ook wel eens 16 met 3 paspoorten... Daar ga je dan met je verplichte paspoorten en chips en de hele rataplan. Het valt allemaal te omzeilen. Zelf verwisselt hij trouwens geen paspoorten, merkten we, toen hij het had over het feit dat er nog geen paspoort bij een schimmeltje zat. Een andere handelaar zei:"Maar je hebt toch wel een paspoort van een schimmel?" Hij:"Jawel, maar ze is ook gechipped,he".
Dus dan kan er wel lekker negatief gedaan worden over "buitenland", maar de hollandse handelaren zijn echt niet allemaal even schoon van louche praktijken, en buitenlandse zijn hus niet allemaal maar louche.
Welshponies die hier rondlopen komen op uitzonderingen na (door eigenaren uit engeland meegenomen bv), ook uit nederland.
Er gaan niet alleen portugese paarden naar nederland, er komen ook hollandse paarden en ponies hier binnen. Het gaat dan om dure sportpaarden, maar ook de goedkopere: dravers, shetlanders en welshjes zonder papieren. De prijzen in nederland liggen laag. Er is een schat aan rassen (achtige) aanwezig die je elders niet vindt. Dus... uiteraard is het een bron van export naar andere landen.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:45

Wat dat betreft, ik ben ook wel eens iemand tegengekomen die in Roemenie met shetten wilde gaan fokken, omdat die daar simpelweg nog amper waren. Hij zag er wel een markt in. Doordat de economie toen in opkomst was en bepaalde bevolkingsgroepen meer geld te besteden hadden, werd ook het paardrijden als sport populairder (ook voor kinderen), waardoor een vraag ontstond naar iets anders dan boerenpaarden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:16

Deze is ook wel leuk:
Citaat:
Quando o assunto é exportação de cavalos vivos, os números são significativos: a expansão alcançou 524% entre 1997 e 2009, passando de US$ 702,8 mil para US$ 4,4 milhões. O Brasil é o oitavo maior exportador de carne equina. Bélgica, Holanda, Itália, Japão e França são os principais importadores da carne de cavalo brasileira, também consumida nos Estados Unidos.
Bron http://www.agricultura.gov.br/animal/especies/equideos

Vertaling:
Wat betreft de export van levende paarden, de getallen zijn significatief: de groei bereek 524% tussen 1997 en 2009 van US$ 702,8 duizend naar US$ 4,4 miljoen. Brazilie is het achtste grootste exporteur van paardenvlees. Belgie, Holland, Italie, Japan en Frankrijk zijn de belangrijkste importeurs van braziliaans paardenvlees, dat ook in de verenigde staten wordt gegeten.

Het gaat dus om een paardenvlees handel die echt niet alleen Italie betreft.

Grootste exporteurs zijn volgens MDIC (2004 e FAO) Belgie, Argentina, Canada, VS, Brazilie, Frankrijk en Polen. (Hier geen acht maar zeven landen genoemd).
Als je de sites over paardenvlees leest, kun je zien dat er wel degelijk veel winst in omgaat. Waar het vlees gegeten wordt, of waar het voor gebruikt wordt, staat er echter niet bij.

Nederland importeert dus oa braziliaans vlees, maar waar vind je dat terug? Niet op de nederlandse borden. Er is in nederland zelf genoeg aanbod. De vlees inkoop wil niet zeggen dat ze daar op het bord komen.
Ik ben nog nooit paardenvlees op een salami label tegen gekomen. Italie heeft daarbij ook een aantal paarden rassen die bijna uitsluitend voor slacht gebruikt worden en echt geen behoefte aan meer. Wellicht gaat het in brokken door naar Japan? Geen idee waar het blijft.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 13-10-11 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:18

gaat paardenvlees niet door diervoer?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:24

Niet in blikvoer voor honden en katten in elk geval (lees de labels maar), maar wel naar dierentuinen, zover ik weet, maar die hebben ook veel pluimvee - en rundvlees aanvoer.

Het is voor mij een mysterie waar het blijft.

edit:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Paardenvlees

Volgens de wiki dus voornamelijk in Vlaanderen, Frankrijk en Japan genuttigd.

wat eten we morgen
Citaat:
Productie en consumptie paardenvlees
De paardenhouderij kent sinds kort in Vlaanderen een sterke groei. Er worden ongeveer 150.000 paarden en 200.000 betrokken personen geteld. Zo zijn er 1.750 bedrijven die in totaal 3.550 fulltime arbeiders tewerkstellen in de paardenhouderij. Er kan gesteld worden dat deze branche in cijfers voor de Vlaamse economie 219 miljoen euro toegevoegde waarde betekent.

De consumptie van paardenvlees is door de toegenomen welvaart de laatste jaren enorm gedaald. Dit komt doordat de bevolking paarden weer meer gaat zien als huisdieren in plaats van een stuk vlees om op te eten. Paardenvlees wordt dus omwille van emotionele redenen weinig geconsumeerd in Brabant en Limburg, waar de paardensport het populairst is. Ongeveer 80% van de paardenconsumptiegoederen wordt geïmporteerd en slecht 20% is afkomstig van Belgische bodem.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:29

Ik denk dat de kans het grootst is, dat het vlees vanuit Italië wordt geëxporteerd naar andere landen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:35

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:55

Kijk...dat schept in ieder geval weer wat meer duidelijkheid

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:53

elfje72 schreef:
Volgende week is de Zuidladermarkt. Ik zou zeggen, ga kijken dan kun je zelf zien dat het massaal gebeurd.

Mee eens dan kan stef zelf zien hoe het gebeurd heeft ze gelijk antwoord :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 20:57

Zucht.... Waarom niet gewoon met goed onderbouwde reacties komen zoals oa lusitana doet!

Tnx lusitana, ik heb weer leesvoer :j

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:38

Maar die kun je toch zelf ook bijeen-googlen? Waarom moet een ander dat voor jou doen?