Röntgen keuring, vanaf welk aankoopbedrag?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:43

ikke schreef:
Maar het feit dat iemand het paard heeft afgekeurd (feitelijk: negatief aankoopadvies!!!) wil helemaal niet zeggen dat het paard ongeschikt is voor alles. Sterker nog: Het gros van de problemen bij veel paarden is terug te voeren op de wijze waarop ermee is omgegaan, niet of er een bouwfoutje in zit.....

Het zegt dus meer over de koper dan over het paard.......

maar helaas kunnen we de koper niet op de röntgenfoto zetten :+

en soms wordt niet alles gezien op een foto, dat is een beetje mijn angst...

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:02

Mandy1990 schreef:
Keuren moet je gewoon laten doen op eigen kosten.

Ik heb mijn paard destijds gekocht voor 2500 gulden geloof ik maar heb haar wel klinisch en röntgenologisch laten keuren.
Veel mensen vonden dat het niet waard voor dat geld maar dan heb je wel zekerheid!
Deze keuringen heb ik uiteraard zelf betaald, bovenop de aankoopprijs!

Dat staat ook in mijn bericht...

Mijn vraag is of het verstandig is (omdat ik dat toch wil) de PROK erbij te doen of dat later een keer te doen. En of dat dus uberhaupt mogelijk is ivm eigenaarskwestie (zie hierboven ergens)? K las al wel dat iemand hem Prok had gedaan terwijl die niet op haar naam stond dus het kan wel dan?
Laatst bijgewerkt door tammiebels op 16-08-11 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:06

tammiebels schreef:
Mandy1990 schreef:
Keuren moet je gewoon laten doen op eigen kosten.

Ik heb mijn paard destijds gekocht voor 2500 gulden geloof ik maar heb haar wel klinisch en röntgenologisch laten keuren.
Veel mensen vonden dat het niet waard voor dat geld maar dan heb je wel zekerheid!
Deze keuringen heb ik uiteraard zelf betaald, bovenop de aankoopprijs!

Dat staat ook in mijn bericht...

Dat zou kunnen, heb niet het hele topic doorgelezen.
Maar ik kan me voorstellen dat meerdere mensen deze mening delen.
Ik spreek hier vooral uit eigen ervaring en dat wij die ervaring delen is mooi.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:07

heb hem even bijgewerkt, daar staat mijn eigenlijke vraag ook in :)
je was alleen sneller :D

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:13

tammiebels schreef:

Ik zie het inderdaad nu pas!
Of dat mogelijk is zou ik niet zo snel weten.
In dit topic gaat het over PROK keuringen, misschien dat je daar iets aan heb?

[WZ] P.R.O.K.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:17

vroegah....lag de prijs om te röntgen op 10.000 gulden.
Een beetje zelfrespecterende fokker die een paard boven deze prijs aanbood liet zijn paard op de foto zetten voor dat het te koop kwam. Voor mij is met de komst van de euro dit naar 4500-5000 verschoven
Inmiddels zijn er nogal wat hobbyfokkers die blijkbaar wat minder zelfrespecterend zijn en niet veel vertrouwen hebben in hun fokprodukt,
Als ik een verbelovend jong paard wil kopen en de fokker wil de fotos bij afkeuring niet betalen dan mag hij/zij hem houden. Als de fokker al geen vertrouwen heeft dat het wel goed zit met de fotos dan ga ik me daar als koper zeker niet aan wagen.
Herkeuren van een eerder rontgen gekeurd paard vind ik wel op eigen kosten.

Ik heb ook wel eens een paard voor weinig gekocht en die heb ik niet op de foto gezet. Die was ook niet voor de sport bedoeld en dan vind ik een evt klein gebrekje al wat minder belangrijk.

Mijn 3 jarige die voor de sport bedoelt is heb ik net laten Prokken. Was er wat aan de hand geweest dan had ik tenminste alvast voor het inrijden de keuze kunnen maken opereren of verkopen bijv.
Een garantie is het nooit, maar het sluit wel het eea uit.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:23

Mandy1990 schreef:
tammiebels schreef:

Ik zie het inderdaad nu pas!
Of dat mogelijk is zou ik niet zo snel weten.
In dit topic gaat het over PROK keuringen, misschien dat je daar iets aan heb?

[WZ] P.R.O.K.

hey dank je...ik zal eens kijken

Miepie77

Re: Röntgen keuring, vanaf welk aankoopbedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:26

Ik heb al mijn paarden rontgenologisch laten keuren, alleen mijn eerste paard ooit niet, toen had ik nog geen idee en ik kende het paard, gelukkig heeft ie nooit iets gemankeerd, maar zag wel dat het mazzel was dus daarna altijd volledig gekeurd, watvoor bedrag ook, liever zo dan achteraf allerlei problemen, dan word het zowiezo een dure grap.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:38

Wat vinden jullie van dit geval? Röntgenologisch keuren of niet?
Met welke afspraken over de kosten?

Gribraldi ruin, 3 jaar, onbeleerd en alleen op het land gestaan.
Nooit gekeurd.
Eigen fokproduct en vraagprijs is €2000,-

Ik zelf heb al een idee, maar ik vraag me af wat jullie denken :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:42

Enkel klinisch op jouw kosten (bij afkeuring).
Voor 2000 euro ben ik vrij hard. Hij gaat voor weinig weg, dus blijkbaar is het niets bijzonders. De wereld is al vol met 'niets bijzonders' dus aLs ik ik dat paard op de 'gok' zou kopen en er blijkt al snel toch iets ernstigs mee te zijn ga ik ook niet eindeloos dokteren...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:55

En wat doe jij dan met dat niets bijzonders als hij wat mankeerd Sizzle?

MiniBoots voor dat geld kan je niet zo veel verwachten. Dus of er is iets mee loos of hij mankeerd iets!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:00

ponyparadijs schreef:
En wat doe jij dan met dat niets bijzonders als hij wat mankeerd Sizzle?

Dat ligt aan het probleem. Als een 'gokje' als binnen korte tijd geen simpel recreatie werk aan blijkt te kunnen dan zou ik zo'n jong paard de verdere medische molen danwel de handel besparen.
Is het gokje een prima paard maar enkel niet geschikt voor de sport dan vind ik er een ander geschikt baasje voor (met eerlijke vermelding van het probleem).
Als er niets aan de hand is en er komen pas jaren later problemen dan wordt het een ander verhaal uiteraard en zou ik wel dokteren. De grens is natuurlijk gevoelsmatig, dat lijkt me duidelijk.

Ik heb wel een keer een 'gokje' meegenomen. Dit pakte prima uit omdat er met het paard niets mis was. Het was enkel voor de nederlandse markt geen drol waard omdat het een klein paardje was met voor de meeste mensen een ongewenst papier en op latere leeftijd nog niet zadelmak.
In het buitenland vind men dat allemaal maar hoog van de torenblazerij gelukkig. Paard was echter niet geschikt voor de sport (mentaal) en daardoor voor mij verder niet zo interessant. Ik heb dit heb dan ook in de advertentie geschreven.
Een mooi paard kopen dat binnen de juiste kleur en papier eissen van het gemiddelde penny publiek valt voor weinig is natuurlijk vragen om ellende. Daar zit geheid een bemerking aan.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:24

De Gribraldi word aangeboden in noord Friesland, daar liggen de prijzen veel lager.
Heeft 3 goede basisgangen, nu niet super speciaal te noemen.
Waarom zou er wat aan mankeren?
Het is een ruin en staat nog onbeleerd.

Of het verder iets bijzonders is, vind ik dat je pas kan zien als je rijd ;)
Hij heeft een mooie kop en mooi lijf.
Ik ga dit paard zaterdag bezichtigen ;)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:38

ik zou heel goed opletten, als een paard met goed papier voor zo weinig word aangeboden, moet er wel bijna een addertje onder het gras zitten, dus zomaar een gok nemen zou ik niet doen, keuren dus

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:49

Ik weet wat ik moet doen hoor, dank je wel.
Maar waarom zou er een addertje onder het gras zitten?
Hou er rekening mee dat er in (noord)Friesland hele andere prijzen gelden en er minder vraag is.
Ik ben zelf wel heel benieuwd, want als deze goed is dan ga ik er meer uit Friesland halen haha!

Overigens staan er genoeg ''goede'' onbeleerde 3 jarige op het internet rond die prijs.
Dus de prijzen liggen zoiezo erg laag momenteel ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:03

Miepie77 schreef:
ik zou heel goed opletten, als een paard met goed papier voor zo weinig word aangeboden, moet er wel bijna een addertje onder het gras zitten, dus zomaar een gok nemen zou ik niet doen, keuren dus

Het addertje onder het gras staat er gewoon bij: Gribaldi.........

Daarnaast krijg ik steeds meer de indruk dat we ons allemaal gek laten maken door de absurde vraagprijzen. Kom je dan een paard tegen voor een normale prijs, dan vind iedereen dat opeens verdacht.....
Er staan bosjes goede, netjes beleerde paarden te koop voor nauwelijk meer! Dat je dat niet vertrouwd, zegt wellicht meer over de wantrouwige dan over het paard.......

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:18

Het is al triest genoeg dat een 3 jarige voor zo ongeveer zijn dekgeld weg gaat.
Als dat de markt is voor gezonde paarden dan zijn we inmiddels wel flink diep gezonken.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:38

Sizzle schreef:
Het is al triest genoeg dat een 3 jarige voor zo ongeveer zijn dekgeld weg gaat.
Als dat de markt is voor gezonde paarden dan zijn we inmiddels wel flink diep gezonken.

Tja, wat doe je er aan...
Uiteindelijk zullen alleen de goede paarden overblijven...en dat is dan wel weer goed.
Dat iedereen maar zomaar een veulen fokt met zijn ''simpele'' merrie, dat moet eens klaar zijn.
Maar aan de andere kant geeft deze goedkope handel mensen met een lager budget wel de kans om een fijn ''sportpaardje'' te kopen.

En sorry maar het is weldegelijk een Gribaldi :o
En stokmaat is nu 1.61m
Ow hij is trouwens 4 lees ik net op de website ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:29

Sizzle schreef:

Het IS de markt. Al jaaaren; dat is niks nieuws onder de zon.
Er zijn bosjes leuke, gezonde paarden te koop voor 2000 - 4000 euro. Voor het gros van de paarden is de rest gewoon bluf. Wat je niet vraagt krijg je zeker niet.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:34

Ik vind keuren niet alleen afhankelijk van het aankoopbedrag.. je gaat een hoop tijd en geld besteden aan een paard en je gaat er (meestal) een band mee opbouwen. Als dan achteraf blijkt dat het paard niet goed is dan heb je een hoop verdriet en heeft het je geld en tijd gekost. Daarom zou ik ook een paard van 2000 euro laten keuren.

Een duurder paard dat je in de verzekering wil dat moet je wel laten keuren.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:02

Keuren geeft geen garantie dat-ie goed blijft. Voor peesblessures, koliek en een heleboel andere ellende heb je nog steeds een glazen bol nodig.

Bij mijn Haflingertje is 9 jaar geleden bij toeval een cyste op het straalbeen geconstateerd: HKO fase 4. Ze loopt nog als een tierelier (en rad) en ik ben dolblij dat ik haar bij aankoop niet op de foto heb laten zetten. Dan had ik haar nu waarschijnlijk niet gehad.

wouterfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:56

Eigenlijk laten wij alles, in welke prijsklasse dan ook zowel klinisch als rontgenologisch keuren. Dit om teleurstelling in de toekomst te voorkomen.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:17

MiniBoots schreef:
De Gribraldi word aangeboden in noord Friesland, daar liggen de prijzen veel lager.

Of niet kopen, of röntgenologisch laten keuren.
Bij fokproducten van Gribraldi komen veel OCDtjes voor. De één noemt dit een fabel, de ander gelooft hierin.
Ik ben van de laatste groep.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:02

D00R schreef:
MiniBoots schreef:

Of niet kopen, of röntgenologisch laten keuren.
Bij fokproducten van Gribraldi komen veel OCDtjes voor. De één noemt dit een fabel, de ander gelooft hierin.
Ik ben van de laatste groep.

Gekeurd word hij zoiezo... :D

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 01:23

Ik zou het persoonlijk niet van de aankoopprijs af laten hangen maar van het gebruiksdoel. Koop je een grasmaaier/weidemaatje waar je af en toe op hobbelt zou ik niet rontgenen. Wil je de sport in of gaan fokken vind ik een rontgenkeuring onvermijdelijk ongeacht leeftijd of geslacht.