Bijvend tehuis eisen en zelf wel verkopen????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vivat

Re: Bijvend tehuis eisen en zelf wel verkopen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:13

ja en als het paard al is doorverkocht waar ga je het vinden dan? :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:18

Bovendien hebben de mensen die het paard dan gekocht hebben het te goeder trouw gekocht en zijn ze niet verplicht om hem terug te geven.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:18

Maar alleen de titel van dit topic is al "blijvend tehuis eisen en zelf wel verkopen????" IMO stel je een ander verplicht dingen te doen die je zelf ook niet na kunt komen...

En inderdaad tegewoordig zie je op bokt en MP veel advertenties waarin eisen worden gesteld, en vaak gaat het ook nog om feitelijk onbruikbare paarden (oud/ziek/kreupel). Ik vind dat je al in je handjes mag knijpen als je ergens een plaatsje vindt voor zo'n dier, het zou niet in mijn hoofd komen dan ook nog eisen te gaan stellen.

Als je denkt dat contracten nodig zijn, dan lijken mij de mensen aan wie je het paard meegeeft onbetrouwbaar. Wil je niet dat je oude/ziek/kreupele dier in de handel komt of doorverkocht wordt hou het dan zelf of laat het inslapen, dat is het eerlijkste voor het dier. Niemand zit te wachten op hoge kosten voor onbruikbare oude/zieke/kreupele paarden vandaar dat er JUIST met dit soort gevallen zoveel gefraudeerd wordt, ze proberen er allemaal nog een centje wijzer van te worden IMO

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:27

Vivat schreef:
Maar alleen de titel van dit topic is al "blijvend tehuis eisen en zelf wel verkopen????" IMO stel je een ander verplicht dingen te doen die je zelf ook niet na kunt komen...

En inderdaad tegewoordig zie je op bokt en MP veel advertenties waarin eisen worden gesteld, en vaak gaat het ook nog om feitelijk onbruikbare paarden (oud/ziek/kreupel). Ik vind dat je al in je handjes mag knijpen als je ergens een plaatsje vindt voor zo'n dier, het zou niet in mijn hoofd komen dan ook nog eisen te gaan stellen.

Als je denkt dat contracten nodig zijn, dan lijken mij de mensen aan wie je het paard meegeeft onbetrouwbaar. Wil je niet dat je oude/ziek/kreupele dier in de handel komt of doorverkocht wordt hou het dan zelf of laat het inslapen, dat is het eerlijkste voor het dier. Niemand zit te wachten op hoge kosten voor onbruikbare oude/zieke/kreupele paarden vandaar dat er JUIST met dit soort gevallen zoveel gefraudeerd wordt, ze proberen er allemaal nog een centje wijzer van te worden IMO

AMEN

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:51

Toen ik 15 was groeide mijn zus ook uit onze B pony en werd deze (volgens afspraak waar heel de PC op de hoogte van was) tijdelijk geruild. Meisje in de PC had een kleine D die ze niet aankon en te groot voor haar was. Als zij weer uit onze B was gegroeid zouden we weer terug ruilen.

Paar jaar later had ze een nieuwe pony, ik en mijn vader gingen zoals altijd weer hooi halen bij hen (boerenbedrijf) en vroegen de ponies weer terug te ruilen, dit wilde hij niet. Omdat we toch de pony terugwilden hebben we toen aangeboden haar gewoon terug te kopen. Maar deze familie was er "zo aan gehecht- verkopen wilde ze ook niet" Binnen 2 weken was ze verdwenen en wilden ze niet zeggen waar naartoe :( . We zijn er nooit achtergekomen waar naartoe (ondanks de vele zoekacties, advertenties, pogingen van mede PC leden)...totdat....10 jaar later...werd ik gebeld

Het was watersnood in omgeving Utrecht en de eigenaren (ws de derde na ons) van de pony had mij weer gevonden adh van het entingsboekje. Ze wilden de pony evacueren voor alle zekerheid. Natuurlijk was ze welkom !! Er ontstond heel goed contact en als deze mensen met vakantie waren, dan kwam ze weer bij ons ! Haar dochter was er inmiddels uitgegroeid maar de moeder was er ook helemaal dol op, ging met haar wandelen, elke dag poetsbeurten, ze zag er continue uit alsof ze naar een keuring moest :) De nare beslissing om haar in te laten slapen toen het niet meer ging hebben we ook samen genomen. Dit is ongeveer 8-9 jaar geleden...zij is nog steeds een van mijn beste vriendinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:57

Bij verkoop van paarden ben je over geleverd aan de goedheid en oprechtheid van de koper. Met contractjes (rechtsgeldig of niet) schiet je gewoon geen meter op. Heb je je paarden verkocht aan mensen waar je vertrouwen in hebt dan moet je in mijn ogen ook maar het vertrouwen hebben dat zij ook een goed tehuis zullen zoeken wanneer er toch doorverkocht moet worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:05

Quir schreef:
I
stel dat je morgen een auto ongeluk krijgt en je het niet overleefd of niet meer kan lopen, of wat dan ook....

Overlijden heb ik bij testament geregeld.
Mocht ik invalide raken, dan gaan de paarden met pensioen.

Voor sommige paarden is verder de dood een ´goed´ alternatief voor een zekere lijdensweg.
Beter gelijk dood dan via een paar kwijnschuurtjes naar Italië.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:17

Mijn vriendin neemt mijn paard over, indien ik overlijd. Of ze houdt hem of ze zorgt eventueel voor een betrouwbaar nieuw adres. Maar...... als mijn dochter oud genoeg is om mijn paard te kunnen hebben, wordt zij eigenaresse. :j

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:38

Het is heel simpel. Als ik een paard koop dan is het beest van mij, en mag ik er mee doen wat ik wil. Een contract over omgangsregelingen, huisvesting, eerste techt van terugkoop is allemaal complete onzin en absoluut NIET rechtsgeldig.

Als je je paard weg moet doen om wat voor reden dan ook en je wil een vinger in de pap blijven houden moet je 'm verleasen. Dan ben je zelf nog eigenaar en kan je alle eisen stellen die je wil. Als je hem verkoopt heb je nul komma niets aan een eisenpakket, verkocht is verkocht. Zelfs al zet de nieuwe eigenaar het beest na 2 weken alweer te koop voor een veel hogere prijs dan jij hem verkocht hebt en met een compleet bij elkaar gelogen verhaal. Is zuur, zeker. Maar legaal. Met jouw eigendom mag je in principe doen wat jij wil, met als enige beperking wettelijk vastgelegde basiseisen. En je mag zaken mooier voorstellen dan ze werkelijk zijn als verkoper. Dat doen bedrijven de godganse dag door, zet je TV of radio maar eens aan. Zeker bij dieren is het vaak heel moeilijk juridisch houdbaar aan te tonen of problemen er al waren bij aankoop, en de verkoper dus heeft gelogen, of dat het probleem bij jou is ontstaan. En dan nog is liegen tot op bepaalde hoogte gewoon toegestaan.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:44

xsenny schreef:

zooooooo leees jij niet ofzo?
ik ga hier op jou veder ook niet op in .
lees me posten maar eens terug .
ik heb heel duidelijk antwoord gegeven
1 ik maak bij notaris contract heb dit al zo veel keer aangegeven.
en als me paard weg is stap ik naar de rechter doet die niets speel ik eigen rechter ![/quote]

Heb alles doorgelezen maar ik snap echt helemaal niets van je verhalen.(of ik snap ze wel) maar het is echt te mooi om waar te zijn hoor hoe jij de zaken in ziet.
IK heb het gevoel dat jij echt meent dat je heel de wereld aan kan oid.
van dan ga ik eigen rechter spelen ect.
wat wou je doen dan? paard ophalen bij de eigenaren die hem weer overgekocht hebben?
ze zien je al aankomen!
teminste...bij mij thuis stond je erbij en keek je erna!
letterlijk & figuurlijk!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:46

Tesz_2208 schreef:
wat wou je doen dan? paard ophalen bij de eigenaren die hem weer overgekocht hebben?
ze zien je al aankomen!
teminste...bij mij thuis stond je dan en keek je erna!
letterlijk & figuurlijk!

Dat wordt een enkelte gevangenis dan.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 20:08

Je kunt met de kopers afspreken dat ze je bellen mogen als ze je paard willen verkopen en dan maar hopen dat ze dat ook gaan doen, maar dan nog gaat het dier heel vaak niet terug naar de oude eigenaar.
Hoe vaak lees ik hier op bokt niet dat een paard van iemand weer te koop komt en dat ze hem graag terug willen, maar er de financiële middelen er niet voor hebben, geen ruimte etc., wat een drama.
Als je besluit te verkopen dan moet je daar ook de consequentie's van aanvaarden en anders niet verkopen.

Ik heb een merrie gehad waar ik stapelgek mee was, ze mankeerde echter geregeld wat, maar dat maakte me niet uit, veel mensen zeiden "doe haar toch naar de verzekering" maar dat wilde ik niet, dan maar niet rijden en alleen tutten, want ik wilde niet dat ze bij iemand anders terecht zou komen of nog erger afgemaakt zou worden, ik wilde zelf haar baas blijven, een weloverwogen keuze en dat moet verkoop ook zijn.
Ik heb nu mijn ruin wel verkocht, maar ook dat is een weloverwogen beslissing.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:10

Ulfeino schreef:
Als je besluit te verkopen dan moet je daar ook de consequentie's van aanvaarden en anders niet verkopen.

Exact.
Je kan altijd afspreken even contact op te nemen met de oude eigenaar, maar dat is geen recht.

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:21

Ik heb mijn laatste paarden bewust bij handelaars gehaald.
Omdat ik dat bemoeizuchtige van vorige eigenaars meer dan zat was.
Kijk af en toe een mailtje vind ik geen probleem, ook wil ik ze best af en toe op de hoogte stellen als we promoveren of bij ernstige ziekte maar dit vind ik een gunst geen must.
Elke keer langskomen en een mening hebben over hoe ik met MIJN paard omga vind ik niet nodig, ik doe mijn best voor mijn beesten en daar kunnen meningen over verschillen. Maar het zijn mijn paarden.
Dus een advertentie waar eisen in worden gesteld daar ga ik zeker niet op in. Contracten teken ik niet dan maar een ander paard.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:25

F_Orumster schreef:
Tesz_2208 schreef:
ze zien je al aankomen!
teminste...bij mij thuis stond je dan en keek je erna!
letterlijk & figuurlijk!

Dat wordt een enkelte gevangenis dan.

tja niet bij de nieuwe eigenaar .
die zouden er niets mee te maken hebben .
maar de gene die mij dat geintje zou flikken ,
nou geloof me hahahaha mijn fam is te slim . ;)
en zouden het niet boeien een tijdje te moeten zitten ,.
das heel normaal bij ons

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:26

als je dat gaat eisen, moet je het dier niet verkopen,.. verkocht betekend nieuwe eigennaar die bepaald dan wat er gebeurd..

ook die kan weer financieel in de problemen komen of paard niet meer willen houden als die te oud is of wat dan ook.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:32

xsenny schreef:
das heel normaal bij ons

_O- _O- _O- _O-

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:57

MarcoBorsato schreef:
xsenny schreef:
daar heb je dan een prodeo voor !

Ben je serieus 28?

dat vraag ik me ook al een tijdje af <<)

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:03

das heel normaal bij ons[/quote]

dit ga je niet menen.... _O- wat een niveau zeg!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:14

Echt :+ .... ik snap niet waar jullie je zo druk over maken..... Je wilt gewoon een goed tehuis voor je paard. En een plek waar hij dan ook echt paard kan zijn (weidegang in de groep). En over dat soort eisen gaan jullie al miepen? Proest.
Ongelofelijk. Nou, die eisen stel ik, ja, mocht ik mijn paard moeten verkopen. Aan degenen die hier al over vallen, zou ik dan mededelen dat hij niet weg gaat. :wave:

De vorige eigenaresse van mijn paard is ten alle tijde van harte welkom, mag me mailen en vragen wat ze wil over haar vorige paard. Ik weet dat zij ook heel goed voor hun eigen paarden zijn en mijn paard had daar destijds een heel fijn tehuis. Als het goed is hoef je elkaar dan helemaal niet te 'bekritiseren' of te 'veroordelen'. Ze is een facebookvriendje, dus kan het aardig bijhouden, als ze wil. Ik vind dat alleen maar leuk! Daar heb ik nou echt geen last van, verre van......

En degene die ik mijn kleine lieve Shet verkocht heb, is ook supergoed voor haar dieren inclusief mijn kleine wolliebollie van destijds. En ik heb wel degelijk gedachten met haar uitgewisseld over hoe wij samen paarden benaderen, voordat ik hem aan haar meegaf. Ben blij dat die kleine bij haar terecht is gekomen. Hij staat daar nog steeds, is daar inmiddels opgegroeid tot een volwassen, gelukkige pony.

Maar ja, ik moet eerlijk bekennen dat er heel, heel veel paardenvolk rondloopt waar ik mijn Sam echt NOOIT aan zou verkopen. :n
Al gaven ze me tig miljoen. :evaw:

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:27

Citaat:
das heel normaal bij ons

Jij bent wel een lekkere dreigkont he!
sjongejongejonge.
mijn fam is ze te slim af..
alsjeblieft zeg, dat is echt wartaal uitslaan
je hoeft jezelf hier echt niet zo fel te verdedigen hoor.
er is niemand die JOU persoonlijk aanvalt.
en ik vraag me af in hoeverre je dan trots moet zijn op je familie.
zou me eerder rot schamen, en helemaal met zon dreigende ondertoon kom nou zeg!
Laatst bijgewerkt door TLNLSDB op 05-07-11 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:37

Wie dreig ik hier dan?
mijn paard gaat toch nergens ,.
en niemand heeft me paard toch verkocht .
dus niets aan de hand .
maar als mensne mij op die manier zouden ..... ja dan hebben ze een probleem .
en dat heeft niets met dreigen te maken .
als je mensen wat aan doet of flinkt kan je dat sooort dingen verwachten vindt ik .

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:44

xsenny schreef:
en zouden het niet boeien een tijdje te moeten zitten

lijkt wel zo'n spel; welke zin past er nou niet tussen?
Ik pak er een biertje bij, kan iemand een zak borrelnoten opentrekken?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:48

xsenny schreef:
Wie dreig ik hier dan?
mijn paard gaat toch nergens ,.
en niemand heeft me paard toch verkocht .
dus niets aan de hand .
maar als mensne mij op die manier zouden ..... ja dan hebben ze een probleem .
en dat heeft niets met dreigen te maken .
als je mensen wat aan doet of flinkt kan je dat sooort dingen verwachten vindt ik .

spelfouten: check
bedreigingen: check

Wat een ellende :')

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:49

Inderdaad verkocht is verkocht, en eigenlijk kun je dan geen eisen meer stellen. Al houd ik na 5 jaar ook nog steeds de vorige eigenaar op de hoogte van ziekte en verhuizingen. Vond het ook geen probleem om daarvoor te tekenen, want ik kan het goed van haar begrijpen, en de prijs was er ook naar. Dus ik vind het niet meer dan redelijk om me aan die afspraken die toen gemaakt zijn te houden. Ze mag ook altijd komen kijken en poetsen als ze wil. Wat maakt mij dat nou uit, dat iemand hem een keer extra poetst of een wortel komt brengen, heb daar idd totaal geen last van en voor mijn paard is het alleen maar extra leuk en aandacht. Ze doet het eigenlijk nooit, maar zou het prima vinden als ze dagelijks kwam poetsen en tutten. Mocht ik hem ooit moeten verkopen zou ik hopen er ook zo'n baasje voor te vinden.