Irritatie aan fotoshoot

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:21

Femke schreef:
Maar andersom gebeurd het net zo goed...
Mensen ontvangen een foto digitaal op groot formaat, sturen die trots door naar een aantal mensen.
En zo kom je je foto ineens tegen in de reclame campagne van een grote paardenvoer fabrikant, zonder dat daar toestemming voor gevraagd is of voor betaald is.
En als je daar als fotograaf dan iets over durft te zeggen, krijg je vaak nog een grote mond terug ook :P
Onlangs weer zoiets meegemaakt, bij een stamboek dit keer. Wél netjes mijn naam bij de cover gezet, maar niet even de moeite genomen om me te vragen of die foto gebruikt mocht worden.
En nu ze er mee geconfronteerd worden, lopen ze álle verantwoordelijkheid uit de weg. Met als smoesje: "Ja, maar er waren tientalle andere foto's die we óók gratis mochten gebruiken hoor".
Tja, gebruik die dan maar :P

Veel mensen worden er zó makkelijk in als het gaat om plaatsen van foto's. Denken niet na over de gevolgen en over de rechthebbende van de foto. Maar als men verhaal komt halen, geven ze vaak niet thuis. Voelen ze zich op hun tenen getrapt.

oké, ook niet netjes.
zo vind ik, dat ik ook betaald had moeten worden als ze deze foto gebruikte
ik heb zelf modellen werk gedaan, maakte de foto's niet, maar werd wel betaald als mijn foto geplaatst werd in een blad. (vaak in opdracht van het blad trouwens)
in dit geval had mijn paard dus geld moeten krijgen :D

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:25

Maar wanneer ben je een prof, en wanneer een amateur?
In deze vrije sector is daar toch geen duidelijk onderscheid in?
Mn vriend heeft een fotovak diploma, maakt dat hem een prof?
Hij fotografeert tegenwoordig nooit meer, en heeft weinig ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:25

@Nombrado:
Het was niet slechts 'niet netjes', het is zelfs een schending van het auteursrecht, en dat is zelfs een misdrijf in Nederland ;)
Alleen mensen staan daar nooit echt bewust bij stil :P
Maar goed, het is wat totaal anders dan waar 't topic over ging..

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:28

nombrado schreef:
ik heb zelf modellen werk gedaan, maakte de foto's niet, maar werd wel betaald als mijn foto geplaatst werd in een blad. (vaak in opdracht van het blad trouwens)

Werd jij dan betaald voor het poseren of voor de publicatie of voor beiden?

_Aurora_

Re: Irritatie aan fotoshoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:29

Modellenwerk is ook niet te vergelijken met paarden want daar zit portretrecht op.

Ik heb ook model gestaan voor bladen en kreeg daar een vergoeding voor het poseren en als het gepubliceerd was daar ook een vergoeding voor.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:30

Femke schreef:
@Nombrado:
Het was niet slechts 'niet netjes', het is zelfs een schending van het auteursrecht, en dat is zelfs een misdrijf in Nederland ;)
Alleen mensen staan daar nooit echt bewust bij stil :P
Maar goed, het is wat totaal anders dan waar 't topic over ging..

én hoe zit dat dan met het paard wat daarvoor gebruikt is in mijn geval?
dat is toch niet eerlijk? Die is er niet voor betaald, dat paard is geëxploiteerd voor andere doeleinden dan waar de fotos voor bedoeld waren. (nl prive en mijn bedrijf)
foto duikt op bij een ander bedrijf....met mijn hand en paardenhoofd erbij.
ik weet wel dat ik woest was....., was ook niet de afspraak, maar goed. reden voor mij om het NOOIT meer te doen.
beginnende fotograven stonden in de rij, om een shoot gratis te komen doen. Leuk, maar met die dingen die gebeurd zijn, begin ik er niet meer aan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:31

JolandaS schreef:
nombrado schreef:

Werd jij dan betaald voor het poseren of voor de publicatie of voor beiden?

soms voor beide, maar meestal voor een hele dag (en die bedragen waren niet misselijk trouwens)

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:48

nombrado schreef:
én hoe zit dat dan met het paard wat daarvoor gebruikt is in mijn geval?
dat is toch niet eerlijk? Die is er niet voor betaald, dat paard is geëxploiteerd voor andere doeleinden dan waar de fotos voor bedoeld waren. (nl prive en mijn bedrijf)
foto duikt op bij een ander bedrijf....met mijn hand en paardenhoofd erbij.
ik weet wel dat ik woest was....., was ook niet de afspraak, maar goed. reden voor mij om het NOOIT meer te doen.
beginnende fotograven stonden in de rij, om een shoot gratis te komen doen. Leuk, maar met die dingen die gebeurd zijn, begin ik er niet meer aan.

Wat er met de foto van jouw paard gedaan is, vind ik echt niet kunnen.
Los van wat een fotograaf volgens het auteursrecht met een foto wel of niet mag doen, heb je te maken met beroepsethiek. Hoe ga je met je klanten om.

Helaas is het voor jou, als klant, moeilijk om van te voren te weten met wat voor fotograaf je te maken hebt. Iedereen kan zich nou eenmaal fotograaf noemen.
Goedkoop is niet per definitie slecht, duur is niet per definitie goed. Maar daar zijn al topics over vol geschreven.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:59

Puur juridisch gezien is het inderdaad het recht van de fotograaf om met een paardenfoto te doen en laten wat hij/zij wil. Een paard heeft geen portretrecht, dus de eigenaar kan zich niet verzetten tegen publicatie.

Het is wél netjes als de fotograaf van te voren overlegd met de eigenaar en/of kenbaar maakt dat er een publicatie aankomt.

Maar dat is niet in alle situaties mogelijk.
Je hebt als fotograaf natuurlijk niet altijd van het afgebeelde paard/eigenaar een naam of contact gegevens. Denk bijv. eens aan hele grote evenementen. Daar worden ook foto's van gepubliceerd en het is vaak onmogelijk te achterhalen wie er op de foto stond en deze person op tijd een bericht te sturen.

Aan de andere kant is de fotograaf ook niet altijd verantwoordelijk voor het plaatsen van de foto.
Zoals ik in mijn voorbeeld een stuk hierboven al aangaf; gebeurd het ook nog wel eens dat een foto ineens ergens opduikt, zonder dat je daar als fotograaf vanaf weet. Of dat een foto ooit in het archief van een magazine is geplaatst en ineens via via nog eens in een ander blad of in een advertentie opduikt.

Of foto's wel of niet nog verder gebruikt worden voor verkoop, dat is inderdaad per fotograaf verschillend.
Sommige fotografen hebben de werkwijze om overal gratis foto's te maken, waarbij ze hun inkomen halen uit de verkoop van die foto's. Of ze vragen iets minder geld, omdat ze een deel van hun inkomen via de verkoop van foto's halen. Of men vraagt de volle mep en doet verder niets met de foto's.

Overigens, als je graag geld wil verdienen via publicaties met je paard, zijn er genoeg manieren om je bijv. via een animal casting bureau in te schrijven. Zo kan je paard professioneel model worden (maar gaat men er tijdens de shoot ook wél vanuit dat het paard op een bepaald niveau zit qua omgang en poseren en ervaring hiermee).

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:03

Het ziet er wel professioneler uit met logo :+
Als je goed zoekt op internet is het wel te vinden volgensmij.
Er zijn zo veel fotograven, er moet er vast wel een tussen zitten die het zonder merk doet.
Laatst bijgewerkt door Tara_Jenny op 23-06-11 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:04

Tara_Jenny schreef:

Vind ik juist niet meestal := Professionaliteit zie je aan een foto, niet aan het logo :+ En er staan tegenwoordig op z'n beetje alle foto's logo's, ook al is de kwaliteit alleen al zwaaar onder de maat..

nombrado

Re: Irritatie aan fotoshoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:06

hihi...de wet ziet nog steeds het paard als goeder (goederen) dus vandaar geen portretrecht.

voor mij wel...het zijn stuk voor stuk portretten. Maar dus weer een reden voor mij om het niet te doen...
ik maak ze wel zelf, de foto's.

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:07

Juul schreef:
Tara_Jenny schreef:

Vind ik juist niet meestal := Professionaliteit zie je aan een foto, niet aan het logo :+ En er staan tegenwoordig op z'n beetje alle foto's logo's, ook al is de kwaliteit alleen al zwaaar onder de maat..

Dat is waar, sommige fotograven kunnen er beter geen logo op zetten. Is alleen maar slechte reclame.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:08

Tara_Jenny schreef:
[naam] schreef:

Dat is waar, sommige fotograven kunnen er beter geen logo op zetten. Is alleen maar slechte reclame.

FotograFen :) Maar je hebt wel gelijk idd.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:10

@Femke

Dit ging om foto's die in opdracht zijn gemaakt voor een privépersoon en een bedrijf, dus daar heeft de betreffende fotograaf contactgegevens van.

Foto's van een evenement publiceren bij een verslag of aankondiging van dat betreffende evenement zal niet snel problemen opleveren, behalve als iemand niet zo positief in beeld is gebracht.

Fotografen die gratis fotograferen en geld verdienen aan de verkoop van die foto's moeten dat luid en duidelijk communiceren naar hun klanten, zodat ze zeker weten dat hun klanten weten wat de consequenties zijn van hun gratis reportage. Ik vermoed dat in die communicatie nog wel eens wat misgaat.

Mijn foto's duiken niet makkelijk ergens op omdat ik geen grote digitale bestanden verkoop aan particulieren. :D

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:13

Ik vind het helemaal niet zo vreemd. Een fotograaf heeft zijn werk gedaan, en dat mag ook best zichtbaar zijn waar jij (de vaak mooie) foto's van daan hebt! Maar vaak krijg je ook enkele foto's zonder watermerk, die zijn dan wel niet voor openbaar gebruik.
En 100+ foto's krijgen is wel erg veel hoor!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 07:36

Tara_Jenny schreef:

Jup je ziet ze hier vaak genoeg op bokt

ik durf ze niet eens fotografen te noemen hoor, gewoon huis-tuin-en keuken-schieters....
tegenwoordig kan iedereen een foto maken en een logo erop "plakken"
maakt je nog geen fotograaf....(vind ik)