wat zouden jullie vinden hiervan??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:39

elliecuijk schreef:
ik weet inmiddels dat de vader van het veulen geen familie is van ruana.hij heeft heel andere ouders (komen van een andere fokker)
ik bel vanmiddag ook naar het nederlandse stamboek voor tinkers.daar zal het veulen worden ingeschreven.die kunnen me vast wel het een en ander vertellen.
vanavond zal ik weer een nieuwe update plaatsen

Zomaar even een vraagje: heeft de dierenarts even gecheckt dat het paard daadwerkelijk 3 jaar is, zoals jou is verteld?
(Je zou de eerste niet zijn met een hoogdrachtige twee-jarige....)

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:26

elliecuijk schreef:
de verkoper weet inmiddels dat ruana drachtig is.ik krijg totaal geen reactie vanuit zijn kant

Nee,hij kijkt wel uit.Hij weet donders goed dat hij verantwoordelijk is !

HannahFrouk

Re: wat zouden jullie vinden hiervan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:32

Wat een verhaal zeg. Koop je een merrie, laat die netjes keuren en dan zit er een verrassinkje in ;-(.
(had mij kunnen overkomen). Ik hoop dat het allemaal goed afloopt voor je!

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 20:40

ikke:ik heb het paspoort van ruana en ze is gewoon 3.bovendien weet ik waar ze geboren is(heb contact gehad met de fokker)en dus weet ik dat dat klopt
nixxs:geen probleem.ik heb contact gehad met rechtsbijstand en heb mijn verhaal gedaan.en volgens hen sta ik volledig in mijn recht.morgen ga ik een brief of mail versturen naar hem toe waarin ik compensattie voor de kosten vraag of een andere oplossing.ik geef hem de tijd om te reageren (2 weken is mij geadviseerd)en reageert hij niet dan gaat de rechtsbijstand er mee verder.er is inmiddels melding van gemaakt dus ze kunnen er zo mee verder
ik ben vandaag bij ruana geweest en ze was een beetje moe.toch haar even getracht te longeren.maar dat ging niet bepaald van harte.een klein beetje draven dat ging nog net maar ik heb ze ook maar lekker laten stapppen.op een gegeven moment zag ik dat het haar teveel werd en heb ik haar maar weer lekker in de stal gezet.
afwachten dus
heb inmiddels ook al contact gehad met het nsvt om me te laten voorlichten hoe het paspoort aanvragen in zijn werk gaat.dus ik ben druk bezig
heb inmiddels ook 2 namen bedacht (lastig hoor,maar wel leuk)

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:44

komt vast allemaal goed hoor, je bent in elk geval al heel goed bezig met je voor te laten lichten over alles,
als het veulen er eenmaal is kan je er vast erg van genieten, zorgen zijn voor later ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:53

elliecuijk schreef:
ikke:ik heb het paspoort van ruana en ze is gewoon 3.bovendien weet ik waar ze geboren is(heb contact gehad met de fokker)en dus weet ik dat dat klopt

Papieren en fokkers kunnen liegen, tanden niet!
Ik heb er ondertussen diverse langs zien komen, zowel veel jonger als veel ouder. Ik ken hier in de buurt een 18-jarige, waarvan iedere dierenarts op een afstand al kan zien dat het dier minimaal 25 is (zelfs ik zie dat) maar ik ken ze ook die 3,5 zouden zijn, terwijl ze alleen de middelste voortanden hadden gewisseld (en dus 2,5 zijn!!).

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 22:23

de fokker heeft zelfs nog een foto opgestuurd naar mij waar ze net geboren is.bovendien staat het op hun site echt vermeld dat ze geboren is in 2008.ik wil je best de naam geven als je t wilt checken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:26

elliecuijk schreef:
de fokker heeft zelfs nog een foto opgestuurd naar mij waar ze net geboren is.bovendien staat het op hun site echt vermeld dat ze geboren is in 2008.ik wil je best de naam geven als je t wilt checken.

Een foto van de voortanden zegt me meer.........

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 22:34

die heb ik niet,maar ik ga er van uit dat ze wel 3 is hoor.bovendien heb ik ooit eens gegoogled op haar naam en van haar ouders en toen kwam ik ook een berichtje tegen van iemand die haar geboorte net had gemist.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:46

ikke schreef:
Een foto van de voortanden zegt me meer.........

waarom blijf je zo mekkeren?
TS weet hoe oud haar paard is dus speculeren over de leeftijd is nutteloos,
ik vind ook dat TS zich hier niet steeds hoeft te verdedigen :o

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 22:53

dat vindt ik ook elmo1 .het topic gaat over een paard wat mogenlijk drachtig is,nu dus zeker en het vervolg ervan.dit wil ik ook door blijven doen maar om me op deze manier aan te blijven spreken en aan te blijven vallen vindt ik niet bepaald prettig.

xxonbekendxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:16

idd.. je hoeft haar niet te controleren of dat paard wel echt 3 jaar is ofzo..
Ze heeft het gecheck en weet het dus zeker! ;)

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:07

Hallo Ellie,
hier nog een meelezer. Die je even heel veel succes wil wensen met de komende ontwikkelingen.
Wat een verhaal zeg! Koop je onbedoeld 2 paarden in plaats van 1!

Ik lees dat je uit de onzekerheid bent nu, en je al aan t voorbereiden op de komst van je verrassing...
Is ook leuk hoor, geniet er van. Ondanks dat sommige bokkers hier je nog al aan vallen en hard aanpakken.
Ik lees t ook wel eens in andere soortgelijke topics. Er wordt gedaan of mogelijke dracht een levensbedreigende situatie is waar je a la minute een dierenarts bij moet roepen. Dat valt allemaal wel mee hoor.
Wel fijn dat je nu wat meer zekerheid hebt. Maar al weet je het exacte tijdstip van de dekking, dan nog kun je niet voorspellen wanneer het veulen komt, wel een richting, maar met een marge van weken.

Komt nog een spannende tijd dus.
En je hebt groot gelijk dat je de extra kosten probeert te verhalen op de verkoper, dit was niet de afspraak.
Fijn als je hulp krijgt van rechtsbijstand. Je kan ook proberen voor elkaar te krijgen dat hij het terugkoopt.

Succes met alles in ieder geval. ik blijf t graag volgen.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 13:49

he fijn om te horen dat er ook mensen zijn die me steunen.dat doet me goed.vandaag ga ik de brief opstellen ,en ook even door rechtsbijstand laten lezen.zo weet ik dat ik hem waterdicht heb.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 19:56

ben net terug van ruana,
heb haar lekker gepoetst.vandaag liet ze alles normaal toe.ze was zelfs wel erg knuffellig.ze wilde alleen maar haar hoofd op mijn schouders leggen en gekroeld worden
uiers waren redelijk vol.
ga zometeen beginnen met het opstellen van een brief aan de oud eigenaar.al lijkt mij dit vreselijk lastig

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 21:40

maar is het niet zo, dat als je de verkoper aansprakelijk wilt stellen voor dit "voorval" of daaruit voortvloeiende kosten dat hij dan ook recht heeft op het veulen, of jou de keuze moet/kan stellen:
geen schadevergeoding of geef paard (merrie evt. met veulen) maar terug?

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 22:03

dat is voor mij geen optie.ruana blijft zoiezo hier.ik ben nu toch weer aan het twijfelen geslagen(echt ik weer hoor)ik vindt zelf ook dat ik recht heb op onkosten vergoeding.maar ik weet ook dat deze man er zeer waarschijnlijk niks van af wist.dus ik zit te denken aan gedeeltelijke vergoeding.lastig hoor...
straks maak ik een nieuw topic aan.enkel over de dracht van ruana.
dit topic gaat enkel verder over het vervolg van de rest.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:17

Je kan ook gewoon schadevergoeding vragen... in ieder geval voor de dierenarts die je hebt laten komen om je paard na te kijken. Voor de rest zou je een redelijk bedrag kunnen vragen maar dat zal natuurlijk niet zo hoog zijn dat jij daarvan het veulentje kan laten opgroeien etc...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:30

Waarom moet er toch steeds een dierenarts komen??? Moet die abortus plegen of zo. Ze heeft niet om een veulen gevraagd en wanneer er bij de merrie geen problemen zijn lost het vanzelf wel op. Er wordt een veulen geboren of niet. Daar heeft een dierenarts ook geen invloed op.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:34

Dierenarts is toch al geweest begrijp ik uit het topic... die kosten kun je gewoon verhalen

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 22:35

ik heb in ieder geval geen zin het hoog te laten oplopen.maar ik kan het ook niet verkroppen dat ik door zijn "fout" voor alles op zou moeten draaien.hij verkoopt heel wat van zijn paarden dus een veulen terugkopen,dat wilt ie denk ik niet.en ok ik heb straks er een veulen bij,maar wie zegt dat ik hem of haar ook snel kan verkopen.ik vindt t nog steeds moeilijk om tot een keuze te komen.
ik heb mijn verzekering gebeld (ik heb ruana verzekerd voor ziektekosten)en ik kan geen verzekering afsluiten speciaal voor een drachtige merrie.dit omdat ik geen dekrapport heb.stel dat een dierenarts zou moeten komen helpen dan draai ik er voor op omdat mijn verzekering niet betaald.beetje banketstaaf ,al snap ik de verzekering wel.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:57

Ik ben wel benieuwd wat je voor zo'n veulen zou kunnen krijgen. Of moet je eerder toebetalen?

Hebben de Tinkerkenners een idee?

TS, als zo'n veulen weinig tot niks oplevert kun je er ook voor kiezen om het veulen terug te géven. Daar kan hij moeilijk bezwaar tegen hebben, en dan ziet hij maar hoe hij er weer vanaf komt. Dat is jouw zorg niet.

Je hebt dan wel alle kosten tot het spenen, maar daarna tenminste niet meer. Want wie weet hoe lang dat gaat duren, en al die tijd heb je dan wel twee paarden. Daar gaan nog de meeste kosten in zitten denk ik.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 23:05

de eerste maanden valt dat nog mee.dan hoef ik waarschijnlijk enkel wat meer te betalen voor extra voer.dan als ze moet worden gespeend worden het dubbele stalkosten dus 195 euro p.m extra.vandaar dat ik het veulen al vrij snel te koop zet.
ja en tinkertjes brengen volgensmij wel wat op,maar liefhebbers heb je nodig.niet iedereen vindt een bont paard mooi (daar ga ik nu van uit.papa is ook bont)en ook een breed paard vindt niet iedereen mooi.zoals ik nu heb bekeken zijn beide opa's van het toekomstige veulen echt prachtig.en opvallend is dat allebei de omas bruinbont en de opa's zwartbont.de ouders (ruana en de papa van het veulen)zijn zwartbont.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:35

Jeetje, het lijkt me echt moeilijk te beslissen wat je moet doen.
Kun je niet de mogelijke kosten waar je bij het veulenen zelf tegenaan loopt eventueel op de vorige eigenaar verhalen en de extra kosten daarna? Bij dat laatste zul je dan van een redelijk bedrag moeten uitgaan geloof ik, omdat je anders weer gesteggel kunt krijgen over of de kosten die je maakt wel of niet noodzaak zijn. Je kunt ook nog op papier afspreken dat hij die kosten moet vergoeden tot het paard verkocht is met een maximum van bijvoorbeeld 2 jaar ofzoiets.
Ik weet dat dit mogelijk moet zijn, maar je rechtsbijstand kan je waarschijnlijk vertellen hoe het precies is. Het is wel een tussenweg toch?

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 09:42

jazeker,ik heb wel zoiets van ik wil nu snel de brief gaan versturen.misschien dat ik dan eindelijk wat rust in mijn hoofd heb.Ik zit zelf te denken aan de helft van de kosten te laten vergoeden.