Trend: keuring toegestaan, kosten koper?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:13

Ariebren schreef:
Typisch een geval van het paard verdoven voor de klinische keuring.

Dus als je helemaal op zeker wilt spelen laat dan ook een beetje bloed trekken en onderzoeken op verdovende middelen.

Goh, en daar hebben we 5 pagina's voor nodig totdat er eindelijk eens iemand komt met dat wat er ECHT toe doet?

Niet alleen de verdovende middelen, maar wat dacht je van iets simpels als een mineralen- en voedingsstoffenbalans? Kost je 150 euri's, maar dan weet je wel waar je naartoe moet voeren (of juist niet!).

_lautje_

Re: Trend: keuring toegestaan, kosten koper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:26

Kosten van de rontgen ligt in de lage prijsklasse altijd bij de koper, bij goed en afkeuren (prijs onder 5000,-ong) en daarboven bij afkeuren van paard bij de verkoper. Dit proberen wij altijd te hanteren. Voor een paard van meer dan 5000,- maken we zelf foto's en weten we dus ook dat ze goed zijn. Van de gewonere paarden die goedkoper zijn, maken we geen foto's en is daardoor het risico ook bij de koper.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:30

Bloed trekken moet je eigenlijk altijd doen. Al laat je het maar invriezen, zodat je het kan laten onderzoeken mocht het paard na een week ineens onverklaarbaar kreupel zijn o.i.d. Ik vind trouwens het verhaal dat keuren iets is voor onervaren mensen, die onzeker zijn en nergens iets van afweten echt onzin. Profs met jaren ervaring laten hun paarden ook keuren, en ook hun overkomt het nog weleens dat ze bedonderd worden. Het beeld wat Lautje hierboven schetst is eigenlijk ook wat mijn ervaring is, en wat ik ook in advertenties en bij handelsstallen zie. Verzekeringen hanteren volgens mij ook deze grens qua prijs.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:48

bekijk het van de andere kant hoe vaak komt het wel niet voor dat een paard word goed gekeurd door de eigen da van de verkoper maar achteraf toch het een en ander mankeert wat de keurende da had moeten zien

ik vind het keurende gebeuren normaal
al heb ik het nooit gedaan en nooit laten hoeven doen

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:21

Het is inderdaad een "ongeschreven" regel!! Niet goed kosten verkoper, wel goed kosten koper.
Dit is net zo goed een "trend" geweest als dat nu is met "keuren mag maar k.k".

Als ik paarden aankoop moet ik ook altijd zelf voor de kosten opdraaien, ongeacht of ze goed of af worden gekeurd.
Als ze af worden gekeurd ben je geld kwijt, ok, maar niet zoveel als dat je had gekocht zonder een keuring en hij blijkt achteraf rot.

Als ik een paard te koop heb zorg ik dat ze vooraf (en recent!!) klinisch en röntgenologisch zijn gekeurd, mocht de koper dan over willen keuren dan is dat prima, maar dan wel voor kosten koper.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:47

Dus na weer het hele topic doorgelezen te hebben kom ik tot de volgende conclusie.

Iemand zoekt een top sport paard voor weinig.

Bij een volwassen, goed sportpaard praat je al gauw over 20.000 euro en vaak heel veel meer.
Dit soort kopers zeuren niet over 500 euro extra kosten voor een aankoop keuring.

En dacht je dat een gerenomeerde handelsstal paarden van meer dan 20.000 euro verkopen die wat mankeren ??
Die hebben hun handelswaar allang laten nazien door een gerenomeerde keuringsinstantie.
Die kijken wel uit, hun afkeur gaat naar de handel of slager.

Maar de probleem makers over de keurings kosten zijn de mensen die een super sportpaard willen kopen voor maximaal 2000 euro.
En dan is die 500 euro voor een klinische - en röntchen keuring ineens heel veel geld.

Vroeger waren er paarden mensen, nu zijn er mensen met een paard.

Justsay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:54

Ik vind dat de kopende partij als zij het paard willen laten keuren dit moeten betalen.
Zij willen het paard tenslotte keuren.

aan de andere kant begrijp ik het ook wel dat de verkoper dient te betalen bij afkeur.

het is geen ongeschreven regel. Dit wordt toch per verkoop bepaald tussen verkopende en kopende partij?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:00

Ariebren schreef:
Gini schreef:
Geen kennis van paarden? Jij hebt röntgenogen waarmee je zwevende stukjes bot kan zien? De verkopers die recente foto's laten maken zijn op 1 hand te tellen hoor. Ja, of ze komen met foto's van drie jaar geleden af, daar lach ik hartelijk om.

Ja, je kunt heel veel zien aan de buitenkant van een paard en dan veronderstellingen doen over de binnenkant. Maar je kan niet aan de binnenkant zien wat er echt gaande is. Ik heb het jammer genoeg zelf meegemaakt. Twee dierenartsen en een fysio die enthousiast stonden te hupsen rond een paard. Zag er zo goed uit, alles was goed, zagen helemaal geen mankementen, klinische keuring met glans doorgekomen, bewegingen waar je van gaat kwijlen. Ik weet nog zo goed hoe de ene dierenarts zei: 'nu de foto's dan, maar volgens mij is dat een formaliteit, het kan bijna niet dat er iets aan haar benen zou zijn.' Als bij wonder is dat paard afgekeurd, en niet een beetje he, nee, radicaal, met allemaal 3'tjes.
Dus nee, ik ga niet meer zomaar de mening van een deskundig iemand volgen wanneer het om de binnenkant van een paard gaat, dan wil ik bewijzen.

Typisch een geval van het paard verdoven voor de klinische keuring.

Dus als je helemaal op zeker wilt spelen laat dan ook een beetje bloed trekken en onderzoeken op verdovende middelen.

Euhm, 'ik' was verkopende partij. Geen verdoving of dergelijke, aan die spelletjes doen we niet mee.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:06

Sorry Gini, vraag me af wat het paard dan mankeerde als drie experts en jezelf het niet gezien hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:16

Zoals ik zei, niemand heeft röntgenogen. Er zijn dingen die je gewoon niet kunt zien alleen langs buiten, hoe ervaren je ook bent.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:22

Allemaal drietjes is wel heel bijzonder, of te wel heel slecht.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:26

Wij hebben ook al eens verkocht met keuring kosten koper. Er zat een zeer recente keuring bij van een uitstekende (heel nauwkeurige / voor sommigen zelfs 'te strenge') kliniek en daardoor wisten wij dat we een gezond paard verkochten. Dat doen we graag vooraf, zodat we weten met wat voor een verhaal het paard te koop gezet moet worden en welke prijs we er voor vragen.
Mocht het paard ongekeurd zijn, dan zou ik de kosten bij afkeuring wel op me nemen. Dat zou ik anders voor de koper een te groot risico vinden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:37

Ja allemaal drietjes is nou ook weer niet waar. Was gewoon bij wijze van, ik kan moeilijk heel de keuringsuitslag hier typen. Maar laat ons zeggen genoeg tweetjes - drietjes om idd heel slecht te zijn en dus radicaal afgekeurd te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:40

Maar nogmaals, een paard kan soms in relatief korte tijd afwijkingen ontwikkelen die van een gezond paard een afgekeurd paard maken. Zekerheden zijn er niet, ook niet als het paard op moment X van 30 kanten op de Xray is gegaan.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 21:02

Ariebren schreef:
Dus na weer het hele topic doorgelezen te hebben kom ik tot de volgende conclusie.

Iemand zoekt een top sport paard voor weinig.

Bij een volwassen, goed sportpaard praat je al gauw over 20.000 euro en vaak heel veel meer.
Dit soort kopers zeuren niet over 500 euro extra kosten voor een aankoop keuring.

En dacht je dat een gerenomeerde handelsstal paarden van meer dan 20.000 euro verkopen die wat mankeren ??
Die hebben hun handelswaar allang laten nazien door een gerenomeerde keuringsinstantie.
Die kijken wel uit, hun afkeur gaat naar de handel of slager.

Maar de probleem makers over de keurings kosten zijn de mensen die een super sportpaard willen kopen voor maximaal 2000 euro.
En dan is die 500 euro voor een klinische - en röntchen keuring ineens heel veel geld.

Vroeger waren er paarden mensen, nu zijn er mensen met een paard.

Aparte conclusies :+ Ik hoef geen super sportpaard, want ik ben geen super sportruiter. Ik zoek niet voor max 2000 en ik doe niet moeilijk over een keuring. Mits het paard goed is ;) En let wel, zelfs 1 van 2000 euro wordt hier gekeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:12

Als een paard recent gekeurd is door betrouwbaar arts en de verkoper wil je dat rapport + beelden meegeven, dan vind ik het ook maar normaal dat ze niet gaan meebetalen als jij toch nog eens de hele mikmak wil overdoen en paard wordt afgekeurd. Ook balen voor de verkoper dan, dat wel, maar het had evengoed uit zijn eigen RX'en kunnen blijken. Niemand zegt dat zijn DA geen fout kon maken en niets geeft garantie dat elke DA een RX identiek gaat beoordelen (tenzij het echt loepzuiver en overduidelijk is).

Mijn DA neemt bij de bloedproef sowieso een staal dat hij laat testen op verdovende middelen. Als ik naar een paard ga kijken probeer ik ook al ietwat op voorhand te weten waar het verder vandaan kwam. Was de eigenaar voor de verkoper iemand met louche handeltje, dan gaat de RX standaard mee; Staat zijn DA erom bekend om pogingen toch gefoefel, dan gaat de RX ook standaard mee.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:18

nou ik ben berijd om dus bij bijden goed of af keuring de kosten te betalen maar dan nog haken er mensen af tot nu toe meer afhakers dan mensen die zeggen prima dus heb er nu maar 2 waarbij ik mocht keuren maar bij zien van paard passen ze niet in het plaatje of op het ook al niet goed dus begin ik er niet eens aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:18

Een goed sportpaard voor €2000? Moet je al erg veel geluk hebben dat je dan eentje op de kop kan tikken waarvan de verkoper de waarde totaal verkeerd inschat. Ofwel eentje waarvan ze de misschatting maken over het potentieel dat ie heeft, maar hoe groot is die kans als we eerlijk zijn? Haast nihil. Ik zit zelf helemaal niet in de handel, heb geen flauw benul van prijzen maar dat je een goed sportpaard niet onder de €5000 à €10000 betaald (leeftijd-niveau-papier ff niet meegeteld) weet toch iedereen?

Ik ga er ook van uit dat mensen die een keuring willen, op voorhand aan de DA vragen wat het kost. En dat bedrag dan ook mee voorzien in hun budget bij de aankoop van een paard. Ofwel neem je de keuring erbij en betaal je meer en verhoog je ventueel je bduget dat je ervoor opzij zet, ofwel hou je je budget maar ga je gewoon zoeken in een lagere prijsklasse en tjah, dan beknippel je maar wat op je eisen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:46

ikke schreef:
Varekaj schreef:
Ik heb een jong paard gekocht vorige maand (2,5 jaar, wordt deze zomer 3) waarvan ik de eigenaar al enkele jaren ken (is m'n ex, heb het paard mee opgevoed) en heb het paard lang van dichtbij zien opgroeien. En toch heb ik 'm zowel klinisch als RX laten keuren voor aankoop. Vond iedereen onzin: de verkoper (de ex dus), mijn omgeving, zijn omgeving. Hij was toch in orde en ik kende toch immers zijn medische achtergrond?

Paard is uiteindelijk 100% goedgekerud, had 'm laten keuren met oog op sport ook al komt hij waarschijnlijk niet verder dan recreatie. DA twijfelde bij 2 foto's omdat iets klein tikje wazig leek. ofwel bewogen foto, ofwel kans op spat of schade na een trap/val in het lang, ofwel vuiltje dat de RX beïnvloedde. Heb toen via de DA gratis 2nd opinion gehad van een prof in RX in de kliniek. Paard is compleet goedgekeurd door die prof.

Maar voor hetzelfde geldt had dit paard dus wél spat gehad of schade, en dan had ik 'm gewoon niet gekocht. Aan de buitenkant zag je er echter niks aan en zou je gezworen hebben dat hij in orde was.

Het paard volledig hebben zien opgroeien en dan niet opgemerkt hebben dat ie spat zou hebben? Lijkt me op z'n minst apart......

Waarom?
Het kan toch beginnende spat zijn?
Mijn pony kende ik al vanaf 3,5 jaar. Nooit kreupel geweest op 2 dagen na toen hij met hek en al door de paddock vloog en daar een tik van opliep. Met 8,5 gekocht, met 12 jaar ineens paar passen vreemd lopen achter op buitenrit en een paar weken later werd hij ineens heel erg kreupel tijdens het rijden, stond de volgende dag spierbevangen en uit het kreupelheidsonderzoek 2 weken later met foto's bleek hij spat te hebben, wat al aardig aan het dichtgroeien was... Dat groeien van het bot gaat maanden tot jaren overheen... Was dus al te zien op foto's lang voordat hij daar plotseling kreupel van werd.

Dingen als OCD, beginnende artrose, hoefkatrolontsteking, verkalking van het hoefkraakbeen, zijn alleen rontgenologische problemen die (in het begin) geen kreupelheid of problemen hoeven te geven, maar waarbij de kans op problemen in de toekomst wel groter wordt... Zeker als je een paard (intensiever) gaat gebruiken.

Mijn pony is ondanks zijn spat prima licht recreatief te rijden, zowel dressuur, af en toe laag sprongetje en niet te lange en intensieve buitenritjes. Maar voor intensief rijden en sport is hij niet meer geschikt (nu 20)

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 07:42

Varekaj schreef:
Als een paard recent gekeurd is door betrouwbaar arts en de verkoper wil je dat rapport + beelden meegeven, dan vind ik het ook maar normaal dat ze niet gaan meebetalen als jij toch nog eens de hele mikmak wil overdoen en paard wordt afgekeurd. Ook balen voor de verkoper dan, dat wel, maar het had evengoed uit zijn eigen RX'en kunnen blijken. Niemand zegt dat zijn DA geen fout kon maken en niets geeft garantie dat elke DA een RX identiek gaat beoordelen (tenzij het echt loepzuiver en overduidelijk is).

Mijn DA neemt bij de bloedproef sowieso een staal dat hij laat testen op verdovende middelen. Als ik naar een paard ga kijken probeer ik ook al ietwat op voorhand te weten waar het verder vandaan kwam. Was de eigenaar voor de verkoper iemand met louche handeltje, dan gaat de RX standaard mee; Staat zijn DA erom bekend om pogingen toch gefoefel, dan gaat de RX ook standaard mee.

De DA die mijn keuringen heeft verricht, neemt ook standaard bloed af. :j

Als een paard reeds gekeurd is, snap ik dat je bepaalde afspraken maakt en als verkoper niet zo maar voor de kosten opdraait als een paard wordt afgekeurd. Ik heb alleen nog nooit een verkoper getroffen, die zijn paard reeds had laten keuren :n

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 07:45

Lusitana schreef:
Dat is toch prima. Niemand die je tegenhoudt. Maar je moet dan wel gewoon zelf de DA daarvoor betalen, lijkt mij.

Geldt ook voor MissJ. Ik pleit niet voor "nooit laten keuren", ik zeg alleen dat het een wens is die bij de koper ligt (helemaal als het voor de verzekering is) en dus logischerwijs door de koper betaald wordt. En dit vind de koper zelfs nog logisch als het advies positief is. Maar bij negatief advies is het plots niet meer hun pakkie aan? Zij hebben toch de DA besteld?

Je kunt afspraken maken, je kunt keuzes maken, maar je kunt verkopers niet verplichten bij afkeuring te betalen tenzij ze zelf de opdracht gever zijn voor de keuring.

Ik verplicht ook niemand. :n Het is en blijft de keuze van de verkoper. En vervolgens is het dan aan mij, of ik er in mee ga of niet. :)

Waar het mij om gaat, is dat ik het niet ken, dat principe dat de koper altijd de keuring zou betalen. Ik weet niet of dat regiogebonden is? Maar zelfs op de stal waar ik jaren gelopen heb, die paarden in het hogere segment verkochten, werd bij afkeuring de keuring betaald door verkoper.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:50

MissJ ik denk dat als ik het zo lees, dat je niet op zoek bent naar een supersportpaard enzo, dat jij dus net in de prijscategorie zoekt waarin het een stuk minder gebruikelijk is om foto's te maken, en waar de verkoper zijn paarden niet vooraf laat keuren. Juist in het hogere 'sportpaarden' segment is het gebruikelijker een paard vooraf te laten keuren, of bij afkeuring de kosten op je te nemen dan wanneer je < €5000-6000 zoekt.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 11:27

Klopt ook hoor :j

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:31

Ik heb mijn vorige paard verkocht, en ook bij mijn advertentie stond dat ie gekeurd mocht worden voor de aankoop.

Mits goedgekeurd op koper zijn kosten, afgekeurd op mijn kosten. Lijkt me best logisch..
Moet er wel bij zeggen, toen ik een potentiële koper had, wilden die Ax graag laten keuren, zo gezegd zo gedaan. Goedgekeurd, ik de kosten betaald, zij zouden dat daarna terug betalen (kosten bovenop de aankoop van het paard), maar toen haakten ze af. Ach ja, ik had uiteindelijk wel de keuringspapieren, maar toch.. Dat was niet de afspraak..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:47

Dag Vina :P Toen je over Ax begon had ik je gelijk herkent :P

Moest ik nu een paard van me willen verkopen, dan zou ik die zelf op voorhand al klinisch en RX laten keuren zodat ik zelf ook weet wat ik aan mogelijke kopers aanbiedt. Maar ik zou het wel meetellen in de vraagprijs, zelfs als paardje afgekeurd zou worden voor sport maar recreatief nog goed is. Dan zet je de prijs iets hoger in, kan de koper nog eventueel prijs bespreken maar zodat je er uiteindelijk wel de prijs + de kosten van de keuring uit hebt. Bij recreatief zet je de startprijs sws wel lager dan als je paard geschikt voor sport is.

Als de koper ondanks mijn volledige keuring dan toch nog zelf de hele boel wil herdoen, goed, maar dan betaal ik ook geen cent. Ook niet als paard door hun DA afgekeurd wordt. Willen ze de beelden meehebben om aan hun DA voor te leggen, dan vind ik dat prima en mag hij daarop oordelen. Wil hij paar foto's herdoen of de volledige keuring, dan is dat op hun kosten. Anders is jouw keuring nutteloos geweest en zit je als verkoper 2x met de kosten, zeker als je eigen DA je paard voor sport al afkeurde. Dan weet je dat die van hen dat ook zal doen, en zit je met dubbele kost.