Wat te doen als de staleigenaar zomaar je pony meeneemt ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:24

stef schreef:
Valt onder diefstal?
Nee, wat de stalhouder heeft gedaan is alles behalve goed, maar diefstal? Kom op zeg....

zei heeft de pony zonder toestemming mee genomen en dus ja dan valt het onder diefstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:46

Diefstal....mmmm een leuke..

Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie. (art. 310 Sr).

Feitelijk doet staleigenaar, zich wederrechtelijk (zonder toestemming) een goed geheel of ten dele aan een ander toe behoort , (pony is goed, van kennis TS)met oogmerk (met het doel) zich zonder toestemming toe te eigenen...

Toe eigenen, zich gedragen als eigenaar...

Maar ik zou meer gaan voor verduistering
Hij die opzettelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort en dat hij anders dan door misdrijf onder zich heeft, wederrechtelijk zich toeëigent, wordt, als schuldig aan verduistering, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Nu is het zo dat de pony terug wordt gebracht, maar ook dat is een breed begrip, want de pony "woont" in zijn eigen stallencomplex... anders zou het zijn als de pony bij de buren woont en in zijn stallen gezet worden na "lenen"voor de braderie...

Ik vind het een leuke omdat alleen in verhoor duidelijk wordt wat de OPZET want het is een opzet delict van deze man is...

Ach Stef het is niet zo makkelijk als jij stelt hoor :+

immers eigenaar betaald elke maand voor de pony, dus is feitelijk eigenaar en beschikkingsbevoegd en als de eigenaar geen toestemming geeft en het ook niet zou willen, dan denk ik dat het een leuke is, want hoe gedraagd staleigenaar zich als eigenaren niet op het erf zijn?? Las toch ergens dat ze het idee hadden dat het meer gebeurde en dat het zadel ook op andere plekken lag...dus je zou kunnen denken dat de staleigenaar zich als eigenaar gedraagt. Dan nog heeft de eigenaar ter goeder trouw de pony onder de staleigenaar gebracht met het doel er voor te zorgen en niet om te gebruiken..

Dus praten we over verduistering (toeeigenen zonder misdrijf, immers geen sporen van braak :+ ) of niet....

Een leuke...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:14

stef schreef:
Pony is terug, dus het is simpelweg geen diefstal, kan je er hele rare dingen bijhalen, maar dat verandert niks aan hoe de wet in elkaar zit
Zo ken ik er nog wel één.. :+
Als ik jouw portemonnee jat, er geld uit haal en hem dan terug geef, noem je dat ook geen diefstal?
Die pensioneigenaar heeft er namelijk ook geld aan over gehouden..

christel28 schreef:
Weet je; ik kan het ook hier in de krant gaan zetten....zelfs daar heb ik recht op!!!! Dan hadden ze dit niet moeten doen.
Dat schoot ook door mijn hoofd.. :j
Kost je wel weer geld, maar het zou je goed recht zijn..

En dit alles had misschien wel voorkomen kunnen worden door het simpelweg even te vragen.
Als iemand mijn paard echt heel hard nodig heeft en mij vraagt of ze voor één keer mee mocht, zou ik daar niet moeilijk over doen.
Maar zou diegene zomaar mijn paard uit de paddock haalt en ik dus op stal aan kom en haar kwijt ben, zou ik ook een andere stal zoeken.
Ik zou me trouwens dood schrikken als ze nergens te bekennen was. (denk aan; uitbreken)

Arm meiske, ik hoop dat ze zich snel wat minder zorgen zal maken..

LadyMadonna

Re: Wat te doen als de staleigenaar zomaar je pony meeneemt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:32

KBK Dan heb je mijn geld gestolen, niet mijn portomonee

Ik praat nergens de stalhouder goed, ik vind alleen de term diefstal nogal overtrokken, that's all

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:37

Tja, je kunt hem overtrokken vinden, maar het is wel een feit.
Als jij iets van een ander mee neemt, zonder daar toestemming voor te hebben gekregen, is dat diefstal. Punt.
En of je het dan terug brengt of niet, het is en blijft diefstal.
Dat kun je overdreven vinden, maar het is gewoon een feit en niet een mening.
Dit is gewoon niet te rechtvaardigen.. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:47

stef schreef:
Ik praat nergens de stalhouder goed

Begint er nu toch aardig op te lijken :\
Ben benieuwd hoe je zelf zou reageren als je op stal kwam en je pony bleek bv ingezet te zijn voor ponyles. Bij voorkeur met kind erop met klapperbeentjes en wapperhandjes. Denk dat we dan moord en brand horen.
En ach, het is niet netjes, maar om er nou een overtrokken heisa van te maken... ;)

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:52

_Sim_ schreef:
Als de wiedeweerga een andere stalling zoeken! Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt!

hier ben ik het wel mee eens :=

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:52

Maar zo kan het ook nog vernieling zijn :+

Vernieling is strafbaar gesteld in artikel 350 van het wetboek van strafrecht en net als alle andere in de wet staande artikelen is ook dit artikel opgebouwd uit diverse elementen.
De tekst van het artikel luidt:
Hij, die opzettelijk en wederrechtelijk, enig goed, dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaar.

Gelijke straf wordt toegepast op hem die opzettelijk en wederrechtelijk een dier dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort doodt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt.

De staleigenaar "maakt" opzettelijk en wederrechtelijk jou pony zoek.. }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:05

stef schreef:
KBK Dan heb je mijn geld gestolen, niet mijn portomonee

Ik praat nergens de stalhouder goed, ik vind alleen de term diefstal nogal overtrokken, that's all

Jij pint je vast op het letterlijke van diefstal, maar misschien is het niet zo smal als jij denkt.. Dus iedereen mag jouw ponies uit de wei halen, een zader erop leggen en naar de markt gaan voor betaalde rondjes?? Hoe ga jij dat zien?

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:33

christel28 schreef:
Miseria;

Nou rond 13.00 uur gaan we de pony ophalen...oftewel mijn man, maar die gaat dan in gesprek met ze! Ik ben zelf ook heeeeel benieuwd of hun verhaal nu anders wordt/is...en of ze eventueel een welgemeende excuses geven, richting ons maar zeker richting onze dochtertje!
Die is heel blij dat haar pony weggaat omdat ze denkt dat de staleigenaar..(waar ze heel gek op was)...haar pony gaat verkopen!

en? gelukt?
ik denk niet dat je de stalbaas hebt kunnen spreken want die waren bij de eper Vierdaagse.
dat je om 1uur een afspraak had lijkt me stug als ze er niet zijn om te praten of het moet via de telefoon zijn geweest
de eigenaren hebben geen bokt

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:44

Ik heb het topic gelezen, ben benieuwd hoe het gegaan is.
Mijn paard was daar allang weggeweest op de dag zelf, denk. Zijn ze nu helemaal gek?!
Respect voor je geduld :) Hopelijk is het op een nette manier opgelost. Al andere stalling gevonden inmiddels?

christel28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:52

We hadden geen afspraak...we gingen hem 1 uur ophalen, schreef ik! en ja, gelukt en ze gesproken idd! Niet via telefoon!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:55

Wat voor reden hebben ze opgegeven?
En hebben ze hun excuses nog aangeboden aan je dochtertje?
Ik hoop dat ze nu wat minder van streek is.. :(:)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:42

Fijn dat de pony nu op een andere plek staat en respect voor je dat je er zo rustig onder bent gebleven op het moment zelf. Ik had waarschijnlijk helemaal door het lint gegaan.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:51

Ik was (en ben maar hij staat nu achter slot en grendel op de wei dus gebeurt niet zo gauw) er ook altijd zo bang voor.. Zo'n lief beest, toont ouder dan dat ie is, vindt alles wel best (zadel erop zal ie niks van maken).. Was al not pleased toen in de vakantie kinderen gingen meehelpen op stal en m buiten hadden gezet ipv de vaste medewerkers :=

Fijn iig dat de pony daar nu weg is! Toch verschrikkelijk zeg, dat iemand dat zomaar doet. Benieuwd idd wat de pensionhouder ervan maakte.

T juridische gedeelte zou ik echt niet weten maar ben er wel erg nieuwsgierig naar. Lijkt me toch dat omdat het een levend wezen is er een risicofactor is (onvoorspelbaar dus andere kansen op schade voor alle partijen, incl dier) maar voor zover ik weet is de wet daar niet erg uitgebreid in, als het om dieren gaat? Iemand die je auto even leent (als ik mijn auto bij pietje op t erf heb staan, hij m af en toe verplaatst op t erf en ervoor zorgt dat er geen komeet opmietert om t maar ff juicy te maken) zonder te vragen en later zonder schade terugzet is voor mij gevoelsmatig toch al een heel ander verhaal.. Auto in de kreukels = verzekering maar je hebt nu met zo veel andere factoren te maken..
Dus ik ben benieuwd hoe dat in elkaar steekt!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:53

slimmerik schreef:
We horen slechts 1 kant van het verhaal. En als dat waar is heeft eigenares volle recht van spreken. Want zoiets doe je niet als staleigenaar.

Maar ieder verhaal heeft twee kanten. Wat nu als zou blijken dat hier wel degelijk afspraken over waren/zijn?

Ik weet niet of deze pony in de wei stond of op stal. Hoe vaak ging dochtertje van TS rijden/kijken/poetsen? Hoe kreeg deze pony b.v. zijn/haar beweging? etc. etc.

Wat een rare reactie. Je kan iedereen en alles wel in twijfel trekken, het moet niet gekker worden zeg. Zoals de waard is vertrouwt men zijn gasten?

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:25

grrrrr heel bericht gemaakt,bericht weg.

ik ga zo naar stal dan zal ik de rest van de andere kant van het verhaal eens aanhoren.

slimmerik en sommige andere bokkers....fijn. dat jullie niet meteen de stalhouder aanvallen na het lezen van ts haar verhaal. er zit namelijk ook een andere kant aanvast.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:29

nouja, daar ben ik dus benieuwd naar

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:44

Ben inderdaad ook benieuwd naar de andere kant van het verhaal, kan mij namelijk maar weinig goede redenen voorstellen om zonder toestemming een pensionpony te "lenen" voor je eigen gewin.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 21:46

renate85 schreef:
grrrrr heel bericht gemaakt,bericht weg.

ik ga zo naar stal dan zal ik de rest van de andere kant van het verhaal eens aanhoren.

slimmerik en sommige andere bokkers....fijn. dat jullie niet meteen de stalhouder aanvallen na het lezen van ts haar verhaal. er zit namelijk ook een andere kant aanvast.

Hahah moet niet gekker worden dus jij bent een bekende van stalbaas, maar jij weet ook wat hij dus afspreekt met pensiongasten!
Lekker dat de staleigenaar dat bespreekt met anderen, waar je niet bij bent geweest kan je niet over oordelen :n Of doe jij de administratie daar?

Zoals ik per pb te horen kreeg loop jij rond te bezuinen dat er afspraken gemaakt zijn dat ze hun pony mochten gebruiken omdat de pony het zo leuk vond!! Daar is niks van waar er zijn nooit afspraken gemaakt dat de pony gebruikt mag worden, het is puur en puur onbeschoft wat de staleigenaar doet met andermans paarden. Leuk dat je het opneemt voor je stalbaas

Laat je stalbaas maar hier reageren, dan is hij een echte vent! En laat hem dan gelijk aan tonen via schriftelijk bewijs dat er gebruikt mag worden gemaakt van de pony?
Laatst bijgewerkt door dynamiek op 10-06-11 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:50

dynamiek schreef:
Zoals ik van Slimmerik te horen kreeg loop jij rond te bezuinen dat er afspraken gemaakt zijn dat ze hun pony mochten gebruiken omdat de pony het zo leuk vond!!

Ho ho, ik heb helemaal niets van haar gehoord. En zeker niet het verhaal wat je hier nu neerzet. Bevestigd mij wel een hoop.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 21:52

Jawel ik heb pb ontvangen!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 21:54

renate85 schreef:
christel28 schreef:
Miseria;

Nou rond 13.00 uur gaan we de pony ophalen...oftewel mijn man, maar die gaat dan in gesprek met ze! Ik ben zelf ook heeeeel benieuwd of hun verhaal nu anders wordt/is...en of ze eventueel een welgemeende excuses geven, richting ons maar zeker richting onze dochtertje!
Die is heel blij dat haar pony weggaat omdat ze denkt dat de staleigenaar..(waar ze heel gek op was)...haar pony gaat verkopen!

en? gelukt?
ik denk niet dat je de stalbaas hebt kunnen spreken want die waren bij de eper Vierdaagse.
dat je om 1uur een afspraak had lijkt me stug als ze er niet zijn om te praten of het moet via de telefoon zijn geweest
de eigenaren hebben geen bokt

enne je weet schijnbaar niet alles, ze waren thuis en niet op de eper vierdaagse ;)

wille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:55

Mijn paard is tijdens vakantieopvang in manege voor lessen gebruikt! :( kwam hier per toeval achter, heb niet betaald en ga er nooit meer heen, ook niets meer van de manegeeigenaar hierover gehoord

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:00

heel simpel kijk het huur contracht naar.
dan weet je zekker dat je dit niet hebt besproken.