Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 01:30

Sancha schreef:
pluchke schreef:
Gaan hem bellen ofwel centen terug ofwel een rechtzaak,verkoper heeft paard met valse chipnummer verkocht

Daarom moet je dus ook keuren.

Wanneer ga je nou zelf eens inzien dat je zelf niet al the slim gehandeld hebt, in plaats van alles op de verkoper te gooien?

Kom op zeg, ik vind dit toch wel absurd. Tuurlijk is het niet handig om niet te keuren, maar jullie doen net alsof TS hier de grote boeman is, ze was naief en ondervindt daar de problemen van. Dat is geen misdaad, een slecht paard verkopen wel!

Het is blijkbaar al zo ver gekomen dat we het de normaalste zaak van de wereld vinden dat iedereen je probeert op te lichten in paardenland, daar hebben we niet eens meer een oordeel over. Maar owee als je er in trapt, dan ben je superstom en moet je door het stof kruipen voor de mensjes op Bokt... :n

Thirty

Re: Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 01:37

Dan vind je het maar absurd. Een verkoper kan je nou eenmaal nooit vertrouwen.

TS is al vele malen verteld dat ze had moeten keuren, maar TS blijft maar afgeven op de verkoper.

En er komt steeds meer bij. Eerst was het alleen een hoefzweer en een kleine onregelmatigheid. Dan moet er bloed worden afgenomen want verkoper zou het dier hebben ingespoten. En dan is het chip nummer ineens verkeerd. Schiet mij maar lek.
Alle bovenstaande problemen 100% voorkomen hadden kunnen worden, als TS zich ook maar een beetje verdiept had in het aanschaffen van een paard.

Ik vind het een typisch 'eigen schuld, dikke bult' verhaal.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 08:08

Al heeft dit paard een half hoofd, hij is opgelicht en dat is voor de verkoper strafbaar! Niet eerlijk om duizend keer hetzelfde te herhalen, TS weet nu ook wel dat het niet slim was en een wijze les is, etc.

Waar de hoefkatrol ook begonnen is, hij TS of de verkoper.
Op het koopcontract staat dat hem een paard verkocht is, maar met een ander paspoortnummer.

Ik zou een schriftelijke verklaring vragen van de DA, meteen de handelaar in gebreke stellen en aangifte doen bij de politie van oplichting.

Ik denk wel dat het slim is voor TS om toch foto's te laten maken- bij ons in het zuiden rond de 200 euro volgens mij-.Als ze het paard dan terugnemen is dat de enige schade.

Als de handelaar het dier niet terugneemt, maakt hij slechte naam en dat is voor zijn bedrijf ook niet handig.

Ik wens je heel veel succes, en hoop dat er een oplossing gevonden wordt voor de oplichting.

Een verkoper nooit vertrouwen vind ik een regelrechte belediging voor ALLE verkopers.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:00

Als het chipnummer niet overeenkomt met het verkoopcontract dan zal de handelaar zeggen dat jij een ander paard hebt staan dan wat hij je verkocht heeft. Ben je meteen uitgepraat.

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 09:13

Tigra_ schreef:
Heb je het paspoort ter plaatse wel beken want bedoel net als aftekeningen end zouden daar ook in moeten staan is je toen niets op gevallen?

Dit is in ieder geval wel een hele wijze les voor je.

Als het paspoort in aanvraag is dat vermeld staat op het aankoop contract kan deze moeilijk gecotroleerd worden

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:17

heel apart....en naief...helemaal voor iemand van 37 jaar oud..

wij verkopen al onze paarden met goed klinisch rapport.

hoe kan je nou bij aankoop niet keuren...daar kan ik niet bij...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:18

Betekend dat dat je een paard zonder paspoort mee hebt genomen?

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:27

Wat een hoop ellende voor jou maar zeker voor het dier, raar dat je geen paspoort er gelijk bij hebt gekregen.
Hopelijk komt het goed voor je en ik blijf het even volgen.
Succes....

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:29

Chipnummer klopt niet + paspoort 'in aanvraag' = je bent opgelicht.

En je kunt de handelaar nergens van beschuldigen want je hebt het over een ander paard dan wat hij je verkocht heeft (juridisch gezien).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:30

Hoe oud is het paard?
Want bij een veulen kan ik mij voorstellen dat het paspoort evt nog onderweg is, maar bij een ouder paard is het verplicht deze te hebben (alleen al om te mogen vervoeren).
Zonder paspoort is het moeilijk een chip te controleren (die gegevens worden nl meegestuurd bij de aanvraag, dus logisch dat ze niet voorhanden zijn).
Een foutje is dan zo gemaakt met het aankoopscontract.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:32

Wat een onzin om te beoordelen dat het dier hoefcatrol ontsteking zou heben door middeln van een buigproef en dan ook te bedenken dat hij al kreupel leip door de rotstraal!
En als het chipnr alleen op het koopcontract fout staat kan het inderdaad toch ook een (stom)foutje zijn?

Ik zou vandaag die stal opbellen, problemen voorleggen en vragen hoe hun een oplossing zien. Blijf netjes zo berijk je nog altijd het meest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:35

TS ik hoop dat je ons op de hoogte wil blijven houden ondanks de al 100x herhaalde kritiek.

Hoop dat het heel goed af gaat lopen voor je, maar vooral ook voor het paard

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:37

TJolieke schreef:
Chipnummer klopt niet + paspoort 'in aanvraag' = je bent opgelicht.

En je kunt de handelaar nergens van beschuldigen want je hebt het over een ander paard dan wat hij je verkocht heeft (juridisch gezien).

ik denk dat dit de lading dekt en dat ts een wijze les voor de toekomst heeft geleerd...helaas via de harde weg :(:)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:04

chipnummer klopt niet... vervelend, maar niet onoverkomelijk. Dit lijkt nu het grootste probleem te zijn in je reacties te zien. Mijn shetlander heeft 2 verschillende chipnummers in haar paspoort, het nummer op de sticker (en die chip zit er in) correspondeert niet met het nummer op het voorblad (getypt). Kan een typefout zijn. Maar t beestje is verder prima, dus ik ga haar om zoiets niet terug brengen :n

Komt op mij nog steeds over dat je niet de hele waarheid verteld en zowiezo van het paard af wilt, linksom of rechtsom

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:22

TJolieke schreef:
Als het chipnummer niet overeenkomt met het verkoopcontract dan zal de handelaar zeggen dat jij een ander paard hebt staan dan wat hij je verkocht heeft. Ben je meteen uitgepraat.

precies... dus wederom geen bewijs en geen poot om op te staan.

Je wil het paard terugbrengen, kan... alleen heb je zelf ervoor gezorgd dat het erg moeilijk is om je geld terug te krijgen. Een vriendelijke handelaar wil misschien wel 'ruilen'.
Maar hij kan net zo goed zeggen dat dit het paard helemaal niet is... keuren is ook je bewijs van aankoop wanneer er vanalles mis blijkt te zijn.
Daarom is het ook een PLICHT als je deze verzuimd sta je juridisch gewoon erg zwak.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:29

Heb je geen advertentie van de verkoper waar foto's van het paard in staan? Google cache en printscreens maken. Waren er verder getuigen bij de koop die kunnen zeggen dat dit paard ook echtvan het terrein van de handelaar afkomt?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:54

Pffffffffff dit zaakje krijgt een (paarde)staartje.... :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:04

Chaos schreef:
Als ze nog thuis geven.

Ze hebben je goed te pakken gehad.
Als koper heb je namelijk onderzoeksplicht. Door niet te laten keuren VOOR aankoop heb je die plicht verzuimd.

Mensen, lees het topic eens door. Paar pagina's geleden al vermeld dat dat de plicht van de verkoper- indien handelaar - boven die van de koper gaat.
TS heeft een aankoopcontract dus kan bewijzen dat ze het paard heeft gekocht van deze foute handelaar. DA heeft geconstateerd dat het chipnummer niet overeenkomt met het nummer dat op het aankoopcontract is vermeld. Dat op zich, is al genoeg reden om het koopcontract te ontbinden. Dat hij ook nog es kreupel is doet niet eens ter zake.

Wat TS nu (direct) moet doen is:
1.) Rechtsbijstandverzekering bellen voor jurist die kan helpen met de ontbinding van het koopcontract
2.) Verklaring van de DA vragen met constatering fout chipnummer en kreupelheid
3.) Schriftelijk melden aan handelaar dat ze de koop wil ontbinden (met meesturen van DA verklaring) en terugbetaling van het aankoopbedrag eisen. Let erop dat in het verzoek tot ontbinding van het koopcontract een termijn voor beantwoorden staat (maximaal 2 weken). Als hij daarop niet reageert kan de jurist verdere stappen nemen. In de tussentijd is TS wel verplicht het paard te houden en goed te verzorgen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:16

@ hierboven er is volgens mij ook al meerdere keren gezegd hoe wil je het bewijzen. Via aankoop contract heb je een heel ander paard gekocht hoe wil je bewijzen dat dit het paard is wat verkocht is. Dat is het woord van de verkoper tegen de koper. Weet niet of je met deze veranderingen wat kan. Maar ben benieuwd wat de handelaar gaat zeggen.

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 13:32

Weet al wie de vorige eigenaar was van dit paard maar ga dit nog geheim houden en de foto's komen overeen met mijn paard

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:39

nogmaals, een typefout is zo gemaakt....

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:43

ktink schreef:
Rotstraal kun je zien (en ruiken) dus is geen verborgen gebrek,
dus valt het niet onder de verborgen-gebrek-half-jaar-garantie :).

En vooral niet als het bekend was dat ie rotstraal had...raar verhaal.....

angell81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:46

Ts, Wat k** voor je dat je bent opgelicht.

Je zegt dat je al weet wie de vorige eigenaar van je paard is. Is het een gestolen paard? Wil je er wat meer over vertellen?

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:53

pluchke schreef:
Als het paspoort in aanvraag is dat vermeld staat op het aankoop contract kan deze moeilijk gecotroleerd worden

Heb je toen niet gedacht om van de koop af te zien. Normaal gesproken koop je geen paard zonder paspoort, vervoer is zelfs strafbaar zonder paspoort.
Het is heel vervelend allemaal alhoewel ik twijfel aan het oordel van de dierenarts aangezien er geen foto's gemaakt zijn. Is het mogelijk dat de dierenarts het paard al kent van de vorige eigenaar dat hij daarom weet dat het hoefkatrol is?

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:56

Jeetje zeg hoop dat het allemaal goed afloopt Ts, jammer dat je niemand meer kan vertrouwen.
Sterkte met het herstel van het paard en hoop dat het geen gestolen paard is.