[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daantjuhhh

Berichten: 28173
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:28

cissy schreef:
hoeno schreef:
Wil iedereen z'n vinger opsteken die dat nog nooit heeft gedaan, even vanuit de kantine naar huis met "slechts" 3 biertjes op ofzo :(


Hier nog een vinger, wat, een hele hand! :) ik lust geen bier en ik drink nooit alcohol, dat is aan mij niet besteed.

Meestal ben ik dus de BOB, maar ik ben dan ook weer zo dat als er afgesproken is dat iemand anders de BOB is en die dan toch 1 biertje neemt dat ik dan rij en diegene lekker laat staan. }> Afspraak is afspraak en er wordt niet toch gedronken omdat ik toevallig ook mee ben en kan rijden, daar ben ik echt heel stellig in! Ik stap niet in de auto bij iemand die gedronken heeft, dan zorg ik wel dat ik op een andere manier thuiskom, desnoods lopend.

Ik drink wel eens een wijntje, maar NOOIT al ik moet rijden.
Ik blijf braaf aan mijn frisje.
Met of zonder trailer, alleen in de auto of meer.
2km of 300km, maakt niks uit.
Als ik de BOB ben drink ik alleen een sapje alcohol vrij.

ikke

Berichten: 38639
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:30

daantjuhhh schreef:
Ik heb net een Mitshubitshi Space Star 1.8 gekocht.
Hij mag 1400 trekken.
Ik heb een anderhalf paards trailer.

Mijn vader zijn auto is een Renault Senic 1.9 en die mag 1300 trekken.
Die trok de anderhalf paards altijd zonder problemen.
Terwijl de Nisaan Primera een 2.0 was en het amper kon trekken.

Ik ben erg blij met mijn "nieuwe" auto.

Dan was die Primera een versie "grafbak" want ik ken diverse Primera's die fluitend een 1,5 paards door NL sleuren.

daantjuhhh

Berichten: 28173
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:32

Joram schreef:
Goedkope woon-werk verkeer diesel die ook trailer kan trekken?
Iemand tips ?
2de handse 2.000~5.000,-
Bij voorkeur minimaal 1/13 rijd bij woon-werk verkeer(werkelijk verbruik) (het liefst 1/15 of zuiniger)
Is om ooit in toekomst paard van max 500kg te trekken in 1½ paards trailer (zeg maar dat die minimaal 1.200kg moet kunnen trekken).
Het moet wel betrouwbare auto zijn, dus geen autos met meer dan 200.000km op de teller.

Naar wat voor auto´s zou je moeten kijken ?
Ben zelf volgende tegen gekomen die aan deze beschrijving voldoen.
Renault Mégane diesel 1.5
Ford Transit Connect 1.8
Volkswagen Caddy 2.0
Heb wel idee dat je bij de Renault Mégane geluk moet hebben om goede exemplaar te vinden in deze prijs klasse.

Ik heb de Mitshubitshi Space star dus gekocht.
Zijn niet te duur in aanschaf, mooie auto de 1.8 mag 1400 trekken.

Ik wilde eerst de Citroen C5 maar daar zit zoveel elektronica in, dat kan ook allemaal kapot en bij het verwisselen van een lampje moet je al naar de garage om hem uit te lezen.

daantjuhhh

Berichten: 28173
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:34

ikke schreef:
daantjuhhh schreef:
Ik heb net een Mitshubitshi Space Star 1.8 gekocht.
Hij mag 1400 trekken.
Ik heb een anderhalf paards trailer.

Mijn vader zijn auto is een Renault Senic 1.9 en die mag 1300 trekken.
Die trok de anderhalf paards altijd zonder problemen.
Terwijl de Nisaan Primera een 2.0 was en het amper kon trekken.

Ik ben erg blij met mijn "nieuwe" auto.

Dan was die Primera een versie "grafbak" want ik ken diverse Primera's die fluitend een 1,5 paards door NL sleuren.

Het was een prima auto.
En trok redelijk (soms), maar met wind tegen moest je hem soms in zijn 4 zetten om weer te kunnen door trekken de viaduct op bijv..

Zonder trailer prima auto.
Wind mee, prima bak.
Hij mocht minder trekken dan de Renault en de Mitschubishi
1250.
Het was dus ook op het randje.

P.S. het was er een uit 1997 Diesel.
En we hebben hem 5 jaar gehad.
Hij heeft uit eindelijk 4 ton gelopen.

ikke

Berichten: 38639
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:36

Een auto met trailer moet je vrijwel altijd in 4 rijden. Ligt dus aan de chauffeur.........

daantjuhhh

Berichten: 28173
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:58

ikke schreef:
Een auto met trailer moet je vrijwel altijd in 4 rijden. Ligt dus aan de chauffeur.........

Uuh.. Dat lijkt mij erg sterk.
Mijn paps heeft auto rijbewijs (rijdt 50.000km per jaar)
Bus rijbewijs
Vrachtwagen rijbewijs (al z'n 30 jaar)

Onze andere auto's trekken het prima. (ook in de 5)

Die nissan helemaal niet met een beetje wind of bultje.
Een auto hoord dan gwoon in zijn 5 80 te kunnen lopen.

Maar goed we gaan offtopic.
Ik blijf erbij het is geen grafbak anders had hij de 4 ton niet gehaald.
Alleen met de trailer liep het niet zo lekker als de Renault en de mitshubitshi.
En mijn paps kan prima en veilig rijden. :)

ikke

Berichten: 38639
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:06

daantjuhhh schreef:
ikke schreef:
Een auto met trailer moet je vrijwel altijd in 4 rijden. Ligt dus aan de chauffeur.........

Uuh.. Dat lijkt mij erg sterk.
Mijn paps heeft auto rijbewijs (rijdt 50.000km per jaar)
Bus rijbewijs
Vrachtwagen rijbewijs (al z'n 30 jaar)

Onze andere auto's trekken het prima. (ook in de 5)

Die nissan helemaal niet met een beetje wind of bultje.
Een auto hoord dan gwoon in zijn 5 80 te kunnen lopen.

Maar goed we gaan offtopic.
Ik blijf erbij het is geen grafbak anders had hij de 4 ton niet gehaald.
Alleen met de trailer liep het niet zo lekker als de Renault en de mitshubitshi.
En mijn paps kan prima en veilig rijden. :)

Mijn Discovery moest er ook aan sleuren in vijf met 2000kg aan de haak. In vier was het verbruik lager en trok de wagen een stuk beter (toerenbereik nabij max koppel en op 70% van max vermogen)

Dat jouw pa vrachtwagen rijdt en niet eens weet hoe op max koppel te rijden bij voldoende vermogen, zegt wat over z'n chauffeurseigenschappen. Zoiets voel je alleen al aan het gedrag van de auto.

Een losse auto doet probleemloos 80km/h in vijf, maar twee keer die auto ligt toch anders. Daarvoor heb je meer koppel en vooral meer vermogen nodig om dat op dat tempo te houden.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:46

Als een Land Rover (om het even welk model) niet fatsoenlijk snelheid kan houden in de 5e versnelling met 2000kg erachter, is er toch iets mis lijkt mij. Een helling op moet je misschien even terug naar de 4 maar gewoon op de vlakke snelweg kan ik m gewoon in de 5e versnelling laten staan hoor. Ook als ik accelereren wil om in te halen is gas geven genoeg met m'n td4. En een auto die dat niet kan moet je volgens mij niet voor een paardentrailer willen, denk ik.

ikke

Berichten: 38639
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:03

sflj schreef:
Als een Land Rover (om het even welk model) niet fatsoenlijk snelheid kan houden in de 5e versnelling met 2000kg erachter, is er toch iets mis lijkt mij. Een helling op moet je misschien even terug naar de 4 maar gewoon op de vlakke snelweg kan ik m gewoon in de 5e versnelling laten staan hoor. Ook als ik accelereren wil om in te halen is gas geven genoeg met m'n td4. En een auto die dat niet kan moet je volgens mij niet voor een paardentrailer willen, denk ik.

Ehm, De Disco "doet" 1980kg leeg; dat is ruim 500kg meer dan een Freebee, bij een vermogen van 140pk, dan is zo'n V8 toch niet blij in vijf. Je zit dan namelijk maar net aan de 2000toeren en die V8 voelt zich nu eenmaal meer in z'n sas bij 2500 - 3000 toeren, waar ie in vier ook rondspookt. Heeft dus niks met fatsoen te maken, maar alles met motorontwerp in samenspraak met overbrengingsverhoudingen.

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:24

De 3ltr Terrano gaat ook gewoon als je vanaf 80 't gas in trapt.
Niks terug schakelen naar 4. Weegt over de 1.8 ton en heeft 156 paardjes.

divi
Berichten: 73
Geregistreerd: 08-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:26

volkswagen transporter

henkluijer
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:29

wij hadden eerst een volvo voor de trailer maar toen hebben we (mijn ouders) een vrachtwagen gekocht van 28 jaar en toen hebben we de trailer en volvo verkocht

sdi
Berichten: 468
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:13

Mijn frontera houdt er ook niet van om 80 in de 5 te rijden wanneer de trailer (bijna 2000kg) er achter hangt. Simpel te weinig toeren. De 4e versnelling is prima te rijden. Solo gaat 80 in de vijf maar net dus het zijn ook de versnellingsbakverhoudingen in zijn algemeen die heel belangrijk zijn.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:47

Heeft er iemand een BMW5 serie voor de trailer?
En wat zijn de ervaringen daarmee?

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:53

ikke schreef:
sflj schreef:
Als een Land Rover (om het even welk model) niet fatsoenlijk snelheid kan houden in de 5e versnelling met 2000kg erachter, is er toch iets mis lijkt mij. Een helling op moet je misschien even terug naar de 4 maar gewoon op de vlakke snelweg kan ik m gewoon in de 5e versnelling laten staan hoor. Ook als ik accelereren wil om in te halen is gas geven genoeg met m'n td4. En een auto die dat niet kan moet je volgens mij niet voor een paardentrailer willen, denk ik.

Ehm, De Disco "doet" 1980kg leeg; dat is ruim 500kg meer dan een Freebee, bij een vermogen van 140pk, dan is zo'n V8 toch niet blij in vijf. Je zit dan namelijk maar net aan de 2000toeren en die V8 voelt zich nu eenmaal meer in z'n sas bij 2500 - 3000 toeren, waar ie in vier ook rondspookt. Heeft dus niks met fatsoen te maken, maar alles met motorontwerp in samenspraak met overbrengingsverhoudingen.

Heb je toch een verkeerde auto! :P Mijn Freelander weegt trouwens geen 'ruim 500' maar hooguit 370kg minder dan jouw Disco. Daarnaast heeft ie 'maar' 112pk en dan ook nog eens pas bij 4200rpm. ;) Met 85 zit ik in de 5e versnelling zo rond de 2000 toeren en heb ik, zoals ik al zei, met 2000kg aan de haak geen enkel probleem. (Maar nou ben ik natuurlijk ook een uitzonderlijk goeie chauffeur! ;) )

ikke

Berichten: 38639
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:51

sflj schreef:
ikke schreef:
Ehm, De Disco "doet" 1980kg leeg; dat is ruim 500kg meer dan een Freebee, bij een vermogen van 140pk, dan is zo'n V8 toch niet blij in vijf. Je zit dan namelijk maar net aan de 2000toeren en die V8 voelt zich nu eenmaal meer in z'n sas bij 2500 - 3000 toeren, waar ie in vier ook rondspookt. Heeft dus niks met fatsoen te maken, maar alles met motorontwerp in samenspraak met overbrengingsverhoudingen.

Heb je toch een verkeerde auto! :P Mijn Freelander weegt trouwens geen 'ruim 500' maar hooguit 370kg minder dan jouw Disco. Daarnaast heeft ie 'maar' 112pk en dan ook nog eens pas bij 4200rpm. ;) Met 85 zit ik in de 5e versnelling zo rond de 2000 toeren en heb ik, zoals ik al zei, met 2000kg aan de haak geen enkel probleem. (Maar nou ben ik natuurlijk ook een uitzonderlijk goeie chauffeur! ;) )

Sinds wanneer heb jij een Freebee II?

Wat voor verhoudingen heeft die Freebee? "vijf" bij een LT77 is feitelijk een overdrive (0,707:1 overbrenging). Bij 80km/h zit je dan niet eens aan de 2000 toeren. Bedenk daarbij dat de eerste Disco's het carburatieblok uit de Range Rover hebben (145pk bij 4750 toeren), maar niet de "snelle" tussenbak die erbij hoorde. Leg er als klap op de vuurpijl 235/85x15 op en ook het laatste beetje puf onderin is weg. De latere Disco's met 3,5 injectie (165pk) hadden daar al veel minder problemen mee, al doen ook die het beter in vier, vanwege het "overdrive-effect" van de LT77.

Mijn '73-er (LT95 vierbak) op standaard 205x16 had er geen enkel probleem mee om 2500kg in vier rond te zeulen, maar de verhoudingen in die LT95 passen ook veel beter bij de 130pk van de V8 die daarvoor ligt.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:06

Aha. juist. Niet echt ideaal dus om een trailer te trekken. :P

Enne.. ik heb geen II :? En de verhoudingen weet ik niet, zou ik moeten opzoeken.
Ik lette toevallig op de snelheid + toerental vanmorgen, vandaar. ;) (en het gewicht + kw's staan op de papieren.)

ikke

Berichten: 38639
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:17

sflj schreef:
Aha. juist. Niet echt ideaal dus om een trailer te trekken. :P

Enne.. ik heb geen II :? En de verhoudingen weet ik niet, zou ik moeten opzoeken.
Ik lette toevallig op de snelheid + toerental vanmorgen, vandaar. ;) (en het gewicht + kw's staan op de papieren.)

Jawel hoor, die Disco is een topauto voor de trailer, alleen wel in vier rijden. 130km/h geen probleem met twee ton aan de haak, heb ik een beetje wit om mijn neus eens geconstateerd (vals plat naar beneden).............

Sprangrytter
Berichten: 25
Geregistreerd: 30-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:58

Suzuki Grand Vitara, prima auto om voor een trailer te zetten. :Y)

Nado
Berichten: 3461
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:36

Ik heb een vraagje. Ik ben aan het zoeken naar een trekauto en nu heb ik een Honda CR-V gevonden die 1500 mag trekken (voor mij voldoende, heb pony's), maar die maar 50 kg kogeldruk heeft. Nu heb ik hier eens iets gelezen over het belang van kogeldruk maar ik weet het niet precies meer. Is er iemand die me dit kan uitleggen en misschien ook iemand die iets zinnigs kan zeggen over de geschikheid van deze auto als trekauto ?
Het gaat specifiek over deze auto: http://www.autotrader.nl/auto/kopen/Hon ... caties.htm

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:53

@ Anneke:
Forget it but. Had al op het IJF gelezen dat je een 1 3/4 trailer hebt. Voor een anderhalfpaards moet je al uitgaan van een toegestane kogeldruk van minimaal 75 kg. De kogeldruk die een trailer genereert is mede afhankelijk van de eigen balans van de trailer en van het hoogteverschil tussen de hoogte van de koppeling als de trailer "los" staat (dus niet ondersteund door het neuswiel) en de hoogte van de bovenkant van de trekkogel van het beoogde trekkend voertuig. De kogel van het trekkend voertuig dient sowieso hoger te zitten dan de koppeling van de trailer, anders is het gevaar dat ie er een keer afwipt onderweg levensgroot. Verder is het natuurlijk zo dat hoe groter het hoogteverschil is, hoe zwaarder de trailer op de kogel van de trekhaak drukt. Onderweg komen daar dan ook nog de piekbelastingen bij die ontstaan door het bewegen van de "lading" in de trailer bij optrekken en remmen.

Nado
Berichten: 3461
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:48

@ Eric, jammer zeg. Ik was al bang dat het niet ging lukken. Het is eigenlijk geen 1 3/4 maar een brede 1 1/2, maar daar geldt al 75 kg voor, dus dan houdt het gewoon op. Welke auto (ervan uitgaande dat ik geen geldboompje in de tuin heb staan) zou jij aanraden voor 1 1/2 paards trailer + 2 ijslanders die ook goed geschikt is om verder in te rijden? Ik denk dat ik hooguit 1x per maand met trailer op pad zal gaan en meestal met 1 paard, alleen wil mogelijkheid voor 2 open houden.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:07

Er vanuitgaande dat je een benzineversie wilt, ben ik bang dat je dan toch wel bij een 2 liter of meer Mondeo/Passat/Vectra ofzo uitkomt. Iig. in die klasse moet je het wel gaan zoeken om een auto te vinden die technisch geschikt is. Voor één keer per maand zou het dan zomaar eens goedkoper kunnen zijn om op die dag dan maar een geschikte trekauto te huren ipv. er de rest van de maand blauw voor te liggen terwijl je 'm niet nodig hebt.

Wat is je budget en hoe oud mag ie zijn, cq. max km-stand? Maakt gericht zoeken wat makkelijker...

Sybelle
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:34

Een Daihatsu Feroza? Dat is ook benzine. Ik heb er naar gekeken omdat ik vond dat mijn diesel wel duur in wegenbelasting werd en ik nu veel thuis werk. Maar na even rekenen scheelde het krap 20 euro. En nu ik een maand in mijn moeders 1:17 benzine boodschappenwagentje rijd word ik steeds ongelukkiger bij de tank. Ik ben er achter dat ik met mijn diesel helemaal niet slechter af ben. En ik rijd maar iets van 300 km per week.

Een diesel die onder bestelauto valt is ook goedkoper in de wb dan een personenauto, Anneke. Misschien is een bus(je) een optie?

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:47

Sybelle schreef:
Een Daihatsu Feroza?
Die zou idd. wel geschikt zijn, maar die worden al een aantal jaar niet meer gebouwd en goeie worden dus steeds moeilijker te vinden. De 'opvolger' Terios is veel minder een 'terreinwagen' en de prestaties ervan als trekauto zijn helaas ook navenant minder.