wel of niet paard duwen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Re: wel of niet paard duwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 03:59

ben eerst even benieuwd of je het topic zelf aandachtig hebt doorgebladerd. Op basis van je post in dat andere topic en dit antwoord gok ik van niet..

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 04:08

HLPhoto schreef:
ben eerst even benieuwd of je het topic zelf aandachtig hebt doorgebladerd. Op basis van je post in dat andere topic en dit antwoord gok ik van niet..

jA HOOR HEB ALLES HEEL AANDACHTIG DOOR GELEZEN ook HET ANDERE TOPIC.. :o
Maar het is voor sommige mensen soms moeilijk om het aan de verstand te brengen dat sommige dingen gewoon niet kunnen en gevaarlijk zijn..

En hoezo gok je dat dan..?? Is het dan zo vreemd dat ik dat neer zet over 2 Moons..?? Heb je daar zelf ook ervaring mee dan.?
Ik wel namelijk.. :o

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 05:38

je nieuwe post in het andere topic bevestigt mijn voorgevoel over je integriteit vwb forumposts. Ik ga hier niet op in :)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:01

HLPhoto schreef:
je nieuwe post in het andere topic bevestigt mijn voorgevoel over je integriteit vwb forumposts. Ik ga hier niet op in :)

Moet jij zeggen met je onwaarheden..
Maar wat vriendelijker mag ook wel hoor Mevr. Wijsneus.. :7

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:34

Is het wel een mevrouw?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:34

Elco schreef:
Moet jij zeggen met je onwaarheden..
Maar wat vriendelijker mag ook wel hoor Mevr. Wijsneus.. :7
Komt weer zo'n onwaarheid. Meneer gaarne :+

En wijsneus.. dat klopt, ik doe m'n best om alleen wijsneus te zijn in topics waar ik ook daadwerkelijk verstand van heb. Meestal verdiep ik me écht in dingen die ik interessant vind. Dat laten sommige mensen nog weleens schieten.. ;)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:51

whoehoe 10 punten voor mij, HLPhoto is idd een meneer! ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 03:22

Houden jullie het een beetje gezellig én ontopic? ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 06:42

pfff over duwen........ heb er wel eens eentje met een vorkheftruck met een grote baal stro erop de wagen ingeduuwd........... dier MOEST naar de kliniek, maar wilde echnie. En na verloop van tijd zijn de bezems kapot en de zoete koekkies op..... en ook je creativiteit uitgeput :)

goed verdient absoluut niet de schoonheidsprijs, en het is een absolute dont try this at home ding...... maar je moet op een gegeven moment wat :)

dier heeft daarna overigens nooit meer gestaakt met het laden :D

Zo heb ik ooit wel eens een moeielijke lader vanaf de kliniek toen hij nog helemaal suf was van de sedatie samen met de smid in de wagen getild :) :) Sinds die tijd als hij geladen moest worden hoefde ik alleen maar achterlangs te lopen, en dan rende hij de wagen op.

maar over het algemeen heb ik weinig problemen met laden, eigenlijk helemaal niet :)

IK vind trekken het domste wat je kan doen met laden, alsof je met je 70 kilo dat dier wel effe naar binnen trekt :D :D :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:01

KiWiKo schreef:
IK vind trekken het domste wat je kan doen met laden, alsof je met je 70 kilo dat dier wel effe naar binnen trekt :D :D :D

Een beetje potige hoefsmid kan voor 250 kg of zelfs meer gewicht horizontaal moment opwekken (d.w.z. trekken). Heb je een hefboom (bijvoorbeeld een touw achterlangs), dan verdubbel je dat moment nog eens.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:02

tegen trekken zal een niet willend paard altijd vechten :)

je kan er een lier aanhangen...... maar echt, heb het meegemaakt dat zo een dier erbij ging liggen...... en dat zijn helemaal geen grappen, het is dat het halster brak, anders hadden er echt ernstige ongelukken gebeurd

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:04

KiWiKo schreef:
tegen trekken zal een niet willend paard altijd vechten :)

je kan er een lier aanhangen...... maar echt, heb het meegemaakt dat zo een dier erbij ging liggen...... en dat zijn helemaal geen grappen, het is dat het halster brak, anders hadden er echt ernstige ongelukken gebeurd
I know. Maar 500 kg trekkracht wil in een enkel geval nog weleens een streep helpen. Een dier dat voor de heftruck gaat liggen schuif je er toch ook niet in? ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:10

klopt :D :D je hebt ook gelijk :)

alleen (en dat zal vast voor mijn idee zijn hoor) ben ik bang dat ik wervels beschadig bij ernstig verzet dan :)

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:13

Ik heb niet alles gelezen, sorry, maar de vader van een vorige instructrice van me is overleden na een paard zo op de trailer te willen helpen...
Ik heb altijd een longeerlijn in de auto liggen om net wat meer afstand te kunnen houden..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:19

de vader van een kennis van me is blijvend invalide omdat hij buiten ging wandelen met een paard..............

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:58

denk dus dat we wel mogen concluderen dat sommigen wat fysieke hulp inzetten waar anderen zullen zeggen dat het gewoon niet gaat.. Gevalletje ieder z'n ding? :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:02

Wij deden vroeger ook gewoon een touw achterlangs. Nu hoef je maar te wijzen en ze lopen al :+

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:10

Na een ongelukje met de vrachtwagen op 1 van mijn stages durfde mijn paard zowel de vrachtwagen als de trailer niet meer op.

Wat betreft de vrachtwagen: de eerste 2 keer na het ongelukje ging het opladen wat moeizaam, maar nu is er niks meer aan de hand. Ze loopt braaf de laadklep op.

Wat betreft de trailer: Drama. Begonnen met heel rustig vragen of ze op de trailer wou, maar dat werkte totaal niet: mevrouw is hardleers. Een paar keer hardhandig doorgezet (met longeerlijnen, zweep en de hele mikmak) en nou hoeven we enkel het schot opzij te zetten, de longeerlijn aan de trailer te knippen en ze loopt als een mak schaap de trailer op.
Blijf haar nog wel belonen wanneer ze netjes en rustig de trailer op stapt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:11

HLPhoto schreef:
denk dus dat we wel mogen concluderen dat sommigen wat fysieke hulp inzetten waar anderen zullen zeggen dat het gewoon niet gaat.. Gevalletje ieder z'n ding? :)

ja! Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden....
Ieder paard is ook anders qua karakter, de een zal makkelijk erop lopen de ander zal tegensputteren...
En als wat hand/touwhulp helpt waarom niet....

Bij de mijn help één keer flink toeroepen en één klap met een hand op zijn kont heel erg goed, hij loopt er dan zo op!
Doe je dat niet staat hij 10 m voor de trailer al stil en blijft hij staan ezelen :Y)
Gaat hij echt niet dood van hoor.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:14

ik heb het ooit wel eens gehad met een paar dat ik moest vervoeren...... en ik rekende daar 15 euro voor.........

dat ik na een uur trutten me er maar eens mee ging bemoeien en een bezem pakte........ vaak prik je zo een paard een keer met de bezemkant in zn billen en dan loopt die er wel op :) :)

gaat de eigenaar gillen......... ""NEEEEE GEEEN BEEEZEEEEMMMM" dan gaat vanaf nu de teller lopen joh :) en ik zit hier wel aan de koffie tot morgenochtend :D :D

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:17

Wat ik trouwens laatst op concours waarnam...krijg er weer de rillingen van: mensen hebben ruim anderhalf uur voor de trailer gestaan omdat het paard het vertikte de trailer in te lopen.

Ipv dat ze een keer goed duidelijk maakte aan het beestje dat het de trailer in moest, werd er een hele voorraad wortels en appels te voor schijn gehaald, om het dier de trailer in te krijgen. Beestje ging op rust staan, terwijl het baasje maar lekkere wortels en appels bleef voeren. :')

1 van ons is er heen gegaan om een hulpende hand te bieden, maar dat was niet nodig want alles ging op basis van 'rust en vertrouwen' :Y). Okeuj, dan niet! Paard was duidelijk in zijn sas dat het niet de trailer op hoefde maar toch die lekkere wortels en appels kreeg!

Het gaf een hilarisch beeld, het was om te gieren en het gaf veel plezier bij de medemens := :') , maargoed, uiteindelijk schoten ze niks op.

Op den duur hebben een paar sterke mannen het toch overgenomen en het paard stond binnen 5 minuten op de trailer.

Zo kan het natuurlijk ook, hahaha 8)7

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:19

hihihihi dat soort sukkels vind ik altijd zo lachen ......... vooral als je dan het paard zo heerlijk arrogant de wereld in ziet kijken...... van "heee, jongens......... zo doe je dat!!!"

shay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:39

mijn paard gaat met vier benen in de trailer staan maar dan net niet ver genoeg dat de klep dicht kan. Dit herhaald hij meerdere keren totdat er een longeerlijn aan te pas komt en meneer staat werkelijk binnen een seconden geheel op de trailer Grrrrr dat na 45 minuten sudderen. Dus in het vervolg gewoon meteen de longeerlijn kan geen kwaad hoor hij is niet van porselein..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:55

Ik heb het 1 keer gehad dat die van mij echt de trailer niet op wilde.. Longeerlijn er achter, paard ging steigeren.. Longeerzweep ( niet hard) er achter, paard ging steigeren. Bezem, paard ging steigeren.

Was toen ik terug wilde van een cross training, dus ik haal Rob jansen erbij hij brult 1 keer met een hele zware stem en merrie schoot de trailer in.. Echt bizar was dat :D Waren wij dan een uur aan het mutsen... Hij hoefde haar niet eens aan te raken.

Maar ik ken het, jij alle moeite aan het doen.. Paard staat met de oren naar voren lekker om zich heen te kijken en gaat voor het gemak nog even op rust staan.. Grrrr hahahaha..

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:06

Nessah schreef:
Maar ik ken het, jij alle moeite aan het doen.. Paard staat met de oren naar voren lekker om zich heen te kijken en gaat voor het gemak nog even op rust staan.. Grrrr hahahaha..

Als je je paard de kans geeft om dit te doen ben je natuurlijk al veel te laat in je eigen reactie, dit is fijn zelfbelonend gedrag voor het paard. :+
Als een paard bij mij de trailer niet in wil dan zal hij iig niet de kans krijgen om op rust te gaan staan, dan hou ik 'm echt wel aan het werk. Meestal kiezen ze dan ook wel eieren voor hun geld en gaan toch maar de trailer op.