Verborgen gebrek; paard terug brengen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sas1986

Re: Verborgen gebrek; paard terug brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:34

Ik weet niet of je hiervoor een keuringsrapport moet hebben maar denk het haast niet want een stal genoot heeft ook een paard gekocht en bleek na 2 maanden een slecht voorbeen te hebben. Zij had haar gekocht om dressuur mee te rijden via een man die zo af en toe handeld. het schijnt dat je via de officiele weg binnen 1/2 jaar je paard mag terug brengen naar de vorige eigenaar als je paard niet aan de eisen voldoet zoals die verkocht is. Zij is dus ook een rechtzaak begonnen en het paard is terug gebracht naar de vorige eigenaar. Dit heeft haar wel wat geld gekost maar zo een paard krijg je nooit verkocht omdat ze ook niet erg makkelijk in de omgang was. Misschien kan je dus zoiets proberen? Ik weet wel als je rechtsbijstand hebt ben je daar wel voor verzekerd.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 16:34

Tuurlijk hebben we hem daar in eerste instantie wel voor gekocht, maar wel met in ons achterhoofd dat hij pas net 2 is, en nog totaal anders uit kan groeien dan we dachten. Bedoeling was sowieso om hem als 3 of zelfs 4 jarige pas mee te nemen naar de HK. EN wanneer hij niet uit zou groeien naar mijn wensen, dan zou hij sowieso geruind worden en verkocht worden. Doel was dus in principe wel de fok, maar wel met een slag om de arm zeg maar ;)
Ik laat ze eerst uitgroeien en dan kijk ik wel verder. Ik heb ook meerdere merries welke ik als jong dier voor de fok gekocht heb, die laat ik ook eerst uitgroeien, en de ene groeit leuk uit, en de andere niet,en dan is de keuze snel gemaakt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:14

Citaat:
je vraag over hoe 2 jarigen eruit zijn als 3 of 4 jarigen?
is het verschil niet zo heel groot.... kijk oa naar de hengstenkeuringen van andere stamboeken....

Tinkers van 2 zien er echt wel even een stukje anders uit dan 1 van 4 hoor. Dus ik kan me van TS wel voorstellen dat ze even wacht tot ie wat gegroeid is, om te kijken of het wel uberhaupt dekhengst materiaal is, met 2 wil dat nog niet zo best.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 17:21

Inderdaad, je wil niet weten hoe zo´n dier nog kan veranderen,
juist een tinker! Welke pas met een jaar of 7 uitgegroeid is. Is niet te vergelijken met andere rassen, en zeker niet met warmbloedpaarden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:08

1 jaar afwachten wat eczeem betreft vind ik zelfs niet eens voldoende; dit jaar is het dweilen met de kraan open, volgend jaar op tijd een deken omdoen en kijken wat helpt, het jaar erop kun je dat wat helpt gaan uitbreiden en heb je steeds meer resultaat.
Er zijn maar weinig eczeempaarden die enkel bij de slager hun rust zullen vinden hoor, andere plek/voeding/arbeid/medicatie kan echt heel erg veel schelen.

Mindim ik weet dat jij ook ervaring hebt met eczeem (we treffen elkaar ook in het eczeemtopic immers), watik typte aan info was algemeen bedoeld. Verder vind ik wel dat ZE niet perse zichtbaar hoeft te zijn (bij die haf dus echt niet), en dan nog ligt het eraan wat je eigen ervaring is. JIJ zou het wellicht wel zien, maar een paard met dikke manen en staart maar wel wat schilferig, wie denkt daarbij nou meteen aan eczeem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:34

Citaat:
1 jaar afwachten wat eczeem betreft vind ik zelfs niet eens voldoende; dit jaar is het dweilen met de kraan open, volgend jaar op tijd een deken omdoen en kijken wat helpt, het jaar erop kun je dat wat helpt gaan uitbreiden en heb je steeds meer resultaat.
Er zijn maar weinig eczeempaarden die enkel bij de slager hun rust zullen vinden hoor, andere plek/voeding/arbeid/medicatie kan echt heel erg veel schelen

Ik zou een eczemer ook niet voor de dood wegbrengen hoor ;) Ik bedoelde ermee, dat TS niet moet af gaan op wat ze deze zomer mee maakt met de ZE, want het is nu alleen damage control. Maar idd volgend jaar vroeg een dek op en je hebt een heel ander paard.

Citaat:
Mindim ik weet dat jij ook ervaring hebt met eczeem (we treffen elkaar ook in het eczeemtopic immers), watik typte aan info was algemeen bedoeld. Verder vind ik wel dat ZE niet perse zichtbaar hoeft te zijn (bij die haf dus echt niet), en dan nog ligt het eraan wat je eigen ervaring is. JIJ zou het wellicht wel zien, maar een paard met dikke manen en staart maar wel wat schilferig, wie denkt daarbij nou meteen aan eczeem?
Er zijn maar weinig eczeempaarden die enkel bij de slager hun rust zullen vinden hoor, andere plek/voeding/arbeid/medicatie kan echt heel erg veel schelen.

Daar heb je gelijk in. Iemand met ervaring met een eczemer, zou het zien idd, omdat je weet waar je naar kijken moet. Bij een volgende aankoop, ga ik dan ook zekers de manen eens even bekijken :D

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:41

Ik heb niet het hele verhaal gelezen. Maar als het paard pas 2 jaar is, dan is de kans heel groot dat hij bij jou pas voor het eerst eczeem heeft ontwikkeld. En dan is het dus geen verborgen gebrek, maar een aandoening ontstaan na de aankoop. Aangezien het erfelijk is, is fokken idd niet verstandig.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 15:21

Ik heb precies hetzelfde;; mijn - toen 1jarige - merrie gekocht, 100% gezond, nette eigenaren enzovoort. Niks mis mee. Toen ze hier kwam te staan kreeg ze in de zomer ook ineens eczeem. Daar kunnen de vorige eigenaren dan niks aan doen! Ze weten het wel en ze vinden het heel erg.. maar niet hun schuld dat mijn pony hier nu eczeem krijgt! De plek waar ze staan kan heel veel uitmaken!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 15:27

Je kan toch een ZE deken kopen en hem helpen, smeer m in en kijk op de exceem topic, voor tips etc.

Je hebt het zover laten komen dat het nu helemaal erg is.

Met ZE is te leven mits je er echt wat aan doet en hem helpt ipv toe te kijken en te klagen achteraf.

Arme paard.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 22:24

Ragdollcat schreef:
Je kan toch een ZE deken kopen en hem helpen, smeer m in en kijk op de exceem topic, voor tips etc.

Met ZE is te leven mits je er echt wat aan doet en hem helpt ipv toe te kijken en te klagen achteraf.

Arme paard.

Waar baseer jij in hemelsnaam op dat ik enkel toekijk en dit paard zo in de wei loopt???
Hij loopt zelfs al voor het starten van dit topic met een eczeemdeken op, ik heb er al meerdere malen de veearts bijgehad en we hebben diverse behandelingen besproken en inmiddels gestart.

Echt, jouw reactie schiet me hier volledig in het verkeerde keelgat :r
Als je niet verder kijkt dan je neus lang is, doe me dan een plezier en reageer gewoon niet.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:47

Kyhta, het is erg jammer dat je zo'n leuk paard gekocht hebt om er een dekhengst van te maken, en dat hij nu niet aan je verwachtingen voldoet. De aanleg voor ZE is erfelijk, dus hij is inderdaad geen 'dekhengst-material' meer.
Maar dat wil niet zeggen dat het geen mooi en goed paard meer is. Er zijn zo veel fijne rij/menpaarden met ZE. Laat hem castreren, hou hem onder de deken en maak hem volgend jaar fijn zadelmak, je zal er heus nog wel een goede bestemming voor vinden.

Wat geld terugbrengen naar de verkoper betreft: ik heb er geen goed oog in. 2-3 jaar is de leeftijd waarop de meeste eczemers voor de eerste keer symptomen ontwikkelen, dus waarschijnlijk is het echt zo dat hij de zomer voordien bij de verkoper geen last had. Als je het tot een rechtszaak laat komen zal de uitspraak waarschijnlijk ook in die trant zijn. Het is rot voor jou maar ik denk dat je het idee van terugbrengen moet vergeten en je gedachten verzetten naar wat je zelf met het paard gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:11

Ragdollcat schreef:

Arme paard.

Beetje penny achtige reactie hoor.

@Rapperijder, je zegt dat ze erfelijk is, kun je misschien zeggen waar dat geschreven staat? Welk onderzoek? Ik heb er naar gezocht, maar het is nogal wisselend, de een zegt dat het erfelijk is en de ander niet. Misschien heb jij het onderzoek gevonden die bewijst dat het erfelijk is? De meningen zijn nogal verdeeld.
Ik zou ook niet met een eczemer fokken. De ouders van mijn paard hebben beiden geen eczeem, maar enkele van hun nageslacht dus wel. Dus je kunt fokken met ogenschijnlijk gezonde ouders (ze valt niet te testen namelijk bij 'gezonde' paarden.), maar alsnog een eczemer op de wereld zetten en je kunt het vooraf niet weten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 15:05

Waar het bij een verborgen gebrek om gaat, is dat het aanwezig was vóór de koop, onzichtbaar tijdens de koop en het maakt het dier minder geschikt voor het doel waartoe de koop gesloten was.

Nu kan het bij een tweejarige zo zijn, dat het dier echt nog geen ZE had voor deze zomer. Aangezien het een allergische reactie is, die eerst getriggerd moet worden en vaak pas op het 2e jaar tot openbaring komt.
Oftewel, bewijzen dat het al aanwezig was tijdens de koop, is in dit geval zeer lastig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 16:04

@Kyhta: Etiketje ZE is makkelijk opgeplakt, maar niet altijd geheel correct. Kijk heel kritisch naar je weidebeheer (kunstmest en injecteren zijn nl funest), je mineralen balans in je grond en wat er verder aan voer ingaat. Ik heb heel goede ervaring met het per onmiddelijk van het gras afhalen en op hooi zetten. Nu ook 3 jaar geleden 12 jarige begon na week op lang gras te jeuken. Op hooi binnen week jeukvrij. Nu ook op hooi en geen klachten en dat allemaal bij 24/7 buiten.
Dit dier toonde ZE klachten door voerfout/verkeerd weidebeheer en jeukte dan ook onder de deken door/beet huid benen kapot.
Correct voeren en ik hoef niks meer te smeren of met dekens te doen.
Ik ga er vanuit dat huidparasieten, etc. al zijn uitgesloten/behandeld door je DA.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 16:12

Je klaagt dat het erger wordt, en dat het heel erg is.

Maar als je zo reageert dan zit er mogelijk de kern van de waarheid in mijn post? of ben je zo gefrustreerd dat het je meteen in je verkeerde keelgat vloog.

Dit is bokt, dus iedereen mag iets zeggen en niet iedereen denkt het zelfde.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 09:35

Ragdollcat schreef:

Maar als je zo reageert dan zit er mogelijk de kern van de waarheid in mijn post? of ben je zo gefrustreerd dat het je meteen in je verkeerde keelgat vloog.

Kern van waarheid :? wat heb je toch vreemde reacties.. :o?
Wie ben jij om te zeggen dat ik er niet alles aan doe om mijn paard jeukvrij te krijgen.. :r

Ken jij mijn paard? Heb je ervaring met ZE? Want dan zou je weten dat de afvalstoffen nog niet per direct uit het lichaam zijn zodra ze een deken dragen.
Gelukkig heb ik hier weer een happy paard staan, dus nee; zit er geen kern van waarheid in je post :+

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:44

Mindim: ik zei dat de AANLEG voor ZE erfelijk is. Het is net zoals huismijtallergie, astma ed bij mensen. Dat ouders het hebben wil niet zeggen dat het kind het zeker zal hebben, maar de versterkte aaneg om het te ontwikkelen wordt wel meegegeven. Of een dier uiteindelijk ZE zal ontwikkelen hangt af van omgevingsfactoren in combinatie met de genetische basis.

Maar dat neemt niet weg dat het in mijn ogen niet wenselijk is om een dier met ZE goed te keuren als dekhengst en zo zijn genen te vermenigvuldigen en vast te leggen in het ras. Het is misschien mijn persoonlijke mening maar als ik ging fokken en ik wist dat een hengst ZE had zou ik die hengst niet kiezen.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 09:57

Rapperijder schreef:
\
Maar dat neemt niet weg dat het in mijn ogen niet wenselijk is om een dier met ZE goed te keuren als dekhengst en zo zijn genen te vermenigvuldigen en vast te leggen in het ras. Het is misschien mijn persoonlijke mening maar als ik ging fokken en ik wist dat een hengst ZE had zou ik die hengst niet kiezen.

Daar zijn we het denk ik allemaal wel over eens :j
Wil ook niet (meer) met hem fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:54

Rapperijder schreef:
Mindim: ik zei dat de AANLEG voor ZE erfelijk is. Het is net zoals huismijtallergie, astma ed bij mensen. Dat ouders het hebben wil niet zeggen dat het kind het zeker zal hebben, maar de versterkte aaneg om het te ontwikkelen wordt wel meegegeven. Of een dier uiteindelijk ZE zal ontwikkelen hangt af van omgevingsfactoren in combinatie met de genetische basis.

Ik begrijp je wel hoor. Ik heb bijvoorbeeld astma, mijn zus copd en mijn andere zus astmatische bronchitis. Mijn ouders hebben niets en mij grootouders ook niet. Mijn ouders hebben dan wel de aanleg, maar het is niet op komen zetten, om het zo te zeggen. Zij zijn dus op het eerste gezicht verschoond van 'gebreken'.
Pas hetzelfde op de paarden toe ouderdieren en diens ouders hebben geen ZE, nageslacht wel. Dat je niet met he nageslacht met ZE gefokt moet worden lijkt me duidelijk, het probleem is dat er met de ouderdieren ook niet gefokt had moeten worden.
Dat is namelijk het hele probleem met ZE, men fokt met dieren die uiterlijk niets mankeren en waar een veulen met ZE uitkomt. Men loopt dus vaak achter het net te vissen. En omdat ZE niet te testen is op gezonde dieren, fokt men nog wel met dieren die wel de aanleg hebben, maar waarbij het niet uitbreekt. Dus loop je vrij veel achter de feiten aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:55

Ragdollcat schreef:

Nou erg inhoudelijk is het allemaal niet, vind je wel? Wat wil je nou helemaal met je posts bereiken, ze slaan nergens op namelijk en zijn aardig storend.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 11:37

Ik wil bij deze even laten weten dat we onze hengst te koop hebben gezet en dat hij inmiddels verkocht is.
Van de vorige eigenaar heb ik nooit meer wat gehoord.
Hij wordt bij de nieuwe eigenaar geruind en voor de kar beleerd wanneer hij daar klaar voor is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:42

Ik zie het dat je hem verkocht hebt, lijkt mij de juiste keuze. Mijn vorige paard bleek ook ZE te hebben, en ik zou er nooit meer aan beginnen.