Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
sallandval schreef:Een bijrijdpaard is een win-win situatie als het goed is. De eigenaar heeft het geld en dus het eigendom, en de daarbij horende rechten en plichten; de bijrijder heeft geen geld maar dus ook geen rechten en plichten. Als er geld wordt gevraagd wordt naar mijn idee de verdeling scheef getrokken: immers: de bijrijder heeft het geld niet voor een paard; en ook geen rechten maar wél plichten. Voor mijn gevoel klopt dat dus niet.
Bellona_K schreef:.
Maar als het bijv. een goed M/Z (of hoger) paard is; daar is meestal wel vraag naar om te rijden, om weer van het paard te leren en evt. wedstrijden te rijden.
dus koste alleen voer) Ik kon zelf een paard komen uitzoeken (had er volgens mij 10 om uit te kiezen, best luxe
)xxappiexx schreef:Kitty_luna schreef:ik zou niet voor een verzorg/bijrijdpaard betalen..
weet je wat het is, het is een blijft een paard van iemand anders..okal betaal je 100 euro mee in kosten..
hij blijft op de naam van de eigenaar staan.. enof jij nou betaalt of niet.. als de eigenaar het paard tog opeens verkoopt of weet ik wat dan ook..
ik zelf heb het mee gemaakt dat ik het paard van me vriendin ging rijden en verzorgen zij had er vanwege dingen opeens eigenlijk geen tijd meer voor dus zou die bij mij aan huis komen te staan bij me buurman.. maar zei zou de stalling blijven betalen enzo.. ik haalde genoeg voor dat paard moch en beschouwde het als eigen paard..kocht dingen voor hem betaalde mee aan de hoefsmid en dierenarts kosten..opeens kwam me vriendin helemaal niet meer opdagen opeens stond ik 24/7 voor de zorg voor dat paard.. maar stalling werd ook niet betaalt meer opeens door haar.. en ik werd er op aan gekeken omdat ik elke dag bij dat paard was..ik heb helemaal krom gelegen financieel om dat paard te betalen..tot ie verkocht werd..
en zoiezo.. je hebt zelf een keuze gemaakt om een paard te nemen..
zoals ik neem express geen eigen of lease paard omdat ik het financieel niet ga halen..
waarom zou ik dan wel een verzorgpaard kunnen betalen..als ik amper rond kom van het geld wat ik nu heb..
als ik 100 euro in de maand had kunenn eer leggen had ik wel me eigenpaard genomen..
tegenwoordig moet je blij zijn als je een goede rustige betrouwbare verzorgster kan vinden want die zijn er bijna niet meer..
tegewoordig is het allemaal penny meisje..
maarja dit is mijn mening
Ik heb zelf de keuze gemaakt om een paard te nemen ja, en daar sta ik nog steeds voor 100% achter. Het is nu alleen even wat te druk voor mij. Maar het is niet zo dat ik afhankelijk ben van een bijrijder, mijn paard heeft het gewoon erg rustig nu. En er zijn blijkbaar toch wel mensen die graag een paard willen rijden waar ze meer mee mogen dan op een manege. Daarom dacht ik aan een bijrijder.
Als ik het financieel niet zou halen was ik er ook nooit aan begonnen.
En geloof me, met 100 euro per maand heb je geen eigen paard. Dus misschien dat er daarom mensen zijn die blijkbaar wel willen betalen voor een bijrijdpaard.
Zoals andere mensen die op jou paard rijden, ik kan niet geloven dat dat helemaal op jou manier gaat, dan krijg jij toch al bij het rijden zoiets van hé, waarom doet mijn paard dat of dat opeens?x_Marr schreef:Sterker nog, als je een stalhulp bent op een stal krijg je er voor betaald... lijkt mij dan als je de verzorging van het paard doet al eigenlijk geld zou moeten krijgen van de eigenaar, maar dat wordt dan weer 'ingeleverd' omdat je mag rijden.
Sorry dat ik het zeg, maar bijrijders worden hier wel heel erg over 1 kam geschoren en ondergewaardeerd... dat er vele slechten zijn beteknd niet dat de rest dan ook maar slecht is.
Overigens lijkt het mij dat je best de goede eruit kan vissen, voordeel van bokt is dan al dat je ''research'' kan doen in de berichten.
En als je paard niet goed genoeg verzorgd wordt heb je dat toch ook snel genoeg door?Zoals andere mensen die op jou paard rijden, ik kan niet geloven dat dat helemaal op jou manier gaat, dan krijg jij toch al bij het rijden zoiets van hé, waarom doet mijn paard dat of dat opeens?
Nee goede bijrijders selecteer je er niet uit met geld, maar met kritisch kijken en je paard in de gaten houden.
Maar nogmaals: zoek eens met de zoekmachine, genoeg topics te vinden met dezelfde discussie en uiteindelijk wordt toch niemand het eens.

Kitty_luna schreef:xxappiexx schreef:
Ik heb zelf de keuze gemaakt om een paard te nemen ja, en daar sta ik nog steeds voor 100% achter. Het is nu alleen even wat te druk voor mij. Maar het is niet zo dat ik afhankelijk ben van een bijrijder, mijn paard heeft het gewoon erg rustig nu. En er zijn blijkbaar toch wel mensen die graag een paard willen rijden waar ze meer mee mogen dan op een manege. Daarom dacht ik aan een bijrijder.
Als ik het financieel niet zou halen was ik er ook nooit aan begonnen.
En geloof me, met 100 euro per maand heb je geen eigen paard. Dus misschien dat er daarom mensen zijn die blijkbaar wel willen betalen voor een bijrijdpaard.
als je echt een betalende bijrijder zou willen hebben voor het gemak..
zou ik niet meer dan 10 euro per dag vragen..gemidelde manege les kost dat ook ong ( verschil is groot tussen veel maneges en les prijs) dus ik ga uit van gemiddelt.
zouden er ook nog dingen bijkomen.. zoals die 2 dagen: stal/paddock/weiland uitmesten, weet ik het allemaal voor klussen,, zou ik niet hoger dan 7.50 per dag gaan.. omdat de klussen er ook bij komen zeg maar.. gaat het echt alleen om het poetsen/verzorgen en rijden van het paard hooguit 10 euro per dag..
als je er echt geld voor wil hebben lijkt mij dit niet meer dan rieel,
x_Marr schreef:Jullie zullen wel erg gelukkig zijn met gratis schoonmaakvrouwen in je huis, wauw!
Wanneer je te weinig tijd hebt voor je paard moet je blij zijn dat iemand op die dagen de verantwoordelijkheid voor je paard wil nemen.
Een goede bijrijdster gaat ook zorgvuldig met de spullen om, je ZIET het dan toch ook als de spullen opeens sneller slijten?
Dan heb je waarschijnlijk niet de juiste bijrijder uitgekozen![]()
Uh en over hobby van een ander betalen.. Dus een bijrijder zou eigenlijk moeten betalen omdat de eigenaar het anders niet lukt om zijn/haar hobby te behouden: namelijk het paard?
En het verzorgen(uitmesten ed.) hoort er toch gewoon bij voor de bijrijder? Dat zijn gewoon de klusjes die gedaan moeten worden, en als je dat doet lijkt mij dat je daar dan iets leuks voor terug kan krijgen: het paard rijden of verzorgen.
En de eigenaar krijgt daarvoor dat hij zich niet druk hoeft te maken om het paard op die dag en zelf andere dingen kan gaan doen die je anders niet kan doen.
superwoman schreef:Wat een frustratie x_Marr.
Je kunt het ook gewoon accepteren dat sommige mensen er geld voor vragen/betalen en sommige niet.
Zolang iedereen er maar blij mee is!

Zelfs rijden kan....
x_Marr schreef:superwoman schreef:Wat een frustratie x_Marr.
Je kunt het ook gewoon accepteren dat sommige mensen er geld voor vragen/betalen en sommige niet.
Zolang iedereen er maar blij mee is!
Uhm waarvoor zou dit dan een discussie zijn?
xxappiexx En waarom zou je hun verder niet de verzorging laten doen?
Eerlijk gezegd zou ik het zelfs weinig aanvinden als ik alleen moet rijden, de verzorging hoort er ook gewoon bij, moet immers ook als je een eigen paard hebt. Zou dan dus ook niet kunnen snappen dat een goede bijrijder dat niet zou willen doen.
x_Marr schreef:Jullie zullen wel erg gelukkig zijn met gratis schoonmaakvrouwen in je huis, wauw!
Wanneer je te weinig tijd hebt voor je paard moet je blij zijn dat iemand op die dagen de verantwoordelijkheid voor je paard wil nemen.
Een goede bijrijdster gaat ook zorgvuldig met de spullen om, je ZIET het dan toch ook als de spullen opeens sneller slijten?
Dan heb je waarschijnlijk niet de juiste bijrijder uitgekozen![]()
Uh en over hobby van een ander betalen.. Dus een bijrijder zou eigenlijk moeten betalen omdat de eigenaar het anders niet lukt om zijn/haar hobby te behouden: namelijk het paard?
En het verzorgen(uitmesten ed.) hoort er toch gewoon bij voor de bijrijder? Dat zijn gewoon de klusjes die gedaan moeten worden, en als je dat doet lijkt mij dat je daar dan iets leuks voor terug kan krijgen: het paard rijden of verzorgen.
En de eigenaar krijgt daarvoor dat hij zich niet druk hoeft te maken om het paard op die dag en zelf andere dingen kan gaan doen die je anders niet kan doen.