Hoeveel vragen aan bijrijder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:46

Ik betaal nu zelf voor 2x per week 60 euro per maand.
Vind het zelf een hoop geld. Zeker omdat hij de afgelopen tijd ontzettend veel moest stilstaan

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:53

sallandval schreef:
Een bijrijdpaard is een win-win situatie als het goed is. De eigenaar heeft het geld en dus het eigendom, en de daarbij horende rechten en plichten; de bijrijder heeft geen geld maar dus ook geen rechten en plichten. Als er geld wordt gevraagd wordt naar mijn idee de verdeling scheef getrokken: immers: de bijrijder heeft het geld niet voor een paard; en ook geen rechten maar wél plichten. Voor mijn gevoel klopt dat dus niet.

Dat komt omdat je het van 1 kant ziet.
Je kunt ook je paard aanbieden omdat hij toch "stil" staat een aantal dagen. Niet omdat deze zijn beweging nodig heeft, maar omdat jij vroeger ook een verzorgpaard heb gehad en daar mee geholpen was.
Als eigenaar heb je er niks aan (als de ruiter (ver) onder je niveau rijdt en deze leert wel een hoop van jouw paard)
De win-win situatie is er dan alleen als de verzorgster wat betaald. Deze betaald immers ook op de manege en leert in de meeste gevallen nog veel minder.
Bij mij hebben de verzorgsters nooit plichten gehad, behalve financieel en het paard natuurlijk "netjes" behandelen, het liefst afbellen als men niet kon, maar was geen must.
Verdienen doe je niet op je paard, daarvoor zijn de kosten van het hebben van een paard veel te hoog :=

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:56

Bellona_K schreef:
.

Maar als het bijv. een goed M/Z (of hoger) paard is; daar is meestal wel vraag naar om te rijden, om weer van het paard te leren en evt. wedstrijden te rijden.

Ik zocht voor mijn paard dus een bijrijdster. Paard was M2 en ik bood mijn hulp aan als instructeur. Vroeg er niks voor. Kreeg inderdaad veel reacties, maar kon eigenlijk niemand vinden die mijn paard op niveau kon houden

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:58

Ik vraag 50 euro in de maand voor 2x in de week. Ze mag ook evt wedstrijden rijden, pony is M2 niveau, binnenbak, buitenbak, bos ze heeft eigenlijk alles ;)

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:59

Ik heb heel veel paarden gereden zonder ook maar iets te hoeven te betalen. Bij een aantal werden zelfs lessen voor mij betaald. De 2 paarden die uitzondering waren:

- Een ijslandse merrie die ik leende van een fokkerij om een rijpaard te hebben voor korte periode. (ivm een stage die een jaar daarop kwam). Die mensen betaalden wat ze normaal ook kwijt waren aan het paardje en ik betaalde de stalling omdat ik haar ergens anders neer zette. (had gelukkig een gratis weide met mooie schuilstal :) dus koste alleen voer) Ik kon zelf een paard komen uitzoeken (had er volgens mij 10 om uit te kiezen, best luxe :) )

- een kwpn ruin waar ik 35 euro per maand voor betaalde.Ik kreeg dan wel elke dag les van eigenaresse, werd opgehaald met de auto en hoefde eigenlijk bijna nooit de stal te doen. (ik reed zo'n 6 dagen per week)
Edit: Dit paard stond op een kleine stal met binnenbak, buitenbak en mooie uitrijmogelijkheden en was ongeveer L niveau.

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:45

xxappiexx schreef:
Kitty_luna schreef:
ik zou niet voor een verzorg/bijrijdpaard betalen..

weet je wat het is, het is een blijft een paard van iemand anders..okal betaal je 100 euro mee in kosten..
hij blijft op de naam van de eigenaar staan.. enof jij nou betaalt of niet.. als de eigenaar het paard tog opeens verkoopt of weet ik wat dan ook..

ik zelf heb het mee gemaakt dat ik het paard van me vriendin ging rijden en verzorgen zij had er vanwege dingen opeens eigenlijk geen tijd meer voor dus zou die bij mij aan huis komen te staan bij me buurman.. maar zei zou de stalling blijven betalen enzo.. ik haalde genoeg voor dat paard moch en beschouwde het als eigen paard..kocht dingen voor hem betaalde mee aan de hoefsmid en dierenarts kosten..opeens kwam me vriendin helemaal niet meer opdagen opeens stond ik 24/7 voor de zorg voor dat paard.. maar stalling werd ook niet betaalt meer opeens door haar.. en ik werd er op aan gekeken omdat ik elke dag bij dat paard was..ik heb helemaal krom gelegen financieel om dat paard te betalen..tot ie verkocht werd..

en zoiezo.. je hebt zelf een keuze gemaakt om een paard te nemen..

zoals ik neem express geen eigen of lease paard omdat ik het financieel niet ga halen..
waarom zou ik dan wel een verzorgpaard kunnen betalen..als ik amper rond kom van het geld wat ik nu heb..
als ik 100 euro in de maand had kunenn eer leggen had ik wel me eigenpaard genomen..
tegenwoordig moet je blij zijn als je een goede rustige betrouwbare verzorgster kan vinden want die zijn er bijna niet meer..
tegewoordig is het allemaal penny meisje..

maarja dit is mijn mening

Ik heb zelf de keuze gemaakt om een paard te nemen ja, en daar sta ik nog steeds voor 100% achter. Het is nu alleen even wat te druk voor mij. Maar het is niet zo dat ik afhankelijk ben van een bijrijder, mijn paard heeft het gewoon erg rustig nu. En er zijn blijkbaar toch wel mensen die graag een paard willen rijden waar ze meer mee mogen dan op een manege. Daarom dacht ik aan een bijrijder.
Als ik het financieel niet zou halen was ik er ook nooit aan begonnen.

En geloof me, met 100 euro per maand heb je geen eigen paard. Dus misschien dat er daarom mensen zijn die blijkbaar wel willen betalen voor een bijrijdpaard.

als je echt een betalende bijrijder zou willen hebben voor het gemak..
zou ik niet meer dan 10 euro per dag vragen..gemidelde manege les kost dat ook ong ( verschil is groot tussen veel maneges en les prijs) dus ik ga uit van gemiddelt.

zouden er ook nog dingen bijkomen.. zoals die 2 dagen: stal/paddock/weiland uitmesten, weet ik het allemaal voor klussen,, zou ik niet hoger dan 7.50 per dag gaan.. omdat de klussen er ook bij komen zeg maar.. gaat het echt alleen om het poetsen/verzorgen en rijden van het paard hooguit 10 euro per dag..

als je er echt geld voor wil hebben lijkt mij dit niet meer dan rieel,

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:47

Sterker nog, als je een stalhulp bent op een stal krijg je er voor betaald... lijkt mij dan als je de verzorging van het paard doet al eigenlijk geld zou moeten krijgen van de eigenaar, maar dat wordt dan weer 'ingeleverd' omdat je mag rijden.

Sorry dat ik het zeg, maar bijrijders worden hier wel heel erg over 1 kam geschoren en ondergewaardeerd... dat er vele slechten zijn beteknd niet dat de rest dan ook maar slecht is.

Overigens lijkt het mij dat je best de goede eruit kan vissen, voordeel van bokt is dan al dat je ''research'' kan doen in de berichten.

En als je paard niet goed genoeg verzorgd wordt heb je dat toch ook snel genoeg door? := Zoals andere mensen die op jou paard rijden, ik kan niet geloven dat dat helemaal op jou manier gaat, dan krijg jij toch al bij het rijden zoiets van hé, waarom doet mijn paard dat of dat opeens?

Nee goede bijrijders selecteer je er niet uit met geld, maar met kritisch kijken en je paard in de gaten houden.

Maar nogmaals: zoek eens met de zoekmachine, genoeg topics te vinden met dezelfde discussie en uiteindelijk wordt toch niemand het eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:51

x_Marr schreef:
Sterker nog, als je een stalhulp bent op een stal krijg je er voor betaald... lijkt mij dan als je de verzorging van het paard doet al eigenlijk geld zou moeten krijgen van de eigenaar, maar dat wordt dan weer 'ingeleverd' omdat je mag rijden.

Sorry dat ik het zeg, maar bijrijders worden hier wel heel erg over 1 kam geschoren en ondergewaardeerd... dat er vele slechten zijn beteknd niet dat de rest dan ook maar slecht is.

Overigens lijkt het mij dat je best de goede eruit kan vissen, voordeel van bokt is dan al dat je ''research'' kan doen in de berichten.

En als je paard niet goed genoeg verzorgd wordt heb je dat toch ook snel genoeg door? := Zoals andere mensen die op jou paard rijden, ik kan niet geloven dat dat helemaal op jou manier gaat, dan krijg jij toch al bij het rijden zoiets van hé, waarom doet mijn paard dat of dat opeens?

Nee goede bijrijders selecteer je er niet uit met geld, maar met kritisch kijken en je paard in de gaten houden.

Maar nogmaals: zoek eens met de zoekmachine, genoeg topics te vinden met dezelfde discussie en uiteindelijk wordt toch niemand het eens.

Hier ben ik het volledig mee eens ;)

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:55

bij ons op stal vragen ze voor 2 dagen in de week 75 euro per maand aan bijdrage.
ik heb zelf een 2de paard die ik verhuur aan een meisie voor 150 euro per maand en ze mag dan 7 dagen in de week er alles mee doen wat ze wilt de rest van de stalling kosten hoefsmid(paard heeft speciaal beslag) dierenarts kosten e.d. zijn voor mijn rekening.
voer en spullen zijn aanwezig.
dus ik denk als jij iemand zoekt voor 2 keer in de week dat tussen de 50 en 75 euro helemaal nog niet zo gek is.
een bijrijdster slijt namelijk ook de hoeven van je paard, en gebruikt ook je spullen waar je slijttage aan kan krijgen en die kan je mooi compenseren met de kosten die je vergoed krijgt.
bij ons in de regio is het zelfs niet meer normaal dat je betaald krijgt voor het rijden van je paard..
als jij je paard zou willen laten rijden omdat hij/zij op een bepaald niveau getraind moet worden dan snap ik dat jij die gene bent die aan de bijrijdster moet betalen..
nu vind ik het ook zo dat als een bijrijdster een bedrag betaald dat dat wel een stukje verantwoording is naar jou en je paard toe.
ik heb bijrijders gehad die het voor niks deden en die gewoon mijn paard en spullen aan gort reden..
gevolg daarvan was nieuwe spullen kopen en een paard die niet meer goed loopt!
Laatst bijgewerkt door my_precious op 31-05-10 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:56

Ik heb een verzorgpaardje die ik 3x per week rijd!
Daarvoor hoef ik niks te betalen!
Ik moet alleen 1x in de week een uur privéles te nemen!
Ik denk dat je dat beter kan doen dan dat je bewijs van spreken 50 euro in de maand moet betalen!
Zelf zou ik dat namelijk dan niet doen ;)
Het is hun paard en hebben er geen tijd voor..!
Als ik mijn eigen paard krijg en een bijrijdster nodig heb, hoeft zo ook niks te betalen!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:14

ik heb 10 jaar bijrijdsters gehad en allemaal betaalden ze mee

voor mijn appaloosa heb ik 1 vrouwtje gehad die haar ong 4 jaar gereden en verzorgt heeft en zij betaalde de helft van de stalling en hoefsmid mee
en ze had haar dan 3 dagen in de week en soms 1 dag in het weekend, dagen in overleg

zij zocht een paard om bij te rijden omdat ze geen eigen paard kon betalen,en vond de bijdrage erg fijn.
ik deed alles verder maar zij wilde uitmesten omdat ze dat erbij vond horen

ook de bijrijdster die de appaloosa deed toen ze zwanger was betaalde de helft mee

hier in mijn omgeving is het normaal om mee te betalen

eigenlijk had in mijn pony in de lease voor 3 dagen

ze hadden een eigen kast met eigen spullen om te gebruiken.

de kosten waren 90 + 35 = 125 euro p/m

ik vind het de grootste onzin dat je als eigenaar blij moet zijn als je iemand kan vinden om op jouw paard te rijden en alles van jouw gebruikt om dat gratis te doen, ik ga niet de hobby van een ander betalen
diegene die het er niet voor over hebben , huren maar een manege paard waar je dan 1 uur op mag rijden en buiten met begeleiding een ritje kan maken
en geen band op kan bouwen en lekker poetsen en tutten

ik heb altijd super bijrijders gehad en nooit gezeur gehad om de bijdrage!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 21:24

Kitty_luna schreef:
xxappiexx schreef:

Ik heb zelf de keuze gemaakt om een paard te nemen ja, en daar sta ik nog steeds voor 100% achter. Het is nu alleen even wat te druk voor mij. Maar het is niet zo dat ik afhankelijk ben van een bijrijder, mijn paard heeft het gewoon erg rustig nu. En er zijn blijkbaar toch wel mensen die graag een paard willen rijden waar ze meer mee mogen dan op een manege. Daarom dacht ik aan een bijrijder.
Als ik het financieel niet zou halen was ik er ook nooit aan begonnen.

En geloof me, met 100 euro per maand heb je geen eigen paard. Dus misschien dat er daarom mensen zijn die blijkbaar wel willen betalen voor een bijrijdpaard.

als je echt een betalende bijrijder zou willen hebben voor het gemak..
zou ik niet meer dan 10 euro per dag vragen..gemidelde manege les kost dat ook ong ( verschil is groot tussen veel maneges en les prijs) dus ik ga uit van gemiddelt.

zouden er ook nog dingen bijkomen.. zoals die 2 dagen: stal/paddock/weiland uitmesten, weet ik het allemaal voor klussen,, zou ik niet hoger dan 7.50 per dag gaan.. omdat de klussen er ook bij komen zeg maar.. gaat het echt alleen om het poetsen/verzorgen en rijden van het paard hooguit 10 euro per dag..

als je er echt geld voor wil hebben lijkt mij dit niet meer dan rieel,

Lees mijn eerdere berichten: er hoeven geen klusjes gedaan te worden.
En 10 euro per dag vind ik teveel. Toch bedankt voor je advies.

Roxylovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:27

Helemaal niks natuurlyk,
jij vraagt er toch naar hun verzorgen jou paard.;)

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 21:28

Roxylovee schreef:
Helemaal niks natuurlyk,
jij vraagt er toch naar hun verzorgen jou paard.;)

Ze verzorgen niks, ze hoeft alleen maar te rijden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:29

Jullie zullen wel erg gelukkig zijn met gratis schoonmaakvrouwen in je huis, wauw!

Wanneer je te weinig tijd hebt voor je paard moet je blij zijn dat iemand op die dagen de verantwoordelijkheid voor je paard wil nemen.
Een goede bijrijdster gaat ook zorgvuldig met de spullen om, je ZIET het dan toch ook als de spullen opeens sneller slijten?
Dan heb je waarschijnlijk niet de juiste bijrijder uitgekozen :)*

Uh en over hobby van een ander betalen.. Dus een bijrijder zou eigenlijk moeten betalen omdat de eigenaar het anders niet lukt om zijn/haar hobby te behouden: namelijk het paard?

En het verzorgen(uitmesten ed.) hoort er toch gewoon bij voor de bijrijder? Dat zijn gewoon de klusjes die gedaan moeten worden, en als je dat doet lijkt mij dat je daar dan iets leuks voor terug kan krijgen: het paard rijden of verzorgen.
En de eigenaar krijgt daarvoor dat hij zich niet druk hoeft te maken om het paard op die dag en zelf andere dingen kan gaan doen die je anders niet kan doen.

superwoman

Re: Hoeveel vragen aan bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:33

Wat een frustratie x_Marr.
Je kunt het ook gewoon accepteren dat sommige mensen er geld voor vragen/betalen en sommige niet.
Zolang iedereen er maar blij mee is!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 21:34

x_Marr schreef:
Jullie zullen wel erg gelukkig zijn met gratis schoonmaakvrouwen in je huis, wauw!

Wanneer je te weinig tijd hebt voor je paard moet je blij zijn dat iemand op die dagen de verantwoordelijkheid voor je paard wil nemen.
Een goede bijrijdster gaat ook zorgvuldig met de spullen om, je ZIET het dan toch ook als de spullen opeens sneller slijten?

Uh en over hobby van een ander betalen.. Dus een bijrijder zou eigenlijk moeten betalen omdat de eigenaar het anders niet lukt om zijn/haar hobby te behouden: namelijk het paard?

En het verzorgen(uitmesten ed.) hoort er toch gewoon bij voor de bijrijder? Dat zijn gewoon de klusjes die gedaan moeten worden, en als je dat doet lijkt mij dat je daar dan iets leuks voor terug kan krijgen: het paard rijden of verzorgen.
En de eigenaar krijgt daarvoor dat hij zich niet druk hoeft te maken om het paard op die dag en zelf andere dingen kan gaan doen die je anders niet kan doen.

Idd, helaas ben ik die gratis schoonmaker zelf dus heb ik er nog niks aan :Z

Ik hoef geen vergoeding omdat ik mijn hobby anders niet meer kan betalen, als het van die 25 euro per maand af zou hangen kan ik haar beter nu meteen verkopen.
Het verzorgen hoort erbij voor de eigenaar, een bijRIJDER mag het paard rijden en hoeft van mij geen andere klusjes te doen. Daar vraag ik dan wel een kleine vergoeding voor. Omdat ze verder niets hoeft te doen. Dus die vergelijking heb je goed gemaakt.

Mijn paard is mijn verantwoordelijkheid, ik wil haar dus elke dag zien. Even een dagje "vrij" doe ik niet aan. Dan had ik geen paard moeten kopen.

Ik weet niet goed wat jou dwarszit, maar ga eens flink naar de WC. Misschien dat dat helpt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:36

superwoman schreef:
Je kunt het ook gewoon accepteren dat sommige mensen er geld voor vragen/betalen en sommige niet.

Uhm waarvoor zou dit dan een discussie zijn? :')

xxappiexx En waarom zou je hun verder niet de verzorging laten doen?
Eerlijk gezegd zou ik het zelfs weinig aanvinden als ik alleen moet rijden, de verzorging hoort er ook gewoon bij, moet immers ook als je een eigen paard hebt. Zou dan dus ook niet kunnen snappen dat een goede bijrijder dat niet zou willen doen.

Maar als je genoeg tijd hebt om te verzorgen dan heb je toch ook tijd om haar even te longeren of wat dan ook? := Zelfs rijden kan....
Je hebt geen paard om haar door een ander te laten verzorgen maar wel om door een ander te laten rijden... huh? :+
Met rijdenkan iemand meer verpesten dan met verzorgen :=
Laatst bijgewerkt door Air op 31-05-10 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:39

Ik heb ook een aantal bijrijdpaardjes gehad toen ik geen eigen paard had, en heb altijd bijgedragen in de kosten. Ik heb dat altijd heel normaal gevonden.

Aan de ene kant begrijp ik de insteek wel dat mensen blij moeten zijn dat ze een goede bijrijder vinden, maar aan de andere kant... Op de manege wilde ik al heel lang niet meer rijden. Ik wilde ergens naar toe kunnen werken met een paardje, zelf bepalen hoe lang ik ging rijden, of dat ik helemaal niet ging rijden maar gewoon lekker ging wandelen met het paard. Een heerlijk lange buitenrit kunnen maken als ik daar zin in had, een band opbouwen met een paard. Een beetje meer het eigen paard-gevoel hebben dus.
Allemaal dingen die ik met mijn bijrijdpaardjes wel kon, maar wat er op de manege altijd ontbrak.
In dat opzicht was het rijden op mijn bijrijdpaarden voor mij dus veel waardevoller dan het rijden op de manege, en daar had ik tenslotte ook altijd voor betaald.

Ik weet niet meer precies wat ik betaalde, maar het was per keer wat minder dan de gemiddelde manegeles.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:40

ik vraag geen geld :) ben blij dat er iemand is die en kan rijden en mij wil helpen :)

ze heeft van ons een paardrijbroek gehad als dank voor der hulp

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:41

Ik werd betaald om iemands paard te rijden en uit te brengen in de wedstrijden. Dit omdat ik mn eigen er voor liet staan en meer met hun paard weg ging dan met mn eigen. Ik denk dat als je een meisje hebt die geen eigen paard heeft het anders ligt. Ik zou dan alleen zelf de lessen laten betalen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 21:42

x_Marr schreef:
superwoman schreef:

xxappiexx En waarom zou je hun verder niet de verzorging laten doen?
Eerlijk gezegd zou ik het zelfs weinig aanvinden als ik alleen moet rijden, de verzorging hoort er ook gewoon bij, moet immers ook als je een eigen paard hebt. Zou dan dus ook niet kunnen snappen dat een goede bijrijder dat niet zou willen doen.

Ik zeg niet dat een goede bijrijder niet wil verzorgen. Maar mijn voorkeur gaat uit naar iemand die graag een paar keer per week met mijn paard gaat rijden en de verdere verzorging aan mij overlaat. Ik vind het prima als ze toch wil helpen maar dat is geen vereiste en ik verwacht dat ook niet van haar.

Ik zou dan ook op zoek gaan die gewoon met plezier gaat rijden en het niet als een "moetje" ziet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:44

x_Marr schreef:

hoezo discussie?
Das nogal off-topic namelijk!

"Hoeveel vragen aan een bijrijder" = niet "wel of geen bijdrage vragen"

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:48

x_Marr schreef:

Als ik het zo lees ben jij de bijrijder die iedereen zoekt!

Ik heb de mazzel gehad dat ik toen wel een hele fanatieke bijrijder heb gevonden die serieus met haar hobby bezig is. Ze heeft de zorg voor mijn paard erg serieus genomen en kwam echt netjes al moest ze met de bus komen. Stallen uitmesten hoefde ze van mij niet, maar het paard moest wel gecontroleerd worden op wondjes etc. en de verzorging na het rijden moet natuurlijk ook gebeuren.

Helaas zie ik toch veel dat mensen een deel van de verzorging niet op zich nemen, niet kundig zijn, grenzen opzoeken of gewoon niet meer op komen dagen. Een vergoeding zorgt dat een beetje dat het "vrijblijvende" eraf gaat. Kan het heel goed begrijpen dat je wel iets wilt hebben!

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:50

Nicam schreef:
Die van ons helemaal niets. Wij zijn veel te blij dat wij een hele goeie hebben gevonden. Soms denk ik wel eens...zouden we haar niet moeten betalen? Ze is haar gewicht in goud waard... :D

Nou dat heb ik ook....