Wat vinden jullie van dit contract? (stalling/weidegang)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:02

Lante schreef:
Dat zou lekker zijn, ik zet natuurlijk mijn eigen paarden erbij grapjas! Paard staat echt niet alleen! :P ;)

En met 70 euro p.m. verdien ik er zeer weinig aan hoor. :D Denk dat de belasting daar niet zo moeilijk over doet.

Goeie instructrices die niet gediplomeerd zijn? Nee, dat vind ik niet. Als je graag les wilt geven en je bent echt goed, dan haal je dat diploma gewoon; heb het zelf ook gedaan. Zou daarom wel erg stom zijn om dan instructrices op mijn erf te laten zonder diploma (vind ik).

Dacht dat er in het contract iets stond over dat ze niet bij jouw paarden in de wei mocht komen maar dat was dan zeker omdat je het contract van internet afgeplukt had.

En ik denk dat als de belastingdienst erachter komt van die 70 euro per maand en hun hebben recht op een deel daarvan ze zeker moeilijk gaan doen, maar weet dus niet of dat dus zo is :P.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:18

ikke schreef:
Mag ik je er even dringend op wijzen dat art 3 lid 1 in strijd is met art. 8!!

Je bent namelijk wettelijk verplicht om dieren die buiten gehouden worden een schuilmogelijkheid te bieden. Je dwingt met dit contract de eigenaar paard tot overtreding van de wet. Strikt genomen is dat een strafbaar feit!
Gezien de wijze waarop dit contract is opgesteld, heb ik niet veel vertrouwen in de opsteller ervan.......

helaas gaat dit in de meeste gemeentes niet lukken aangezien je niet zomaar een schuilstal mAG bouwen!

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 08:56

Lante schreef:
• Zadel hoofdstel e.d. mogen in de caravan worden opgeruimd, echter, dit is op eigen risico en bij diefstal kan de stalhoudster niet aansprakelijk gesteld worden. De eigenaar van het paard krijgt een sleutel.
(eigen risico slaat op opbergen spullen in de caravan, niet op de sleutel van de caravan)

Lante schreef:
De stalhoudster heeft het recht, in geval van nood*, eerst de dierenarts te laten komen voor dat zij dit met de eigenaar van het paard overlegd heeft. Natuurlijk wordt de eigenaar van het paard daarna zo spoedig mogelijk op de hoogte gebracht. De kosten van de noodzakelijke veterinaire verzorging komen voor rekening van de eigenaar paard.
*Geval van nood: wanneer de stalhoudster het idee heeft dat wanneer het paard niet per direct medische zorg krijgt het mogelijk kan overlijden of blijvend ongeschikt kan raken om op te rijden.
(* zonder spatie vast aan datgene waarnaar het verwijst)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 10:51

ikke schreef:
Mag ik je er even dringend op wijzen dat art 3 lid 1 in strijd is met art. 8!!

Je bent namelijk wettelijk verplicht om dieren die buiten gehouden worden een schuilmogelijkheid te bieden. Je dwingt met dit contract de eigenaar paard tot overtreding van de wet. Strikt genomen is dat een strafbaar feit!

Gezien de wijze waarop dit contract is opgesteld, heb ik niet veel vertrouwen in de opsteller ervan.......

Ten eerste: Die mensen kiezen ervoor het paard in de winter in de wei te laten hoor, ik dwing ze daar niet toe. Ze mogen gerust een stalling zoeken met de mogelijkheid om het paard in de box te zetten.

Dikgedrukte: Plaats je het contract hier om mensen op Bokt even mee te laten denken over de redelijkheid, pas je het steeds netjes aan en dan krijg je zulke sneren, zegt dus meer over jou dan over mij denk ik. ;)

Simbaa

Re: Wat vinden jullie van dit contract? (stalling/weidegang)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:18

Ik vind juist dat de TS heel netjes te werk gaat. Mijn complimenten :)
Dit zou zeker een contract zijn dat ik zou tekenen!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:27

Lante schreef:
Het gaat dus om weidegang voor een fjord, even ter info

Overeenkomst weidegang

De ondergetekende:
1. *********************************************,
hierna ook te noemen ‘stalhoudster’;

2. *********************************************,
hierna ook te noemen ‘eigenaar paard’;*
3. ************************, hierna te noemen ‘paard’.
* Gezinsleden en gasten van ******hebben zich te houden aan de regels zoals ze in dit contract opgesteld zijn en door beide partijen ondertekend zijn.
KOMEN OVEREEN ALS VOLGT:
ARTIKEL 1:
Tijdsduur:
De overeenkomst heeft betrekking op de periode 1 juni 2010 tot 1 juni 2011
ARTIKEL 2:
Kosten:
De prijs voor het stallen van de paarden in de wei bedraagt € 70,- per maand voor het gehele jaar tot 1 juni 2010. Eventuele extra kosten zoals: hoefsmid, dierenarts, medicijnen, ontwormingen, inentingen etc. zitten niet hierbij inbegrepen en komen voor rekening van eigenaar paard. Het verschuldigde dient bij vooruitbetaling te worden voldaan en moet vóór de 1e van de maand bijgeschreven staan op rek. nr. *********************.
ARTIKEL 3:
Omschrijving van de stalling:
De stalling betreft logies. Dit houdt in dat eigenaar paard:
• Alleen de wei verschaft ter verblijf van het paard en er dus geen enkele mogelijkheid is om het paard overdekt te stallen.
• Het paard gevoerd wordt door stalhoudster met hooi, kuilgras/gras.
• De stalhoudster zorgt samen met eigenaar paard voor het vullen van de waterbak.
• Indien er brok of Musli bij gevoerd moet worden, dan dient de eigenaar paard hier zelf voor te zorgen.
• De eigenaar paard draagt zorg voor het netjes opruimen van de eigen spullen op in de hiervoor bestemde en door de stalhoudster toegewezen ruimte.
• De eigenaar paard draagt zorg voor het goed afsluiten van het weiland bij vertrek.
• De eigenaar paard rijdt niet in de wei, maar alleen in het daarvoor bestemde rijgedeelte van de wei.
• De stalhoudster bepaald op welk deel van de wei/welke wei het paard geweid wordt en de bij te voeren hoeveelheid ruwvoer.

Dit is in tegenspraak met punt 4. En daarnaast, ik wil graag zelf bepalen hoeveel voer mijn paard krijgt.

• De eigenaar paard schept minimaal elke week alle mest uit de wei waar het eigen paard in geweid wordt.
• De eigenaar paard komt niet bij de eigen paarden van de stalhoudster in de wei.
• Eigenaar paard gebruikt alleen de eigen spullen voor het verzorgen en het berijden van het paard.
• Er wordt ALTIJD met cap gereden in de wei en de rijbaan met een cap die voldoet aan de veiligheidseisen zoals de KNHS ze stelt.
• De enige die bevoegd is om les te geven op het terrein is de stalhoudster. Stalhoudster is in het bezit van de juiste diploma’s (ORUN Basisinstructeur). Les van derden is op het terrein is niet toegestaan.

Ik zou toch graag zelf willen bepalen van wie ik les heb. Stalhoudster kan nog zoveel diploma's hebben, maar haar manier van lesgeven moet wel passen bij jou en je paard.

ARTIKEL 4:
Voorwaarden m.b.t. het paard:
Het paard dient ingeënt te zijn tegen influenza en tetanus. Men dient een geldig vaccinatieboekje op eerste verzoek van de stalhoudster te tonen.
Bijzondere veterinaire omstandigheden (medicijn gebruik, allergieën, etc.) dienen door eigenaar paard bij het aangaan van deze overeenkomst aan stalhoudster te worden medegedeeld.
Het paard moet minimaal 1 x per drie maanden door de hoefsmid bekapt worden op kosten van de eigenaar van het paard. De kosten van de hoefsmid moeten vooraf betaald worden aan de stalhoudster, of op de dag zelf aan de hoefsmid persoonlijk.

Wederom, ik zou als eigenaar zelf willen bepalen wanneer mijn paard wordt bekapt.

Het paard dient ontwormd te worden volgens dit schema:
Jan Feb Mrt Apr Mei Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec
Iver-
mectine Iver-
mectine Iver-
mectine Iver-
mectine Moxi-
dectine
+
Prazi-
quantel
• Ivermectine (Eqvalan, Furexel, Eraquell, Equimectin): standaard middel, goede werkzaamheid tegen nagenoeg alle wormen, werkt 8 weken.
• Moxidectine (Equest, Equest Pramox): goede werkzaamheid tegen nagenoeg alle wormen, maar werkt in tegenstelling tot ivermectine ook tegen larvale stadia. Dit middel werkt langer, 12 weken.
• Praziquantel (Equimax, Equest Pramox): werkzaam tegen lintwormen, zit als toevoeging bij andere middelen.
• Pyrantel (Strongid-P): werkt vooral goed tegen spoelwormen en is dus vooral belangrijk bij veulens en jaarlingen.
ARTIKEL 5:
Dierenarts bij noodgevallen:
De stalhoudster heeft het recht, in geval van nood, * de dierenarts te laten komen zonder dat zij dit eerst met de huurder dient te overleggen. De kosten van de noodzakelijke veterinaire verzorging komt voor rekening van de eigenaar paard.
*Geval van nood: wanneer de stalhoudster het idee heeft dat wanneer het paard niet per direct medische zorg krijgt het mogelijk kan overlijden of blijvend ongeschikt kan raken om op te rijden.
ARTIKEL 6:
Aansprakelijkheid:
Eigenaar paard dient het paard zelf te hebben verzekerd tegen brand, diefstal etc. en het WA risico van de paarden. Alle schade, direct of indirect, die niet gedekt wordt door de verzekering komt voor rekening van eigenaar paard. De eigenaar paard is aansprakelijk voor alle schade die ontstaat door toedoen of nalatigheid van hem zelf, zijn gezinsleden, personeelsleden of gasten. Het betreden van de wei en de rijbaan geschiedt op eigen risico. Goederen die eigenaar paard benodigd voor de verzorging en het rijden van het paard en zich bevinden in of nabij de wei/rijbaan en om welke redenen dan ook verloren gaan of beschadigd raken komen niet voor rekening van stalhoudster. Het verblijf van het paard, de aanwezigheid van eigenaar paard, gezinsleden en gasten in de wei, evenals opruimen van de gebruikte, eigen spullen is volledig op eigen risico van de eigenaar paard.
ARTIKEL 7:
Beëindigen van het contract:
Deze overeenkomst loopt af op 1 juni 2011. Daarna wordt er eventueel een nieuwe overeenkomst opgesteld.
Wanneer één van de partijen de overeenkomst vóór 1 juni 2011 wil beëindigen, dan geld voor beide partijen dat de opzegtermijn 2 weken is. Het opzeggen van dit contract vóór 1 juni moet schriftelijk gebeuren d.m.v. een met handtekening ondertekende brief met of zonder opgave van redenen.
Indien dit contract niet nageleefd wordt of de betaling niet voldaan wordt binnen een maand, dan is stalhoudster gerechtigd de overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen en het paard uit de wei te verwijderen.
De sleutel van de caravan moet ten aller tijde worden ingeleverd bij het beëindigen van het contract op welke manier dan ook. Bij het niet inleveren van de sleutel wordt een maand extra weidegeld berekend.

ARTIKEL 8
Nederlands recht:
Op deze overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.

Neehoor, dat is het niet. Het is geen officieel contract, een notaris maakt hier brandhout van.

Aldus overeengekomen en in tweevoud getekend te Noardburgum , op …………………… 2010,

Stalhoudster Eigenaar Paard

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:50

maaikemuis, lees eerst even het topic voor je reageerd. De TS heeft het contract al een heel eind aangepast.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:28

Ik zag het, blijft de laatste opmerking toch echt staan. Dat de op de overeenkomst het Nederlands recht van toepassing is. Dit is en blijft een loze opmerking. Het contract is niet opgesteld door een notaris en derhalve niet meer als een leuk velletje papier.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:47

Ik vind het geen goed contract en zal mijn commentaar hier tussenzetten.

Lante schreef:
Overeenkomst weidegang
De ondergetekende:
1. **************
hierna ook te noemen ‘ de stalhoudster’;

2. ********, wonende te .......................... ,
hierna ook te noemen ‘ de eigenaar van het paard’;*
3. ************, hierna te noemen ‘paard’.
* Gezinsleden en gasten van ************ hebben zich te houden aan de regels zoals ze in dit contract opgesteld zijn en door beide partijen ondertekend zijn.
KOMEN OVEREEN ALS VOLGT:
ARTIKEL 1:
Tijdsduur:
ARTIKEL 2:
Kosten:
De prijs voor het houden van het paard in de wei bedraagt € 70,- per maand voor het gehele jaar tot 1 juni 2011. Eventuele extra kosten zoals: hoefsmid, dierenarts, medicijnen, ontwormen, inentingen etc. zijn hierbij niet inbegrepen en komen voor rekening van de eigenaar van het paard. Het verschuldigde bedrag dient bij vooruitbetaling te worden voldaan en moet vóór de 1e van de maand bijgeschreven zijn op rek. nr.***********************.
ARTIKEL 3:
De stalling betreft logies. Dit houdt in dat:
• De stalhoudster verhuurt alleen een plaatsje in de wei ter verblijf van het paard en er is dus geen enkele mogelijkheid is om het paard overdekt te stallen.
• De stalhoudster bepaalt op welk deel van de wei/welke wei het paard geweid wordt.
• Het paard heeft de hele dag onbeperkt ruwvoer en water tot zijn beschikking, hiervoor is de stalhoudster verantwoordelijk.
• De stalhoudster zorgt voor een deugdelijke omheining en het onderhoud van de wei.
• De eigenaar van het paard draagt zorg voor het netjes opruimen van de eigen spullen op in de hiervoor bestemde en door de stalhoudster toegewezen ruimte.
• De eigenaar van het paard draagt zorg voor het goed afsluiten van het weiland en caravan bij vertrek.
• De eigenaar van het paard rijdt niet in de wei, maar alleen in het daarvoor bestemde rijgedeelte van de wei.
• De eigenaar van het paard schept regelmatig de mest uit de wei waar het eigen paard in geweid wordt.
Hoe vaak is 'regelmatig' ? En wat als er meer paarden in de wei komen? Mag de eigenaar dat ook gaan wegscheppen?
Citaat:
• De eigenaar van het paard gebruikt alleen de eigen spullen voor het verzorgen en het berijden van het paard.
• Er wordt ALTIJD met cap gereden in de wei en de rijbaan met een cap die voldoet aan de veiligheidseisen zoals de KNHS ze stelt.
Persoonlijk vind ik dit nogal een bemoeizuchtige bepaling. Waarom mag eigenaar dat niet zelf weten? het is haar paard.
Citaat:
• Er mag alleen les gegeven worden door hiervoor gediplomeerde personen (gediplomeerd ORUN o.i.d.) en alleen in overleg met de stalhoudster.
Ook bemoeizuchtig en onuitvoerbaar. Dus als eigenaar een instructeur meeneemt, komt de stalhoudster nog even vragen of ze het diploma mag zien? Slaat nergens op. Overleg over tijden etc. is wel redelijk en ook een bepaling of het rijgedeelte dan voor haar gereserveerd kan worden of niet.
Citaat:
• Zadel hoofdstel e.d. mogen in de caravan worden opgeruimd. De eigenaar van het paard krijgt een sleutel, echter; dit is op eigen risico en bij diefstal kan de stalhoudster niet aansprakelijk gesteld worden.

ARTIKEL 4:
Het paard dient ingeënt te zijn tegen influenza en tetanus.
Bijzondere veterinaire omstandigheden (ziekte, medicijn gebruik, allergieën, etc.) dienen door eigenaar paard bij het aangaan van deze overeenkomst aan stalhoudster te worden medegedeeld.
Het paard wordt door de stalhoudster ontwormd samen met de andere paarden (4-5 keer per jaar in overleg met de dierenarts). De kosten van het ontwormen worden doorberekend aan de eigenaar van het paard.
ARTIKEL 5:
De stalhoudster heeft het recht, in geval van nood, * eerst de dierenarts te laten komen voor dat zij dit met de eigenaar van het paard overlegd heeft. Natuurlijk wordt de eigenaar van het paard daarna zo spoedig mogelijk op de hoogte gebracht. De kosten van de noodzakelijke veterinaire verzorging komen voor rekening van de eigenaar paard.
Dit is niet alleen een recht maar zelfs een wettelijke zorgplicht. Toch is het goed om de bepaling op te nemen. Maar de definitie van 'geval van nood' is niet juist; ook een hechtwond is zo'n situatie hoewel dat geen overlijden of ongeschiktheid tot gevog hoeft te hebben. Gewoon een zin als 'dit ter beoordeling van de stalhoudster' is voldoende.
Citaat:
ARTIKEL 6:
Aansprakelijkheid:
De eigenaar van het paard is aansprakelijk voor alle schade die ontstaat door toedoen van het paard of nalatigheid van haar zelf, zijn gezinsleden of gasten aan het eigen materiaal en het materiaal van de stalhoudster. Het verblijf van het paard, de aanwezigheid van de eigenaar van het paard, gezinsleden en gasten in de wei, evenals het gebruik van de caravan en het hierin opruimen van de eigen spullen is volledig op eigen risico van de eigenaar van het paard.
zou ik eruit laten; komt ook niet helemaal overeen met de wet. Hoewel eigenaar aansprakelijk is voor schade veroorzaakt door haar paard of haar zelf, kan de stalhoudster aansprakelijk gesteld worden voor schade aan het paard die door nalatigheid van haarzelf veroorzaakt wordt.
Citaat:
ARTIKEL 7:
Deze overeenkomst loopt af op 1 juni 2011. Daarna wordt de overeenkomst mogelijk verlengd bij goedvinden van beide partijen.
Wanneer één van de partijen de overeenkomst vóór 1 juni 2011 wil beëindigen, dan geldt voor beide partijen dat de opzeg termijn 1 maand is. Het opzeggen van deze overeenkomst moet vóór 1 juni schriftelijk gebeuren d.m.v. een met handtekening ondertekende brief met of zonder opgave van redenen.
De sleutel van de caravan moet te allen tijde
te allen tijde is hier een foute formulering. Per direkt is beter.
Citaat:
worden ingeleverd bij het beëindigen van het contract op welke manier dan ook. Bij het niet inleveren van de sleutel wordt een maand extra weidegeld berekend.
ARTIKEL 8
Nederlands recht:
Op deze overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.

Aldus overeengekomen en in tweevoud getekend te **** , op …………………… 2010,

Eigenaar paard Stalhoudster

Tenslotte; aangezien de stalhoudster formeel de houder van het paard is, dient de eigenaar haar paspoort af te geven bij de stalhoudster. (wetgeving) Hierover staat niets in het contract.
Persoonlijk zou ik in een overeenkomst ook het retentierecht opnemen; de mogelijkheid om de toegang voor de eigenaar tot de wei/caravan te weigeren bij wanbetaling.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 14:13

Natuurlijk hoeft ze niet de mest van mijn paarden te scheppen, misschien moet dat inderdaad nog even aangepast worden.

Dat van de instructrice in overleg met mij, dat blijft zo. Ik wil niet jan en alleman in de wei hebben zonder overleg.

Dat van de cap blijft ook zo, het is graag of niet. Ik heb mijn bijrijder ook verplicht om met cap te rijden en zelf rijd ik ook altijd met cap. Ik vind het niet meer dan normaal en ze is ook nog eens minderjarig en beginner.

Ik heb heel vaak het advies gekregen om de dingen vast te leggen op papier en tenzij dat de punten in strijd zijn met de wet, is het voor een rechter verder wel degelijk bindend. :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 14:36

NIEUWSTE VERSIE:

Overeenkomst weidegang
De ondergetekende:
1. …………………………………………, wonende te ……………………….,

2. ……………………………………………………., wonende te .......................... ,
hierna ook te noemen ‘ de eigenaar van het paard’*;
3. ………………………………, hierna te noemen ‘paard’.
* Gezinsleden en gasten van.................hebben zich te houden aan de regels zoals ze in dit contract opgesteld zijn en door beide partijen ondertekend zijn.
KOMEN OVEREEN ALS VOLGT:
ARTIKEL 1:
Tijdsduur:
ARTIKEL 2:
Kosten:
De prijs voor het houden van het paard in de wei bedraagt € 70,- per maand voor het gehele jaar tot 1 juni 2011. Eventuele extra kosten zoals: hoefsmid, dierenarts, medicijnen, ontwormen, inentingen etc. zijn hierbij niet inbegrepen en komen voor rekening van de eigenaar van het paard. Het verschuldigde bedrag dient bij vooruitbetaling te worden voldaan en moet vóór de 1e van de maand bijgeschreven zijn op rek. nr. ……………… t.n.v. ……….te …………………..

ARTIKEL 3:
• De stalhoudster verhuurt alleen een plaatsje in de wei ter verblijf van het paard en er is dus geen enkele mogelijkheid om het paard overdekt te stallen. De eigenaar van het paard is altijd vrij het paard elders te stallen wanneer zij dit nodig acht. De eigenaar kan het contract dan per direct beëindigen (artikel 7) of in overleg met de stalhoudster het contract door laten lopen.
• De stalhoudster bepaalt op welk deel van de wei/welke wei het paard geweid wordt.
• Het paard heeft de hele dag onbeperkt ruwvoer en water tot zijn beschikking, hiervoor is de stalhoudster verantwoordelijk.
• De stalhoudster zorgt voor een deugdelijke omheining en het onderhoud van de wei.
• De eigenaar van het paard draagt zorg voor het netjes opruimen van de eigen spullen op in de hiervoor bestemde en door de stalhoudster toegewezen ruimte.
• De eigenaar van het paard draagt zorg voor het goed afsluiten van het weiland en caravan bij vertrek.
• De eigenaar van het paard rijdt niet in de wei, maar alleen in het daarvoor bestemde rijgedeelte van de wei.
• De eigenaar van het paard helpt actief mee om de wei mestvrij te houden (minimaal 3 volle kruiwagens per week op de daarvoor bestemde plaats brengen).
• Eigenaar van het paard gebruikt alleen de eigen spullen voor het verzorgen en het berijden van het paard.
• Er mag alleen les gegeven worden door mensen hiervoor gediplomeerde personen (gediplomeerd ORUN o.i.d.) en alleen in overleg met de stalhoudster.
• Zadel hoofdstel e.d. mogen in de caravan worden opgeruimd. De eigenaar van het paard krijgt een sleutel, echter; dit is op eigen risico en bij diefstal kan de stalhoudster niet aansprakelijk gesteld worden.

ARTIKEL 4:
Bijzondere veterinaire omstandigheden (ziekte, medicijn gebruik, allergieën, etc.) dienen altijd door de eigenaar van het paard aan stalhoudster te worden gemeld.
Het paard wordt door de stalhoudster ontwormd samen met de andere paarden (4-5 keer per jaar in overleg met de dierenarts). De kosten van het ontwormen worden door berekend aan de eigenaar van het paard.
ARTIKEL 5:
De stalhoudster heeft het recht, in geval van nood* , eerst de dierenarts te laten komen voor dat zij dit met de eigenaar van het paard overlegd heeft. Natuurlijk wordt de eigenaar van het paard daarna zo spoedig mogelijk op de hoogte gebracht. De kosten van de noodzakelijke veterinaire verzorging komen voor rekening van de eigenaar paard.
*Geval van nood: wanneer de stalhoudster denkt dat het paard per direct medische zorg nodig heeft.

ARTIKEL 6:
Aansprakelijkheid:
De eigenaar van het paard is aansprakelijk voor alle schade die ontstaat door toedoen van haar eigen paard of ontstaan door nalatigheid van haar zelf, haar gezinsleden of gasten.
Stalhoudster raad aan om alle spullen steeds mee naar huis te nemen. De eigenaar van het paard mag echter de spullen ook in de caravan opruimen, maar de stalhoudster kan niet aansprakelijk gesteld worden voor diefstal, brandstichting of schade door derden aan de spullen van de eigenaar van het paard die in de caravan zijn opgeruimd.
ARTIKEL 7:
Deze overeenkomst loopt af op 1 juni 2011. Daarna wordt de overeenkomst mogelijk verlengd bij goedvinden van beide partijen.
Wanneer één van de partijen de overeenkomst vóór 1 juni 2011 wil beëindigen, dan geldt voor de stalhoudster dat de opzeg termijn 1 maand is, zodat de eigenaar van het paard voldoende tijd heeft een andere plek te vinden voor het paard. De eigenaar van het paard kan het contract per direct beëindigen. Het opzeggen van deze overeenkomst moet schriftelijk gebeuren d.m.v. een met handtekening ondertekende brief met of zonder opgave van redenen.
De sleutel van de caravan moet per direct worden ingeleverd bij het beëindigen van het contract op welke manier dan ook.
Ondertekening:
Aldus overeengekomen en in tweevoud getekend te ................... , op …………………… 2010,

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:47

Lante schreef:
Natuurlijk hoeft ze niet de mest van mijn paarden te scheppen, misschien moet dat inderdaad nog even aangepast worden.

Dat van de instructrice in overleg met mij, dat blijft zo. Ik wil niet jan en alleman in de wei hebben zonder overleg.

Dat van de cap blijft ook zo, het is graag of niet. Ik heb mijn bijrijder ook verplicht om met cap te rijden en zelf rijd ik ook altijd met cap. Ik vind het niet meer dan normaal en ze is ook nog eens minderjarig en beginner.

Ik heb heel vaak het advies gekregen om de dingen vast te leggen op papier en tenzij dat de punten in strijd zijn met de wet, is het voor een rechter verder wel degelijk bindend. :)

Ik zou heel specifiek zeggen hoe vaak ze mest moeten scheppen. Een hoeveelheid mest opleggen lijkt me niet erg haalbaar. Als ze nou niet genoeg kunnen vinden, moeten ze dan aan de boer wat extra beer gaan vragen of zo? :+

Wat die cap betreft: op veel stallen hangt er naast de bak een bordje met 'cap verplicht'. Is een hele normale regel.

Dat van de instructie blijf ik een vreemde regel vinden. Als een pensionhouder zelf ook instructeur is en geen concurrenten in zijn bak wil zien staan, kan ik dat begrijpen. Maar waarom jij per se controle wil hebben over de rijtechnische aspecten van andermans paard begrijp ik niet. Ik moet zeggen dat als ik op zoek zou gaan naar een stal, zo'n regel voor mij een reden zou zijn om ergens niet te gaan staan. Ik heb geen eigen paard om me door anderen te laten vertellen van wie ik les mag nemen, en ik kan me voorstellen dat meer mensen er zo over denken.

Verder lijkt het me wel een net contract.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:56

Ben ik nu de enige die dat van het voer eigenaardig vindt???
Wanneer je een fjord de hele dag onbeperkt ruwvoer ter beschikking stelt groeit ie dicht of erger. Wie is er dan verantwoordelijk bij ziekte van het paard. Ik begrijp dat degene die het paard er heeft staan niet zo veel kaas van heeft gegeten maar ik denk toch dat je dat iets anders moet omschrijven.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 15:42

Een fjord groeit niet dicht van onbeperkt ruwvoer. Je moet er alleen opletten dat het mooi grof spul is van onbemeste weiden waar dus niet teveel in zit.

Instructie in overleg heeft niks met rijtechnische aspecten te maken. Geen idee waar je dat weg haalt. Ik wil gewoon mensen die gediplomeerd zijn en wanneer ze komen wil ik dat weten, zodat ik er geen last van heb als ik zelf wil rijden. Hoef ik verder ook geen commentaar meer op.

Ik ben er eigenlijk zo heel tevreden mee. Bedankt allemaal voor de goeie adviezen, hier en via PB. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:00

Lante schreef:
NIEUWSTE VERSIE:

Overeenkomst weidegang
De ondergetekende:
1. …………………………………………, wonende te ……………………….,

2. ……………………………………………………., wonende te .......................... ,
hierna ook te noemen ‘ de eigenaar van het paard’*;
3. ………………………………, hierna te noemen ‘paard’.
* Gezinsleden en gasten van.................hebben zich te houden aan de regels zoals ze in dit contract opgesteld zijn en door beide partijen ondertekend zijn.
KOMEN OVEREEN ALS VOLGT:
ARTIKEL 1:
Tijdsduur:
ARTIKEL 2:
Kosten:
De prijs voor het houden van het paard in de wei bedraagt € 70,- per maand voor het gehele jaar tot 1 juni 2011. Eventuele extra kosten zoals: hoefsmid, dierenarts, medicijnen, ontwormen, inentingen etc. zijn hierbij niet inbegrepen en komen voor rekening van de eigenaar van het paard. Het verschuldigde bedrag dient bij vooruitbetaling te worden voldaan en moet vóór de 1e van de maand bijgeschreven zijn op rek. nr. ……………… t.n.v. ……….te …………………..

Je wekt nu soort van de indruk dat ook de kosten van de smid, entingen en dergelijke vooruit betaald moeten worden. Ik zou die zin over extra kosten er dus onder zetten of op z'n minst vermelden dat het om de kosten van de stalling gaat die op een bepaalde tijd betaald moeten worden.
Lante schreef:
ARTIKEL 3:
• De stalhoudster verhuurt alleen een plaatsje in de wei ter verblijf van het paard en er is dus geen enkele mogelijkheid om het paard overdekt te stallen. De eigenaar van het paard is altijd vrij het paard elders te stallen wanneer zij dit nodig acht. De eigenaar kan het contract dan per direct beëindigen (artikel 7) of in overleg met de stalhoudster het contract door laten lopen.
• De eigenaar van het paard helpt actief mee om de wei mestvrij te houden (minimaal 3 volle kruiwagens per week op de daarvoor bestemde plaats brengen).
• Eigenaar van het paard gebruikt alleen de eigen spullen voor het verzorgen en het berijden van het paard.
• Er mag alleen les gegeven worden door mensen hiervoor gediplomeerde personen (gediplomeerd ORUN o.i.d.) en alleen in overleg met de stalhoudster.

Lid 1: Wanneer ik besluit om elders onder dak te willen staan, wat zijn de financiële consequenties wanneer ik mijn weideplek vast wil houden?
Dat je het contract per direkt kunt beëindigen is nogal de negatieve insteek, zeker omdat ie als eerste optie staat.

Lid 3: Onbeperkt ruwvoer op verantwoording van de stalhoudster betekend ook verantwoording wanneer je het paard overvoerd! Ik zou niet willen dat mijn paard onbeperkt ruwvoer te vreten krijgt (geen typefout!) want dan kan ik haar na een half jaar afvoeren voor de frikandellen!
Doe iets in de geest van voldoende voer en eventueel goed overleg, indien eigenaar paard blijk geeft te weten waar het over gaat.

Lid 8: flauwekul! Het schoonhouden van de wei is een prima eis, maar die drie kruiwagens is een belachelijke eis!
Dan kun je beter stellen dat de wei dagelijks schoongemaakt moet worden, of dat je afspreekt om met de eigenaar paard op bepaalde dagen de wei volledig schoon te maken of iets in die lijn.

Lante schreef:
ARTIKEL 4:
Bijzondere veterinaire omstandigheden (ziekte, medicijn gebruik, allergieën, etc.) dienen altijd door de eigenaar van het paard aan stalhoudster te worden gemeld.
Het paard wordt door de stalhoudster ontwormd samen met de andere paarden (4-5 keer per jaar in overleg met de dierenarts). De kosten van het ontwormen worden door berekend aan de eigenaar van het paard.

Waarom wil jij zonodig zelf ontwormen?? Kan ik prima zelf, sterker nog, als de stalhouder dat doet, krijgt ie een degelijke knal tegen z'n harsens! Het is prima om een ontwormschema te gebruiken, maar laat de eigenaar dat mooi zelf doen.
Immers, je zal zo'n huffertje treffen als de mijne, die heel braaf die wormspuit slikt, maar het in z'n mond houdt en het achter je rug alsnog uitspuigt. Als jij dat paard zou doen en hij flikt je dat kunstje, dan hoef je niet bij aan te komen om die extra wormspuit te declareren want die ga ik mooi niet betalen. Jij was zo eigenwijs, ik niet.........
Lante schreef:
ARTIKEL 5:
De stalhoudster heeft het recht, in geval van nood* , eerst de dierenarts te laten komen voor dat zij dit met de eigenaar van het paard overlegd heeft. Natuurlijk wordt de eigenaar van het paard daarna zo spoedig mogelijk op de hoogte gebracht. De kosten van de noodzakelijke veterinaire verzorging komen voor rekening van de eigenaar paard.
*Geval van nood: wanneer de stalhoudster denkt dat het paard per direct medische zorg nodig heeft.

ARTIKEL 6:
Aansprakelijkheid:
De eigenaar van het paard is aansprakelijk voor alle schade die ontstaat door toedoen van haar eigen paard of ontstaan door nalatigheid van haar zelf, haar gezinsleden of gasten.
Stalhoudster raad aan om alle spullen steeds mee naar huis te nemen. De eigenaar van het paard mag echter de spullen ook in de caravan opruimen, maar de stalhoudster kan niet aansprakelijk gesteld worden voor diefstal, brandstichting of schade door derden aan de spullen van de eigenaar van het paard die in de caravan zijn opgeruimd.
ARTIKEL 7:
Wanneer één van de partijen de overeenkomst vóór 1 juni 2011 wil beëindigen, dan geldt voor de stalhoudster dat de opzeg termijn 1 maand is, zodat de eigenaar van het paard voldoende tijd heeft een andere plek te vinden voor het paard. De eigenaar van het paard kan het contract per direct beëindigen. Het opzeggen van deze overeenkomst moet schriftelijk gebeuren d.m.v. een met handtekening ondertekende brief met of zonder opgave van redenen.
De sleutel van de caravan moet per direct worden ingeleverd bij het beëindigen van het contract op welke manier dan ook.
Ondertekening:
Aldus overeengekomen en in tweevoud getekend te ................... , op …………………… 2010,

Wil je een opgaaf van redenen of niet?
Ik zou als reden op kunnen geven dat het je geen donder aangaat waarom ik vertrek.

Zo weer even voldoende advokaat van de duivel gespeeld........

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:17

mss kan je er nog iets inzetten over het enten? (sorry als ik er overheen gelezen zou hebben ;)) zeker omdat je eigen paarden er ook staan is het wel prettig als pensionpaarden ook mee geent worden. Bij ons is 1x enten per jaar verplicht, 2de enting hoeft niet..

Klaver2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:07

Je betaalt dus voor het gebruik van de bak, maar daar mag je instructeur niet in laten komen? Lijkt me wel erg vreemd, je bepaalt toch zelf van wie je les krijgt en ook met het bekappen. Niet elk paard of pony hoeft elke 6 weken bekapt te worden, lijkt me dat dat een zaak van de eigenaar is en niet van de stalhouder :o .

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:15

begrijp al die verplichtingen wel. Er is geen grotere ergernis dan op je eigen plekje te komen en te zien dat iemand anders zijn paard niet of niet goed verzorgd. Dat vergalt het plezier enorm. Wanneer jij iemand bent met kennis over voeren en de andere partij niet dan zijn die regels niet overdreven. En ervaring met voeren dan spreek ik over meerdere rassen paarden en kennis hebt van het wel of niet gebruik van trainingsmethoden en de behoefte aan voer. Ik zou ook mijn eigen paarden niet kunnen voeren en dan zien dat een ander paard niets of niet voldoende krijgt. Fjorden behoren niet tot de makkelijkst te voeren paarden. En veel heb je niet te verliezen denk ik want wanneer ze er besluiten niet mee akkoord te gaan zit jij niet met een probleem.

Maar moet alles per contract. Er zijn toch gewoon ook stalregels die je gewoon mee kan geven en dat ze verklaren daar akkoord mee te gaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:20

Lante schreef:
NIEUWSTE VERSIE:

ARTIKEL 3:

Je biedt geen stalling, dus waarom omschrijving van stalling?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:49

ik heb je topic snel door gelezen net.. ik vind je laatste versie al heel wat aantrekkelijker als de 1e.. met de wormenkuur vind ik nog geen slechte.. zo krijgen alle paarden hem tegelijk en weet je ook zeker dat ze allemaal ontwormt zijn op dezelfde dag.. dat vind ik ook zo voor de enting..

verder vind ik ook je eis dat er 3 volle kruiwagens per week uit gehaald moeten worden een beetje heel appart.. wat als haar paard nu maar anderhalve kruiwagen vol schijt of mischien wel 4.. ? ik zou dat punt dus anders formuleren.. van dat punt vond ik je 1e versie beter..

ook het punt van voeren.. ik ben vorig jaar weg gegaan van mijn toemallige stalling omdat er niet werd geluisterd naar mij en mij werd op gelegd hoeveel mijn paard moest eten terwijl ze niks van mijn paard wisten. ik ben een ongelovelijke zeikerd maar ik wil alle touwtjes in eige handen hebben waar het gaat om mijn paard..

en ook over het geen schuilstal.. dat is wettelijk verplicht.. en ik weet t niet zeker maar ik dacht dat de eigenaar van de grond daar dan dus ook verantwoordelijk voor is als er van de dierenbescherming ofzo komen.. maar dat weet ik niet zeker..

verder vind ik dat je het contract heel netjes hebt opgesteld.. ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 12:46

Ik heb besloten de (ook nog illegale blijkt nu) onderhuurder niet over te nemen. Sneu voor hen, maar veel te veel gedoe wat mij betreft; ik wil baas zijn in mijn eigen wei. Bedankt voor de tips en opmerkingen, jullie hebben mijn ogen geopend! ;)

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:52

Wel goed dat je alles wilt vastleggen, is vaak gedonder over als het misloopt.
Enkele puntjes:
Ik vind ook dat iedereen zelf moet weten van wie les afgenomen wordt. Ik snap je argument dat je geen mensen wilt die trekken of plukken, maar dit is hun eigen verantwoordelijkheid (is ten slotte ook hun eigen paard).
Wanneer er bekapt moet worden is ook eigen verantwoordelijkheid. Jij noemt iedere 3 maanden, maar dat is voor sommige paarden al te lang. moet ieder voor zich kunnen bepalen.
Zelfde geldt voor wormen. Zelf ontworm ik aleen als de test aangeeft dat hij wat heeft.
Ik denk dat je iets meer moet realiseren dat iemand die bij jou komt ook zelf verantwoordelijk is en ik zou persoonlijk een beetje benauwd worden van al dat 'moeten". Het is ook fijn als de slahouder je vertrouwt.
Je weet waarschijnlijk al bij het aannemen van iemand of degene goed is voor het paard, of niet?
Succes!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 13:02

Lante schreef:
Ik heb besloten de (ook nog illegale blijkt nu) onderhuurder niet over te nemen. Sneu voor hen, maar veel te veel gedoe wat mij betreft; ik wil baas zijn in mijn eigen wei. Bedankt voor de tips en opmerkingen, jullie hebben mijn ogen geopend! ;)

Als antwoord op bovenstaande post. ;)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:09

Balen zeg.
Ik zou wel als ik jou was, het contract bewaren. Je weet maar nooit waar je over een paar jaar bent..

Het is imo een prima contract namelijk.
Cap ed be ik het ook mee eens, omdat jij als staleigenaar uiteindelijk toch aansprakelijk gestelt kan worden. helaas al een keer meegemaakt op een vorige stal

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:47

kimmie88 schreef:
Cap ed be ik het ook mee eens, omdat jij als staleigenaar uiteindelijk toch aansprakelijk gestelt kan worden. helaas al een keer meegemaakt op een vorige stal

Daar ben ik heel nieuwschierig naar....kan je daar wat meer over zeggen? Ik zou niet weten hoe ik iemand anders aansprakelijk kan stellen als ik zonder cap van mijn eigen paard afstuiter als ik zelf aan het rijden ben zonder les of zo.