Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Berwicowa schreef:Het hoeft helemaal geen probleem te zijn. Ik heb mijn merrie ook gekocht toen ze 2 jaar heeft stil gestaan en ze was toen al 12 jaar. Natuurlijk heb ik haar wel even geprobeert te rijden en dat ging prima. Zelfs mijn dochter van toen 10 stapte zo maar op. Ik heb haar laten keuren en volgens de dierenarts kon ze nog zo wel de 60 km endurance lopen. We hebben haar voorzichtig opgepakt en ze is omgeschoold van engels naar western. Ik heb nu al ruim 3 jaar plezier van haar en ze heeft nog geen blessures gehad.
Berwicowa schreef:Ok dat klopt. Maar denk dat TS ook wel les zal krijgen. En het hebben van een eigen paard had was toen voor mij ook nieuw. Ik had ook alleen maar manege ervaring en reed toen ook nog maar een paar jaar.![]()
Maar TS moet gewoon een goede beslissing nemen dat is belangrijk.

Dees schreef:TS doet er verstandiger aan om niet te proberen 'de uitzondering op de regel' te zijn, maar te gaan voor de veiligere optie, namelijk te kiezen voor een makkelijk te rijden (en te houden!) ervaren rijpaard, liefst met M-sportkwalificaties. En mensen met enkel manege-ervaring kunnen beter ver uit de buurt blijven van 'Gran Corrado x Haarlem". Dat is bloed, daar verongelukt een beginner (hoogstwaarschijnlijk) mee.
tamaramt schreef:beste ts,
jouw verhaal klinkt me bekend in de oren
sterker nog; ik weet zeker dat jouw ouders mijn beste vriendin(verre nicht van jullie) hebben gebeld voor advies.
Zij heeft jullie toen ook medegedeeld dat het een hele goede reden kan hebben dat het paard al 2 jaar niet bereden is ;puur om het feit dat ze waarschijnlijk geen braaf paard is en dat behalve dat devraagprijs van € 1750 ook alarmbellen doet rinkelen.
Tevens had jij volgens je moeder al 2 jaar rijervaring op alleen manegeponys
zij heeft je ouders toen ook verteld dat 2 jaar rijervaring weinig is en dat je nog onder de categorie beginners valt.
Dat je eigenlijk ook nog te jong en te onervaren bent om aan een eigen paard te beginnen.
Mijn vriendin stelde je ouders wel voor om eens bij mijn paard te gaan kijken(zie onderschrift) maar dit is wel een braaf paard maar zekers geen beginnerspaard.
Volgens je ouders was de kleur van mijn paard(donkerbruin) niet goed want je wilde een zwart paard![]()
maar goed ; haar tip, mijn tip en vele andere zijn tip; dit paard niet kopen
verezorgpaard zoeken; daar een paar jaar ervaring mee op doen en dan gaan kijken voor een braaf eigen paard
CM_ schreef:Berwicowa schreef:Het hoeft helemaal geen probleem te zijn. Ik heb mijn merrie ook gekocht toen ze 2 jaar heeft stil gestaan en ze was toen al 12 jaar. Natuurlijk heb ik haar wel even geprobeert te rijden en dat ging prima. Zelfs mijn dochter van toen 10 stapte zo maar op. Ik heb haar laten keuren en volgens de dierenarts kon ze nog zo wel de 60 km endurance lopen. We hebben haar voorzichtig opgepakt en ze is omgeschoold van engels naar western. Ik heb nu al ruim 3 jaar plezier van haar en ze heeft nog geen blessures gehad.
Alleen grote verschil is dat TS 13 is, en alleen , zo blijkt, 2 jaar manegeervaring heeft ...
annastasia schreef:TS heeft naar mijn idee haar zinnen gezet op DAT paard, en probeert ons én haar ouders ervan te overtuigen dat het een geschikte combinatie is.
In mijn zoektocht naar een geschikt paard heb ik er minstens 10 gereden, en ook minstens 10 afgewezen omdat ik het niets vondt, het niet lekker reed, of ik ernstig meende dat er wat mis wat met het paard.
Dit waren allemaal paarden van rond de €3500,-
Val niet direct voor het eerste paard, ga in tussentijd ook eens anderen bekijken en rijden zodat je kunt vergelijken.
En als de prijs van 1750,- klopt voor een paard met deze afstamming (en potentieel fokpaard), dan moet je je toch wel even achter de oren krabben.
Laat je iig wel klinisch keuren?
Wil je mijn paard voor een maand lenen? Denk dat je dan als beginner zijnde heel snel weer teruggaat naar de allermakste pony's, ze loopt als je niet genoeg gezag hebt nl zo over je heen....
_JL_ schreef:Meid, denk er goed over na, waarom zou je voor de moeilijke optie kiezen als je het jezelf evengoed gemakkelijk én leuk kan maken?
ik ben er 100% zeker van dat je met een paard waar minder werk aan is veel meer plezier gaat beleven...
en daarom wil je toch een paard?
het gaat niet om de kleur van het dier, het dier moet gewoon bij je passen, je moet je er zeker bij voelen, je moet 100% zeker zijn dat hij/zij het paard is dat voor jou perfect is.