Paard kopen dat 2 jaar stilgestaan heeft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Paard kopen dat 2 jaar stilgestaan heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 09:44

Voor wat betrefd pony of paard snap ik die ouders ook wel.
Om nu voor die paar jaar een pony te kopen zou ik wellicht ook niet doen.

Maar je wilt dus wel serieus de wedstrijdsport in?
Hmm dan zou ik liever wat dieper in de buidel tasten, en een paard met wat potentie kiezen, die minimaal M1 loopt.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 09:53

beste ts,
jouw verhaal klinkt me bekend in de oren
sterker nog; ik weet zeker dat jouw ouders mijn beste vriendin(verre nicht van jullie) hebben gebeld voor advies.
Zij heeft jullie toen ook medegedeeld dat het een hele goede reden kan hebben dat het paard al 2 jaar niet bereden is ;puur om het feit dat ze waarschijnlijk geen braaf paard is en dat behalve dat devraagprijs van € 1750 ook alarmbellen doet rinkelen.
Tevens had jij volgens je moeder al 2 jaar rijervaring op alleen manegeponys
zij heeft je ouders toen ook verteld dat 2 jaar rijervaring weinig is en dat je nog onder de categorie beginners valt.
Dat je eigenlijk ook nog te jong en te onervaren bent om aan een eigen paard te beginnen.
Mijn vriendin stelde je ouders wel voor om eens bij mijn paard te gaan kijken(zie onderschrift) maar dit is wel een braaf paard maar zekers geen beginnerspaard.
Volgens je ouders was de kleur van mijn paard(donkerbruin) niet goed want je wilde een zwart paard :o
maar goed ; haar tip, mijn tip en vele andere zijn tip; dit paard niet kopen
verezorgpaard zoeken; daar een paar jaar ervaring mee op doen en dan gaan kijken voor een braaf eigen paard

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:02

Het hoeft geen probleem te zijn.. Ik kocht 6,5 jaar terug een fjord die ruim een jaar bijna niks gedaan had, veel te zwaar was, maar wel heel erg braaf. Ik heb hem nog steeds en hij is mijn beste maatje..

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:05

Ik heb maar 1 tip voor TS: ga naar het paard van Tamarant kijken. Lijkt mij super geschikt!

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:08

Het hoeft helemaal geen probleem te zijn. Ik heb mijn merrie ook gekocht toen ze 2 jaar heeft stil gestaan en ze was toen al 12 jaar. Natuurlijk heb ik haar wel even geprobeert te rijden en dat ging prima. Zelfs mijn dochter van toen 10 stapte zo maar op. Ik heb haar laten keuren en volgens de dierenarts kon ze nog zo wel de 60 km endurance lopen. We hebben haar voorzichtig opgepakt en ze is omgeschoold van engels naar western. Ik heb nu al ruim 3 jaar plezier van haar en ze heeft nog geen blessures gehad.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:18

Berwicowa schreef:
Het hoeft helemaal geen probleem te zijn. Ik heb mijn merrie ook gekocht toen ze 2 jaar heeft stil gestaan en ze was toen al 12 jaar. Natuurlijk heb ik haar wel even geprobeert te rijden en dat ging prima. Zelfs mijn dochter van toen 10 stapte zo maar op. Ik heb haar laten keuren en volgens de dierenarts kon ze nog zo wel de 60 km endurance lopen. We hebben haar voorzichtig opgepakt en ze is omgeschoold van engels naar western. Ik heb nu al ruim 3 jaar plezier van haar en ze heeft nog geen blessures gehad.

Alleen grote verschil is dat TS 13 is, en alleen , zo blijkt, 2 jaar manegeervaring heeft ...

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:24

Ok maar mijn dochter was 10 jaar en heeft toen ook op haar gereden. Ging perfect ze reed haar zelfs beter dan ik dat deed. En mijn dochter had ook alleen maar manege ervaring. Moest ook weer op de basis opnieuw moest leren omdat ze ook overstapte op het western.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:29

Ja maar , jij had ervaring met paarden, de ouders van TS totaal niet..

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:35

Ok dat klopt. Maar denk dat TS ook wel les zal krijgen. En het hebben van een eigen paard had was toen voor mij ook nieuw. Ik had ook alleen maar manege ervaring en reed toen ook nog maar een paar jaar. :o

Maar TS moet gewoon een goede beslissing nemen dat is belangrijk.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:41

Berwicowa schreef:
Ok dat klopt. Maar denk dat TS ook wel les zal krijgen. En het hebben van een eigen paard had was toen voor mij ook nieuw. Ik had ook alleen maar manege ervaring en reed toen ook nog maar een paar jaar. :o

Maar TS moet gewoon een goede beslissing nemen dat is belangrijk.

Een 13 jarige mag je best helpen in het nemen van een beslissing. Van nature kunnen 13 jarigen niet verder kijken dan de kleur van de keuze. Er zullen uitzonderingen zijn, maar échte volwassenheid in keuzes maken kun je geen 13 jarige van betichten ;)

TS doet er verstandiger aan om niet te proberen 'de uitzondering op de regel' te zijn, maar te gaan voor de veiligere optie, namelijk te kiezen voor een makkelijk te rijden (en te houden!) ervaren rijpaard, liefst met M-sportkwalificaties. En mensen met enkel manege-ervaring kunnen beter ver uit de buurt blijven van 'Gran Corrado x Haarlem". Dat is bloed, daar verongelukt een beginner (hoogstwaarschijnlijk) mee.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:02

TS heeft naar mijn idee haar zinnen gezet op DAT paard, en probeert ons én haar ouders ervan te overtuigen dat het een geschikte combinatie is.

In mijn zoektocht naar een geschikt paard heb ik er minstens 10 gereden, en ook minstens 10 afgewezen omdat ik het niets vondt, het niet lekker reed, of ik ernstig meende dat er wat mis wat met het paard.
Dit waren allemaal paarden van rond de €3500,-

Val niet direct voor het eerste paard, ga in tussentijd ook eens anderen bekijken en rijden zodat je kunt vergelijken.
En als de prijs van 1750,- klopt voor een paard met deze afstamming (en potentieel fokpaard), dan moet je je toch wel even achter de oren krabben.

Laat je iig wel klinisch keuren?

Wil je mijn paard voor een maand lenen? Denk dat je dan als beginner zijnde heel snel weer teruggaat naar de allermakste pony's, ze loopt als je niet genoeg gezag hebt nl zo over je heen....

J_C_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:04

ik snap je ouders wel, maar volgens mij kun je bij proefrijden wel redelijk zien hoe ze is met rijden.
Wat misschien verstandig is, is om meerdere keren te gaan proefrijden, zodat je een beetje zekerheid hebt hoe ze is.
Daarnaast zou op proef nemen voor jou in dezen heeel fijn zijn, maar dat wordt natuurlijk niet heel vaak gedaan.

succes!

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:05

Meid, denk er goed over na, waarom zou je voor de moeilijke optie kiezen als je het jezelf evengoed gemakkelijk én leuk kan maken?
ik ben er 100% zeker van dat je met een paard waar minder werk aan is veel meer plezier gaat beleven...
en daarom wil je toch een paard?
het gaat niet om de kleur van het dier, het dier moet gewoon bij je passen, je moet je er zeker bij voelen, je moet 100% zeker zijn dat hij/zij het paard is dat voor jou perfect is.
ik vermoed niet dat de (mooie!) zwarte merrie zo ideaal is...
en wees gerust, hier spreekt een ervaringsdeskundige die op haar 12e zo koppig was een 3-jarige arabier te kopen... ;)

eneh... tamarant... knap dier dat je verkoopt, moest ik mijn zinnen niet op een veulen gezet hebben... }>

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:07

Ik moet wel een beetje grinneken als ik al die goedbedoelde adviezen lees en vraag me uiteraard af of al die mensen nét zo braaf naar 'goede raad' zouden luisteren zoals ze blijkbaar nu van jou ook verwachten. :D
Op basis van een foto worden hele karkaterbeschrijvingen gegeven, eigen ervaringen komen uit de kast en tenslotte wordt je ook nog eens toegevoegd dat je te jong bent en geen ervaring hebt. Och.. in al die uitspraken zit wel een kern van waarheid maar weet je wat het is: in het leven moet je uiteindelijk toch je eigen fouten maken, je eigen beslissingen nemen om te leren.
En 'garanties voor veiligheid' die worden bij geen enkel paard gegeven.

Maar goed, om je dan toch wat wijsheid mee te geven: Koop nooit een paard alleen maar op het oog. Er zijn heel wat mensen die een paard kopen wat alleen maar 'voorgereden' is, zonder dat ze er zelf op zijn gaan zitten. In dit geval heeft het paard een tijdje stil gestaan en dat is reden genoeg om eerst echt zélf uit te proberen hoe het paard zit, loopt en zich onder zadel gedraagt. Het heeft geen zin om dat door een ervaren ruiter te laten doen, je moet het zelf doen want als je besluit dit paard te kopen zul je het in de toekomst ook zelf moeten doen. Als een paard ooit goed opgeleid is en de hulpen kent, dan zijn ze dat na twee jaar niet opeens vergeten - je hoeft niet opnieuw te beginnen.
Een proefperiode ( bij de huidige eigenaar of op eigen stal) is geen verkeerd idee - en wat belangrijk is voor de toekomst: zorg voor goede begeleiding. Een goede instructeur is van levensbelang, vooral als je zelf nog niet zoveel ervaring hebt. En natuurlijk moet het paard gekeurd worden ( klinisch, dan wel met röntgenfoto's van hoeven/benen) door een arts van jouw keuze. Hou er rekening mee dat oude keuringen niet gelden!
En dan.. stel je koopt het paard: hou er dan rekening mee dat ze twee jaar stil gestaan heeft dus conditie/spieren etc. moeten allemaal opnieuw opgebouwd worden. Je mag niet verwachten dat je à la minute een sportpaard hebt. Ook het verhuizen naar een nieuwe stal levert wel eens problemen op omdat het paard de oude omgeving mist. Dus.. rustig aan, langzaam opbouwen en goede begeleiding erbij!

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:09

Jannepauli, juist omdat ik dezelfde fout gemaakt heb, hoop ik dat de ts slim genoeg is en wat verder nadenkt...
dus braaf naar goede raad luisteren heb ik niet gedaan, simpelweg omdat ik die niet gekregen heb... ;)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:13

hopelijk voor de TS pakt het allemaal goed uit.
Haar ouders zijn nu bereid een paard voor haar te kopen.
Ouders hebben geen ervaring, ''en het zal allemaal wel''.
STEL dat het toch niet goedkomt met het paard en de TS.
Zijn haar ouders dan weer bereid een paard voor de TS te kopen? eentje die wel goed bij de TS zal gaan passen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:16

@ JL... en wat heb jij daarvan opgestoken? Je hebt in ieder geval een ervaring opgedaan en zult daar iets van geleerd hebben, in negatieve of positieve zin. Het is maar de vraag hoe ànders dat geweest zou zijn als je wel 'raad' gekregen had. Raad vragen is niet verkeerd, dat beweer ik ook niet. Maar uiteindelijk komt het er toch op neer dat iedereen hier achter een schermpje zit, eigen ervaringen projecteert op dit meiske en als puntje bij paaltje komt zal ze het - hoe dan ook - zelf moeten doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:48

Dees schreef:
TS doet er verstandiger aan om niet te proberen 'de uitzondering op de regel' te zijn, maar te gaan voor de veiligere optie, namelijk te kiezen voor een makkelijk te rijden (en te houden!) ervaren rijpaard, liefst met M-sportkwalificaties. En mensen met enkel manege-ervaring kunnen beter ver uit de buurt blijven van 'Gran Corrado x Haarlem". Dat is bloed, daar verongelukt een beginner (hoogstwaarschijnlijk) mee.

Hhhmmm, dat had ik dus wel aardig ingeschat. Toch prettig om dat soort ideeën vanuit een andere hoek onderbouwd te zien. De afstamming deed mij niet direct alle alarmbellen afgaan, maar de uitstraling is er duidelijk eentje van een potente dame.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:07

als ik het allemaal zo lees heeft de ts haar zinnen gezet op dit paard en niet een ander paard. het enige advies wat ik je dan wil meegeven is; laat het paard klinisch en rontgenologisch keuren door je eigen DA en niet door die van hun. stel een verdomd goed contract op met een proefperiode op van minimaal een maand. ga er de eerste keer thuis niet alleen oprijden, maar zorg dat je meteen een goede instructrice heb, en laat desnoods die er de eerste keer oprijden.
en verder, tsjah ik zou toch voor een ander, meer ervaren paard, die gewoon goed gereden wordt en niet al 2 jaar stil staat, maar goed dat is mijn mening, als je perse dit paard wilt, dan hoop ik echt voor je dat het goed afloopt, maar sla dan in ieder geval de bovengenoemde adviezen niet in de wind.

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 13:14

tamaramt schreef:
beste ts,
jouw verhaal klinkt me bekend in de oren
sterker nog; ik weet zeker dat jouw ouders mijn beste vriendin(verre nicht van jullie) hebben gebeld voor advies.
Zij heeft jullie toen ook medegedeeld dat het een hele goede reden kan hebben dat het paard al 2 jaar niet bereden is ;puur om het feit dat ze waarschijnlijk geen braaf paard is en dat behalve dat devraagprijs van € 1750 ook alarmbellen doet rinkelen.
Tevens had jij volgens je moeder al 2 jaar rijervaring op alleen manegeponys
zij heeft je ouders toen ook verteld dat 2 jaar rijervaring weinig is en dat je nog onder de categorie beginners valt.
Dat je eigenlijk ook nog te jong en te onervaren bent om aan een eigen paard te beginnen.
Mijn vriendin stelde je ouders wel voor om eens bij mijn paard te gaan kijken(zie onderschrift) maar dit is wel een braaf paard maar zekers geen beginnerspaard.
Volgens je ouders was de kleur van mijn paard(donkerbruin) niet goed want je wilde een zwart paard :o
maar goed ; haar tip, mijn tip en vele andere zijn tip; dit paard niet kopen
verezorgpaard zoeken; daar een paar jaar ervaring mee op doen en dan gaan kijken voor een braaf eigen paard

Zou je misschien in een PB kunnen schrijven over welke nicht je het hebt dan kan ik kijken of we over dezelfde praten ;)
En ik rijd in de categorie gevorderd/ver gevorderd

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 13:17

CM_ schreef:
Berwicowa schreef:

Alleen grote verschil is dat TS 13 is, en alleen , zo blijkt, 2 jaar manegeervaring heeft ...

Dat is dus niet waar aangezien ik meer dan 4 1/2 jaar rijdt en in de categorie gevorderd/ver gevorderd xD Zoals ik hierboven heb geschreven.

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 13:20

annastasia schreef:
TS heeft naar mijn idee haar zinnen gezet op DAT paard, en probeert ons én haar ouders ervan te overtuigen dat het een geschikte combinatie is.

In mijn zoektocht naar een geschikt paard heb ik er minstens 10 gereden, en ook minstens 10 afgewezen omdat ik het niets vondt, het niet lekker reed, of ik ernstig meende dat er wat mis wat met het paard.
Dit waren allemaal paarden van rond de €3500,-

Val niet direct voor het eerste paard, ga in tussentijd ook eens anderen bekijken en rijden zodat je kunt vergelijken.
En als de prijs van 1750,- klopt voor een paard met deze afstamming (en potentieel fokpaard), dan moet je je toch wel even achter de oren krabben.

Laat je iig wel klinisch keuren?

Wil je mijn paard voor een maand lenen? Denk dat je dan als beginner zijnde heel snel weer teruggaat naar de allermakste pony's, ze loopt als je niet genoeg gezag hebt nl zo over je heen....

Ik ben naar meerdere paarden geweest en heb er ook afgewezen. Dus dit is niet het eerste paard waar ik naar kijk.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:21

Oke sorry, het is erg moeilijk om vanaf hier te zien wie er gelijk heeft en wie niet.

Maar op een manege vergevorderd wil niet veel zeggen om eerlijk te zijn.

Kun je niet het paard eerst een jaar op een manege stallen, dat je onder begeleiding ook alles leert over de verzorging etc.

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 13:22

_JL_ schreef:
Meid, denk er goed over na, waarom zou je voor de moeilijke optie kiezen als je het jezelf evengoed gemakkelijk én leuk kan maken?
ik ben er 100% zeker van dat je met een paard waar minder werk aan is veel meer plezier gaat beleven...
en daarom wil je toch een paard?
het gaat niet om de kleur van het dier, het dier moet gewoon bij je passen, je moet je er zeker bij voelen, je moet 100% zeker zijn dat hij/zij het paard is dat voor jou perfect is.

Dat is nou juist het probleem en waarom ik mijn zinnen op dit paard heb gezet. Bij haar heb een gevoel wat ik bij andere niet heb en heb ik meer het idee dat het klikt.
.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:23

Nou ja, we hebben je in elk geval gewaarschuwd.

Je vraagt zelf om advies middels dit topic, maar slaat vrijwel alles in de wind?