Kan ik een paard betalen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:41

Nee, je hebt niet iedere 2 maand een halster en touw nodig, maar als ie kapot is moet je 2 maanden sparen om een nieuwe te kunnen kopen...
Ik zou niet zo licht denken over de kosten van de hoefsmid en da..
Al is er niks aan de hand, entingen en wormkuren zijn toch echt terugkerende dingen, hetzelfde geldt voor de hoefsmid, iedere 8-10 weken. Zijn ook die dingen geregeld of wordt je alleen in geval van nood bijgestaan in de rekeningen?
En ik weet niet of dat al het bijverdiende geld is, misschien vind je het ook wel leuk om een keer de stad in te gaan... Dat is dan allemaal niet meer mogelijk.
Als je gratis paard kunt rijden, waarom wil je dan een eigen paard waar je eigenlijk geen geld voor hebt?

poepiej

Re: Kan ik een paard betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 12:47

Omdat ik dan geen "last" heb van dat ik niet kan rijden of dat ik hier rekening mee moet houden of daar, dan ben ik gewoon eigen baas en kan ik doen wat ik wil.
Groetjes Michelle

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:58

En dan wordt je beperkt door het weer....

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:00

Ik hoorde dat een paard ongeveer 300/400 + extra voor DA per maand kost. Dusseh.. Nee. :+

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:02

ik betaal 120 aan pensionkosten en muslie etc. is ong 10 per maand en
bekappen is in de 2 maanden ...
ik denk niet dat je uitkomt, want ik heb al het goedkoopste van het goedkoopste

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:39

ik betaal 340 euro aan pensionkosten, mag wel gratis meerijden in lessen

lien96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:33

nooit, en dat moet je niet eens willen als het zo krap zit. stel je paard wordt ziek? dan heb je een groot financieel probleem, denk ook aan lessen, verzekering, dierenarts, hoefsmid, entingen, etc. en niet alleen aan stallingsgeld. en hoe doe je eht met de aanschafkosten? een klinische keuring is voor mij een eis, absoluut

voodoo11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:37

ik ben ong.100 euro kwijt voor 1 pony en 1 shetlander.
Daar zit alles in, ze kunnen op stal als het moet maar ze staan 24/7 buiten.

Ga dan ook niet kijken bij een manege want daar ben je al heel snel heel veel geld kwijt.

Fiiiieeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:36

Denk dat het in elk geval niet genoeg is voor een eigen paard.
je kan bijvoorbeeld wel een paard gaan bijrijden. dat je hem bijvoorbeeld
deelt met iemand. Dat mischien een optie?

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:42

Ga voor dat bedrag op zoek naar een fijn lease paard. Dat kan binnen de 150 EUR prima. Met een beetje geluk, ervaar je het als nagenoeg je eigen paard, krijg je veel vrijheid, en geniet je er echt van vanuit het oogpunt alleen de lusten en niet de lasten.....

Een eigen paard voor 150 EUR per maand all-in, is echt ondenkbaar. Daarmee ga je wellicht problemen over je afroepen...zou zonde zijn.

Hou je goede gevoel vast mbt paarden en wees wijs!
Succes!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:47

De kosten lopen nog al snel op!
Ik heb mijn paardje weg moeten doen om dat ik de kosten niet meer kon betalen en het niet meer kon combineren met mijn studie!
Ik had zeker 200 euro in de maand, wat dus niet altijd voldoende was voor het onderhoud.

Ik weet hoe leuk een eigen paard is maar het is nog erger als je het niet meer kan betalen en hem/haar weer moet verkopen!

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:44

Misschien kan het, misschien niet.. Maar ik zou er voorlopig nog niet aan beginnen als ik jou was, tenzij je meer gaat verdienen..

Zou het toch heel rot vinden als je na een half jaar/jaar je paardje moet verkopen omdat je er geen geld meer voor hebt..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:13

xMoreill schreef:
Misschien kan het, misschien niet.. Maar ik zou er voorlopig nog niet aan beginnen als ik jou was, tenzij je meer gaat verdienen..

Zou het toch heel rot vinden als je na een half jaar/jaar je paardje moet verkopen omdat je er geen geld meer voor hebt..

Dat dus!
Ik heb een auto gekocht die ik eigenlijk niet kan betalen om te rijden. Die auto kan ik schorsen, in de garage zetten en klaar, kost ie niks, alleen wat ruimte. Zo werkt dat bij een paard niet. Je MOET elke maand opnieuw ALLE kosten kunnen betalen om je paard te stallen en verzorgen, jaar-in jaar-uit.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:38

Nee is zeker niet genoeg voor een paard, Shetlandertje zul je het misschien mee redden, maar dan houdt het echt wel op hoor. Als je tenminste een beetje goed voor je paard wilt zorgen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:28

Ik vindt het toch wel wat dat jullie allemaal ZOOOO VEEL GELD SPENDEREN AAN JE PAARD.

Ik was 16 toen ik m'n eerste pony kocht.
En verdiende toen zo'n 200,- per maand.
Ik betaalde hier echt alles van, m'n ouders hebben nooit bijgesprongen (dat hoefde gelukkig ook niet).

Nu heb ik 1 paard, 1 pony (m'n eerste pony nog) en nog een jaarling + een jaarling van iemand anders.
En het kost me zo'n 250,- - 300,- per maand.
Dat is excl veearts.

Het is maar net hoe zuinig je wilt doen, maar toch je pony alles kunt geven wat deze nodig is.

Voor 150,- kun je niet all in staan.
Eerder bij een ''keutelboertje'' waar je 50,- per maand kwijt bent aan stalling.
Verwacht dan geen luxe.
Ik zou eerst nog een beetje doorsparen zodat je iig wat extra's hebt.
Het kan voor 150,- per maand, maar dan moet het paard niet ziek worden!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:17

annastasia schreef:
Ik vindt het toch wel wat dat jullie allemaal ZOOOO VEEL GELD SPENDEREN AAN JE PAARD.

Dat is heel verklaarbaar. Toen ik ruim twintig jaar terug begon aan een paard betaalde ik 350 gulden stalling (all-in) en was ik blij dat ik dat kon betalen. een auto had ik toen niet, kon ik domweg niet betalen.
Dat paard is in al die jaren eigenlijk niet echt duurder geworden (betaal nu 180 euro stalling, all-in) maar het hele circus er omheen des te meer. Als ik kijk wat mijn vrachtwagen toen kostte en wat ik nu voor diezelfde wagen kwijt ben, voor het verschil alleen al kun je een paard houden!!
Daarnaast is er veel minder kennis beschikbaar. Toen ik begon, stond mijn paard op de manege waar ik dat paard ook van had gekocht en als er iets was, vroeg ik eerst raad aan de manege-eigenaar. Dat heeft me een hoop dierenartskosten gescheeld in die jaren maar me ook een hoop kennis opgeleverd. Als ik dan zie waar de gemiddelde Bokker tegenwoordig al een dierenarts voor wil laten komen, dan begrijp ik heel goed waarom paarden zo duur zijn geworden om te hebben........

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 02:14

daar heb je helemaal gelijk in Ikke.
**klopt af**
- De DA is tot nu toe alleen nog geweest voor de jaarlijkse enting.
- 1x oog onderzoek bij veulen die met z'n oog in wat scherps heeft gezeten.
- castratie
- en 1 kreupelheidsonderzoek

De rest hebben we met ''kennis en boerenverstand'' opgelost.

Maar ook alles eromheen kost erg veel geld veel velen.
Als je goed zoekt naar ruwvoer, dan kun je hele goede kwaliteit voor weinig geld krijgen.
En door goed naar je paard(en) te kijken (en luisteren) kun je al heel veel signalen oppikken.
In de rundveehouderij hebben we leerzame boekjes als koesignalen, dit zou voor de paardenbezitter ook niet verkeerd zijn......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:34

Maar jij hebt de mazzel gehad om "boerenverstand" te kunnen vergaren. Blijkbaar ben je ook "opgeleid" door iemand die waarde hecht aan correcte zaken, te oordelen aan enkele foto's in je profiel.
Het gros van de paardenbezitters heeft nauwelijks mogelijkheden om op deze kennis op te doen. Kijk niet verder dan de foto's hier en zie hoe paarden getuigd en bereden worden, vaak met de beste bedoelingen........

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:07

Plaats in het land zal ook meespelen, hier huur je echt geen wei voor 50 euro in de maand, laat staan dat er dan nog iets bij zit.

PonyPrinses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:11

Net voor de stalling, maar je moet oowk aan de andere dingen denken ;).

gwoonRosaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:24

het ligt er natuurlijk aan hoe je het aanpakt, maar zou gewoon kunnen.
zoek een goedkope stalling bij bijv een boerderij of alleen een wei
en dan kan het wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:30

Ik red het met 175 euro per maand. Daarbij zit inbegrepen: stalling inc hooi en stro, ziektekostenverzekering en voer.

Maar de entingen/tandarts/hoefsmid wordt niet vergoed door de verzekering en dat moet ik zelf betalen. De hoefsmid is 15 euro voor bekappen en ik heb geen idee hoeveel een enting kost. De spullen moet ik ook allemaal zelf kopen maar ik heb een 2-jarige en heb dus niet veel nodig.

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:34

Ik red het wel.. maar heb een paard die 24/7 buiten staat,
ik betaal €105 per maand aan weide gang.. en je zegt dat de rest is geregeld...
als je hoefsmid en da en onderhoud van matriaal meerekend dan kom ik dnek ik op de €150 uit.. maar je geeft aan dat je dat niet hoeft te betalen!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:35

nee, zou het niet doen, het wordt wel heel krap!

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:39

Ik ben 185 kwijt per box zit alles bij behalve krachtvoer.
dan om de 8 weken de hoefsmid 30 euro per keer.
Entingen 1 keer in het half jaar.
En dan kan het voorkomen dat je paard ziek wordt of naar de kliniek moet nou reken dan maar uit.
Meis als ik jou was zou ik lekker verder sparen en als het jou tijd is een paardje kopen waar je nog jaren plezier van kan gaan hebben.