Pensionklant laat paarden barsten..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:31

Dit is meer iets voor TAO.
Zodoende een verplaatsing van VSW-->TAO.

BigOne

Re: Pensionklant laat paarden barsten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:42

Zoals je al zei vind je pa alles goed als hij z'n geld maar krijgt, ik weet niet hoeveel stallen jullie hebben maar als je de boel over kunt nemen en daarnaast parttime kunt werken dan kun je je pa misschien wel overhalen door erop te wijzen dat hij van jou de centen wel elke keer op tijd krijgt en hij heeft er dan geen omkijken naar en het belangrijkste, je kunt aktie ondernemen.
De pensionstal heb je zo weer vol als je niet al te duur bent.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 07:49

Zolang je vader niet in zijn gedachtengang veranderd zal er voor de paarden ook weinig veranderen denk ik.
Zij is verantwoordelijk voor haar paarden dat ze naar buiten komen enzovoorts. Jij niet. Zij is bekend met de voorwaarden van de stal op basis waarop deze verhuurd wordt.
Persoonlijk zou ik als ik de andere pensionklant was wel gaan steigeren als ik merkte dat de andere klant hetzelfde zou blijven betalen maar wel meer service zou krijgen.
Je moet daar wel 1 lijn in blijven trekken als jullie op die basis willen blijven verhuren.
Of je stelt een ander pakket samen waarin je meerdere opties biedt met een daarbij behorend prijskaartje.
Mocht je vader van gedachten veranderen zou ik die klant schriftelijk op de hoogte stellen, dan heb je iets om hard te maken.
Punt blijft wel dat dit soort mensen een radar hebben ingebouwd en feilloos aanvoelen wat ze wel en niet kunnen doen en ook dat jij het erg vindt voor haar paarden!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 10:56

nog een andere insteek, waarom in godsnaam staan haar paarden 3 uur reizen met OV bij haar vandaan??? Zoek een stal dichterbij dan kun je wel elke dag naar je paarden. Waarom staat ze bij jou op stal uberhaupt, of heeft ze alle stallen in haar omgeving al 'versleten'?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:35

Rhodos schreef:
Jullie zijn eigenaar van de pensionstal en voeren dus het management. Als pensionstaleigenaar vind ik het jullie taak de paarden ook in de winter buiten te zetten en is dat niet per definitie de taak van degene die de stal huurt.

Dat is maar net wat voor afspraken daarover gemaakt zijn.
Hier bij mij staan ook 2 meiden met hun pony en paard en hier is de afspraak dat we gezamenlijk de paarden verzorgen en we daar een rooster voor maken in overleg. Uitmesten, voeren, water bijvullen in land en paddock of stal, en binnen/buiten zetten of naar het land brengen en vegen hoort er allemaal gewoon bij.

Als je kaal stalling verhuurt is het inderdaad een risico dat je mensen treft die het niet zo nauw nemen met uitmesten, voeren, en buiten/binnen zetten. Wil je dat gedoe niet kun je beter meer geld vragen en alleen nog vol pension doen. En anders heel duidelijk contract over de minimale verzorging die je van de eigenaar verwacht met straffe van vertrekken of extra verzorgkosten als men zich daar niet aan houdt.

Het probleem zit nu bij je vader. Hoe kijkt hij aan tegen een klant die niet zelf regelmatig naar haar paard om kijkt, het dier in een vieze stal laat staan en onvoldoende beweging geeft en ook nog eens een slechte betaler is? Zou hij niet liever meer inkomsten hebben of een beter betalende klant? Misschien in plaats van haar zo weer een ander?

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:27

Nou ik wist het wel! Ze ging wel weg!!
Maar wie mest er uit dan als ze eens in de 2 weken komt?
Of gebeurd dat ook niet?
Als het dan ook nog eens een slechte betaler is dan was ik er rap klaar mee! Moven!!

HazyDawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:29

Het probleem is dus dat ze te weinig tijd en/of zin heeft om haar paarden naar buiten te zetten en te verzorgen :( :( :( . Als je haar nu het voorstel maakt om een bijrijder/ verzorgster te zoeken voor haar paarden ? Een bijriijdster zou ook in de kosten delen en ze heeft meer tijd voor haar vriendje }:0 .

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:46

even heel grof gezegd, maar waar bemoei jij je mee? zijn niet jouw paarden en is niet jou pensionstal.

kijk als die stallen van haar paarden zo smerig zijn dat jou paard daar dus gezondheids problemen van kan krijgen ok, dan mag je daar zeker over gaan klagen bij de eigenaar van de pensionstal en dat, dat dan je vader is maakt niks uit je huurt die box toch?
dat die paarden er niet uit komen is niet jou probleem en niet jou verantwoording, dat is voor de eigenaar van die paarden.

maar als je vader die paarden wel zo voert en opstrooit voor het zelfde geld, heb je het recht om voor jou paard de zelfde behandeling te eisen. en nee hij kan je niet zomaar uit dat huis en stal zetten. ook bij familie onderling is er huur bescherming, en ik ga er even van uit dat je de woning ook huurt van em.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:11

Wolf359, ik heb in soort gelijk pakket gezeten als TS.
TS vindt het gewoon erg lastig om aan te zien dat die paarden niet de zorg en aandacht krijgen die ze verdienen en daarom vraagt ze hier om raad.
Klopt wat je zegt dat het niet haar verantwoording is maar het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat die paarden de dupe worden van een meisje van 16 die een vriendje heeft gekregen en daarom geen tijd meer voor de paarden terwijl ze dat eerst wel had!
Ik ben ben van mening dat jij als persoon voor een dier kiest en dan heb je ook de zorg en verantwoording voor dat dier op je te nemen. Kan je dat om wat voor reden dan ook niet meer moet je wel het beste voor dat dier voor ogen houden. Ook als dat betekend dat je bijvoorbeeld je paard moet verkopen.

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:34

@ meggiemeg

Ik ken een vergelijkbare situatie, maar als zelfs de ouders van dat kind het niet in willen zien, dan kun je gewoon als klant, en ja ts is ook gewoon klant van de pensionstal, helemaal niks doen, behalve het aankaarten bij de pensionhouder. nou dat heeft ze gedaan, die vind het dus ook prima hoe het gaat. dus laat het los. zolang de gezondheid van jou paard niet in gevaar komt.
maar aangezien die paarden niet geent worden en niet ontwormt worden vormen ze nu dus een bedreiging voor de gezondheid van het paard van ts en van die andere klant.
geef dat aan bij de pensionhouder, want die is uiteindelijk verantwoordelijk als ts haar paard of het paard van die andere klant nu worm besmetting krijgen of paarde influenza.

en dat pensionhouder haar vader toevallig ook nog is maakt niet uit, zolang jij huur betaalt ben je klant.
dus kan jij niet bepalen wie er wel of niet mag staan, maar wel eisen dat die paarden geent worden en ontwormt om besmetting van de andere paarden te voorkomen. veearts kosten zijn op deze manier dacht ik dan voor pensionhouder, omdat die er niet voor heeft gezorgd dat alle paarden geent en ontwormd worden, en die heeft eindverantwoording voor de goede zorg voor de dieren. wettelijk is hij houder van die paarden, en kan hem nalatigheid ten laste worden gelegd.

wees gewoon niet bang dat hij je weg stuurd uit je huis of stal want je hebt huurbescherming, en spreek em gewoon rustig aan op zijn verantwoording. en dat die paarden binnen staan de hele winter ja sorry maar dat is iets voor de eigenaar van de paarden. kun je gewoon niet eens eisen dat die de paarden winters overdag ook buiten moet hebben. maar box hoort schoon te wezen en entingen en ontwormen hoort voor mekaar te wezen, en dat is de verantwoording van de stalhouder.

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:01

pff wat lastig. Lijkt me vreselijk om te zien maar ben bang dat je (zolang je je vader niet mee krijgt) er niks aan kunt doen

silvia486

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:59

ik zou als ik jou was me er niet mee bemoeien,
je zegt je vader heeft er geen moeite mee als ze maar belaald,
hij heeft natuurlijk wel gelijk,
ik snap wel het is tegen jou principen maar het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de paarden,
en idd dadelijk gebeurd er wel iets als je ze buiten zet en dan?
probeer het van je af te zetten en geef ze lekker vaak een knuffel en een aai over hun bol.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 17:16

Tja, ik heb het er wel met mijn vader over gehad en hij is nu wel meer voor rede vatbaar, dus het gaat de goede kant op!
Het is ondertussen al wel zover dat ze niet het land meer op kunnen, dus ze staan op stal, maar ik heb goede hoop dat er een oplossing aan zit te komen. En dan niet in de vorm dat het mijn taak gaat worden, maar dat ze heel gauw weg is met haar paarden.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:20

fijn dat je vader nu wel bereid is om te luisteren, hoop dat er snel een oplossing is, danwel dat ze weer voor dr paarden zorgt of dat ze weg gaat.
succes er nog mee de komende tijd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 10:05

Altijd intressant dit soort situaties, heb er al een paar meegemaakt zo.

Als het mijn stal was had ik ze allang de deur gewezen. Je moet verdorie 3x bellen voor ze komen betalen, dan moet je die beesten ook nog verzorgen terwijl het je niks oplevert. Jullie verdienen zowat een gouden pluim hiervoor.

Of het stalgeld drastisch omhoog voor de extra kosten die jij maakt(uitmesten, binnen/buiten zetten etc etc) + een papiertje laten tekenen dat je op hun risico de paarden buiten zet of mensen gewoon de huur opzeggen ze houden zich immers niet aan de afspraken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 10:12

als jij je pa verteld dat hij veel meer geld kan beuren voor deze pensionklant is hij snel over hoor :D :D :D

mag jij het werk doen, maargoed dat moet er dan maar even bij :)

gewoon gedane arbeid doorberekenen naar de pensionklant........ pa blij,want die krijgt meer centjes......... jij en paarden blij want die komen eruit........ klant minder blij want die moet meer betalen :)

simpel eigenlijk :)

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 15:31

Thanks voor alle nieuwe reacties!

Er gaat nu een bedrag bij pensiongeld op. En ik ga alles doen.Nu afwachten.

@Kiwiko, het is namelijk zo, dat ze er ook een handje van heeft om gewoon helemaal niet te betalen, over het algemeen moeten we er maandelijks drie keer achteraan bellen en dan betaalt ze soms voor een paar maanden tegelijk. Soms ook niet. Heel vermoeiend.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:51

Spicenut schreef:
Thanks voor alle nieuwe reacties!

Er gaat nu een bedrag bij pensiongeld op. En ik ga alles doen.Nu afwachten.

@Kiwiko, het is namelijk zo, dat ze er ook een handje van heeft om gewoon helemaal niet te betalen, over het algemeen moeten we er maandelijks drie keer achteraan bellen en dan betaalt ze soms voor een paar maanden tegelijk. Soms ook niet. Heel vermoeiend.

Waarom houdt zo iemand paarden vraag ik me eigenlijk af, zonde van haar geld maar goed dat is terzijde.
Ik vind het wel lief van je dat je je zorgen maakt om haar paarden had ik ook gedaan, zo te horen is de oplossing in de buurt, dus knap werk Ts

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 17:56

Inderdaad. Een van haar paarden wilde iemand heel graag kopen (die met artrose)...Die wilde ze niet kwijt. Waarom? Omdat ze er zo'n enorm diepe band mee heeft.

Toen brak m'n klomp }:0 .

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:19

Hele moeilijke situatie. Ik hoop voor je dat er een oplossing komt. Ik snap dat je je eigen zorgen maakt om de paarden hoor. ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:25

Een diepe band? LAT-relatie zeker? ;)

Zoals ik het nu begrijp is je vader dus om, gaan jullie meer geld vragen en neem jij de extra taken op je?
En is dat al meegedeeld of is daar het wachten nog op?
Misschien handig om een contract op te stellen, zodat jullie ook makkelijker kunnen eisen om geld en als ze het niet op tijd betaald ook een goed argument hebben om haar eruit te zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:26

Een groot probleem, immers zij woont niet naast de deur, kan dus niet komen om haar paarden buiten en binnen te zetten, of ze moet er een uur bij gaan zitten. Ik snap het wel.Dan is er geen paddock over, want jouw paarden staan er in.....

Nu hebben jullie 2 stallen verhuurd aan iemand die niet kan voldoen aan het halfpension gebeuren. Het is natuurlijk voor haar goedkoper zo, maar jullie hadden kunnen inschatten dat zij niet elke dag komt en zeker niet daar een uur gaat zitten omdat ze ook haar eigen paarden binnen moet zetten. Jullie hebben er wel gemak van dat 1 persoon 2 stallen huurt, is altijd minder gezeik, dan komt zo iemand weinig, nog minder gezeik.

Ik vind het eerlijker als er van te voren duidelijk was aangegeven dat de paarden niet in de winter hele dagen binnen mogen staan en dat jullie wel volpension willen doen als zij dat niet kan in de winter.

Dus oplossing is voor een redelijk bedrag die paarden buiten en binnen doen. Immers paarden staan er al, voor de paarden en niet voor haar, is het een eerlijke oplossing. Dat zij nu goedkoper staat dan die andere pensiongast is iets wat jullie compromis is. Immers jullie accepteren iemand die niet in de buurt woont, om welke reden dan ook niet elke avond op de stoep staat.

De dieren komen op de eerste plaats. Als ik elke keer een euro had gekregen voor de keren dat ik paarden van pensionklanten buiten en binnen heb gedaan, dan had ik een porsche en een andalusier hier staan!!!

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:55

Hier ook iemand met een kleinschallige stal , wij zijn niet echt een pensionstal maar een kleinschallige sport/opfok stal met eventueel ruimte voor een pensionklant.

Ongeveer 6 weken geleden kwam er dus een pensionklant met hun eerste eigen paardje, een prachtige witte ruin ( kruising Lusitano) ,
De eerste dagen heeft hij op een apart stukje gelopen maar kon wel contact maken met de rest van de groep. Onze twee sportruinen, een paard dat hier tijdelijk stond omdat hij weer opgebouwd moest worden na een lange tijd van revalideren ,3 jaarlinghengsten en een hengstveulen.
Deze groep was een zeer stabiele en gezellige groep waar gezamelijk werd gegraasd, gespeeld en gekroeld.
Het viel mij al direct op dat dit nieuwe paard zich erg macho gedroeg, veel schrapen met het voorbeen, happen over de draden heen , zich oppompen en brullen.

We hebben hem stap voor stap in de groep geintroduceerd, met de volwassen paarden ging het best redelijk maar toen de jonkies erbij kwamen werd het een drama, jonkies mochten niet meer bij de oudere paarden van hem en hij begon de oudere paarden aan te vallen.
Met als gevolg dat onze sportpaarden onder de plekken zaten, ook probeerde hij steeds een paardje te isoleren en als hij dan naar de rest van de groep wilde werd hij helemaal een hoek ingejaagd en daar bewaakt door dit nieuwe paard.

Nadat een van onze eigen paarden weigerde nog het land op te gaan hebben we besloten dit paard alleen op een stuk land te zetten. Iets wat helemaal tegen mijn principes is en waar ik ook eigelijk geen plek voor heb.

Gesprek met de eigenaren aangegaan, stukje land waar ik hem op had gezet was te drassig voor hem ( dit was in september en een klein stukje prut waar meneer persee in wilde staan rest van het land liet hij ongemoeid), zou slecht voor zijn hoeven zijn etc etc. Het was nou eenmaal een tempramentvol ras , heleboel geklets,

Ondertussen waren de eigenaren ook begonnen met rijden, er werd veel gevallen, paard begon steeds meer streken te krijgen , ook met buiten zetten en binnen halen , hele dagen brullen en de nachten schrappen. Ik heb meerdere malen proberen te praten met de eigenaren, maar kreeg veel gezweef en gedoe en het was zo een lief paard en nooit lastig geweest ( ze hebben hem net 3 maanden waarvan 6 weken in training bij derde geweest)

Bij mij ging er knopje om toen er werd geoperd dat ik maar een aparte zandpaddock voor hem moest maken ( want dat kost geen geld , en ik heb een boompje staan ) en onze Arabische hengst pas naar buiten kon als zij klaar waren met rijden omdat hun paard de concurrentie met hem aanging en daardoor zo onrustig was.

Ik heb ze vriendelijk verzocht een andere plek te zoeken, de stress die het me gaf is me dat geld helemaal niet waard.
Wij zijn maar een kleine locatie en wil me gewoon vrij kunnen bewegen op mijn eigen erf. Ook zij wilde eerst zelf uitmesten,voeren, binnen en buiten zetten maar dat heb ik meteen afgekapt, ik hou graag de regie in eigen hand zodat ik zeker weet dat de paarden er schoon bij staan, allemaal op hetzelfde tijdstip te eten, binnen en buiten komen.

Het is wel extra werk maar geeft ook duidelijkheid en alle paarden krijgen dezelfde behandeling en verzorging.

Lastig hoor als je een vader hebt die het probleem niet ziet en er ook niks aan wilt doen.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 18:56

Russel, de paarden staan hier al drie jaar! Vorig jaar woonde de klant nog in de buurt dus kwam ze nog dagelijks, nu is ze verhuisd, maar kan ze in die buurt geen goedkope stalling vinden, en dus laat ze de paarden barsten. Dit hebben we dus niet aan zien komen.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 19:00

Mijn vader wil er dus wel iets aan doen.
Ik herken het wel hoor FuegoJoy, ondanks dat ik zelf ook 'klant' ben van mijn ouders, ben ik wel 'thuis' en wil ik ook graag de dingen regelen en hou ik er niet van als er constant verschillende paarden op andere tijdstippen gevoerd worden.