Koop ongedaan maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 22:20

Orlando_ schreef:
1 ding is me nog een beetje onduidelijk.. sorry :+
Het dier is voorheen dus eens röntgen gekeurd geweest en daarop was ook al HK geconstateerd?
Hoe ben je hieraan gekomen en had je dit rapport al bij aankoop of achteraf?

Nee, de foto's die zij een aantal jaar geleden had gemaakt waren allemaal in orde. Daar was niks op aan te merken. Wij hebben afgelope week, nadat hij een aantal dagen bij ons op stal had gestaan, foto's laten maken omdat we het toch niet helemaal vertrouwde en het niet eerlijk vonden tegenover het paard dat hij erg veel pijn had aan zijn voorbeen. Er zijn verschillende testen gedaan, zo ook de buigproef overnieuw, verdoven op verschillende plekken etc. En toen zijn er dus foto's gemaakt waaruit bleek dat hij hk had :).

@bigone: Wij zijn bij de keuring geweest, zijn medische dossier opvragen is misschien wel handig om te doen ja. Als ze dit zo maar mee geven? Ook bedankt voor de tip van het opzoeken van de hoefsmid, daar waren we nog niet opgekomen. Hij krijgt hier hetzelfde te eten als dat hij daar ook kreeg, dus dat lijkt me sterk. Wel kan het eventueel komen door een andere bodem in de stal? Hier staat die op stro, maar bij hun stond die op vlas.

Neskolay

Re: Koop ongedaan maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:27

Oh okee een paar keer in dit verhaal leek het alsof de hk voor de aankoop ook zichtbaar was op foto's die genomen waren eerder al. (verkeerd begrepen dus)

Blijf het een moeilijke zaak vinden..

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:21

De meeste botkreupelheden komen eruit in de leeftijd tussen de 8 en 10 jaar oud. Dus heel vreemd dat het paard niet rontgenologisch is gekeurd vind ik het niet. Vaak vind je op zo'n rontgenologische keuring heus wel wat, maar zal het paard er nooit last van krijgen. UItzonderingen daargelaten...

En ik denk niet dat dit een uitzondering is. Dit paard moet hier eerder last van hebben gehad.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:32

Ik neem aan dat je eerder bent wezen kijken, gereden hebt (of voor hebt laten rijden). Liep ie toch helemaal rad?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 23:34

Dat hij er eerder last van had moet sowieso zijn geweest denk ik. Dit kan toch niet binnen een week? Maar op het gebied van kreupelheden ben ik echt een leek hoor :+
We zijn 2x wezen proefrijden. Ze zat er altijd al zelf op een halfuur van te voren ofzo als wij er nog niet waren. Toen liep hij wel helemaal rad, voor zover wij hebben kunnen zien en voelen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:37

Dat zou ik sowieso niet willen... ik wil een paard kaal zien als ik kom en meemaken hoe hij is met zadelen etc...

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 23:39

Orlando_ schreef:
Dat zou ik sowieso niet willen... ik wil een paard kaal zien als ik kom en meemaken hoe hij is met zadelen etc...

Wij hebben inderdaad ook gevraagd of ze die keer daarna dan even zou willen wachten tot wij er waren, maar helaas was ze toen ook alweer aan het rijden. Wel geholpen met afzadelen in de wei zetten etc.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:54

Dit rijden van te voren kan wijzen op problemen want het is bekend dat paarden met hoefkatrol in het begin wat slechter lopen en als ze dan warmgedraaid zijn dan zie je vaak niet niets meer, tenminste dat is de ervaring die ik heb, weet je ook of ze voor de keuring nog gereden heeft want een paard met hko dat je koud van de stal trekt zal niet door de keuring komen, ook niet door de klinische want dan zijn ze gewoon onregelmatig.
Wel vreemd dat ze niet op jullie wilde wachten met rijden, gaan er toch wat alarmbellen rinkelen!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 00:03

Ik weet niet of ze voor de keuring nog gereden heeft. We hebben wel bloed afgenomen. Dus we zouden dat eventueel nog kunnen laten controleren :).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 00:10

Als ze voor de keuring het paard gereden heeft en goed heeft losgewerkt zal hij misschien door de klinische keuring kunnen komen en zul je ook in het bloed waarschijnlijk niets vinden maar als je als koper vraagt om het paard te laten staan tot je komt en het gebeurt niet dan is, als jullie tenminste er op de afgesproken tijd en niet een uur te laat waren, er wel wat aan de hand volgens mij.
Ik weet niet of dit het eerste paard is wat jullie gekocht hebben maar mocht je ooit weer op een beest te koop gaan dan gewoon een dik half uur eerder op de stoep staan dan afgesproken want een paard al los rijden voor de kopers er zijn doe je niet als je niets te verbergen hebt volgens mij.
Als mensen mij een paard willen verkopen dan wil ik het paard zien op stal of wei, in omgang met poetsen en zadelen, kortom het hele riedeltje. Proberen verkopers dit te voorkomen dan is het voor mij al klaar en gaat het niet door.(door schade en schande wijs geworden, helaas)
Laatst bijgewerkt door BigOne op 17-10-09 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 00:14

Dit was niet het eerste paard wat we hebben gekocht. Maar het was inderdaad erg stom :). Wijze les in ieder geval. Wij waren overigens niet te laat, zelfs een kwartier te vroeg. En toen was ze al aan het rijden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 00:17

Toch maar proberen of je de hoefsmid te pakken kunt krijgen, aangezien ze stopt met de sport hoeft hij niet bang te zijn dat hij een klant kwijtraakt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 00:19

Stond het paard bij haar thuis of op een pensionstal?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 00:20

Ja, ik ga maar is opzoek naar die hoefsmid. Bedankt voor de tip :)
Paard stond bij haar thuis, in de achtertuin. Ze reed wel bij een vereniging en maakte daar gebruik van de accommodatie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 00:28

Je zei trouwens dat hij bij haar op vlas stond, het zou kunnen zijn dat hij toch ontstekingen in zijn hoeven aan het ontwikkelen is want vlas staat erom bekend dat het naar verhouding veel hoefzweren veroorzaakt dus laat ook even een goed smid naar de hoeven kijken, HKO op foto's zegt niet alles, soms vallen straalbenen in categorie 3 en lopen ze nooit een pas onregelmatig en paarden met cat.1 kunnen stokkreupel zijn,
misschien kun je op de foto's ook de hoeven zien, even kijken of je daar donkere vlekken in ziet, voorin de hoeven.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 00:30

kijk, daar ben ik zelf ook bang voor, dat het me ook overkomt als ik een paard koop, vandaar dat ik echt een paar keer wil komen kijken ipv gelijk bij 1 x te moeten beslissen, 2 maanden terug ging ik kijken en proefrijden, toen wilden ze het al gelijk weten of ik m wil of gelijk volgende dag weer kijken en dan beslissen, waarom zoveel haast, ik kreeg gewoon geen kans en toen was ie heel snel door iemand na 1 x zien gekocht, prima, als men er snel vanaf wil dan hoef ik m niet meer, dan vertrouw ik het niet helemaal.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 00:33

Hij is onderzocht op hoefzweren, deze waren niet aanwezig. Smid heeft er naar gekeken. Het zou inderdaad kunnen, dus we zullen hem nog een keer laten checken :) Bedankt voor je nuttige reacties ;).

We zijn 2x wezen proefrijden en nog 2x gewoon wezen kijken. Het leek niet alsof ze haast had om hem te verkopen. Wel had ze het continu over alle mensen die geweest waren of nog moesten komen. Maar of dat wat zegt, denk het niet hè?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 00:41

Dat zeggen ze allemaal, er komen nog mensen kijken of er zijn er meer geweest, om je sneller tot koop proberen te bewegen.

Daar trap ik nooit in.

Pas nog zeiden ze mij dat er nog anderen waren die gek waren op dat paard en hadden veel hoger bod geboden, het ging hier om een ziekige paard, nou die is 3 weken later nog steeds niet verkocht hoor ;) , dat is gewoon om je te proberen een hak te zetten, maar dan zeg ik juist, succes ermee, dan houdt het op voor mij als je zoveel haast hebt, dan verkoop je m toch aan een ander.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 01:19

Dat zeggen ze idd allemaal. Heb nu ook een paard in traing voor verkoop, die eigenaar zegt ook tegen iedereen dat er zoveel mensen voor zijn geweest, of nog komen. Terwijl dat helemaal niet waar is!

Dat ze d'r al op zat toen jullie aankwamen vind ik ook echt niet kunnen, ik was gelijk omgedraaid :)

Weet verder niks van het recht in NL, maar als je een advocaat hebt, dan kan die jou daar het beste mee helpen toch?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 07:59

Als er bloed is afgenomen bij de klinische keuring, waarom is dat nog niet gecontroleerd dan? Ik zou eerst dit bloed laten controleren op pijnstillers, etc. Dan kan je al veel uitsluiten.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 11:32

janouk schreef:
Als er bloed is afgenomen bij de klinische keuring, waarom is dat nog niet gecontroleerd dan? Ik zou eerst dit bloed laten controleren op pijnstillers, etc. Dan kan je al veel uitsluiten.

Dit bloed is nog niet onderzocht ivm de kosten. Deze zouden dan €800 bedragen. Onze advocaat vond het verstandig om eerst af te wachten wat de eerste brieven zouden doen. En dan is de laatste optie het bloed onderzoeken. Dit blijft toch nog een aantal maanden goed :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:07

Volgens de kliniek waar ik een paar weken geleden was en waar ze standaard bloed afnemen kostte het ong. 400 euro maar dat weet ik niet helemaal zeker, da zei wel dat mensen die bezwaar maken tegen een keuring door hun je dan beter het paard kunt laten staan. Geef wel aan naar de keurende da dat hij zeker het bloed moet bewaren, ik weet niet wat voor periode ze dat standaard doen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 13:14

bigone schreef:
Volgens de kliniek waar ik een paar weken geleden was en waar ze standaard bloed afnemen kostte het ong. 400 euro maar dat weet ik niet helemaal zeker, da zei wel dat mensen die bezwaar maken tegen een keuring door hun je dan beter het paard kunt laten staan. Geef wel aan naar de keurende da dat hij zeker het bloed moet bewaren, ik weet niet wat voor periode ze dat standaard doen.

DA is al gebeld, hij bewaard het bloed :) Ik hoop dat deze nachtmerrie snel voorbij is.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:32

Inderdaad, dat ze er al op zat voor jullie kwamen is echt ehhh apart te noemen. Dat is zeker niet gebruikelijk!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:49

Ik zou ook nog eens een andere VA bellen. Of desnoods de faculteit utrecht of de Gezondheidsdienst voor Dieren wat het gaat kosten om het bloed te laten onderzoeken.
Dat moet hier in nederland mogelijk zijn, en kan vast ook wel goedkoper....