ponny aan huis in rijtjes woning mag dat ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:59

Ninx schreef:
Niet te geloven! Hahaha! De wereld is echt geschift aan het raken!
Dacht ik dat ik het ergste had gezien met al die paarden die slechts 1 uur buiten komen en verder lekker opgehokt staan.
Maar het kan nog erger dus?!
Mijn hemel.... arme paarden.

Nou idd
Het ergste is nog dat de baasjes van die opgehokte paarden vinden dat het paard het fantastisch heeft,dat zijn dan ook de mensen die denken dat het paard helemaal gelukkig word als het baasje even komt rijden,een paar flinke knuffels en aaien geeft (in hun ogen het contact wat het paard nodig heeft)om vervolgens het paard weer op te sluiten op 9 vierkante meter.

Natuurlijk zijn er ook mensen die dondersgoed weten dat het niet ideaal is en open staan voor kritiek, die zich bewust zijn van de behoeftes van hun paard alleen de gelegenheid (nog)niet hebben voor een betere leefomgeving.

Maar die mensen die al die drukte rondom een paardwaardig leven de lucht in slaan,daar kan ik best boos om worden.
Ga lekker zelf met je bordje op schoot 23 uur op je kamertje van 3x3 zitten,en dan mag je 1 uur per dag even flink sporten om daarna weer terug in je kamertje gedouwd te worden.

KingsJewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:59

SasJumper schreef:
mja ze heeft geen andere paarden bij haar in de wei...

Dat is inderdaad niet fijn voor jouw pony, het voelt voor haar zoals het voor jou zou voelen op een onbewoond eiland zonder mensen om je heen. Maar wel voldoende eten en drinken.
Dan wordt je toch ook erg ongelukkig.
Het enige verschil is dat jij het kunt zeggen, je pony niet...[/quote]

En dat je als mens nog actie kunt ondernemen om onder de mensen te komen. Als paard/pony ben je gewoon overgeleverd aan de eigenaren...... ;([/quote]

er is een reden voor dat ze alleenstaat :)
ze heeft een veulen gehad en daar 4 jaar mee geleeft dat werd van kwaad tot erger...
als de een weg was werd de ander gek en molde de hele wei ...
ze is 1 keer door (prikkel)draad heen gevlogen om er achter aan te kunnen..
dus der dochter werd verkocht.
daarna heeft ze met een ander paard gestaan maar hierbij gebeurde hetzelfde en weer moesten ze uit elkaar.
nu staat ze alleen en kan wel op afstand communiceren want de buren en achterburen hebben paarden.
wat moet je anders?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:00

montoya schreef:
kan en laat mijn paard ook elke dag na de stapmolen en het rijden cq longeren in de padock lekker rennen . maar dan nog staat hij wel 20 uur op stal .
maar aan stalpaarden en aan weidepaarden zitten voor en nadelen

20 uur is lang hoor.
Ga bij wijze van 'onderzoek' maar eens met een pak biscuitjes en een fles water 20 uur op de wc zitten.
Die ruimte is qua verhouding redelijk vergelijkbaar met een stal.
Laat je moeder je vervolgens op de loopband zetten, laat haar in haar tempo met jou gaan wandelen een blokje, en ren vervolgens zelf nog een rondje door de achtertuin.
Daarna weer hup! De wc in!
Verder geen contact en geen gesprekken met andere mensen, niet, nooit..... ;(

Equidea

Re: ponny aan huis in rijtjes woning mag dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:01

hoe oud is de ts?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:01

Grotere kudde paarden creëren, zodat als je er 1 weghaalt je paard niet helemaal alleen is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:02

Montoya, het kan aan mij liggen :D , maar ik zie echt geen nadelen van mijn buiten gehouden paard. Hooguit dat ik wel eens wakker lig als het in de winter rotweer is, dat is eigenlijk het enige waar ik last van kan hebben. Wat modder kan ik hebben, dat ik elke dag een eind moet lopen (ze staan in een natuurgebied), ik zie dat als iets positiefs (goed voor mijn conditie en ook voor mij mentaal, zo'n rustige wandeling door de natuur dagelijks ;) ), wintervacht, tja, ik pas mijn training er op aan en/of neem de tijd in goed uitstappen. Ik zie meer nadelen in het houden op stal, maar dat zal best heel persoonlijk zijn. ;)

En ja, ik heb mijn paard wel eens noodgedwongen op stal gehad wegens medische redenen. Dat doe je niet voor je lol bij de mijne, hoor. :D

Overigens heb ik niets tegen een paar uurtjes per dag (nacht) op stal an sich, hoor. Maar ik vind 20 uur binnen echt te veel, eerlijk gezegd. En al helemaal als hij daarvan nog geen uur of twee uur 'vrij' met andere paarden kan staan. Maar jij, jij jouw keuze, hoor. Met jou nog velen blijkbaar, als ik zo om me heen kijk en hier rond lees.

Maar goed, het wordt gelukkig steeds meer bekend dat het eigenlijk niet hoort. ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:03

SasJumper schreef:
SasJumper schreef:
mja ze heeft geen andere paarden bij haar in de wei...

Dat is inderdaad niet fijn voor jouw pony, het voelt voor haar zoals het voor jou zou voelen op een onbewoond eiland zonder mensen om je heen. Maar wel voldoende eten en drinken.
Dan wordt je toch ook erg ongelukkig.
Het enige verschil is dat jij het kunt zeggen, je pony niet...

En dat je als mens nog actie kunt ondernemen om onder de mensen te komen. Als paard/pony ben je gewoon overgeleverd aan de eigenaren...... ;([/quote]

ze heeft een veulen gehad en daar 4 jaar mee geleeft dat werd van kwaad tot erger...
daarna heeft ze met een ander paard gestaan maar hierbij gebeurde hetzelfde en weer moesten ze uit elkaar.
nu staat ze alleen en kan wel op afstand communiceren want de buren en achterburen hebben paarden.
wat moet je anders?[/quote]

Oei, dat is dan een domme fout van de eigenaar geweest waar het paard nu voor moet boeten.... echt zielig inderdaad.
Mensen hebben soms geen idee wat ze aanrichten.

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:03

vjestagirl: het is idd een andere situatie. zoals hun het nu willen doen gaat ook niet , en absoluut niet de hele dag in de stal of alleen maar 1 uurtje buiten. ze moeten iets anders verzinnen dan alleen 1 uurtje buiten.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:04

Jammer dat TS nog niet weer boven water is. Ben wel benieuwd hoe ze na bovenstaande discussie er over denkt.
Laten we hopen dat ze zich bedacht heeft (want wat een onnozel idee; pony's horen niet in tuintjes van rijtjeshuizen) en stel dat ze zich niet bedacht heeft, laten we hopen dat de gemeente er een stokje voor steekt. Volgens mij mag dit vast niet; ik denk aan mestwetgeving, of is dat alleen als je meerdere paarden houdt?
En daarnaast horen paarden een soortgenootje erbij te hebben.
@SasJumper: met sommige paarden klikt het niet, misschien met nog een ander paard wel?

Persoonlijk vind ik ook dat paarden het grootste gedeelte van de dag in een wei (of desnoods paddock) moeten doorbrengen. Een achtertuintje lijkt me niet vergelijkbaar.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:06

oke ik heb weer andere ervaring op mijn andere stal waar het paard een dag deel naar buiten mocht . maar nogmaals ieder zijn eigen en wat betreft de dierenbescherming eerst zien dan geloven .
Twiggy2008 schreef:
Montoya, het kan aan mij liggen :D , maar ik zie echt geen nadelen van mijn buiten gehouden paard. Hooguit dat ik wel eens wakker lig als het in de winter rotweer is, dat is eigenlijk het enige waar ik last van kan hebben. Wat modder kan ik hebben, dat ik elke dag een eind moet lopen (ze staan in een natuurgebied), ik zie dat als iets positiefs (goed voor mijn conditie en ook voor mij mentaal, zo'n rustige wandeling door de natuur dagelijks ;) ), wintervacht, tja, ik pas mijn training er op aan en/of neem de tijd in goed uitstappen. Ik zie meer nadelen in het houden op stal, maar dat zal best heel persoonlijk zijn. ;)

En ja, ik heb mijn paard wel eens noodgedwongen op stal gehad wegens medische redenen. Dat doe je niet voor je lol bij de mijne, hoor. :D

Overigens heb ik niets tegen een paar uurtjes per dag (nacht) op stal an sich, hoor. Maar ik vind 20 uur binnen echt te veel, eerlijk gezegd. En al helemaal als hij daarvan nog geen uur of twee uur 'vrij' met andere paarden kan staan. Maar jij, jij jouw keuze, hoor. Met jou nog velen blijkbaar, als ik zo om me heen kijk en hier rond lees.

Maar goed, het wordt gelukkig steeds meer bekend dat het eigenlijk niet hoort. ;)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:06

Equidea schreef:
hoe oud is de ts?

Ik schat een jaar of 14.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:07

Vjestagirl schreef:
Grotere kudde paarden creëren, zodat als je er 1 weghaalt je paard niet helemaal alleen is.

Je creeert inderdaad juist paarden die niet alleen kunnen zijn, als je ze zo gaat houden zoals hierboven beschreven. ;)

De mijne staat in een kudde van 7 en ze zijn allemaal heel gehecht aan elkaar. De groep is enorm saamhorig, prachtig om te zien. Maar ze kunnen prima los van elkaar en weten dan ook dat ze na het werk weer bij elkaar komen. Zelf onze tweejarige Andalusier (van Dani62 hier op bokt) kan het al heel goed. Ze weet gewoon dat ze altijd weer naar haar eigen clubje gaat. En dat geeft ze rust in het koppie. En veiligheid, zekerheid tot geborgenheid aan toe. Hoe panischer je gaat doen, hoe gestoorder ze gaan reageren. Een paard is en blijft een kuddedier, een dier met enorme behoefte aan bewegen en sociaal contact. Hoe kun je dat blijven ontkennen als mens? Ik snap er werkelijk niets van..... Al hoewel, mensen zijn zo egoistisch soms. Ja, zo zie ik dat echt!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:08

dan is het denk ik wel duidelijk dat dit droomplannen zijn die nooit gaan gebeuren.
Denk dat er weinig ouders zijn die een stinkdier in hun mooie tuin willen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:08

Hoe bedoel je dat Montaya? W.b. het 'eerst zien dan geloven' van de DB?

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:09

leuk met je pony opgezadeld door de gang _/-\o_ met een poepzak in de achtertuin?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:11

montoya schreef:
oke ik heb weer andere ervaring op mijn andere stal waar het paard een dag deel naar buiten mocht . maar nogmaals ieder zijn eigen en wat betreft de dierenbescherming eerst zien dan geloven

Kun jij je enigszins verplaatsen in het paard als wezen?
En wat zijn dan jouw ervaringen van die andere stal waar je paard bij god's gratie nog een dagdeel naar buiten kon? Is dat te vergelijken met 24/7 weidepaarden dan? Kan me niet voorstellen, maar ben toch wel even benieuwd...... ;)

Miracle_

Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 09-10-09 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

montoya

nou ik geloof niet zo in de db . ze zeggen wel meer dus vandaar eerst zien dan geloven .

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:12

SasJumper schreef:
wat moet je anders?

Dat snap ik dus echt niet hè, dat het wegnemen van iets dat zo overduidelijk belangrijk is in het leven van een pony als oplossing wordt gezien. ;(

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:14

Maar op zich gaat het niet zo zeer om DB in deze campagne, maar vooral om dat wat ze zeggen!! En daarin kan me goed vinden, mijn mening over de DB staat daar helemaal los van. Zou je ook los moeten zien; welzijn van paarden heeft niets te maken met de DB, maar alles met de baasjes die vanuit hun eigen visie handelen. Die visie staat niet altijd gelijk aan dat wat het beste is voor paarden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:14

goeroe schreef:
Dat snap ik dus echt niet hè, dat het wegnemen van iets dat zo overduidelijk belangrijk is in het leven van een pony als oplossing wordt gezien. ;(

Dat is toch lastig? Zo'n paard dat zich natuurlijk gedraagt?! Bah.... :+

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:16

Al die instincten, onderdrukken moet je dat!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:16

montoya schreef:
nou ik geloof niet zo in de db . ze zeggen wel meer dus vandaar eerst zien dan geloven .

Het gaat mij niet zozeer om de DB, het gaat mij om het feit dat je je eens moet verdiepen in paarden. In hun diepste wezen, hun natuur. Hoe kun je dat blijven ontkennen? Of je verschuilen achter kritiek op instanties, die eigenlijk ook gewoon maar hun best doen om zaken te verbeteren. Je kunt zelf toch bedenken dat paarden niet 23 of 20 uur binnen horen te staan? Of qua beweging genoeg hebben aan dat uurtje training en een half uurtjes stapmolen (hoe geestdodend wil je het hebben?)?

Dat je je paard 's nachts binnen houdt, misschien uit veiligheid of vanwege het weer, a la. Maar jij bent er maar hooguit een paar uurtjes per dag en de rest van de dag mag zo'n dier zich kapot vervelen in zijn boxje. Tja.......
Ik snap niet dat er mensen zijn die daar genoegen mee nemen. :n
En nog vaak een enorme prijs er voor dokken ook. :D

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:18

Helemaal mee eens Twiggy! De DB is alleen maar aangever van informatie. Dat kun je toch niet niet goed vinden?

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:20

:(:)