Paardenpaspoort bij pensionhouder in bewaring?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

eppie38

Re: Paardenpaspoort bij pensionhouder in bewaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:59

Klopt Nick, ze komen hem gewoon halen, en maar goed ook natuurlijk want je kunt moeilijk een paard dood in de stal laten liggen omdat het paspoort er niet bij is zou niet goed zijn voor de volksgezondheid.

bibo317

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 07:39

Ik heb het allemaal een beetje snel gelezen,voor zover dat kan.
Wij hebben zelf een kleinschalige pensionstal en wij hebben alle paspoorten in ons bezit. Ook nog binnen in huis in een kluis. Nergens geen probleem, het gaat ook een stuk over vertrouwen hebben in de mensen die voor je paard zorgen en als hij iets mankeert er voor zorgen dat er een dierenarts komt als jij op je werk zit. Die er ook voor zorgt dat ze goed voer krijgen en een lekkere schone stal en elke dag naar buiten komen. Je staat er versteld van dat sommige van onze pensionpaarden beter naar ons luisteren als naar de eigenaar. Er is wel een stukje vertrouwen die om de hoek moet komen.

Daarbij, hebben jullie enig idee hoe makkelijk het is om een duplicaat aan te vragen van het paspoort?
Als een pensionhouder echt zo'n kwade bedoeling heeft, heeft hij alleen aan de naam van het paard genoeg, wat hij dan al krijgt als hij de eerste keer het paspoort onder ogen krijgt.

Ik kan best geloven dat in de grote steden het vertrouwen er niet is, maar je kan niet altijd van de slechtste bedoelingen uitgaan bij mensen. En als je al dingen weet van een stalhouder die je niet aan staan moet je verder zoeken naar een stal.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 08:12

Een kopie kan die krijgen.
EN waarom moet hij laten zien dat de paarden van hem zijn, betaald hij geen belasting?
Want dan moet je doen alsof de paarden van jouw zijn en daar heb je paspoorten voor nodig.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 08:20

Mmmmmm, ik zie dat het verplicht is, maar ik zou der toch onderuit proberen te komen want het zint me niks.
En een pensionhouder vertrouwen, ik heb in 15 jaar veel mee gemaakt en dan vertrouw je niet zo snel meer iemand.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 08:40

Ik geef mijn paspoort niet af. Punt.
En een duplicaat kun je wellicht makkelijk aanvragen, maar dan heb ik i.i.g. het origineel nog. Het mag geen bewijs zijn, het is wel mijn enige bewijs. Paard contact gekocht, pensionhouder krijgt geld contant.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:30

duplicaat aanvragen gaat niet zo heel gemakkelijk, alleen aan de naam van het paard heb je echt niet voldoende...

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:38

ik heb niet alles gelezen.. weet wel dat een kennis van mij haar paspoort wel heeft afgegeven aan haar pensionhouder.. en wel hierom:

het paard staat in een *bejaardentehuis* ze gaat er niet iedere dag heen.. maar die mensen zorgen dat ze iedere dag lekker de wei op kunnen, ze worden gevoerd gemest.. eigenlijk alles.. die mensen zorgen voor hun oude dag.. zij gaat er ook niet elke dag heen.. daar is het te ver weg voor.. ze gaat wel 1 x in de week..

nu ongeveer een half jaar geleden.. kreeg haar paard zo ernstige koliek dat hij METEEN naar utrecht gebracht moest worden.. ingeladen en weggebracht.. was zij even blij dat die pensioneigenaren het paspoort hadden! anders had het paard nog minimaal een uur moeten wachten tot zij aangekomen was bij haar paard.. voordat hij weg kon.. en dan was het voor hem zijn einde geweest.. nu konden die mensen meteen met hem naar utrecht en is hij ook meteen geopereerd..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 09:48

Ik heb dus nog steeds geen antwoord van het AID via het PVV, volgens mij vlucht die persoon zodra het nummer van mijn contactpersoon op de display verschijnt ofzo...

Mijn paard is vorig jaar ook geopereerd aan een koliek, ik heb in die periode echt niet aan het paspoort gedacht, en er is ook niet naar gevraagd. Dus zo'n vaart loopt het meestal waarschijnlijk niet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:13

met koliek ga ik echt wel rijden hoor, met of zonder paspoort. Dan betaal ik de boete wel :j

Gamble82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:24

Inbeslagname zit volgens mij zo, de paarden waarvan niet is aan te tonen dat ze van iemand anders zijn dan diegene, waar ze het beslag op leggen, zouden dan in beslag genomen worden. Heb dit van horen zeggen dus weet niet zeker of dit waar is. Ben zelf ook hier nog mee bezig wat er na inbeslagname dan met de paarden gebeurt en op wat voor manier ze verkocht worden. (dit ivm een beslagname ongeveer 11 jaar geleden bij ons in de buurt waar een aantal paarden stonden die ik nog had gereden en mijn ouwe paardje graag terug had gevonden)

ONtopic, ik zal nooit het origineel van wat voor papieren van mijn paarden bij een pensionhouder in bewaring stellen, dit voor mijn eigen bescherming. Kopietjes heb ik geen moeite mee, mogen ze zo hebben.

bibo317

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:30

Alane schreef:
duplicaat aanvragen gaat niet zo heel gemakkelijk, alleen aan de naam van het paard heb je echt niet voldoende...

Wij hebben het zelf een jaar of 4 geleden bij de hand gehad. Een telefoontje naar het trekpaardenstamboek en het was geregeld.
Er is nergens om gevraagd, alleen haar naam en volgens mij haar vader en verder niets.
Misschien is er sinds die tijd heel wat veranderd.........

Bij de AID en al die instanties zijn ze niet zo snel.
Een ding, als zij zeggen dat een kopie'tje voldoende is laat het dan schriftelijk bevestigen met naam en toenaam want ik weet uit ervaring dat ze bij de AID niet allemaal op 1 lijn zitten. :?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 08:45

bibo317 schreef:
Alane schreef:

Wij hebben het zelf een jaar of 4 geleden bij de hand gehad. Een telefoontje naar het trekpaardenstamboek en het was geregeld.
Er is nergens om gevraagd, alleen haar naam en volgens mij haar vader en verder niets.
Misschien is er sinds die tijd heel wat veranderd.........

Bij de AID en al die instanties zijn ze niet zo snel.
Een ding, als zij zeggen dat een kopie'tje voldoende is laat het dan schriftelijk bevestigen met naam en toenaam want ik weet uit ervaring dat ze bij de AID niet allemaal op 1 lijn zitten. :?

Ik heb toestemming van de mevrouw van het PVV om onze correspondentie hier neer te zetten, muv haar naam. Dus mocht ik bericht terug krijgen dan kan deze uitgedraaid worden en bij de kopie bewaard worden, zodat je schriftelijk "bewijs" hebt dat het is nagevraagd.

en ik zal zo voor de verandering maar eens, zoals gebruikelijk onderhand elke maandagochtend een mailtje uitzetten naar het PVV ;)

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:59

D
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 24-06-22 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 12:26

Ik heb ondertussen zelf ook twee directe nummers van het AID, dus ben tussen de bedrijven door druk aan het bellen... "het toestel wordt niet afgenomen, kunt u eventueel later terugbellen?" hoor ik tot nu toe. Wordt er alleen maar meer pittbull van }>

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 15:44

Die twee nummers helpen ook geen *** , je komt er gewoon niet tussen. "Is in bespreking, vergadering, van zijn / haar plaats af, lunchen, whatever. "

Ondertussen van de PVV wél bericht gehad van de AID. Ik heb zowel van mijn contact van de PVV als van de mods hier toestemming om onze correspondentie te plaatsen.

Ik zal het vanaf het begin neerzetten, dus kan je gewoon gaan lezen.

Vul hier uw vraag, suggestie of opmerking in (dd. 28-09-09) : Ik ben niet werkzaam in de paarden, echter de pensionhouder waar mijn paard gestald staat vraagt om mijn originele paardenpaspoort, ten laste van een boete die zou oplopen tot 250 euro als hij die bij controle niet zou kunnen overleggen. Echter, als ik mijn paard vervoer ben ik ook verplicht het paspoort bij me te hebben, dus hoe zit het wettelijk gezien? De controle wordt toch door de AID gedaan zover ik weet, en voor hen is een kopie voor de pensionhouder voldoende. Is er een wettelijke grond (zo ja, graag de artikelen) waarop men verplicht is het paardenpaspoort in bewaring te geven aan de pensionhouder? OOk al omdat via het paspoort als iemand zou willen, het paard in no time is overgezet op een ander zijn naam, ook al is het geen eigendomsbewijs is het dan toch heel erg moeilijk aangeven van wie het paard dan is. Met vriendelijke groeten en hopend op een eenduidig antwoord, Diaan

Antwoord van de PVV dd. 28-09-09:
Geachte mevrouw ...,

Waat het om gaat is, dat het paspoort bij het paard is, zodat als er controle komt op de identificatie van het paard, die controle direct uitgevoerd kan worden.
In EU-verordening 504/2008 staat dit in artikel 3, eerste lid.
In PVV-verordening I&R paarden staat dit in artikel 2, eerste lid.
Beide verordeningen staan op onze website www.nl-paardenpaspoort.nl
Als het paard dus bij de pensionhouder staat, moet het paspoort daar ook zijn.

Sommige pensionhouders tekenen een contractje, waarin zij verklaren op een bepaalde datum het paspoort van paard met chipnummer en levensnummer en eigenaar die en die in ontvangst te hebben genomen en hier zorgvuldig mee om zullen gaan.
U zou uw pensionhouder op deze mogelijkheid kunnen attenderen.
Sommige stamboeken eisen voordat ze een paard overschrijven op naam van iemand anders, dat de vorige eigenaar hiervoor ook tekent.
U zou kunnen navragen of de instantie die uw paspoort heeft uitgegeven dit ook zo doet.

met vr. groet...

Mijn antwoord daarop dd 28-09-09
Geachte Mevr. ...,

Heel hartelijk bedankt voor uw snelle reactie.

Echter ik kan nergens vinden of de instanties ook genoegen nemen met een kopie bij de controle. De hierachter liggende gedachte is dat een pensionhouder in feite, als er een conflict is (buiten een financieel conflict waarin hij geld zou krijgen van de eigenaar van het paard) en hij het paspoort niet meer af zou willen geven, je in feite niet met het paard van het erf af mag, ook als je bv een dag weg bent met je paard of langer dan 3 uur, en hij zou niet thuis zijn. En die situaties doen zich uiteraard wel eens voor.

Het contractje is zeer zeker een goed idee waar ik heel erg veel mee kan, echter als een kopie voldoende zou zijn voor de instanties zou ik daar heel erg verheugd om zijn.

Dan had ik nog een verzoekje uwer zijds, zou ik uw antwoord als citaat (eventueel als u niet wilt dan zonder uw naam) op een openbaar forum mogen neerzetten, te weten Bokt.nl? Daar leeft de vraag die ik gesteld heb heel levendig en ik denk dat er veel mensen baat bij zouden hebben.

Met vriendelijke groeten, Diaan

Haar antwoord dd 29-09-09

Geachte mevrouw ....,

In de regelgeving staat inderdaad nergens dat een kopie ook goed is, maar ik weet bijna wel zeker dat de AID daar geen genoegen mee neemt, maar ik zal dat nagaan.
Ik heb er geen bezwaar tegen als u het antwoord op bokt.nl zet, maar graag zonder mijn naam en e-mailadres. Gewoon als reaktie van het PVV en u kunt dan verwijzen naar www.nl-paardenpaspoort.nl
Zodra ik het antwoord van de AID heb, kom ik erop terug, wacht u dus nog even met plaatsen van het bericht tot u dat antwoord ook heeft.
vr. groet
....

Toen op 04-10-09 nog maar een kattebelletje verstuurd:

Geachte Mevrouw ...,

Heeft u ondertussen al een bericht ontvangen van het AID betreffende de geldigheid van de kopie? Veel mensen zijn heel erg benieuwd naar hun reactie, er zijn er die zelf ook al een bericht hebben verstuurd maar ook nog geen antwoord hebben gehad.

Met vriendelijke groeten, Diaan

Waarop dd. 19-10-09 Eindelijk het antwoord kwam van de AID.

Beste Diaan,

Afgelopen vrijdag heb ik van de AID een reactie ontvangen op jouw vraag of vanuit controle-oogpunt kopieën van paspoorten op pensionstallen geaccepteerd worden.

Zoals ik al vermoedde en ook wel begrijp, neemt de AID geen genoegen met kopieën en wel om de volgende reden.

Als de Europese Commissie dit acceptabel vond, had er in de verordening zelf gestaan, dat het paspoort of een kopie daarvan bij het paard aanwezig moet zijn en dat staat er niet. Het gaat om het originele paspoort.

Los van het feit dat de EU-verordening het dus gewoon niet toestaat, is in de EU een paspoort bij een paard verplicht gesteld ter bescherming van de volksgezondheid. Aan de hand van het paspoort kan gecontroleerd worden of het paard bestemd is voor de slacht of niet en zo ja welke medicijnen het paard gehad heeft. Het medicijngebruik moet door de dierenarts in het originele paspoort aangetekend worden. Op het moment dat je kopieën accepteert werk je in de hand, dat dit fout gaat omdat het origineel niet bij het paard is, maar de kopie.

Natuurlijk wordt maar een deel van de paarden geslacht, maar als je bij paarden die niet geslacht worden wel kopieën accepteert en bij paarden die wel geslacht worden niet, ben je bezig met rechtsongelijkheid. Tevens wordt de te volgen praktijk door de dierenarts minder eenduidig en dat zal niet bijdragen aan de uitvoerbaarheid.

Ook transporteurs die paarden naar wedstrijden vervoeren en de eigenaren van deze paarden hebben een keer het verzoek ingediend om kopieën te accepteren en dat verzoek is toen ook afgewezen

Kortom, ook op pensionstallen moet het originele paspoort bij het paard aanwezig zijn.

Uiteraard begrijpen wij de bedenkingen van eigenaren daarbij wel en adviseren dan ook om de pensionstalhouder te laten tekenen voor de ontvangst van het originele paspoort en afspraken vast te leggen over het retourneren van het paspoort aan de eigenaar van het paard.

Met vr. groet,....

PS 1 zoals afgesproken komt de reaktie op bokt.nl zet, maar graag zonder mijn naam en e-mailadres. Gewoon als reaktie van het PVV en dan verwijzen naar www.nl-paardenpaspoort.nl

PS 2; hebben jullie nog suggesties over hoe wij de ongeorganiseerde paardenhouders kunnen bereiken met informatie? Dus niet de paardenhouders die de reguliere bladen lezen, maar andere.

Ik heb hier eigenlijk best wel heel erg smakelijk om moeten lachen. Vooral om het gezondheidsaspect, bij paspoorten voor een bepaalde datum is namelijk alleen een inlegvel verplicht gesteld, inlegvel eruit en hup vette boete voor de eigenaar, ook wat betreft het medicijngebruik. Bedoel, Bregh heeft 5 weken in een kliniek gestaan, en er is niks nakkes nada in het paspoort gezet, anders had ik ondertussen al een hele stapel gehad enkel en alleen al voor wat ze in die periode gehad heeft. Dus ook maar kopietjes maken van alle rekeningen van de DA? IK heb zelf heeeel sterk het gevoel dat de Europese Commisie mensen paarden alleen kennen van plaatjes ofzo, en heeeel ver van de werkelijkheid afgedwaald zijn. Maar goed, we gaan een contractje opstellen (eeeehm... in hoeverre is dat rechtsgeldig trouwens als je dat zelf opsteld????) en mijn ph krijgt mijn paspoort. En op haar laatste ps heb ik nog niet echt gereageerd, heb wel gezegd dat ik het hier op bokt zou zetten en de eventuele reacties naar haar door mail.

Ondertussen heb ik via andere bronnen vernomen, dit echter niet zwart op wit, dat er wel degelijk controleurs van het AID zijn die genoegen nemen met een kopie... Afijn, duidelijkheid op zijn best zullen we maar zeggen.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:48

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 24-06-22 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:59

mijn veulen lucky is vorig jaar gereanimeerd na de geboorte, hij kon daarna niet goed staan en ging hoppa met mama naar de kliniek in Kerken in Duitsland... daar hebben beiden 8 dagen op de IC gestaan... nou ja zo'n veulentje hoeft nog geen paspoort te hebben...

maar toen ze weer naar huis mochten... moest je eens zien wat een stapel papier ik meekreeg van het veulentje, alles wat hij allemaal had gekregen van uur tot uur aan medicijnen, aan infusen enz... zoiets kan niet eens in een paspoort ..

dus paspoorten zijn te klein, als je een paard een paar keer lang in een kliniek hebt staan dan zijn de paspoorten veel te klein := , te weinig bladzijden, DA's kunnen er veel te weinig in noteren...

Met andere woorden... die EU-verorderingen zijn bedacht door ambtenaren die van toeten noch blazen weten en die geen enkele voeling hebben met de realiteit... paarden kunnen stokoud worden en als ze een paar keer goed ziek zijn geworden dan zijn die paspoorten qua "capaciteit" een regelrechte aanfluiting...

Als je een boete zou krijgen in zo'n geval zal elke rechter niet meer bijkomen van het lachen :):) en de "verordering" naast zich neer leggen... als onredelijk, niet billijk, onevenredig enz enz

Dit is ook een groot probleem in de EU en lidstaten... te veel regeltjes die vrijwel nergens op slaan, bedacht door regelgevers _-:( die niet weten hoe het er in de praktijk aan toe gaat, en te weinig inhoudelijk kennis hebben :? .

Dus over een tijd krijgen we waarschijnlijk paardenpaspoorten zo dik als een boekwerk... *\o/*

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:06

met andere woorden... wat moet een DA wel en wat niet in een paardenpaspoort noteren? alleen medicijnen? Decursus (ziektegeschiedenis plus behandelingen)?, ingrepen? Diagnoses? enz enz... vaccinaties noteren dat is logisch... maar de rest... als een paard langdurig behandelingen ondergaat, operaties, IC, enz

Zijn hier regels voor? Staat hier iets over genoteerd in die verordeningen? Hebben ze afspraken gemaakt en of uberhaupt overlegd met overkoepelende organisaties van DA's in Europa in geval van paarden?

Weten die DA's wel wat van hun wordt verlangd?????

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 20:47

TheMagicLine schreef:
met andere woorden... wat moet een DA wel en wat niet in een paardenpaspoort noteren? alleen medicijnen? Decursus (ziektegeschiedenis plus behandelingen)?, ingrepen? Diagnoses? enz enz... vaccinaties noteren dat is logisch... maar de rest... als een paard langdurig behandelingen ondergaat, operaties, IC, enz

Zijn hier regels voor? Staat hier iets over genoteerd in die verordeningen? Hebben ze afspraken gemaakt en of uberhaupt overlegd met overkoepelende organisaties van DA's in Europa in geval van paarden?

Weten die DA's wel wat van hun wordt verlangd?????

Volgens mij dus niet. Ik heb net voor de lol nog even gekeken, ik heb 4 A4tjes vol liggen met alles wat er in die 5 weken bij mijn paard is gedaan. Met de beste wil van de wereld krijg je dat niet in één paspoort geperst, al zou je het willen _O- .

AID zelf krijg je amper te spreken, en die verhullen zich verder achter de richtlijnen van de Europese Commissie..... Want zo zijn de regeltjes en zo is het, en volgens mij overleggen die verder niet met wat voor achterban dan ook, áls ze al aanwezig zijn op de betreffende vergaderingen gezien alle declaratiefraudes daar als je het zo hoort. Ook naar argumenten dat je ph op deze manier je een flinke poot dwars kan zetten boeit ze niet, want hé!! Zo zijn de regels mevroi en dus...

Mijn ph gaat mijn paspoort gewoon krijgen, mét een contractje én een uitdraai van hetgeen er is besproken tussen de mevrouw van het PVV en mij. Ik heb geen zin me een boete aan de broek te laten krijgen door een stel regel...dingessen... zeg maar. En als ze verder nog iets willen zien of weten over mijn paard, dan ben ik er vást wel binnen 3 uur :+ .

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 23:35

Citaat:
áls ze al aanwezig zijn op de betreffende vergaderingen gezien alle declaratiefraudes daar als je het zo hoort.

juist... meestal komen de dames/heren even langs om de presentielijst in brussel /straatsburg te tekenen... O:) en er snel weer vandoor... hun "neefje" *\o/* is hun duur gedeclareerde secretaris en "werkkamer" hebben ze thuis op zolder... :x

schimmig en uiterst dom gedoe met die verordeningen... de regels zijn dus gemaakt uitsluitend en alleen met oog op slachtvee om de vleesetende EU-consument te beschermen...

voor de EU is dus elk paard potentieel slachtvee, dat dit in de praktijk toch anders is... stel je voor zeg... dat ze naar de mensen moeten luisteren... en voor de AID geldt "regels zijn regels''

maar de regels zijn er voor ons... en wij zijn er niet voor de regels... beste is om dit bij de politiek te leggen... de regelmakers...

een contract opmaken lijkt mij het beste als je paspoort afgeeft aan PH.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 23:51

Lang leve de Europese Commissie. Breghje, bedankt voor je doorzettingsvermogen. Bewonderenswaardig!!!!

We (eigenaren en pensionhouders) worden opgezadeld met regels waar we van beide kanten ongelukkig mee zijn. Ik geef mijn 'klanten' de keuze of ze het originele paspoort aan mij willen geven of een kopie met een contractje dat zij igv controle een eventuele boete zullen betalen. Overigens zou ik ook best een contract willen tekenen dat ik het paspoort in bewaring heb en onder welke voorwaarden ik het teruggeef. Als je regelmatig zelf het paspoort meeneemt, als je op wedstrijd gaat bijvoorbeeld, zou je eigenlijk een logboek bij moeten houden wie het paspoort wanneer heeft en wanneer geretourneerd. En daar weer beide voor tekenen...... Pfff, het is wat.

Overigens moet me wel van het hart dat ik het gek vind dat veel mensen hun paard wel toevertrouwen aan de ph, maar het paspoort niet. Waarom zou de ph wel goed op je paard passen en niet op het paspoort? Als je toch zo twijfelt over zijn of haar betrouwbaarheid, dan zet je daar je paard toch nooit neer. Want om dat paard, daar gaat het om. Niet om het papiertje. Nou ja, ik zal wel anders denken.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 23:53

Als je op het medisch inlegvel aangeeft 'niet voor menselijke consumptie geschikt', hoef je toch niks bij te houden?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 10:52

Marion71 schreef:
Overigens moet me wel van het hart dat ik het gek vind dat veel mensen hun paard wel toevertrouwen aan de ph, maar het paspoort niet. Waarom zou de ph wel goed op je paard passen en niet op het paspoort? Als je toch zo twijfelt over zijn of haar betrouwbaarheid, dan zet je daar je paard toch nooit neer. Want om dat paard, daar gaat het om. Niet om het papiertje. Nou ja, ik zal wel anders denken.

Mij gaat het niet om het vertrouwen in de PH maar in oa de praktische kant er achter, PH is ook wel eens niet thuis net als ik naar het bos wil.... vandaar dat ik mijn paspoort niet afgeef.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 16:15

Marion71 schreef:
Lang leve de Europese Commissie. Breghje, bedankt voor je doorzettingsvermogen. Bewonderenswaardig!!!!

We (eigenaren en pensionhouders) worden opgezadeld met regels waar we van beide kanten ongelukkig mee zijn. Ik geef mijn 'klanten' de keuze of ze het originele paspoort aan mij willen geven of een kopie met een contractje dat zij igv controle een eventuele boete zullen betalen. Overigens zou ik ook best een contract willen tekenen dat ik het paspoort in bewaring heb en onder welke voorwaarden ik het teruggeef. Als je regelmatig zelf het paspoort meeneemt, als je op wedstrijd gaat bijvoorbeeld, zou je eigenlijk een logboek bij moeten houden wie het paspoort wanneer heeft en wanneer geretourneerd. En daar weer beide voor tekenen...... Pfff, het is wat.

Marion, dank je wel voor het compliment!

Ik heb een fantastische ph, máár in geval van bijvoorbeeld een in beslagname, zie je paard maar eens terug te krijgen zonder paspoort (en het is crisis, dus je weet het maar nooit. Stel dát he, niet dat ik het verwacht, maar stel dat) of je hebt wedstrijd vanochtend en de ph is niet thuis. Oeps. Of je zou ruzie krijgen met je ph, je wil weg en je krijgt je paspoort niet terug. Oeps.

Zomaar even wat voorbeeldjes waarbij het een flink probleem zou geven als je dus je paspoort niet hebt als eigenaar / houder. Er kunnen zoveel gaten geschoten worden in de beredenering van de AID, waarbij ze idd totaal niet kijken of ze nou de eigenaar of de houder of allebei met banale problemen opzadelen want spontaan een dagrit maken kan al bijna niet meer bij wijze van spreken, want je moet tevoren overleggen of je ph wel bij je paspoort kan.

Het heeft voor mij persoonlijk niets te maken met vertrouwen, maar juist met de onzinnigheid van de regelgeving en mijn aversie daartegen.

Echter degenen die het kunnen veranderen zijn de grotere organisaties via de leden, de stamboeken ed. Zij kunnen dus een petitie maken vanuit de leden met daarin de tegenwerpingen maar of het wat uit gaat halen én of ze dat zouden willen doen.... ik weet het niet.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:54

Het lijkt mij heel onpraktisch, om het paspoort in bewaring te gevan aan de stalhouder.
Wij gaan bijv. elke week met de trailer naar les en dan moet je hem gewoon bij je hebben. Wat een gedoe, zouden we de elke keer bij de pensionhouder moeten aanbellen om het paspoort uit de kluis te laten halen, en dat geldt ook voor elk buitenritje, wedstrijd etc....

Het is niet een kwestie van niet vertrouwen. Als de paarden geent worden (gebeurt collectief) dan geef ik wel gewoon even het paspoort aan de stalhouder.

Ik ben het trouwens helemaal met Bregje eens; het is een onzinnige regelgeving.

O ja, in de praktijk heb ik echt geen paspoort bij me op een buitenritje. Hoefde eerder ook niet, omdat eerder het alleen bij vervoer nodig was en rijden niet als vervoer werd gezien. (mailwisseleling van enkele jaren geleden met het PVE)