Paard blijkt ouder, wat te doen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 21:05

Mariska_28 schreef:
De enige die hier fout geweest is, is het ICS. Die hadden toen de aanvraag voor een paspoort kwam, moeten zien dat er al een levensnummer was voor het paard met dit chipnummer, en de aanvrager door moeten verwijzen naar het fjordenstamboek. Dit is een van de taken van een stamboek!

Of het paspoort 'kwijt geraakt is' of het paard verkocht is zonder paspoort, dat maakt niets uit. Dit paard had nooit en te nimmer een ICS paspoort mogen krijgen.

En sommige hier kunnen toch echt niet menen dat je als koper als je een paard koopt waar een paspoort bij zit, waarvan het chipnummer klopt, je niet aan je onderzoeksplicht voldaan hebt?

Ja maar ik heb hem niet in de mond gekeken of de leeftijd wel klopte :+
Degene die dat voor elkaar krijgt krijgt van mij de nobelprijs :+ :))

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:07

Een nobelprijs krijgen voor een pony in de mond te kijken als je hem koopt?
Of snap ik het nu fout?

Heb trouwens het topic doorgelezen, je moet voorzichtig zijn met je uitspraken, bokt is voor iedereen toegankelijk.

cp112

Re: Paard blijkt ouder, wat te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 21:09

Degene die het voor elkaar krijgt hem zo in de mond te kijken krijgt van mij de nobelprijs ;)

Ik weet het, heb eigenlijk al teveel gezegd maar werd gek van verwijten die mij als de opgelichte zijnde gemaakt werden. Voor degene die nu oprecht geinteresseerd is in het hele verhaal verwijs ik die naar mijn PB box.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:13

Kan het eerste paspoort niet opgemaakt zijn aan de hand van een importpapier?
Zo kan de echte geboortedatum namelijk wel bekend zijn.

Dat bij het invoeren van een chipnummer het Fjordenstamboek opduikt wil niet perse zeggen dat het paard daar opgenomen is.
Hun database geeft ook gegevens van de zogenaamde neutrale PVE paspoorten weer.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:34

Na het lezen van het topic kan ik je enkel heel veel succes wensen! Echt vreemd lijkt mij als je paard ineens ouder blijkt te zijn dan je dacht!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 21:37

_Rhiannon_ schreef:

Dat bij het invoeren van een chipnummer het Fjordenstamboek opduikt wil niet perse zeggen dat het paard daar opgenomen is.

Al was het alleen een neutraal PVE paspoort dan nog had hij dus alleen paspoort waarnaar gekeken had moeten worden toen er een nieuw paspoort aangevraagd ;)

Dit is hier dus helaas niet van toepassing :n

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 21:38

amsterdam_30 schreef:
Na het lezen van het topic kan ik je enkel heel veel succes wensen! Echt vreemd lijkt mij als je paard ineens ouder blijkt te zijn dan je dacht!

Dankjewel :j

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:45

cp112 schreef:
_Rhiannon_ schreef:

Al was het alleen een neutraal PVE paspoort dan nog had hij dus alleen paspoort waarnaar gekeken had moeten worden toen er een nieuw paspoort aangevraagd ;)

Dit is hier dus helaas niet van toepassing :n

Ik heb het hier ook niet over het wel of niet moeten checken van een chipnummer.
Ik geef alleen wat extra info ;)

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:19

Ik snap gewoon niet dat je je paard bij aankoop niet klinisch hebt laten keuren, los van paspoorten of whatever, er kan nog veel meer mis zijn met een paard dan alleen maar z'n leeftijd. Ik blijf het een rare zaak vinden dat jij het ICS verantwoordelijk houdt voor een incorrecte daadwerkelijke leeftijd. Als je klinisch had laten keuren wat een vrij normale gang van zaken is bij de aankoop van een paard dan had je van te voren geweten dat het paard ouder was dan was aangegeven.
Wat wil je nu eigenlijk bereiken met je "aanklacht" tegen het ICS?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 22:33

En wat nou als ik hem had laten keuren en er naar boven was gekomen dat hij ouder was?
Dan was het ICS toch nog fout, zit nog steeds een fout paspoort bij, waren we er alleen eerder achter gekomen.
Nee wij hebben niet laten keuren en daar hadden wij zo onze redenen voor.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 22:34

En wat ik wil bereiken heb ik nu al zovaak gezegd, dan moet er eens beter gelezen worden.

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:56

Vervelend dat de aankoop van je leuke paard zo'n staart krijgt...

Hopelijk kan je toch van hem genieten want hij wilt gewoon een baasje die van hem houdt!

Sterkte ermee!

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:15

Hoi hoi

Ik weet precies over welk paard je het hebt :j
Hij stond sinds vorige zomer al te koop.
En was toen ook al kreupel.
Wel vervelend voor je dat het blijkt dat hij een stuk ouder is dan verwacht.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:27

ik heb je pb gestuurd. vlgs mij heb ik dit paard elders zien staan...is wel afgelopen jaar geweest bij...(ga ik hier niet openbaar noemen) maar wil even weten of het hetzelfde paard is

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:38

Sorry hoor, maar ik vind sommige reacties hier wel erg vreemd over het feit dat cp niet alles onderzocht zou hebben voor ze hem kocht.

Dit dier had een chip en een daarmee overeenkomend paspoort. Dan lijkt het mij niet direct een top priority om gelijk zijn gebit uit te pluizen, wetende dat een gebit op die leeftijd niet alles zegt. Als je al niet af kan gaan op chip met matchend paspoort (ik sluit natuurlijk de paspoorten met geboortedatum 1/1/xxxx uit) wat moet je dan? Drie tandartsen bellen? Naar de universitaire kliniek? Een botscan? Een helderziende raadplegen? Een offer aan de goden brengen en de ingewanden ervan lezen?

En dan die flauwekul van "putten boven de ogen" en "grijze haren" en "tanden nakijken". Ik wilde mijn pony kopen als zijnde 18. Dierarts erbij, ja dat klopte wel die leeftijd, tussen de 15 en de 20 schatte hij. Tandarts erbij: ja 18 zal het wel wezen. Iedereen zei ook nog: maar ze ziet er geen 18 uit! Nergens geen grijze haren, en de putten boven haar ogen waren niet dieper dan haar buren van 12 en 13.
Toen bleek ze een chip te hebben, in het NRPS ingeschreven te zijn, heb zelfs de fokker gebeld. En ze was dus 22.
Tot zover de lariekoek ivm leeftijd schatten.

CP, je hebt in mijn ogen geen steken laten vallen en in jouw plaats zou ik net hetzelfde doen ;)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:52

Vanaf 12 jaar is het gokken voor een VA. Dit is ons verteld door een veearts, en zeker niet de eerste de beste, die onze Rebel kwam checken. Hij maakte er maar een jaar of 15 van maar dat was echt een gok. Dus een exacte leeftijd is nooit te zeggen na het twaalfde jaar. Ik snap dat gezeur over die klinische keuring niet hoor. TS heeft het toch over het feit dat het dier bij twee instanties staat ingeschreven onder een verschillende levensnummers? Toch niet over een verborgen gebrek? Wat had een klinische keuring kunnen voorkomen dan! Er is hier een partij die of een fout heeft gemaakt of de boel heeft geflest! Ik geef haar groot gelijk dat ze dit tot de bodem uitzoekt.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 00:05

TS ik denk even hardop.

Heb jij bevestigd gekregen dat dit paard inderdaad is opgenomen in het ICS stamboek?

Want het zou ook nog kunnen dat de handelaar (die zo'n oud paard niet kon verkopen) een paspoort heeft gebruikt van een ander paard wat wel ICS is geregistreerd (met dus een andere leeftijd en een ander levensnummer) en enkel het chipnummer heeft aangepast. Dat verklaard waarom het ICS niks heeft nagekeken, want ze kennen dit paard helemaal niet.

Daarom vroeg ik dus of hij in de online databank staat en of er foto's van hem in zijn paspoort staan of niet.
Ben erg benieuwd.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 00:08

TS je hebt PB...ik ben me nu echt zker van de zaak...ken een persoon die hem waarschijnelijk dan ook kent omdat ze daar gewerkt heeft en wellicht meer zou kunnen weten.pb maar terug als je wilt.want ik vind dit zaakje stinken.bovendien weet ik dat die persoon die ook tinkers verkoopt iets met terschelling had genoemd ooit. en zelf ook paarden weer terugkoopt en weer doorverkoopt, tinkers dan

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 00:13

Nuage schreef:
TS ik denk even hardop.

Heb jij bevestigd gekregen dat dit paard inderdaad is opgenomen in het ICS stamboek?

Want het zou ook nog kunnen dat de handelaar (die zo'n oud paard niet kon verkopen) een paspoort heeft gebruikt van een ander paard wat wel ICS is geregistreerd (met dus een andere leeftijd en een ander levensnummer) en enkel het chipnummer heeft aangepast. Dat verklaard waarom het ICS niks heeft nagekeken, want ze kennen dit paard helemaal niet.

Daarom vroeg ik dus of hij in de online databank staat en of er foto's van hem in zijn paspoort staan of niet.
Ben erg benieuwd.

ik ga mee met nuage...

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 00:34

Helaas gebeurd dit wel vaker, zo kende ik een pony van 18-19 jaar met een duits paspoort met als 1e eigenaar Circus Bongo erin, zonder afstamming, maar wel gechipt. 18 of 19 jaar stond in dat duitse paspoort. Een vos merrietje, van rond de 1.40, met O-vormige achterbenen. Die mensen hadden die pony verkocht. Ik kom later die pony weer tegen, die werd mij te koop aangeboden. Totdat ik zei dat ik die pony kende, en vertelde erover. Zei die verkoper vrolijk ja maar ze heeft nu een NL paspoort, en is nu 11 jaar oud en het duitse paspoort ligt in de kachel. Duits paspoort heb ik niks aan zei hij, en ik heb dr maar wat jonger gemaakt. Stond nog hetzelfde chipnummer in hoor ;) Treurig voor de mensen die dat paardje kopen... Ook kende ik een kruising tinkertje, waar 2 paspoorten bijzaten, zelfde chipnummer, maar ook ander levensnummer dus ook bij 2 verschillende stamboeken uitgegeven. De leeftijd kloptte overigens wel hetzelfde in beide paspoorten. Die handelaren hebben daar echt wel zo hun mannetjes voor, en de dierenarts hoeft volgens mij maar een chipnummer in te vullen op zo'n aanvraagformulier en het signalement van het paard en er volgt een nieuw paspoort, dat terwijl stamboeken volgens mij ook na kunnen kijken of het paard niet al ergens ander is geregistreerd?! Ik heb zelf een kwpnér gehad waar wel een chip inzat, maar geen paspoort of papier bijzat (Was er wel bijgeweest maar was kwijt zei de verkoper toen) Ik heb toen voor ik het paard kocht bij chipnummer.nl gekeken, en hij bleek geregistreerd bij het kwpn, dus daar heb ik heengebeld en bleek dat hij ook stamboekpapier had. Ik heb toen gevraagd of ik Duplicaten kon aanvragen van paspoort en papier, en dat was geen probleem. Ik moest haren met wortel voor DNA opsturen (of ze het inderdaad dan ook testen is een 2e maargoed) en foto's van voorkant, achterkant, beide zijkanten van het paard, en een formulier van signalement gecontroleerd van dierenarts opsturen. Ik kreeg vervolgens een nieuw paspoort en papier (na betaling want goedkoop is het niet haha) van dit paard opgestuurd. En dit gebeurd denk wel meer maar dan met paarden waar een papier bijzat, waar dan gewoon een paspoort bijkomt waar geen afstamming instaat(dus een blanco paspoort). Chip en paspoort systeem is lang niet waterdicht als je t mij vraagt...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 07:26

Nuage schreef:
TS ik denk even hardop.

Ben erg benieuwd.

Dit is bevestigd door het ICS ja :j
Maar hij staat niet in de online databank ;)

DarkAngelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:23

heb ook effe het hele topic doorgelezen. Of het ICS verplicht is dat na te kijken, heb ik een idee van...
Maar wat mij wel vreemd lijkt, is dat die dame in Terschelling zegt hem 10 jaar gehad te hebben en hem aan 7-jarige leeftijd gekocht te hebben... Jij hebt hem nu als 17-jarige...
Dat zou kloppen als je hem van die dame hebt gekocht, maar waar is de tijd naartoe dat hij bij die handelaar in Belgïe heeft gestaan? of was dit maar een paar maanden?
Ik zou toch eerst nog eventjes de volledige puzzel hermaken voor dat ik een instantie zoals het ICS zou aanduiden als schuldige...

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:32

TS ik had je een pb gestuurd. toch blijf ik bij dat dit de tinker is die in friesland heeft gestaan. ik had je graag verder willen helpen dus ja.tegenbericht zou wel leuk wezen want het houd mij ook bezig

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 18:56

DarkAngelke schreef:
heb ook effe het hele topic doorgelezen. Of het ICS verplicht is dat na te kijken, heb ik een idee van...
Maar wat mij wel vreemd lijkt, is dat die dame in Terschelling zegt hem 10 jaar gehad te hebben en hem aan 7-jarige leeftijd gekocht te hebben... Jij hebt hem nu als 17-jarige...
Dat zou kloppen als je hem van die dame hebt gekocht, maar waar is de tijd naartoe dat hij bij die handelaar in Belgïe heeft gestaan? of was dit maar een paar maanden?
Ik zou toch eerst nog eventjes de volledige puzzel hermaken voor dat ik een instantie zoals het ICS zou aanduiden als schuldige...

Deze dame van terschelling heft hem in september 2008 erkocht, wij in november 2008 gekocht, dus dat kan wel degelijk ;)

Bari, Hij komt niet van stal Mccloud, Of in ieder geval, hebben wij hem daar niet weg. (dat was toch jou PB?)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:53

yep het was van mij die pb...ik kan echt zweren dat het flannagan was maar nu weet ik dat mc cloud zijn site niet vaak vernieuwd(waarom via pb)...want het is echt hetzelfde paard en heb even diegene gesproken die daar werkte, dus flannagan heeft daar gestaan...fotos sluiten wel een twijfel uit...apart verhaal maar mc cloud heeft ook al paarden verkocht naar terschelling vlgs mij...ben je al wat wijzer geworden?