Paardenverzekering ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aquina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:54

ik vind het zeer belangrijk dat je een verzekering hebt voor je paard.
er bestaan heel wat verschillende verzekeringen voor je paard. je moet natuurlijk voor je zelf uitmaken welke je wilt. er zitten heel dure in maar ook redelijk betaalbare.
die hele dure verzekeringen vind ik enkel nodig bij paarden op topniveau. maar een gewone verzekering voor je paard kan zeker nooit geen kwaad.
ik zelf heb twee verzekeringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:59

Waarom is er zo'n enorme discussie ontstaan over het wel/niet verzekeren van een paard :? Iedereen doet toch waar hij of zij zich het beste bij voelt? Ik heb mijn paard uitgebreid in de verzekering zitten en ook nog eens uitgebreid in de ziektekosten. Even afkloppen maar ik heb er tot nu toe maar een paar keer gebruik van hoeven maken, gelukkig aan toe. Die keren was ik blij dat ik een groot deel vergoed kreeg van datgeen wat ik declareerde. Voor de rest is het inderdaad een maandelijkse kostenpost die ik zonder morren betaal omdat ik voor deze verzekering heb gekozen. Ik voel me er prettiger bij dat ik een verzekering heb voor mijn paard en daarmee basta. Wat anderen daarvan vinden kan me eigenlijk nou echt helemaal niets interesseren :+ Maar moet ik me nu volgens enkele felle tegenstanders schuldig gaan voelen over mijn verzekering? Waarom? Laat iedereen toch lekker gaan zeg hé, het is toch niet jouw geld wat uitgegeven word? Dus waar maak je je druk om!

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:58

ik heb ook een verzekering.
mijn paard is voor 3000 euro verzekert.
en ik betaal ongeveer 40 euro per maand.
ik zie dat gewoon als stallingskosten.
ik weet nog niet wat ik ga doen.
misschien als ik over een jaar of 3 wat geld zelf heb kunnen sparen dat ik de verzekering stop.
maar ik kan het prima betalen dus zie niet in dat ik het zou moeten stoppen.
mijn verzekering vergoed ook maar per jaar het bedrag waarvoor het paard verzekert is
dus 3000 euro maar goed liever 3000 euro dan niks.
en een koliek operatie staat hier volgens mij los van.
dus stel in het voorjaar koliek en najaar wat anders dan word het volgens mij gewoon vergoed.
maar ik ben al blij dat als ik wat heb met mijn dier dat ik me dan niet druk hoef te maken
om de rekening omdat ik van de rekening zelf 25% betaal.
dus mocht het uit de hand lopen en de rekening word 1000 euro dan betaal ik zelf 250
dus dat vind ik voormezelf nog goed te overzien.
maar het is wel handig om zelf wat geld opzei te hebben staan zodat je ook dat deel zelf kan betalen.
want niet iedereen kan elke maand nog onverwacht 250 euro missen.
(dit is even een voorbeeld)

anne_bento

Re: Paardenverzekering ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:16

Ik raad het je zeker aan.
Heb zelf de fout gemaakt ermee te wachten toen ik mijn pony kocht, vervolgens had ze om de haverklap iets waar de dierenarts voor moest komen. Kan d'r op dit moment niet in de verzekering gooien omdat ze iedere keer niet in orde is! Heb er veel spijt van het niet meteen te hebben gedaan na de aankoop, had me handen vol geld gescheelt.
Zodra mijn pony in orde is gaat ze direct de verzekering in, ik raad het iedereen dus ook echt aan.

marco28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:28

Kan je bij Equine Risk ook per maand betalen?
En wat is een redelijk bedrag om een paard tegen te verzekeren, ze heeft net 1e premie gehaald op de groninger keuring.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 07:41

Miss_Montana schreef:
Waarom is er zo'n enorme discussie ontstaan over het wel/niet verzekeren van een paard :? Iedereen doet toch waar hij of zij zich het beste bij voelt?
<knip>
Dus waar maak je je druk om!

Om de oeverloze onzin die hier wordt verkondigd.
Als je goed leest, merk je dat zeker de helft van de posters niet eens een idee heeft wat ze precies wel en niet vergoedt krijgen, maar vervolgens wel net doen alsof niet verzekeren zo ongeveer het stomste is wat je kunt doen. DAAR maak ik me druk om!

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:37

marco28 schreef:
Kan je bij Equine Risk ook per maand betalen?
En wat is een redelijk bedrag om een paard tegen te verzekeren, ze heeft net 1e premie gehaald op de groninger keuring.

ik zit daar ook je kan per maand,per kwartaal en per jaar betalen.
mijn paard is daar voor 3000,- verzekert en dat kost mij 122,- per kwartaal
dus ongeveer 40,- per maand

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:38

ikke schreef:
Miss_Montana schreef:
Waarom is er zo'n enorme discussie ontstaan over het wel/niet verzekeren van een paard :? Iedereen doet toch waar hij of zij zich het beste bij voelt?
<knip>
Dus waar maak je je druk om!

Om de oeverloze onzin die hier wordt verkondigd.
Als je goed leest, merk je dat zeker de helft van de posters niet eens een idee heeft wat ze precies wel en niet vergoedt krijgen, maar vervolgens wel net doen alsof niet verzekeren zo ongeveer het stomste is wat je kunt doen. DAAR maak ik me druk om!

ik weet precies wat wel en niet verzekert word dus ik val af ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:55

dat geldt voor mij ook.

maar iedereen moet het voor zichzelf weten,als je spaarpot groot genoeg is om onverwachte dingen te betalen,dan kan het.

ik voel me er veiliger bij om wel te verzekeren.

maar ieder zn mening

ik vraag me alleen af hoe je het gaat doen als je net met je spaarpotje/geld opzij zetten begonnen bent.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:59

Mijn rijpaard heb ik wel in de verzekering gewoon omdat als er iets mee zal gebeuren ik niet ala minute het geld heb liggen om weer een nieuw vergelijkbaar paard te kopen. Mijn jonkie is niet verzekerd als daar wat mee gebeurt is het heel erg maar ja die heeft nu in geld nog een waarde die wel weer te vervangen is. Als die straks ouder en onder het zadel is gaat die ook in de verzekering.

Groetjes Genja

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:00

Snoevie schreef:
ik vraag me alleen af hoe je het gaat doen als je net met je spaarpotje/geld opzij zetten begonnen bent.

Dan heb je nog geen paard 8-)
Als je een paard koopt zorg je dat je op dat moment al een spaarpot hebt staan voor eventuele medische (of andere) kosten. Dus voor je een paard koopt zorg je dat je voldoende geld hebt gespaard om paard met bijbehorende spullen te kopen EN daarna nog een voldoende spaarpot over hebt voor onvoorzien.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:02

Ik wil iedereen met een verzekering (tegen dood/ongeval) erop wijzen het contract goed door te nemen....

..wij hebben ook een paard verzekerd gehad voor 4000 euro, maar toen het op uitbetalen aankwam, kwam uit dat het paard deels verzekerd was bij een andere verzekeraar: bij dood kregen we de 4000, maar bij ongeschiktheid maar 1800....

..en dan moet je ook nog maar bewijzen dat het paard ongeschikt is, en waarom. Ons paard was gekocht voor de sport, en daarvoor ongeschikt geraakt, maar dan zegt de verzekering rustig dat ze nog wel geschikt is om te rijden: recreatief...

Wij zijn zo dom geweest om alles niet goed uit te zoeken en de kleine lettertjes door te lezen, dus daarom tip ik jullie even!

Overigens is het volgende paard wel weer verzekerd voor dood/ongeval/ongeschikt...maar dan wél volledig. Ziektekosten hebben we niet verzekerd, maar daar twijfel ik nog over...

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:20

Waratje schreef:
Snoevie schreef:

Als je een paard koopt zorg je dat je op dat moment al een spaarpot hebt staan voor eventuele medische (of andere) kosten. Dus voor je een paard koopt zorg je dat je voldoende geld hebt gespaard om paard met bijbehorende spullen te kopen EN daarna nog een voldoende spaarpot over hebt voor onvoorzien.

daar ben ik het niet mee eens.
ik had ook een spaarpot maar die was binnen een maand leeg toen mijn oude paard kreupel werd.
zij was niet verzekert en ik had toen net mijn veulen gekocht.
daarom hebben ze verzekeringen voor de personen die dus geen spaarpot heeft.
als je verplicht bent om geld achter de hand te hebben als je een paard koopt dan durf ik te wedden
dat er heeeeel veeeeel paarden nu geen baasje hadden gehad

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:22

genja schreef:
Mijn rijpaard heb ik wel in de verzekering gewoon omdat als er iets mee zal gebeuren ik niet ala minute het geld heb liggen om weer een nieuw vergelijkbaar paard te kopen. Mijn jonkie is niet verzekerd als daar wat mee gebeurt is het heel erg maar ja die heeft nu in geld nog een waarde die wel weer te vervangen is. Als die straks ouder en onder het zadel is gaat die ook in de verzekering.

Groetjes Genja

mijn jonkie is net 2.
die is sinds maart verzekert.
hij word nog niet gereden of wat dan ook.
dat gebeurt pas volgend jaar.
maar hij staat wel in de opfok
ook daar kan veel mis gaan.
ik vind het voor mezelf gewoon een fijn gevoel om verzekert te zijn
maar ik snap ook wel de mensen die zeggen ik doe het niet.
maar uit eigen ervaring doe ik het wel

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:43

caspar2007 schreef:
Waratje schreef:

daar ben ik het niet mee eens.
ik had ook een spaarpot maar die was binnen een maand leeg toen mijn oude paard kreupel werd.
zij was niet verzekert en ik had toen net mijn veulen gekocht.
daarom hebben ze verzekeringen voor de personen die dus geen spaarpot heeft.
als je verplicht bent om geld achter de hand te hebben als je een paard koopt dan durf ik te wedden
dat er heeeeel veeeeel paarden nu geen baasje hadden gehad

Dan was er ook veel minder pardenleed geweest. Waar geen vraag is, houdt het aanbod ook vrij snel op. Had een hoop gedrogjes gescheeld......

marco28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:23

dat is mooi dat er per maand kan betaald worden.
waarschijnlijk gaan we haar verzekeren voor 2000 euro en als ze wat ouder is en meer waard verhogen we dat bedrag

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:33

Geen verzekering hier.
Dikke onzin.

Denk hier maar eens over na: om te bestaan moet een verzekeraar winst maken. Dus de mensen moeten meer premie betalen dan dat er gedeclareerd wordt. Anders is de verzekeraar failliet.

Voor mij geldt: ik heb geen duur paard. Dus in het geval van dood kan ik makkelijk een gelijkwaardig paard terug kopen.
Ook voor evt ziektekosten heb ik genoeg spaargeld. Om heel eerlijk te zijn denk ik dat je geen paard moet willen hebben op het moment dat je dat geld niet hebt...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:35

waarom dikke onzin?
voor sommigen is het wel een uitkomst.

er word ergens hierboven gezegd dat iemand zich druk maakt om degenen die het dom vinden als je je niet verzekerd.
heb dan ook begrip voor de 'andere kant'

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:43

Snoevie schreef:
waarom dikke onzin?
voor sommigen is het wel een uitkomst.

er word ergens hierboven gezegd dat iemand zich druk maakt om degenen die het dom vinden als je je niet verzekerd.
heb dan ook begrip voor de 'andere kant'

Ik maak me nergens druk om.
Ik vind alleen wel dat als je een verzekering nodig denkt te hebben, je je ernstig af moet vragen of je dan eigenlijk wel in staat bent om een paard te onderhouden?

En het feit is gewoon: een verzekeraar moet winst maken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:43

die verzekering kan net de hulp zijn die je nodig hebt.

en ik ben niet dom,ik begrijp ook wel dat een verzekeraar winst moet maken.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:53

Hier niet verzekerd. Heb in een jaar in totaal 250 uitgegeven aan een rekening die met een goedkope verzekering waarschijnlijk niet gedekt was.. Die van mij is nooit kreupel, en voor wondjes ga ik de DA niet bellen.. We hebben een flinke spaarpot achter de hand als het nodig is.. Waarom dan elke maand 50 euro betalen voor het geval er ooit iets ergs gebeurt..
Ik weet zeker dat mijn paardje slim genoeg is om over het algemeen in te schatten wat ze kan en ik ook, tuurlijk kan je pech hebben.. Maar om daar nou een verzekering voor af te sluiten tjaah..
Goed punt dat de verzekeraar winst moet maken, daarom zijn die kleine lettertjes altijd belangrijk zoals ergens hierboven ook vermeld werd..

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:44

Hier ook niet verzekerd. Die rekening vorig jaar van 1000 euro was wel even schrikken, maar dat hoort er nou eenmaal bij als je een paard hebt. Ik snap best dat het voor sommigen wel een uitkomst is. Ik probeer gewoon altijd geld achter de hand te houden.
Bovendien ga ik binnenkort dichter bij het werk wonen, kan ik mooi bij mijn eigen praktijk met mijn paard. Zal een hoop schelen! Maar ja, niet iedereen heeft die luxe.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:56

Ik vind alleen wel dat als je een verzekering nodig denkt te hebben, je je ernstig af moet vragen of je dan eigenlijk wel in staat bent om een paard te onderhouden?

En het feit is gewoon: een verzekeraar moet winst maken.[/quote]

waar slaat dat op??
er zijn mensen die mensen zonder verzekering dom vinden.
maar nu word het zelfde beweert over mensen met verzekering.
dus het komt er op neer dat ik mijn paard weg moet doen???
want ja ik heb nou eenmaal geen honderden euro's achter de hand dus ben ik geen paard waardig.
slaat echt nergens op.
mijn paard krijgt en heeft alles wat hij nodig heeft.
ik ben gewoon verzekert voor ziektekosten net zoals ik zelf ook verzekert ben voor van alles en nog wat.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:52

[quote="Wendy]

En het feit is gewoon: een verzekeraar moet winst maken.[/quote]

Dit is natuurlijk wel heel kort door de bocht.
Als iemand de eindjes aan elkaar moet breien en aan het eind van de maand nooit uitkomt met salaris/uitkering is het niet verstandig een paard te nemen.
Maar als je een paard kan onderhouden, dus de stalling, hoefsmid, lessen, goed tuig enz enz. kan betalen, dan ben je toch prima in staat om voor een paard te zorgen?
Als je daarnaast nog steeds een flink bedrag per maand overhoudt of een over een flinke spaarrekening beschikt is een verzekering niet nodig, inderdaad.
Maar voor mensen die zekerheid willen en niet over een hele grote spaarrekening beschikken is een verzekering een uitkomst.
Wees blij dat er mensen zijn die verder kijken dan alleen vandaag en denken aan de toekomst van hun paard.

Wel bestaat er veel onduidelijkheid over de verschillende verzekeringen en zullen mensen zich wel eens bekocht voelen. Ik zie alleen al hier op dit forum veel misverstanden. Bedenk goed dat je in Nederland bijna altijd te maken hebt met direct writers. Dat wil zeggen, directe verkoop van de verzekeringsmaatschappij aan de klant. Er zal geen verzekeringsmaatschappij zijn die jou gaat vertellen dat zijn verzekering eigenlijk niet geschikt is voor jouw situatie.
Neem daarom altijd de voorwaarden door (deze kan je opvragen of downloaden) of vraag een tussenpersoon de voor jou geschiktste verzekering uit te kiezen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:36

Ik heb geen verzekering, dat was ook wel effe een flinke klap toen mijn paard een hoefzweer kreeg en er foto's gemaakt moesten worden en uiteindelijk een week in de kliniek heeft gestaan. Ondanks dat alles blijf ik erbij dat ik geen verzekering wil. Ik zet elke maand 500 euro opzij op mijn spaarrekening voor mijn paard, een vrachtwagen rijbewijs en noem maar dat is dus echt gewoon mijn spaarrekeing. Voordeel is dat je er nog rente bij krijgt ook, je kan natuurlijk zelf het geld dat je anders aan een verzekering zou betalen op een apparte spaarrekening kunnen zetten. Voordeel van een verzekering is als je op dat moment geen geld hebt hun t gewoon betalen wat je zonder verzekering niet hebt. Nadeel is als je paard gezond blijft je altijd hebt betaald en niks terug ziet en bij een spaarrekening heb je er dan toch een leuk zakcentje aan overgehouden.