Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
devine schreef:Nou het aanschaffen van een paard is éémalig en daarna gaat het geld kosten.
En meestal worden bijrijdsters gezocht met het probleem dat mensen iemand erbij zoeken omdat ze door tijdgebrek niet dagelijks hun paard de aandacht kunnen geven die ze zouden willen.
En als er dan overeengekomen kan worden door een maandelijks bijdrage dan is dit toch geen probleem?
En wederzijdse diensten bewijzen kom op zeg...zo naief zijn we toch niet alleen wanneer het onszelf uikomt.
En nogmaals voor niks gaat de zon op ;)
laetitia schreef:Dus mijn vraag is eigenlijk:
Wat gebeurd er als je je bijrijder laat betalen en je paard mankeert iets waardoor het niet bereden kan worden?
Lijkt me dat ze dan niets hoeft te betalen toch?? En misschien moet jij haar dan wel betalen omdat ze 3x per week je paard aan de hand stapt!
cile205 schreef:En je kiest uiteindelijk zelf voor deze dure hobby!!
Bubsj schreef:Neehoor, ik heb sowieso geen bijrijdster nodig, maar mijn paarden staan echt niet dagen op stal. Ik ga sowieso voor 's winters 8 uur weidegang en zomers 24 uur. Dat paard wordt er niet beter of slechter van hoor, ik gun alleen de wat minder rijke/verwende/hardwerkende onder ons ook een dag of 2 een pony als blijkt dat ik er die dagen geen tijd voor zou hebben.
Nogmaals, ik heb altijd voor mijn lease/verzorg paarden betaald net zoals ik voor mijn eigen doe. Dat vind ik niet meer dan logisch.
Odine schreef:Ik heb een bijrijdpaard en altijd paarden van andere gereden, dus probeer ook even je vragenlijstje te beantwoorden misschien heb je er iets aan.
Daarom hieronder mijn vragenlijstje:
1. Hoe zijn jullie terecht gekomen bij de verzorger van je paard?
marktplaats/bokt/via via
2. Deed je ook aan een soort van selectieprocedure? Had je bijvoorbeeld een minimum leeftijdsgrens?
Als je een groter paard hebt, wat niet heel gemakkelijk te rijden is, lijkt het me wel verstandig iemand met meer ervaring en niet te jong voor het verantwoordelijkheidsgevoel 'kiezen'.
3. Wat waren voor jou de belangrijkste voorwaarden?
Met rijden zou ik les van zelfde instrcutrice aanraden.
4. Welke afspraken/regels hebben jullie gemaakt?
Een schriftje bij houden, hoe het gegaan is die dag waar je zelf ook inschrijft, met bijvoorbeeld vandaag graag wat rustig aan, gister hard gewerkt enz.
5. Wat zijn de taken van de verzorger?
Ik heb meestal het geluk gehad dat het voornamelijk rijden en normale verzorging is, maar mest je zelf uit etc. kan de verzorger deze taken ook op zich nemen de dagen dat zij gaat.
6. Hebben jullie een taakverdeling gemaakt, met bijvoorbeeld vaste dagen?
Vind ik persoonlijk wel het praktisch; niet dat je dalijk op dezeflde dag er staat, of per week bekijken.
7. Mag de verzorger ook op je paard rijden?
Is net wat je zoekt denk ik, wil je dat je paard ook beweging krijgt dan JA, wil je het alleen zodat je paard wat aandacht heeft, dan kijken hoe het klikt.
8. Deelt de verzorger mee in de kosten en zo ja, hoeveel?
Lessen etc. vind ik normaal dat een verzorger dit zelf betaald, maarja, een verzorger is ook een gunst voor jou, dus zou het bedrag laag houden (max. 100,- pm)
9. Hoe bevalt het jullie?
Voor de eigenaar kan ik niet spreken. Maar ik denk dat je beide geholpen bent. Eigenaar wat dagen vrij, verzorger kan ook lekker met paard(en) bezig zijn.
Brainless schreef:En daarom vraag ik dus niets!!!
zap schreef:Gunnen...
Ik gun mijn bijrijdster mijn pony en daarom hoeft ze niet te betalen
Ragdollcat schreef:Ja Zap hihi, dan blijft het paard lekker op stal, als je niet kan hihi ook erg fijn voor het dier.

Marcato schreef:laetitia schreef:Dus mijn vraag is eigenlijk:
Wat gebeurd er als je je bijrijder laat betalen en je paard mankeert iets waardoor het niet bereden kan worden?
Lijkt me dat ze dan niets hoeft te betalen toch?? En misschien moet jij haar dan wel betalen omdat ze 3x per week je paard aan de hand stapt!
In principe wordt er ook doorbetaald tijdens vakantie (dan haalt ze het later in) en ziekte. Maar in de tijd dat ik mijn bijrijdster heb, is het (gelukkig!) nog niet voorgekomen dat vanwege ziekte van mijn paard er niet gereden kon worden. Misschien een enkel keertje een dag of 2-3, maar meer ook niet. Stel dat mijn paard langdurig ziek of iets dergelijk is, hoeft ze van mij ook echt niet te betalen. Dat vind ik niet eerlijk en daar zou ik zelf geen goed gevoel bij hebben.
Bubsj schreef:Brainless schreef:En daarom vraag ik dus niets!!!
Lieve kind, ik ben 19 en betaal alles zelf. Daar laat ik dingen voor. En ik heb geen ouders die me lopen te spekken of iets. Als ik het kan, kan iedereen het. En 50 euro is misschien veel voor een student, 350 nog veel meer (en nee, ik leen NIET, ook niet bij de ib, gewone basis beurs). Ik geloof gewoon niet dat er studenten zijn die niet 50 euro kunnen betalen, de gemiddelde student die ik ken geeft al een dikke 20 euro uit aan een avondje stappen, nou, dan stap je 2 keer minder.

. Als ik alles zelf zou moeten betalen dan zou ik ook geen pony hebben (en ik werk hard genoeg hoor, maar ik mijn leven bestaat echt niet alleen uit een pony
)
zap schreef:Het gaat niet om het niet kúnnen, maar het gaat om het principe!
Jij kiest voor je paard, jij kiest voor een bepaalde stalling. En omdat je als studentzijnde toevallig hard ervoor moet werken en met een beetje extra het makkelijk hebt, moet een bijrijdster maar betalen?
Heb je goed gelezen naar het dikgedrukte van Brainless? Oftewel, zij geeft mensen die het dus niet kunnen missen ook een kans
laetitia schreef:Hoe doen anderen dit?? Wat is jullie visie??
Bubsj schreef:zap schreef:Het gaat niet om het niet kúnnen, maar het gaat om het principe!
Jij kiest voor je paard, jij kiest voor een bepaalde stalling. En omdat je als studentzijnde toevallig hard ervoor moet werken en met een beetje extra het makkelijk hebt, moet een bijrijdster maar betalen?
Heb je goed gelezen naar het dikgedrukte van Brainless? Oftewel, zij geeft mensen die het dus niet kunnen missen ook een kans
En ik geef aan dat ik niet begrijp dat er studenten (ik noem deze groep omdat als ik een bijrijdster zocht ik in deze leeftijd zou zoeken) zijn die geen 50 euro per maand kunnen missen. Dan ben je imo gewoon niet goed bezig en heb je de boel niet strak geregeld.
Elke student die niet gespekt wordt moet er keihard voor werken, waarom moeten de mensen die dan kiezen voor het niet hardwerken hetzelfde gratis krijgen waar ik hard voor werk?
Overigens ken ik alleen betalende bijrijsters. Is misschien ook een ander type mens dan ik in dit topic zie, want die hebben net zoals ik altijd hard gewerkt om lessen, leasepaarden, bijrijdpaarden en eigenpaarden te betalen.
Verder is het ook mijn verantwoordelijkheid, nogmaals, ik kan het gewoon betalen, maar ik ga niet iemand die in dezelfde situatie zit als mij het dus maar gratis aanreiken. En als 36iger die in iedergeval een stuk meer verdient dan ik (zelfs al zat je aan minimum loon) kan zich misschien iets minder goed indenken wat 50 euro is. Een week eten dus. En als ik een bijrijdster nam en zij mij zou betalen gaat dat ook gewoon in het paardenpotje, ik ga er echt niet van stappen.
Ik wil gewoon iemand op mijn paard die weet wat het is om te moeten werken voor iets waar je voor kiest; je hobby.