Afgedankte paarden.....wat doe je ermee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:35

detour schreef:
maar is dat nu niet nét het punt? ;) Als je DA zegt dat hij te goed is voor de slacht en je dier doet het super, vind ik dat geen goede keuze. :o

Euh, het punt is toch vooral het naar een ander doorsluizen als jíj er niet meer genoeg mee kan voor joú lol??!!
Slacht is dan uiteraard ook een totáál egoïstische keuze doch waarschijnlijk voor het paard het voorkomen van een uitzichtloze lijdensweg.
De crux is dat de ruiter/eigenaar die zich onvoldoende bewust is van de duurzaamheid van de verantwoordelijk voor het dier wat hij/zij besluit te kopen.

Jij noemt dat het bij katten en honden anders ligt. Dat is een heel goed voorbeeld.
Paarden hechten zich STERKER dan honden en katten aan vriendschappen en kunnen slechts een handvol werkelijk betekenisvolle relaties in hun leven aangaan.
Door oppervlakkig met paarden om te gaan wordt hun deze diepgang ontzegd en leren ze dat ruiter/eigenaars zijn als schepen die passeren in de nacht.
Dat is GEEN bewijs voor dat paarden zich niet hechten maar WEL bewijs voor dat paarden met onvoldoende invulling van hun behoeftes gehouden worden.
Ja, het ligt anders bij paarden dan bij honden en katten; nog extremer.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:57

Dat is jóuw punt misschien, maar niet de mijne! ;)
een ander mens kan net zo gelukkig zijn met hem als vice versa. :(:)
Dat bedoel ik dus ook met paarden: Paarden hebben weidegang nodig en een maatje en iemand die van ze houdt. Ik heb de arrogantie niet om te denken dat ik de enige ben die dat kan bieden. :o
Met honden vind ik dat heel wat anders qua zorg.
Ik ben jouw stelling qua sterke hechting dus absolúút niet met je eens. *D
Als ik een paard heb waarmee ik niet klik verkoop ik het ook. Cést la vie.
Oppervlakkig met paarden omgaan: Wat is dat volgens jou HC?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:04

detour schreef:
Ik ben daar nu veel makkelijker door geworden. Wordt het nog wat, prima, gaan we door. Maar als het klaar is, is het klaar en moet je of je dier naar de slacht brengen of laten inslapen.

maar is dat nu niet nét het punt? ;) Als je DA zegt dat hij te goed is voor de slacht en je dier doet het super, vind ik dat geen goede keuze. :o

Ik vind je "antwoord" niet helemaal overeen komen met wat ik bedoel. In mijn geval was het de dierenarts die zei dat het nu toch echt tijd werd. Daar is waar ik naar verwijs. Ik zou nu (hopelijk) veel eerder zeggen, het is klaar. En niet meer door dokteren terwijl je eigenlijk al weet, het is genoeg. Een paard dan door verkopen, vind ik onbegrijpelijk.

Ik neem aan dat jij de andere kant van de medaille hebt ervaren? Wilde jij een paard laten slachten die het super doet en waarvan de da zei dat hij te goed is voor de slacht? Ik begrijp dan ook niet goed waarom je een paard wil laten slachten, misschien kun je dat uitleggen?

Een gezond paard kun je verkopen, prima. Maar de "kneusjes" van plek naar plek sturen, en de oudere paarden niet de rust geven die ze op een bepaald moment gewoon verdienen maar toch nog even verkopen, snap ik echt niet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:12

Oké, sorry, dan snap ik je. *D Dit dier zou ook zijn gaan hemelen als het leed trouwens, daar zijn we dan wel nuchter in hoor. ;)
Aan de slacht doen we niet, wij willen neit dat onze dieren door de mens worden geconsumeert. :o
Ieder zijn keuze. wij laten ze inslapen opd e plek waar ze wonen. :(:)

Van plek naar plek sturen lijkt me pas aan de orde als het zo ís! Er zijn adoptiehuizen die het dier tot de dood bij zich willen houden. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:12

Ik moet HC hierin ook gelijk geven , een paard valt niet meteen dood neer als het een paar keer van eigenaar wisselt , maar leuk is anders...paarden zijn toch ook gewoontedieren en dan ineens een andere omgeving , andere mensen om zich heen... als mensen zelf kunnen we al behoorlijk ontregeld zijn door een verhuizing en andere omgeving , en wij snappen het dan nog wat er aan de hand is. Een paard niet , die weet niet wat er aan de hand is en heeft ineens een heel ander leven...

Marena van mij ook , ik kocht haar toen ze 7 was. Weet weinig van haar verleden , mij is verteld dat ze op haar 5e door haar vorige eigenaar is gekocht , die heeft haar dus 2 jaar gehad. Tussen haar 3e en 5e heeft ze meerdere eigenaars gehad. Op haar 3e schijnt ze weer ergens anders ingereden te zijn door een tijdelijk baasje , en ze schijnt in België gefokt te zijn. Al met al "weet" ik dan dat ze al heel wat verschillende eigenaars heeft gehad , en het beestje heeft ook best wel een tik daaraan overgehouden geloof ik , het is nogal een gevoelig diertje. Ik merkte ook heel sterk in het begin dat ze zich niet durfde te hechten , dat ze afstand bewaarde. Nu op het moment doe ik eigenlijk maar weinig met haar , en merk ik dat ze zich weer wat terug gaat trekken.

Dat is exact wat HC zegt : ze heeft geleerd dat eigenaars komen en gaan , en dat ze elk moment ineens weer ergens anders terecht kan komen.
Dat is gewoon sneu , dat gesol met die dieren , dat ze geen ene vastigheid hebben...

Marena heeft het goed bij mij , maar ik hoop ook heel erg dat ik haar nog eens bij huis kan hebben , in de tuin zeg maar.
Ik schaam me er zelfs al een beetje voor dat ze een stukje verderop op de wei staat , ze woont veel mooier dan ik hoor , maar het is net alsof je d'r op kostschool zet :P

Paard is voor mij een gezinslid en dit staat me totaal niet aan. Een gezinslid doe je toch niet weg , juist als die je zo hard nodig gaat krijgen. Een tennisracket wel.
Of inderdaad , als het dier het elders beter kan krijgen dan is het helemaal niet zo slecht. Probleem is alleen : het dier kan zich best afgedankt voelen , want het baasje doet er niks meer mee en heeft het in de steek gelaten. En als je het dier weggeeft of verkoopt , ook al is de nieuwe eigenaar nog zo geweldig , er kan altijd wat gebeuren waardoor het dier toch nog ellendige laatste jaren mee moet maken als je zelf niet de verantwoordelijkheid neemt.

Dat is gewoon niet netjes.... en op zich verwacht je dat degene die er de mooiste jaren mee gedeelt heeft , meer voor het dier over heeft dan iemand die wel een grasmaaier erbij wil.

Hoe je het ook wendt of keert : ergens deugt het gewoon niet om een gezinslid dat je altijd bij je hebt gehad , nu ineens "buiten de groep" te plaatsen en af te stoten.
Maarja voor veel mensen is het paard al geen gezinslid en daar gaat het eigenlijk al fout.

Gelukkig krijgt het paard het in veel gevallen inderdaad beter , maar op zich vind ik dat ook best sneu , dat het paard het bij iemand anders duidelijk beter heeft dan bij jou....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:16

Als paarden gewoontedieren zijn en ze enorm gehecht zijn aan de mens en hun plek is het dus al per definitie misdaad om de dieren te verkopen, toch?.. ;)
Of zien jullie dat anders?

Wat als je een dier hebt wat niet goed gedijt bij jullie en je krijgt er maar geen chemie mee? Doe jij jezelf en je dier dan een plezier?..
Ik zie een paard niet als gezinslid maar als een kuddedier wat buiten hoort te lopen met soortgenoten en waarbij we enorm veel van ze en met ze kunnen genieten. :(:)
en als maatje.

Maar de mens die denkt dat het paard hen harder nodig heeft dan een ander paard, vind ik erg naief.

Waarom krijgt het paard het elders beter? Misschien wordt er door mensen heel goed gezorgd voor dieren okoal hebben ze vast hun gegronde redenen het elders te plaatsen? ;)

Het is wel erg kort door de bocht dat mensen zo veroordeeld worden die denken het beste voor hun dier te doen. :+

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en een ieder zal zijn of haar weg moeten kiezen en idd wat goed is voor het dier.

En dáár ontstaan natuurlijk de menignsverschillen. *D

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:26

detour schreef:
Wat als je een dier hebt wat niet goed gedijt bij jullie en je krijgt er maar geen chemie mee? Doe jij jezelf en je dier dan een plezier?..
Ik zie een paard niet als gezinslid maar als een kuddedier wat buiten hoort te lopen met soortgenoten en waarbij we enorm veel van ze en met ze kunnen genieten. :(:)
en als maatje.

Maar de mens die denkt dat het paard hen harder nodig heeft dan een ander paard, vind ik erg naief.

Waarom krijgt het paard het elders beter? Misschien wordt er door mensen heel goed gezorgd voor dieren okoal hebben ze vast hun gegronde redenen het elders te plaatsen? ;)

Het is wel erg kort door de bocht dat mensen zo veroordeeld worden die denken het beste voor hun dier te doen. :+

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en een ieder zal zijn of haar weg moeten kiezen en idd wat goed is voor het dier.
*D

Het hele chemie verhaal vind ik vaak zo overtrokken. Een band moet groeien en die moet je de tijd geven... er zijn inderdaad meerdere wegen die naar Rome leiden maar helaas wordt er soms te weining tijd uitgestippeld om deze wegen te bewandelen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:26

Nimmy schreef:
Ik vind ook dat je als eigenaar je verantwoordelijkheid moet nemen en niet voor een appel en een ei je paard verkopen (want hierdoor de handel in afgekeurde paarden interessant)

Maar een afgekeurd paard, daar ga ik niet veel voor betalen... Ik ben wel goed, maar niet gek!
Heb echt geen 500 tot 1500 euro over voor een paard waar misschien nog af en toe een stapritje op gereden kan worden of alleen als grasmaaier kan dienen waar ik de kosten en het werk van heb...
Dan liever 1 in pension van iemand anders waar ik geld op toe krijg...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:28

Less schreef:
detour schreef:
en als maatje.

*D

Het hele chemie verhaal vind ik vaak zo overtrokken. Een band moet groeien en die moet je de tijd geven... er zijn inderdaad meerdere wegen die naar Rome leiden maar helaas wordt er soms te weining tijd uitgestippeld om deze wegen te bewandelen.

Soms wel , soms niet. Soms komt er helemaal geen klik. ;)
Gelukkig heb ik dat maar een keertje mee gemaakt, het was een lauwe band.
Hoe weet jij dat er te weinig tijd wordt uitgestippeld? Waar haal je die aanname vandaan? ;)

het zou maar wát makkelijk zijn om te zeggen;"Gunst, we zoeken wel een DA die hem afspuit, zijn we van het gezeur af. "
Maar het dier heeft enorm veel levenlust en hangt graag aan andere paarden!
En dát gaan wij voor hem regelen. :(:)

pmarena

Re: Afgedankte paarden.....wat doe je ermee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:42

Een dier verkopen vind ik wel "raar" ja. Omdat het vaak zo makkelijk gaat. Het gaat niet om een ding , het is een dier hoor , ik vind het net een soort slavenhandel en ergens klopt het ook niet. En waarom verkoop je een dier ? Heb je er dan niet goed over nagedacht voordat je hem kocht ?

Als je een kind hebt dat niet helemaal is wat je ervan verwachtte of hoopte dan doe je het toch ook niet weg maar maak je er het beste van.

Kun je dat niet en zijn jouw wensen zo enorm belangrijk vergeleken met de behoeftes van het paard , dan kun je hem beter wegdoen ja , dan kan het dier elders een baasje treffen dat het WEL waardeert. Niemand heeft er wat aan als het baasje het paard niet waardeert.

Waar komt dat ineens vandaan , dat iemand zou denken dat een paard een mens harder nodig heeft dan andere paarden :?
Ik zie dat nergens staan hoor :P

Het geheel is juist zo belangrijk. Andere paarden waar sociale diepgang mee bereikt kan worden , maar met een mens is dat ook wel fijn.

Kinderen die van pleeggezin naar pleeggezin gaan vinden dat vaak ook niet zo geweldig , al zijn die mensen misschien allemaal wel heel leuk en lief.
Gewoon het feit dat je niks "vasts" hebt dat doet de diepgang de das om.

Als mensen denken dat ze het goed doen , wil het nog niet zeggen dat ze dat ook DOEN ;)
Vaak weten mensen hun eigen straatje aardig schoon te praten en hun geweten prima te sussen.

Zo van : mijn ouwetje moest weg want ik had hem niks meer te bieden , ik heb hier maar 5 stallen en die staan allemaal vol , waar moet hij dan staan ??
Of : ik kan geen 2 paarden betalen en m'n nieuwe paard staat al in mijn stal...
Lekker makkelijk , eerst dat ouwe paard eruit halen , bewust wat nieuws erin zetten , en dan het voor jezelf recht gaan lopen praten dat je geen geld of plek hebt :P

Feit blijft toch dat je je verantwoordelijkheid niet neemt en niet zelf het pensioen van je paard verzorgd , maar het lot van het dier in andermans handen legt en het dier dus "afstoot" en maar hoopt dat het goedkomt. Niet vanwege tijdgebrek , niet vanwege geld- of ruimte-gebrek , maar omdat het dier plaats moet maken voor een nieuwe tijdelijke topper.

Dat is gewoon niet netjes naar het oude paard toe.

Als een kerel van 50 zijn op zich hele fijne vrouw en kinderen opzij zet , met wie die het gewoon leuk had en was gewoon een fijn gezin , en ervandoor gaat met een jong ding van 20 omdat hij zijn vrouw toch een beetje hangerig gaat vinden na 3 zwangerschappen en de jaren gaan tellen , dan spreken we schande :P

Of als een werkgever een werknemer van 60 , die al vanaf zijn 25e daar goed zijn werk doet , ineens ontslaat met een belachelijke reden waardoor het pensioen flink in de problemen komt... zo zijn er nog meer situaties van profiteren van de beste jaren en daarna "afdanken".

Gelukkig houden veel mensen hier dan nog wel een heel stikt oogje in het zeil dat het ECHT wel goed gaat met het dier , dat is dan nog het minste dat je kan doen +:)+

Ook als je toch niet klikt en geen manier kan vinden om het voor allebei toch leuk te maken , neem dan tenminste de moeite en je verantwoordelijkheid door er een zo goed mogelijk plekje voor te zoeken , en het dier niet aan de eerste de beste mee te geven zodat je weer geld en een lege stal hebt voor een ander paard....

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:43

Hoe ik denk over inslapen/slacht heb ik al toegelicht.

Binnen de handel op paardengebeid (ook particulier) zie je dat paarden in hun leven nogal eens moeten verkassen en van eigenaar wisselen. Dat de klik er niet zou zijn, wordt nog wel eens als reden opgegeven, ook als het paard nog maar een aantal maanden in bezit is. Het is tegenwoordig niet vreemd wanneer een drie jarige wordt aangeboden en al een aantal stalletjes heeft mogen inruilen. Deels handel maar bij jonge paarden zie je nogal eens dat de ambities die het paard te bieden heeft, niet bijgehouden kan worden door desbetreffende ruiter. "De Klik" ontbreekt, verkopen.

Jij spreekt in je eerdere post over chemie, ik vind dat vaak ver overtrokken. Ik verwees dus naar wat jij schreef Detour.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:54

pmarena schreef:
Een dier verkopen vind ik wel "raar" ja. Omdat het vaak zo makkelijk gaat. Het gaat niet om een ding , het is een dier hoor , ik vind het net een soort slavenhandel en ergens klopt het ook niet. En waarom verkoop je een dier ? Heb je er dan niet goed over nagedacht voordat je hem kocht ?

*** jJa?... Joh, ik dacht dat ik een barbiepaard in de wei had lopen. :+
Er is mega goed nagedacht voor het dier kwam. ;) Nét als bij de andere paarden trouwens, de één mag blivjen , de ander krijgt een goed tehuis. Dát is een vereiste, het moet minstens net zo fijn zijn voor het dier als hier. En dáár doe je dan je best voor. En dan is verkopen niet zo eenvoudig, hoor. Trek niet te snel conclusies. oordelen vanaf de zijkant of voor een p.c. is heel makkelijk. ;)

Als je een kind hebt dat niet helemaal is wat je ervan verwachtte of hoopte dan doe je het toch ook niet weg maar maak je er het beste van.

*** Een kind is geen paard imo. Dá's een waardeoordeel. Voor jou kan het idd hetzelfde betekenen. *D

Kun je dat niet en zijn jouw wensen zo enorm belangrijk vergeleken met de behoeftes van het paard , dan kun je hem beter wegdoen ja , dan kan het dier elders een baasje treffen dat het WEL waardeert. Niemand heeft er wat aan als het baasje het paard niet waardeert.

**** Waardering zat, anders was hij allang de deur uitgeweest. denk dáár maar eens overna. ;)

Waar komt dat ineens vandaan , dat iemand zou denken dat een paard een mens harder nodig heeft dan andere paarden :?
Ik zie dat nergens staan hoor :P

*** Lees maar eens terug en lees maar eens goed. *D

Het geheel is juist zo belangrijk. Andere paarden waar sociale diepgang mee bereikt kan worden , maar met een mens is dat ook wel fijn.

*** Tuurlijk, dat ben ik met je eens!

Kinderen die van pleeggezin naar pleeggezin gaan vinden dat vaak ook niet zo geweldig , al zijn die mensen misschien allemaal wel heel leuk en lief.
Gewoon het feit dat je niks "vasts" hebt dat doet de diepgang de das om.

** Kinderen uit peleggezinnen hebben een enorm verwaarlossd verleden. Dit is géén vergelijking. Toevallig is dat mijn werk, dan kun je zien hoe "zakelijk"en egoistisch ik zou kunnen zijn, het betaald nl voor geen meter. ;) :D

Als mensen denken dat ze het goed doen , wil het nog niet zeggen dat ze dat ook DOEN ;)
Vaak weten mensen hun eigen straatje aardig schoon te praten en hun geweten prima te sussen.

** Dat geldt voor jou idem. misschien maak jij onbewust wel heel veel fouten in je omgang met paarden en vind je jezelf het béste baasje. 8-)

Zo van : mijn ouwetje moest weg want ik had hem niks meer te bieden , ik heb hier maar 5 stallen en die staan allemaal vol , waar moet hij dan staan ??
Of : ik kan geen 2 paarden betalen en m'n nieuwe paard staat al in mijn stal...
Lekker makkelijk , eerst dat ouwe paard eruit halen , bewust wat nieuws erin zetten , en dan het voor jezelf recht gaan lopen praten dat je geen geld of plek hebt :P

*** Is geen kwestie van rechtpraten als je na veel wikken en wegen en tranen een keuze hebt gemaakt die je in het belang van je dier en jezelf doet.
Denk daar maar eens over na. ;)

Ik heb geen zelf meelij trouwens, maar om even aan te geven dat het maken van keuzes niet een kwestie van over één nacht ijs gaan is.

Ik merk heel sterk uit jouw posten dat je niet veel hebt mee gemaakt op het geid van paarden houden en medisch gebied. Als ik het mis heb hoor ik het graag.
verder vind ik het zinloos door te discussieren, heb gettracht me eerlijk en open op te stellen en begrijp prima dat anderen het veroordelen. Zo is Penny land. ;)
Blijf echter volledig achter de keuze staan. Voor meer uitleg 9dan zul je nog meer verzachten) pb me gerust. ;)

Feit blijft toch dat je je verantwoordelijkheid niet neemt en niet zelf het pensioen van je paard verzorgd , maar het lot van het dier in andermans handen legt en het dier dus "afstoot" en maar hoopt dat het goedkomt. Niet vanwege tijdgebrek , niet vanwege geld- of ruimte-gebrek , maar omdat het dier plaats moet maken voor een nieuwe tijdelijke topper.

**
Goed ís en goed zal blijven gaan! Tijdelijke topper? jeetje, wat ben jij veroordelend, kijuk je in de toekomst? :+

Dat is gewoon niet netjes naar het oude paard toe.

Als een kerel van 50 zijn op zich hele fijne vrouw en kinderen opzij zet , met wie die het gewoon leuk had en was gewoon een fijn gezin , en ervandoor gaat met een jong ding van 20 omdat hij zijn vrouw toch een beetje hangerig gaat vinden na 3 zwangerschappen en de jaren gaan tellen , dan spreken we schande :P

*** Jij wel, ik niet. Ken de ins en outs niet. ;)

Of als een werkgever een werknemer van 60 , die al vanaf zijn 25e daar goed zijn werk doet , ineens ontslaat met een belachelijke reden waardoor het pensioen flink in de problemen komt... zo zijn er nog meer situaties van profiteren van de beste jaren en daarna "afdanken".

Gelukkig houden veel mensen hier dan nog wel een heel stikt oogje in het zeil dat het ECHT wel goed gaat met het dier , dat is dan nog het minste dat je kan doen +:)+

**** Zo eentje ben ik er ook, heb nl oko afgedankte dieren gekocht, opgeknapt en doorverkocht zodra ze weer gezond waren. om je even wakker te schudden, meis! het leven is niet zo zwart wit als je denkt.

Ook als je toch niet klikt en geen manier kan vinden om het voor allebei toch leuk te maken , neem dan tenminste de moeite en je verantwoordelijkheid door er een zo goed mogelijk plekje voor te zoeken , en het dier niet aan de eerste de beste mee te geven zodat je weer geld en een lege stal hebt voor een ander paard....

*** Als je leest had je dit niet hoeven schrijven.

Succes verder! *D

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:55

Less schreef:
Hoe ik denk over inslapen/slacht heb ik al toegelicht.

Binnen de handel op paardengebeid (ook particulier) zie je dat paarden in hun leven nogal eens moeten verkassen en van eigenaar wisselen. Dat de klik er niet zou zijn, wordt nog wel eens als reden opgegeven, ook als het paard nog maar een aantal maanden in bezit is. Het is tegenwoordig niet vreemd wanneer een drie jarige wordt aangeboden en al een aantal stalletjes heeft mogen inruilen. Deels handel maar bij jonge paarden zie je nogal eens dat de ambities die het paard te bieden heeft, niet bijgehouden kan worden door desbetreffende ruiter. "De Klik" ontbreekt, verkopen.

Jij spreekt in je eerdere post over chemie, ik vind dat vaak ver overtrokken. Ik verwees dus naar wat jij schreef Detour.

Ik vind van niet. *D
Als combi's elkaar niet gelukkig kunnen maken moet je er in mijn ogen mee nokken. ;)

idem in liefdesrelaties.

Oh jee, nee, idd.. paarden geef je niet binnen een paar maanden op en kerels ook niet.
tenzij je je leven niet veilig voelt. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:31

Aha , detour , nu ik deze reactie zie begrijp ik je PB ook beter , nu snap ik dat mijn antwoord je een beetje frustratie o.i.d. heeft gegeven.

Allereerst : dat is dus echt niet nodig , jij vat mijn reactie blijkbaar persoonlijk op en dat is hij absoluut niet bedoelt , ik ken jouw situatie niet en had die (dus) ook helemaal niet in gedachten bij mijn reactie.

Het is een algemene reactie op algemene zaken in het licht van dit topic , dus totaal niet op jou gericht :)

Maar om toch even op volgorde in te gaan op jouw reacties op mijn stukjes :

1] ik trek dus geen conclusie , ken je situatie niet
2] een paard is geen kind , maar wel heel vergelijkbaar qua verantwoordelijkheden e.d.
3] wederom : was dus totaal niet op jou persoonlijk gericht
4] ik zie het nog steeds nergens staan hoor dat mens-paard boven paard-paard gaat :P
Wijs het dan even aan als jij het wel ergens ziet , dan snap ik waar je op doelt :)
5] nou , zijn we dus eens :D
6] pleeggezinnen : idd. vorm van verwaarlozing , prima vergelijking. En ik heb niet het idee of de woorden getikt dat je slecht bent hoor ?? :D
7] iedereen maakt fouten , ik geef ze ook toe en baal ervan , probeer het te veranderen , ik zal het tegendeel niet beweren ?
8] wederom : ging dus niet over JOU. En het is heel achterbaks rechtpraten , zeggen dat het dier wegmoet vanwege ruimtegebrek , zeg dan gewoon eerlijk dat je liever een "goed" paard op die plek hebt , want dat is het werkelijke verhaal.... (en nee dit gaat dus niet over jou maar nog steeds in z'n algemeenheid ;) )
9] Idem , niet over jou , maar over de mensen die hun oudere paard simpelweg vervangen door wat nieuws , als je zo in elkaar zit is de kans groot dat je het bij nieuwe paard weer doet als die eenmaal over de houdbaarheidsdatum is...
10] ik geef je toch de ins- en outs voor de situatie , dus dat weet je in dit hypothetische voorbeeld-geval wèl ;)
11] wakker schudden :? zwart-wit :?

Dan schud ik je bij deze even wakker dat het dus NIET over jou ging , ik had je ook totaal nergens in gedachten , en ik heb toch behoorlijk wat genuanceerde dingen getypt om de situatie te verzachten. Maar de kern van de zaak blijft dat men de oude paarden afdankt omdat die plaats moeten maken voor een nieuwe , totdat die niet meer genoeg "bruikbaar" is , en in de kern van de zaak deugt dat niet , ook al kun je het met allerlei redenen verzachten en goedpraten.

Laat me er nog even bij vermelden dat ik dus NIET zeg dat jij dat doet , maar in z'n algemeenheid waar het topic over gaat , en dat is mijn mening dus , dat het in de kern niet deugt ook al pakt het soms goed uit :)

Voor de rest ben je me nooit negatief opgevallen ofzo dus ik heb geen negatieve kijk op je hoor en je hoeft je dus echt niet aangevallen te voelen want daar heb ik geen enkele reden voor ? :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 30-01-09 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:32

joyce B schreef:
Nimmy schreef:
Ik vind ook dat je als eigenaar je verantwoordelijkheid moet nemen en niet voor een appel en een ei je paard verkopen (want hierdoor de handel in afgekeurde paarden interessant)

Maar een afgekeurd paard, daar ga ik niet veel voor betalen... Ik ben wel goed, maar niet gek!
Heb echt geen 500 tot 1500 euro over voor een paard waar misschien nog af en toe een stapritje op gereden kan worden of alleen als grasmaaier kan dienen waar ik de kosten en het werk van heb...

Maar er zijn dus wel heel veel 'betrouwbare adresjes' waar men na een tijdje die afgekeurd, gepensioneerde paarden toch weer aan het werk zet en als dat eventjes goed gaat, gaan ze weer de handel. Zolang er mensen zijn die dit soort paarden kopen, blijft die handel bestaan.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:34

pmarena schreef:
Maar de kern van de zaak blijft dat men de oude paarden afdankt omdat die plaats moeten maken voor een nieuwe , totdat die niet meer genoeg "bruikbaar" is , en in de kern van de zaak deugt dat niet , ook al kun je het met allerlei redenen verzachten en goedpraten.

Dus ik ben in jou ogen wel een boosdoener en heb mijn vorige paard wel afgedankt door hem naar een nieuw tehuis te doen zodat ik verder kon gaan in de sport omdat hij dat niet meer aankon wegens zijn ataxie...?

Hij was overigens al redelijk op leeftijd toen ik hem verkocht 17 namelijk, maar nog hartstikke geschikt als recreatiepaard.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:35

joyce B schreef:
Nimmy schreef:

De eigenaar moet zn verantwoording nemen, dus of houden of naar de eeuwige groene weides en niet verkopen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:43

De enige manier om slechte laatste jaren ècht te voorkomen is dan ook zelf je oude paard onder je hoede houden , en in het zicht zodat het niet verwaterd omdat je al je tijd in je nieuwe paard stopt... en de oude toch ineens weg blijkt te zijn van het "goede adres".

Steph86 : boosdoener , boosdoener.... in hoeverre het slecht is dat zeg ik niet , als het dier het nu echt goed heeft , dan is het goed.
Maar je weet pas of hij een tot op het laatst goed leven heeft gehad als hij overleden is. Ben jij er al die tijd om het in de gaten te houden en ervoor te zorgen dat het dier in gelukkige omstandigheden zal sterven ? Dan heb je dus wel je verantwoordelijkheid genomen.

En als je voorheen elke dag een paar uur leuk met je paard bezig was , en hem nu amper meer ziet enkelt omdat hij "stuk" is , ja , dan is hij in zekere zin wel afgedankt ja. Vanwege "stuk zijn" je aandacht verleggen naar wat anders , is gewoon afdanken.

Maar zorg je ervoor dat het dier dan toch heel fijn terechtkomt , dan heb je wel je verantwoordelijkheid genomen en ben je goed voor het dier geweest , maar de feitelijke betekenis van het "afdanken" blijft in stand. Afdanken is immers het zelf niet meer interessant genoeg vinden en het aan iemand anders overdragen , en dat is wat je doet. Of het nu een positief of negatief effect heeft.

Het is een rotwoord , dat klopt. Maar de uitkomst van "afdanken" hoeft dus niet altijd negatief te zijn , zorg je dat het positief is tot de dood , dan heb je tenminste je best gedaan en ondanks je eigen behoeftes en het "afdanken" , toch ervoor gezorgd dat het dier het goed heeft gehad :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 30-01-09 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:44

pmarena schreef:
Aha , detour , nu ik deze reactie zie begrijp ik je PB ook beter , nu snap ik dat mijn antwoord je een beetje frustratie o.i.d. heeft gegeven.

Allereerst : dat is dus echt niet nodig , jij vat mijn reactie blijkbaar persoonlijk op en dat is hij absoluut niet bedoelt , ik ken jouw situatie niet en had die (dus) ook helemaal niet in gedachten bij mijn reactie.

Het is een algemene reactie op algemene zaken in het licht van dit topic , dus totaal niet op jou gericht :)

Maar om toch even op volgorde in te gaan op jouw reacties op mijn stukjes :

1] ik trek dus geen conclusie , ken je situatie niet
2] een paard is geen kind , maar wel heel vergelijkbaar qua verantwoordelijkheden e.d.
3] wederom : was dus totaal niet op jou persoonlijk gericht
4] ik zie het nog steeds nergens staan hoor dat mens-paard boven paard-paard gaat :P
Wijs het dan even aan als jij het wel ergens ziet , dan snap ik waar je op doelt :)
5] nou , zijn we dus eens :D
6] pleeggezinnen : idd. vorm van verwaarlozing , prima vergelijking. En ik heb niet het idee of de woorden getikt dat je slecht bent hoor ?? :D
7] iedereen maakt fouten , ik geef ze ook toe en baal ervan , probeer het te veranderen , ik zal het tegendeel niet beweren ?
8] wederom : ging dus niet over JOU. En het is heel achterbaks rechtpraten , zeggen dat het dier wegmoet vanwege ruimtegebrek , zeg dan gewoon eerlijk dat je liever een "goed" paard op die plek hebt , want dat is het werkelijke verhaal.... (en nee dit gaat dus niet over jou maar nog steeds in z'n algemeenheid ;) )
9] Idem , niet over jou , maar over de mensen die hun oudere paard simpelweg vervangen door wat nieuws , als je zo in elkaar zit is de kans groot dat je het bij nieuwe paard weer doet als die eenmaal over de houdbaarheidsdatum is...
10] ik geef je toch de ins- en outs voor de situatie , dus dat weet je in dit hypothetische voorbeeld-geval wèl ;)
11] wakker schudden :? zwart-wit :?

Dan schud ik je bij deze even wakker dat het dus NIET over jou ging , ik had je ook totaal nergens in gedachten , en ik heb toch behoorlijk wat genuanceerde dingen getypt om de situatie te verzachten. Maar de kern van de zaak blijft dat men de oude paarden afdankt omdat die plaats moeten maken voor een nieuwe , totdat die niet meer genoeg "bruikbaar" is , en in de kern van de zaak deugt dat niet , ook al kun je het met allerlei redenen verzachten en goedpraten.

Laat me er nog even bij vermelden dat ik dus NIET zeg dat jij dat doet , maar in z'n algemeenheid waar het topic over gaat , en dat is mijn mening dus , dat het in de kern niet deugt ook al pakt het soms goed uit :)

Voor de rest ben je me nooit negatief opgevallen ofzo dus ik heb geen negatieve kijk op je hoor en je hoeft je dus echt niet aangevallen te voelen want daar heb ik geen enkele reden voor ? :)

Thanks. *D

littlemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:48

Ik zie hierboven heel veel mensen heel stellig zeggen dat ze nooit hun paard zullen weg doen. Ik zal nu waarschijnlijk iedereen over mij heen krijgen, maar ik ga het toch zeggen; Ik vraag me af hoeveel mensen daadwerkelijk handelen naar wat ze nu zeggen als ze bij dat punt aankomen.

Het klink heel erg makkelijk om te zeggen OF houden OF naar de groene weides helpen. Maar ik vraag me echt af hoeveel mensen zich daadwerkelijk daar aan houden....

Als ik voor mijzelf spreek en naar mijn eigen situatie kijk heb ik naar mijn idee goed gehandeld. Zowel pony, ex-eigenaar en huidige eigenaar zijn zeer gelukkig met de situatie. Dat gaat misschien niet in alle gevallen op, maar dat is dan ook je verantwoording als eigenaar...een GOED huis zoeken voor je pony/paard.

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:51

Het lijkt mij zowieso vreemd om je paard te verkopen, vooral als het ziek/kreupel of wat dan ook is. Mijn pony staat nu bijna een jaar op rust omdat ze steeds kreupel is als ik ermee ga rijden. Heb alles al geprobeerd, bij de dierenarts al vaak geweest om foto`s en scans te maken. Er is ook een fisio bij geweest, die heeft haar een paar keer geholpen. Ik heb haar nu al zo`n tijd, ik zal haar nooit meer weg doen. Ik kan er niet op rijden, maar dat maakt mij niet uit. Een half jaar geleden heb ik een jong paard erbij gekocht om toch nog lekker te kunnen rijden (wil graag later wedstrijden rijden). Ik zou haar nu ook niet meer kunnen verkopen!

Ze staan overigens niet bij mij thuis, dan had ik er waarschijnlijk al wel 3 of 4 gehad ;)

Mijn idee dus: Wanneer je paardje ziek wordt en je kan er niet meer mee rijden, kan je hem vast wel ergens op een wei gooien wat niet veel kost! Er is altijd wel een oplossing te vinden. En verkopen vind ik absoluut geen oplossing! Je koopt zelf toch ook geen nieuw paard welke niet meer bereden kan worden? Dan komt het terecht bij mensen die eigenlijk geen paard kunnen kopen en dan maar een goedkoop paard kopen (die van jou dus) welke ze nog even "af" kunnen rijden.

Als het paard pijn heeft en de dierenarts kan niet helpen of het is zo duur dat je het echt niet kan betalen, dan zou ik het in laten slapen.

Zara-pride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:51

Ik vind het altijd super banketstaaf als ze paarden gewoon wegdoen omdat ze niet meer zo gezond zijn als ze ooit waren :S
Bij mij op de manege hadden ze ook 2 kreupele ponny's. Maar daar hebben we zelf gewon voor gezorgd.
In soest is ook zo'n pension centrum . .
Sommige mensen zijn gewoon dom !!!!!!

Xx, I love Zara (L)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:52

ik heb niet alle reacties gelezen maar zomaar een paar er van tussen gehaald. ;)

ik krijg zelf altijd een bittere nasmaak als ik de advertenties lees....
op mij kom het over als: in goede tijden is hij van mij en in slechte tijden mag een ander de rotzooi opknappen.
dan praat ik wel over de eigenaren die een versleten paard willen verkopen,er verder geen kosten en zorgen meer van willen hebben.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:53

Da's waar, Little Mouse, als mensen maar genoeg ellende voor de kiezen krijgen met hun paard laat ze dán eens oordelen! ;)
Wie kan gegarandeerd 24/7 weidegang bieden aan een paard met stalling als het alleen nog op de wei kan? Wie betaalt daarvoor?
En wat hebben deze mensen verder al mee gemaakt waarmee ze aan de slag zijn gegaan?
Gevoelsmatig wil iedereen het beste voor hun dier, dat geloof ik wel. ;)
Maar praktisch ook doen wat ze nu beweren?
ben benieuwd hoe ze het dan oplossen. 8-)

( Er vanuit gaande dat het dier te goed is voor de dood).

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:53

littlemouse schreef:
Als ik voor mijzelf spreek en naar mijn eigen situatie kijk heb ik naar mijn idee goed gehandeld. Zowel pony, ex-eigenaar en huidige eigenaar zijn zeer gelukkig met de situatie. Dat gaat misschien niet in alle gevallen op, maar dat is dan ook je verantwoording als eigenaar...een GOED huis zoeken voor je pony/paard.

Maar juist die paarden die goedkoop weggedaan worden naar een "goed" huis komen nogal eens in de handel terecht... Het probleem is dat die paarden voor een appel en een ei verkocht worden.. en vervolgens met winst weer doorverkocht... De meeste oplichters gaan wel heel doordacht te werkt, het klinkt en lijkt allemaal heel goed... totdat je dr maanden later achterkomt dat met de groene wei de eeuwige groene weide bedoelt werd... of stapritjes gewoon concoursen zijn...

een contract bij verkoop klinkt dan heel leuk, behalve dat partij 2 er geen waarde aan hecht en geld verdient over de rug van jouw oude paardje...