ikke schreef:Ehm, correctie, in NL geldt wel degelijk een verplichte minimale snelheid op de autosnelwegen. Ik weet 'm niet exact uit m'n hoofd, maar als je de behoefte voelt het te zoeken, doe je best op
http://www.overheid.nl/wetten
Ik hád dat al uitgezocht en weet het wél exact. Je wil het gewoon niet accepteren dat ik weet waar ik het over heb
Zoals ik al tig keer schreef:
1. het motorvoertuig moet 60 kúnnen op de snelweg
2. er is geen minimum ríjsnelheidVerder is de 75% van de ANWB een ervaringsgetal.
Er is dus alle reden om met een onverstandige gewichtsverhouding met daarbíj een hoog % levend gewicht niet harder dan 80 te rijden. Als dat 75 echt is, is dat alleen maar veiliger.
Het maximaal toegestane aanhangergewicht op het kenteken is een téchnische waarde: een waarde welke aangeeft waar de materialen/constructie tegen opgewassen is. Het zegt NIETS over of het dan veilig is.
Zo mag eenzelfde auto met handgeschakelde versnellingsbak of automaat meer c.q. minder trekken. Terwijl die automaat mákkelijker/veiliger kan wegrijden is dit omdat de koppelomvormer van de automaat warmer wordt dan de handgeschakelde bak.
De waarde op het kenteken is een constructietechnische indicatie, GEEN veiligheidsgetal.
De 75% van de ANWB is een veiligheidsindicatie en de britse keíharde 85% daar een absolute veiligheidsgrens.
Als je wil weten wat een 'veílige' verhouding is, moet je naar díe cijfers kijken.
Een trailer met paarden is een erg listige aanhanger waar zelden voldoende zware trekautos voor hangen met onvoldoende kundige bestuurders. De 75% (85) is met dood gewicht
Jij weet niet eens hoe hard je mag op de snelweg en ergert je aan mensen die in jouw onkundige perceptie niet hard genoeg rijden. JIJ bent dan een potentieel gevaar op de weg, niet degeen die zijn/haar snelheid aanpast bij de (on)mogelijkheden van diens combinatie.
Het risico van rijden met een paardentrailer wordt door de bestuurders niet serieus genoeg geworden. Men ként de risicos niet eens en is er niet op voorbereid. Dat is de grootste oorzaak.
Een kursus risico-beheer voor paardenaanhangers zou een nuttige zaak zijn.
hc