Paard naar africhtingsstal, eigenaar niet welkom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KellyenXena

Re: Paard naar africhtingsstal, eigenaar niet welkom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:43

Sja.. Als dat je enige 2 opties zijn.

81Puck

Woonplaats: In een groen groen groen groen, knollen knollenland.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:44

Nee, dat is er eentje.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:47

Heb niet het hele topic gelezen maar nogal een vreemde gang van zaken. Mijn 'schoonzusje' heeft vorig jaar haar paard ook naar een africhtingsstal gebracht om verder door te laten rijden, alleen de basis zat er in. Ze moest hier twee keer per week komen om te lessen op haar paard, zodat ze daarna ook daadwerkelijk zelf goed op haar paard kon rijden. Zo wist ze hoe dingen waren aangeleerd en werd haar dat ook verteld.
Ik vind dit echt heel goed gedaan, het gaat er toch om dat jij straks degene bent die er thuis weer mee aan de slag moet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:35

81Puck schreef:
Ik noem dat penny vol en normaal volk. Ik wil niemand tegen het hoofd stoten.
Maar het meeste grut dat de paarden uitbesteed aan derder om ze te beleren, die hoeven daar eigenlijk nieteens bij te zijn. Het penny volk wil het liefste alles volgen, waarschijnlijk omdat het ook het eerste of enige paard is. Wij doen de paarden zelf, maar dat is logisch aangezien er ook paarden bij ons gebracht worden daarvoor.

Dan ben ik maar een penny...

Ik vind het overigens altijd nog beter dat die hun paard wegbrengen en er graag zelf bij willen zijn. Maar wel een braaf paard terug krijgen waar ze echt wat mee kunnen, dan dat ze zelf maar wat aan gaan klooien en zo een (soms) levensgevaarlijk paard krijgen, omdat ze het niet goed kunnen/doen.

Zoals Jalenka_Kira verteld vind ik een super manier als je niet zelf durft/kunt/wilt om je paard de eerste stappen onder het zadel te laten doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:39

Ik dnek niet dat jij je aangesproken hoeft te voelen Ineke Lachen

Jij hebt het gewoon zelf gedaan.......... onder begeleiding, en dat is niet pennie in mijn ogen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:44

Nee, daar zie ik ook niks penny-achtigs in.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:45

KiWiKo schreef:
Ik dnek niet dat jij je aangesproken hoeft te voelen Ineke Lachen

Jij hebt het gewoon zelf gedaan.......... onder begeleiding, en dat is niet pennie in mijn ogen Lachen

Ik voel mij ook niet persee aangesproken hoor, maar ik vind het nogal "laag" uitgesproken. Persoonlijk juich ik het liever toe dat iemand zijn of haar paard wegbrengt naar een goede africhter dan dat ze het dier verkloten, omdat ze het persee zelf in hun eentje moeten doen.
Dat ze dan wel graag het leerproces van hun dier willen volgen is alleen maar positief in mijn ogen, omdat ze er dan ook actief bij betrokken kunnen worden. Misschien is het vermoeiend voor de africhters om hun verhaal voor de zoveelste keer te moeten doen, maar dan hadden ze dit vak niet moeten kiezen Knipoog

kell_gino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 03:10

Mijn paard staat in training op stal van hoof in biest-houtakker en ik ben super tevreden! Ze geven me het gevoel dat ik altijd welkom ben en kan bellen, en als ik er ben krijg ik veel uitleg! Ik vind persoonlijk wel dat je ze de ruimte moet gunnen om met je paard aan de slag te gaan en je dus niet elke keer langs moet gaan! Echter wel is het mijn enigste paard en mijn grote trots dus natuurlijk vind ik het leuk om zijn vorderingen te zien! Zelf ga ik 1 keer in de 2 weken, soms zit er een langere periode tussen. Ze doen super hun werk, en ik wil ze dan ook absoluut niet het gevoel geven dat ik ze op de vingers kijk. Wat ik ook leuk vind wat urielle zegt, als er een tijdje over heen is gegaan, dan ga ik altijd weer weg met een gevoel van; wow wat zag hij er goed uit en iets meer bespierd, en wat is hij in een korte tijd vooruit gegaan! Ik ben me er ook bewust van dat mijn paard een brutaaltje is en daar moet je gewoon af en toe streng voor zijn. Voor hem vind ik het persoonlijk veel beter want zo weet hij waar hij aan toe is. Als hij elke keer maar over je grens heen mag gaan is het voor hem ineens erg verwarrend als hij dan ineens wel een tik krijg als je het een keer zat bent. Super voor mij want ik krijg hem dan als een paard met goede manieren terug, en van daaruit kan ik dan zelf verder. Uiteraard op dezelfde manier, maar ik weet zeker dat ze me daar van alles over over zullen vertellen als ik hem weer mee naar huis neem.

kell_gino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 03:17

81Puck schreef:
Kendra schreef:
En dus moet iedereen de africhter zoeken die bij hem of haar past. Wil je een zadelmakmaker om het risico van de eerste keer af te kopen, wil je iemand die in een maandje rem-stuur-stap-draf en een beetje galop er in prutst, of wil je volledige begeleiding als je er zelf op stapt?
Als eigenaren en africhters helder en duidelijk aangeven wat ze willen en wat ze te bieden hebben hoeft er denk ik niet zo veel mis te gaan.

Ik noem dat penny vol en normaal volk. Ik wil niemand tegen het hoofd stoten.
Maar het meeste grut dat de paarden uitbesteed aan derder om ze te beleren, die hoeven daar eigenlijk nieteens bij te zijn. Het penny volk wil het liefste alles volgen, waarschijnlijk omdat het ook het eerste of enige paard is. Wij doen de paarden zelf, maar dat is logisch aangezien er ook paarden bij ons gebracht worden daarvoor.

dus als je maar 1 paard hebt ben je pennyvolk. Clown er zijn ook nog mensen die al hun tijd het liefst in 1 paard stoppen zich daar helemaal op willen richten en verder mee willen komen, dan meerdere paarden en dus minder tijd per paard. Bovendien zijn er ook hele goeie ruiters/amazones die geen geld hebben voor een paard, laat staan meerdere paarden!

81Puck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:34

Meer paarden betekend niet minder tijd? Waar haal je dat vandaan.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:43

Precies er zijn ook nog mensen die gewoon 40 uur in de week moeten werken om een paard te kunnen betalen, en die hebben dan meestal ook maar tijd (en geld) voor één paard.
Mijn instructrice laat trouwens het zadelmak maken ook aan iemand anders over. Ze heeft jaren paarden zadelmak gemaakt voor andere en meerdere paarden naar ZZ niveau gebracht. Maar die eerste 6 weken doet ze niet meer, i.v.m. met kinderen, een eigen pensionstal, veel paarden in training etc. Nou heeft ze een vast persoon die haar eigen paarden zadelmak maakt, en daar gaat ze inderdaad niet of niet vaak kijken. Maar ik weet zeker dat als ze een nieuw iemand zou moeten zoeken ze óf die persoon al goed moet kennen, óf wel zou willen mogen komen kijken. Het is gewoon een risico je paard ergens 3-4 weken neer zetten bij iemand waar je misschien een paar keer mee gesproken hebt zonder te mogen komen kijken.
Ik denk trouwens dat als je paarden africht je niet alleen met paarden om moet kunnen gaan maar ook met de eigenaren die erbij horen. En dat je dus in staat moet zijn om eigenaren uit te leggen wat je hun paard hebt geleerd en hoe ze verder kunnen met waar jij mee begonnen bent. Als je dit niet kan heb je i.m.o het verkeerde beroep gekozen.

81Puck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:59

Fleurtje, voordat je een paard wegbrengt, zorg je toch eerst dat je referenties over die persoon hebt, ipv kwakkeloos je paard daar neer te zetten, en daarná pas informatie te winnen?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:18

Nou dan moet je maar net een aantal mensen goed kennen die daar hun paard hebben laten zadelmak maken. Ik weet bijvoorbeeld dat diegene waar mijn instructrice haar paarden altijd heen brengt ze goed zadelmak maakt op een prettige manier. Maar zij laat ze altijd echt alleen zadelmak maken, er hoeft van haar amper een stuur op te zetten laat staan al een beetje nagefelijk lopen. Nou zag ik laatst een paard wat hij heeft afgeleverd dat hij wel wat dressuurmatig had moeten aanrijden en dat paard liep veel te kort in de hals en in zijn lijf en begon dus nu al zijn rug te verstrakken, kortere passen te maken etc. Dat zou ik dus niet willen en dat moet je dan maar net weten.

Bovendien heeft iedereen een ander idee over hoe je een paard beleert en hoe je met een paard omgaat, én ieder paard is anders en heeft soms ook een andere aanpak nodig. Als een ander tevreden is hoef ik dat nog niet te zijn. Ik weet van ons oude paard dat ze daar terwijl ze hooi stond te eten in de paddock gewoon een zadel op hebben gegooid en en erop zijn gaan zitten. Heeft nooit een bok gegeven, daar kon ik later als 10-jarige ook zo het bos mee in. Met zo'n makkelijk paard ben je als eigenaar al snel tevreden over degene die hem zadelmak heeft gemaakt.
Ik hoef heus niet iedere dag te komen kijken, maar ik wil op zijn minst de kans hebben om te controleren.

kell_gino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:37

81Puck schreef:
Meer paarden betekend niet minder tijd? Waar haal je dat vandaan.

Vooor mij wel. Als ik na mijn werk 2 paarden op 1 avond moet gaat doen word het toch krap voor mij. Op vrije dagen is dit een ander geval. Ik ben liever 4 uur lang met 1 paard bezig verdeeld over de dag dan met 2 paarden. En natuurlijk kan je als je de 1 aan het rijden bent de ander in de paddock zetten of even in de molen maar daar moet je van houden. Ik vind dat persoonlijk niet fijn. Richt liever al mn aandacht op 1.

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:06

Ik zou mijn paard niet eens naar zo'n "africhter" willen brengen.
Wie weet wat ie de eerste paar weken met je paard uitvreet.