Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarjanB schreef:Kans dat dezelfde motor in de beide auto’s zit. Dus zou kijken wat de andere specs zijn
Macs schreef:Iemand ervaring met een een skoda yeti (in het algemeen) en voor de trailer? Kennis was super enthousiast maar dat is een diesel. Ik wil dan wel voor de benzine uitvoering gaan (voor 1 fjord vervoeren)
UK_eef schreef:Macs schreef:Iemand ervaring met een een skoda yeti (in het algemeen) en voor de trailer? Kennis was super enthousiast maar dat is een diesel. Ik wil dan wel voor de benzine uitvoering gaan (voor 1 fjord vervoeren)
Hoi,
Ja, ik gebruik de Skoda Yeti van mijn schoonouders regelmatig. Fijne auto hoor, je zit lekker hoog en hij trekt goed en stabiel. Kwam/komt ook hoog uit de caravantesten![]()
Wél letten op max. trekgewicht. Ik kan er geen 2 paarden mee trekken. Is een benzine.
Oriotti schreef:Moet ik dan een auto die 2000 mag trekken, of mag ik ook een auto die bijv 16/17/1800 mag trekken (wil wel wat marge). Die zijn namelijk wat makkelijker te vinden
Of mag dat alleen als ik de trailer laat terugkeuren?
Ik heb wel een bericht gelezen over caravans dat dat mag, maar dit was geen officiële website van de rijksoverheid ofzo. Ik hoop dat iemand het antwoord weet!
ikke schreef:Je rijbewijs-verhaal is niet relevant voor je vraag maar toch gefeliciteerd![]()
De auto moet het daadwerkelijk gewicht van de trailer + aanwezige lading kunnen en vooral mogen trekken.
Dat is zo als je alleen je B-rijbewijs hebt en geldt nog steeds als je B-E hebt![]()
Het antwoord op jouw vraag staat in de regeling voertuigen: Artikel 5.18.18
en Artikel 5.18.18a
Let hierbij op dat "totale massa" iets anders is dan "maximum toegestane massa"!!
Met "totale massa" wordt in deze artikelen bedoelt: leeg gewicht aanhanger + gewicht aanwezige lading!
Wat er in deze artikelen een beetje bekaaid vanaf komt is de vertikale last onder de koppeling, beter bekend als de kogeldruk. Ook deze regel geldt altijd en ook hier: de daadwerkelijke kogeldruk van de trailer op de auto moet lager zijn dan de toegestane waarde van de koppeling en trekhaak (waarbij de laagste waarde geldt).
Bijvoorbeeld de trailer heeft 150kg toegestane kogeldruk en de auto maar 100kg, dan moet de daadwerkelijke kogeldruk dus beneden de 100kg blijven.
Hoe weet je dat zeker? Men neme een kogeldrukmeter (of is handig met een weegschaal en een blok hout)
Oriotti schreef:ikke schreef:Je rijbewijs-verhaal is niet relevant voor je vraag maar toch gefeliciteerd![]()
De auto moet het daadwerkelijk gewicht van de trailer + aanwezige lading kunnen en vooral mogen trekken.
Dat is zo als je alleen je B-rijbewijs hebt en geldt nog steeds als je B-E hebt![]()
Het antwoord op jouw vraag staat in de regeling voertuigen: Artikel 5.18.18
en Artikel 5.18.18a
Let hierbij op dat "totale massa" iets anders is dan "maximum toegestane massa"!!
Met "totale massa" wordt in deze artikelen bedoelt: leeg gewicht aanhanger + gewicht aanwezige lading!
Wat er in deze artikelen een beetje bekaaid vanaf komt is de vertikale last onder de koppeling, beter bekend als de kogeldruk. Ook deze regel geldt altijd en ook hier: de daadwerkelijke kogeldruk van de trailer op de auto moet lager zijn dan de toegestane waarde van de koppeling en trekhaak (waarbij de laagste waarde geldt).
Bijvoorbeeld de trailer heeft 150kg toegestane kogeldruk en de auto maar 100kg, dan moet de daadwerkelijke kogeldruk dus beneden de 100kg blijven.
Hoe weet je dat zeker? Men neme een kogeldrukmeter (of is handig met een weegschaal en een blok hout)
Sorry, ik dacht ik geef een toelichting waarom ik de vraag stelBedankt! Dat van de kogeldruk heb ik inderdaad voor m'n examen moeten leren (toch nog relevant
)
Die wetten zijn altijd zo lekker duidelijk.. maar als ik het dus goed lees en begrijp, hoeft de auto dus op papier geen 2000 kilo (=maximum toegestane massa) te mogen trekken, maar minimaal 1500 (=totale massa)? Paard en trailer zijn samen (afgerond) immers 1500 kilo, dus dat is ook wat er getrokken wordt.
Of roep ik het dan op me af om vaak gecontroleerd te worden?
ikke schreef:In theorie heb je gelijk; in de praktijk loop je iets meer risico op controle.
Het algemene advies is om toch 10 - 20% marge te nemen; gewoon om in iets lastigere situaties nog steeds over te hebben. Ik zou dus in jouw geval richting 1600kg toegestaan trekgewicht zoeken.
In mijn jonge jaren reed ik nog weleens rond met een Kadett (1200kg trekgewicht) en m'n paard erachter (setje zal 1100kg gewogen hebben) en als ik dan door de toenmalige Drechttunnel reed en ik gaf niet plank gas naar beneden, dan kwam ik met 60km/h uit de tunnel en daar vond de rijbaansignalering iets vandie ging aan met 70-waarschuwing....
Oriotti schreef:ikke schreef:In theorie heb je gelijk; in de praktijk loop je iets meer risico op controle.
Het algemene advies is om toch 10 - 20% marge te nemen; gewoon om in iets lastigere situaties nog steeds over te hebben. Ik zou dus in jouw geval richting 1600kg toegestaan trekgewicht zoeken.
In mijn jonge jaren reed ik nog weleens rond met een Kadett (1200kg trekgewicht) en m'n paard erachter (setje zal 1100kg gewogen hebben) en als ik dan door de toenmalige Drechttunnel reed en ik gaf niet plank gas naar beneden, dan kwam ik met 60km/h uit de tunnel en daar vond de rijbaansignalering iets vandie ging aan met 70-waarschuwing....
Ja, die marge wilde ik sowieso wel. Wij wonen naast de drechttunnel dus die moeten we wel door komen![]()
Super bedankt, ik weet nu dat het in theorie mag. Heb net even gekeken en terugkeuren bij het RDW kost volgens mij maar 64,95, dus even thuis overleggen of we dat niet beter kunnen doen als we een auto op het oog hebben. Het maakt de zoektocht naar een geschikte auto in ieder geval makkelijker
Lauwsiej schreef:De Focus waar ik een paar pagina’s terug naar vroeg is het niet geworden, we kwamen er niet uit met de prijs.
Nu ga ik bij een Ford Kuga uit 2017 kijken. Hij is pas net binnen, dus nog niet alles staat in de advertentie. Het gaat om een 1.5, 120pk, vier cilinder. Mag volgens rdw 1800 trekken.
Nu heb ik eea gelezen over de pk’s maar ik ben er gewoon niet helemaal goed in thuis. Is deze combinatie goed te doen icm 1,5 paardstrailer (1300kg) of kan ik beter verder kijken? Alvast bedankt
ikke schreef:6000 toeren om die 120pk te halen is echt van de zotte, te meer omdat er bij 4000toeren al vrij weinig van over blijft)
Rex_Rolfo schreef:ikke schreef:6000 toeren om die 120pk te halen is echt van de zotte, te meer omdat er bij 4000toeren al vrij weinig van over blijft)
Heb je toevallig de koppel- en vermogenskromme van de 1.5 Ecoboost bij de hand? Want met een koppel van 240 Nm bij 1600 tpm lijkt het mij op het eerste gezicht niet zo'n piekerig blok. Topvermogen ligt wel vrij hoog in de toeren, maar ik ben benieuwd vanaf welk toerental er al zo'n pk of 100 aanwezig is.
Chiptuning is ook nog een optie, hetzelfde blok wordt ook geleverd met 150 en zelf 182 pk dus mogelijkheden voor wat extra trekkracht zijn er vast wel.
ikke schreef:Hhmm, ik zie hier andere getallen dan de specs volgens autoweek. Die hield het op 240Nm en 120pk maar hier geeft de standaard lijn 260Nm en 170pk aan.
Hebben we het dan nog steeds over dezelfde motor?
scooby09 schreef:Heeft iemand hier ervaring met een volledig elektrische auto voor de trailer.
Hoe rijd dat gaat de actieradius erg hard omlaag..En is iemand bekend met langere afstanden hoe doe je dat met laden langs de snelweg.?
Mijn man moet een nieuwe lease auto en vanwege de eisen die zijn bedrijf stelt is er als het iets moet trekken geen enkele keus meer in Benzine auto of Diesel..
Ja of het houd op bij 1000 kilo maar dat is niet genoeg.
Hij kijkt nu voor de Volvo XC 40