Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sideswipe schreef:Drico schreef:Met terugkeuren breng je alleen het belaadbare gewicht naar beneden.
Stel de TMM is 1600 totaal
Je trailer zelf weegt 600, dan houd je dus 1000 kilo laadvermogen over.
Je keurt hem terug naar 1300 kilo (omdat je auto bijvoorbeeld maar 1500 kilo mag trekken), houd je dus nog 700 kilo over om te beladen (want gewicht trailer blijft gelijk).
Het gaat toch om het werkelijke gewicht? Stel je hebt een trailer van TMM van 2000 en leeg is deze 1000kg. Dan mag een auto (die 1500kg mag trekken) die trailer leeg verplaatsten (of zelfs dan nog 500kg aan hooi erin?
Of is die TMM bepalend voor een rijbewijs grens?
ikke schreef:Voor het rijbewijs B geldt de TMM van auto + trailer; zoals Sure_lee ook aangeeft.
Dit is art 15 van het reglement rijbewijzen.
Art 5.18.18 van het voertuigreglement beschrijft wat de auto met een aanhanger mag en dan gaan we uit van de feitelijke gewichten, dus leeggewicht + werkelijke lading.
Dat is een scheiding die nogal eens over het hoofd wordt gezien.
De auto mag best veel maar of jij ermee mag rijden is niet vanzelfsprekend.
Sideswipe schreef:ikke schreef:Voor het rijbewijs B geldt de TMM van auto + trailer; zoals Sure_lee ook aangeeft.
Dit is art 15 van het reglement rijbewijzen.
Art 5.18.18 van het voertuigreglement beschrijft wat de auto met een aanhanger mag en dan gaan we uit van de feitelijke gewichten, dus leeggewicht + werkelijke lading.
Dat is een scheiding die nogal eens over het hoofd wordt gezien.
De auto mag best veel maar of jij ermee mag rijden is niet vanzelfsprekend.
Dank je voor de duidelijke uitleg.
Ik ging er toen van uit dat je met een geremde aanhanger altijd je E nodig had.
Dus <750kg = B, en >750kg = geremd en B+E. Maar of dat toen een wet was of men vertelde je dat gewoon...Weet ik niet. Wel om die reden gelijk E gehaald.
Rex_Rolfo schreef:Je hebt je ingelezen in de eisen voor een kampeerauto neem ik aan (link belastingdienst)
Busjes komen in veel formaten. L1H1 is de standaard maat, L2 is langer, L3 nog langer, H2 hoger. Voor de eisen van de bd heb je dus een H2 nodig of een H1 met opklapdak.
Macs schreef:Rex_Rolfo schreef:Je hebt je ingelezen in de eisen voor een kampeerauto neem ik aan (link belastingdienst)
Busjes komen in veel formaten. L1H1 is de standaard maat, L2 is langer, L3 nog langer, H2 hoger. Voor de eisen van de bd heb je dus een H2 nodig of een H1 met opklapdak.
Ik heb me zeker ingelezen, zie idd dat de hoogte minstens 1.70 moet zijn.
Die regels zijn er niet altijd geweest blijkbaar, want ik had ergens op het internet oude berichten gezien van o.a. een Berlingo met camperpapieren (en ook bijbehorende wegenbelasting). Jammer dat dat niet meer kan.
edit: ik heb nu ook een opel vivaro met camper registratie gevonden. Hoe krijgen mensen dat dan toch voor elkaar?
Sas_Mon schreef:Ik heb een vraag. en ben echt een leek met auto's dus ik hoop in ieder geval hulp in een richting te krijgen hier.
Ik zoek een auto die minimaal 1200 kilo mag trekken. (1.5 paards trailer mag trekken) zuinig, dus minimaal 1-16 op benzine loopt of beschikbaar is met LPG. Diesel in deze markt hoef ik niet.
Die geschikt is voor 2 grote en een medium hond achterin. Vergelijkbare of grotere kofferbak dan van een Ford Focus.
ivm honden en stof wil ik graag leren bekleding.
minimaal elektrische ramen en fatsoenlijke verwarming en airco.
Geen vermogen in de wegenbelasting en onderhoud kost. Waar de reserveonderdelen goed beschikbaar van zijn.
Een merk wat bekend staat als betrouwbaar. Japanners hoor ik goede dingen over?
En een kilomerterstand heeft wardoor hij nog een aantal jaar mee kan. Ik rij minstens 20.000 km per jaar.
Het hoeft geen mooie of nieuwe auto te zijn. Als hij maar beterouwbaar is. Er hoeven ook geen eindeloze snufjes aan te ziten. Die kunnen toch allemaal weer stuk.
Is een budget van 6-7000 euro realistisch voor mijn wens en welke auto's zouden voldoen aan mijn wensen?
Alvast bedankt!
Sas_Mon schreef:Ik heb een vraag. en ben echt een leek met auto's dus ik hoop in ieder geval hulp in een richting te krijgen hier.
Ik zoek een auto die minimaal 1200 kilo mag trekken. (1.5 paards trailer mag trekken) zuinig, dus minimaal 1-16 op benzine loopt of beschikbaar is met LPG. Diesel in deze markt hoef ik niet.
Die geschikt is voor 2 grote en een medium hond achterin. Vergelijkbare of grotere kofferbak dan van een Ford Focus.
ivm honden en stof wil ik graag leren bekleding.
minimaal elektrische ramen en fatsoenlijke verwarming en airco.
Geen vermogen in de wegenbelasting en onderhoud kost. Waar de reserveonderdelen goed beschikbaar van zijn.
Een merk wat bekend staat als betrouwbaar. Japanners hoor ik goede dingen over?
En een kilomerterstand heeft wardoor hij nog een aantal jaar mee kan. Ik rij minstens 20.000 km per jaar.
Het hoeft geen mooie of nieuwe auto te zijn. Als hij maar beterouwbaar is. Er hoeven ook geen eindeloze snufjes aan te ziten. Die kunnen toch allemaal weer stuk.
Is een budget van 6-7000 euro realistisch voor mijn wens en welke auto's zouden voldoen aan mijn wensen?
Alvast bedankt!
Lauwsiej schreef:Hoi allemaal,
Ik heb de volgende auto gezien en zou graag jullie advies willen mbt het trekvermogen etc. Het gaat om een Ford Focus 1.5 ecoboost 150 pk, uit 2017.
Auto mag 1500kg geremd trekken, TMM is 1900, 1,5 paardstrailer max 1300kg.
Ik rij normaliter 1 a 2 keer per week met de trailer, BE rijbewijs aanwezig.
Alvast bedankt!
Lauwsiej schreef:Hoi allemaal,
Ik heb de volgende auto gezien en zou graag jullie advies willen mbt het trekvermogen etc. Het gaat om een Ford Focus 1.5 ecoboost 150 pk, uit 2017.
Auto mag 1500kg geremd trekken, TMM is 1900, 1,5 paardstrailer max 1300kg.
Ik rij normaliter 1 a 2 keer per week met de trailer, BE rijbewijs aanwezig.
Alvast bedankt!
Sure_lee schreef:Ik weet niet of ze bij zo'n test ook rekening houden met levende wezens qua vervoer.
Mijn ervaring is dat er echt verschil in zit qua auto.
Ik had eerst een Volvo V40 die 1500 kg mocht trekken.
Ik heb nu een Renault Megane Estate die 1700 kg mag trekken. Maar de Volvo vond ik er veel beter voor liggen.
Melia schreef:Sure_lee schreef:Ik weet niet of ze bij zo'n test ook rekening houden met levende wezens qua vervoer.
Mijn ervaring is dat er echt verschil in zit qua auto.
Ik had eerst een Volvo V40 die 1500 kg mocht trekken.
Ik heb nu een Renault Megane Estate die 1700 kg mag trekken. Maar de Volvo vond ik er veel beter voor liggen.
Helemaal mee eens. Onze Peugeot 308 mocht 1650 kg trekken en onze Volvo mag 1500 of 1600kg trekken, nou daar zit wel degelijk verschil in. Daarnaast was de Peugeot ook nog eens lichter dus nóg meer risico. Met een caravan was het soms al spannend genoeg (in het buitenland).
Ik zou dat wel aandurven Lauwsiej!
Macs schreef:Dank voor jullie camper advies.
We gaan er waarschijnlijk niet voor. Helaas, maar een 2e auto(ook camper) zit er gewoon even niet in.
Dan mijn volgende vraag: iemand ervaring met hybride auto's voor de trailer? Zit wel eens naar een Mitsubishi Outlander te kijken. Maar ben benieuwd of er nog meer ervaringen zijn.