[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 14:51

ikke schreef:
MariekeS_ schreef:
Zoals hierboven uitgelegd hoef je hiervoor niet heel rekenkundig aangelegd te zijn :p
Het werkelijke lege gewicht van de trailer + gewicht paard 1 + gewicht paard 2 moet minder zijn dan 1800kg.

Ehm, ja, zo simpel kan het zijn maar er is toch een factor die je over het hoofd ziet: de kennis van motorspecs.

Het is maar een 1.4-tje hè. Drie keer raden waar dat vermogen zit.....

Kun/wil je hier meer uitleg over geven?

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 14:52

Volgensmij bedoelt ikke dat het vermogen uit de turbo komt. Maar echt niet alle auto's met turbo zijn waardeloos :=

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 15:34

Ik zal vooral mezelf afvragen of je paarden maximaal 500 kilo wegen. Meeste paarden gaan de 500 kilo toch wel over. Als je een twee paards trailer wil trekken zit je snel aan je gewicht en belast je de auto maximaal. Mijn auto mag Max 1700 trekken, tweepaards weegt rond 800 mijn merrie rond 600 dan nog wat spullen mee en je zit zo op je gewicht. Dus een tweede mee, wordt lastig.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 15:50

De vraag is nog puur hypothetisch. Zowel de trailer als paarden zijn er nog niet. Het is dus voornamelijk om in te schatten wat reëel en veilig is :)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:24

MarjanB schreef:
Ik zal vooral mezelf afvragen of je paarden maximaal 500 kilo wegen. Meeste paarden gaan de 500 kilo toch wel over. Als je een twee paards trailer wil trekken zit je snel aan je gewicht en belast je de auto maximaal. Mijn auto mag Max 1700 trekken, tweepaards weegt rond 800 mijn merrie rond 600 dan nog wat spullen mee en je zit zo op je gewicht. Dus een tweede mee, wordt lastig.

Ik was ook bewust niet in al te veel detail getreden met mijn opmerking, want wat jij benoemt zijn zeker ook belangrijke punten.
Belast je de auto altijd maximaal (en moet je dat willen?) of heb je wat marge over, wil je met 2 paarden ook 2x spullen in een zadelkamer kwijt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:27

Spenk schreef:
Volgensmij bedoelt ikke dat het vermogen uit de turbo komt. Maar echt niet alle auto's met turbo zijn waardeloos :=

Het probleem is niet de turbo, maar hoe daar door het motormanagement mee om gegaan wordt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:20

Friesfanaat schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb een VW Tiguan 1.4TSI en een BE-rijbewijs.

Op het kentekenbewijs staat dat de auto 1800kg mag trekken (geremd).

Nu ben ik niet heel rekenkundig onderlegd dus vroeg ik mij af of ik nu maximaal een 1.5paards trailer er achter kan hangen (inclusief paard :P) of dat een 2paards trailer (met 2 paarden) ook haalbaar is :)

Ik hoor het graag, alvast bedankt!

Ik heb een Skoda Kodiaq, die lijkt veel op de Tiguan.
Een 1,5p trailer gaat prima, maar een 2p trailer met twee paarden gaat niet lukken.
Een paard weegt zo’n 600kg, als je dus twee paarden in de trailer hebt a 1200kg, dan heb je maar 600kg over voor het gewicht van de trailer. Naar mijn weten zijn er geen 2p trailers van 600kg.
Je kan hiermee alleen met een 2p trailer rijden als je kleinere paarden/pony’s meeneemt van zo’n 400 a 450kg per paard.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:31

Dank voor jullie reacties! Dan gaan we vanwege veiligheid en wettelijk toegestane gewicht voor een 1,5 paards trailer :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:32

2 paards kan ook maar er twee meenemen is wat anders.. ik heb ook een tweepaards omdat ik dat handiger vind. Mag er alleen geen twee paarden in..

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:35

MarjanB schreef:
2 paards kan ook maar er twee meenemen is wat anders.. ik heb ook een tweepaards omdat ik dat handiger vind. Mag er alleen geen twee paarden in..

Daar benoem je iets waar ik nog niet aan gedacht heb nee, dan kan ik qua hooi halen wel meer meenemen.. Goed punt. Toch nog even verder nadenken dus :P

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:44

Ja dat, ik prop er zo 40 baaltjes hooi in :+ _O-

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:17

Als je dan toch gaat overwegen…
Met een 2p trailer moet je ook sneller met twee wielen door de berm. Gewoon omdat je breder bent. Met een paard er in moet je dan ook flink snelheid terugnemen. Met een 1,5p trailer ben je op buitenwegen daardoor sneller. ;)

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:29

Dit maakt het allemaal niet makkelijker hoor, haha! Gelukkig kan ik nog een paar maandjes nadenken. Dus meer pro´s en cons zijn welkom :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:05

MarjanB schreef:
Ja dat, ik prop er zo 40 baaltjes hooi in :+ _O-

In een 1,5 krijg ik maar 20 :P dus als je daarvoor doet ook scheelt zeker.

Maar dan moet je ook rekening houden met gewicht :) ik heb baaltjes van 25 kg. Dus als je er 40 meeneemt dan heb je ook 1000 kg erin liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:06

Myca schreef:
Als je dan toch gaat overwegen…
Met een 2p trailer moet je ook sneller met twee wielen door de berm. Gewoon omdat je breder bent. Met een paard er in moet je dan ook flink snelheid terugnemen. Met een 1,5p trailer ben je op buitenwegen daardoor sneller. ;)

Dit is wel zo plus de voorkeur van je paard. Er zijn paarden die beter in 2 paards staan maar ook paarden die niet vervoerbaar zijn in 2 paards.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 20:14

Wie wil er even meedenken.... Ik ben op zoek naar een nieuwe (tweedehands) auto die een trailer kan trekken, had een ford mondeo station benzine, eigenlijk wil ik gewoon iets dergelijks maar hiervan staan er nu maar weinig te koop. Honden moeten achterin kunnen dus wel echt stationwagon type. Moet ca 1500 kg kunnen trekken. Budget is 3000 euro dus luxebakken vallen af, is ook niks voor mij, moet functioneel zijn. Welke merken/types raden jullie aan....?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 21:26

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 23:36

peer2005 schreef:
Wie wil er even meedenken.... Ik ben op zoek naar een nieuwe (tweedehands) auto die een trailer kan trekken, had een ford mondeo station benzine, eigenlijk wil ik gewoon iets dergelijks maar hiervan staan er nu maar weinig te koop. Honden moeten achterin kunnen dus wel echt stationwagon type. Moet ca 1500 kg kunnen trekken. Budget is 3000 euro dus luxebakken vallen af, is ook niks voor mij, moet functioneel zijn. Welke merken/types raden jullie aan....?

Opel vectra station, zuipt misschien wel wat maar voldoet aan je eisen. Rijdt heerlijk :P

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 17:18

Hoi , als ik op de Website van de Rijksoverheid kijk dan staat er dat ik met een B rijbewijs een aanhanger mag trekken als het ledig gewicht plus laadvermogen niet meer is dan 3500 kilo. Dan bedoelen ze dus MTM Auto plus MTM trailer?
En als auto MTM van 2100 heeft, dan mag MTM van trailer maximaal 1400 zijn? Ik

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 18:27

Klopt. Gaat dus om wat maximaal is toegestaan, niet om wat auto en trailer werkelijk wegen.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 07:36

Dankjewel! Ik heb een tweedehands op het oog die zwaarder weegt dan mijn huidige Peugeot 308. Maar als ik mijn trailer 200 kilo laat “terugkeuren” kan ik mijn pony nog steeds vervoeren (en kan er nog steeds een paard van 600 kilo in), en zijn MTM van auto en trailer nog steeds minder dan 3500 kilo. En dan ga ik toch echt eens mijn E achter de B halen want auto’s vinden die een trailer kunnen trekken wordt anders in de toekomst te moeilijk.

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:47

koffiemok schreef:
Helemaal vergeten om te reageren hier.
Trailer is om precies te zijn 594 kg, geregistreerd bij het RDW.

Op papier ja....Zet m maar eens op de weegschaal, zit je zo maar op de 800-900kg. Met mijn oude Hotra en mijn huidige Bockmann had ik dit ook.

Veelal worden de gewichten van trailers kaal opgegeven, dus zonder rubberen vloer, zonder tussenschot, zonder voor-en achterstang(en), zonder zadelbeugel in de zadelkamer, zonder optioneel reservewiel aan de zijkant etc etc.
Dat telt nog best wel op.

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:50

nicolanca schreef:
Dankjewel! Ik heb een tweedehands op het oog die zwaarder weegt dan mijn huidige Peugeot 308. Maar als ik mijn trailer 200 kilo laat “terugkeuren” kan ik mijn pony nog steeds vervoeren (en kan er nog steeds een paard van 600 kilo in), en zijn MTM van auto en trailer nog steeds minder dan 3500 kilo. En dan ga ik toch echt eens mijn E achter de B halen want auto’s vinden die een trailer kunnen trekken wordt anders in de toekomst te moeilijk.

Ik snap dat terugkeuren niet helemaal, wat schiet je er mee op?

Het is toch een optelsom van het echte (dus niet RDW) eigen gewicht trailer en gewicht paard/pony = X kg

Mag de auto X kg trekken ja of nee...........

Of denk ik te simpel? :+ :D

Ik snap dat het om het E rijbewijs gaat....vroeger vertelde ze
ongeremde (<750kg) aanhanger=B
Geremde (>750kg) aanhanger = B+E

Is dat veranderd of is mij destijds (in de tijd van atilla de hun) een verkeerd verhaal verteld?

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:00

Met terugkeuren breng je alleen het belaadbare gewicht naar beneden.

Stel de TMM is 1600 totaal
Je trailer zelf weegt 600, dan houd je dus 1000 kilo laadvermogen over.

Je keurt hem terug naar 1300 kilo (omdat je auto bijvoorbeeld maar 1500 kilo mag trekken), houd je dus nog 700 kilo over om te beladen (want gewicht trailer blijft gelijk).

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:07

Drico schreef:
Met terugkeuren breng je alleen het belaadbare gewicht naar beneden.

Stel de TMM is 1600 totaal
Je trailer zelf weegt 600, dan houd je dus 1000 kilo laadvermogen over.

Je keurt hem terug naar 1300 kilo (omdat je auto bijvoorbeeld maar 1500 kilo mag trekken), houd je dus nog 700 kilo over om te beladen (want gewicht trailer blijft gelijk).

Het gaat toch om het werkelijke gewicht? Stel je hebt een trailer van TMM van 2000 en leeg is deze 1000kg. Dan mag een auto (die 1500kg mag trekken) die trailer leeg verplaatsten (of zelfs dan nog 500kg aan hooi erin?

Of is die TMM bepalend voor een rijbewijs grens?