[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 16:56

mi_ca20B schreef:
Ik heb een skoda fabia maar rijd er wel altijd met een vouwwagen achter

Dat zegt niks; je hebt een flinke vouwwagen als ie 500kg weegt.

Doe even het bouwjaar en het motortype, dan is ie wel op te zoeken op www.autoweek.nl maar je mag ook een PB met het kenteken sturen, kijk ik het even voor je na.

Rex_Rolfo

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 17:44

Kenteken invullen op www.rdw.nl is de kortste klap.

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:35

Afbeelding
Ik heb een trailer ook! Thanks voor alle adviezen!

Peugeot 308 en een atec C2 Olympia line

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:04

Hoi iedereen,

Ik ben aan het onderzoeken of het haalbaar is om mijn trailer terug te laten keuren ipv be rijbewijs te halen.

Nu kan ik alleen niet goed duiden welk gewicht ik van de auto moet gebruiken in de berekening.

Dit weten jullie vast wel ? :-)

Afbeelding

De trailer weegt 850 kilo en ik zou hem dan willen laten terug keuren naar een gewicht tussen de 650 en 750.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:11

Met een B-combinatie mag de TMM van het geheel max. 3500 kilo zijn. De TMM van je auto is 2340 kilo dus de TMM van je trailer mag daardoor 1160 kilo zijn. In een trailer van 850 kilo eigen gewicht mag je dan dus nog 310 kilo laden.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:12

Toegestane maximale massa, dus in dit geval 2340 kg. Blijft er 3500 - 2340 = 1160 kg over voor trailer met inhoud.

Als de trailer op de weegbrug 850 kg weegt hou je dus 310 kg over voor een kleine pony. Is die 850 kg op papier dan is de kans groot dat ie in werkelijkheid zwaarder is. Dan kan je misschien nog net een pak hooi in de trailer vervoeren.

Bij terugkeuren verlaag je de toegestane maximale massa van een voertuig of aanhanger. Aangezien de auto of trailer zelf niet verandert pas je alleen het laadvermogen aan: er mag minder in.

Aangezien een Outlander PHEV relatief zwaar is vanwege de extra elektromotor en het accupakket is er eigenlijk maar één optie: E achter B halen.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:52

Bedankt ! Dan gaat dat hem niet worden..

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:01

De mensen met een Citroën, Peugeot of Renault, hoe zitten jullie met onderhoud aan jullie auto? Deze auto’s zijn een stuk goedkoper en met de trekkracht die ik graag zou willen. Maar je hoort altijd van die spookverhalen over Franse merken, kunnen jullie deze beamen, of is het gewoon zoals elke auto, soms heb je geluk, soms heb je pech?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:22

Franse auto's hebben relatief vaak pech. En trekken is voor veel auto's best een zware taak dus grotere kans op pech.

Ik durfde er niet aan te beginnen, ondanks dag ik de Peugeot 3008 wel een fijnrijdend ding vond. Zo ook de 308, maar toen ik daarop googlede bij Autoweek... oeps.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:27

De peugeots van mijn schoonouders hadden ook áltijd wat. Ik geef liever wat meer geld uit aan een ander merk.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 11:38

Ik heb 2 Franse auto’s gehad, Renault Captur en de Renault Kadjar maar dat waren echt super fijne auto’s en ze hebben me nooit in de steek gelaten. Moet ik wel bij zeggen, dat ik ze allebei ingeruild heb toen ze aan een onderhoudsbeurt toe waren _O-

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 12:15

Hier wel positieve ervaringen, inmiddels de derde 308 en geen van allen iets mee gehad buiten regulier onderhoud (oké, mijn man heeft de eerste in de prak gereden, maar dat lag toch echt aan hem en niet aan de auto). Daarnaast hebben we ook een DS/Citroën, die zit nu op 1 reparatie in zijn zevenjarige leven, volgens de garage gewoon pech.
Zowel de 308 als de DS rijden ook heel prettig met de trailer.
Beide merken komen ook veel voor bij onze familie en tot nog toe echt allemaal zonder problemen. 308 is een tijdlang heel populair geweest als lease auto en het zijn vaak de negatieve ervaringen waarvoor men de moeite neemt ze op internet te plaatsen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 12:23

Roulette_ schreef:
Hier wel positieve ervaringen, inmiddels de derde 308 en geen van allen iets mee gehad buiten regulier onderhoud (oké, mijn man heeft de eerste in de prak gereden, maar dat lag toch echt aan hem en niet aan de auto). Daarnaast hebben we ook een DS/Citroën, die zit nu op 1 reparatie in zijn zevenjarige leven, volgens de garage gewoon pech.
Beide merken komen ook veel voor bij onze familie en tot nog toe echt allemaal zonder problemen. 308 is een tijdlang heel populair geweest als lease auto en het zijn vaak de negatieve ervaringen waarvoor men de moeite neemt ze op internet te plaatsen.

Voor het gros van de auto's, ook Franse, geldt dat je ze netjes en tijdig moet onderhouden.

Gisteren de V70 terug van z'n beurt; 1500 euro lichter :oo
Maar dan zit er wel een nieuwe distributie op (zat aan z'n km's) schijven en blokken voor en z'n standaard onderhoud met APK.
Met 370k km op de klok en 20 jaar oud rijdt ie nog als een zonnetje.

Dat waar het vaak mis gaat; men gaat "bezuinigen" op onderhoud. Dan worden auto's ook minder betrouwbaar.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 13:14

Hmm lastig, ook hier weer verschillende verhalen. Ik heb zelf wel een Citroën c2 van 15 jaar oud. Zelf merk ik ook wel dat er steeds meer dingen aan bod komen, maar dan stel ik mijzelf de vraag, is dit het merk, of is dit ook leeftijd gerelateerd. Voor de rest vind ik het autootje prima rijden, maar het is ook een klein boodschappen autootje.

Wie weet moet ik gewoon eens naar een ander merk gaan kijken. Ik zag ook een leuke Hyundai ix35 die 1900 mag trekken. Wie weet zijn dit ook wel goede auto’s om verder mee te toeren.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 13:48

Er rijden ook gewoon veel Franse auto’s dus ook statistisch gezien meer kans op pech.

Renault is een paar jaar geleden samen gegaan met Nissan en de betrouwbaarheid is daardoor een stuk verbeterd. Ik heb nu m’n 3e fransoos en geen gedoe mee gehad. M’n vriend rijd al 15 jaar Renault en ook geen gekloot mee. Goed onderhouden en niet aftrappen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 07:14

Hier slechte ervaringen met de laatste 2 Peugeots ondanks prima onderhoud. Voor ons daarom geen Peugeot weer, ondanks dat ze toch heerlijk reden.
Laatste auto gaf elke keer motorstoring en we hadden er gelukkig garantie op, dus we hebben hem weer ingeruild nadat hij al 2x terug was gekomen van de garage. Storing kwam zo weer.

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:09

Ik heb sinds kort de 308 en ben er zeer blij mee :))

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:01

Hier nu ruim 2 jaar een 308 voor woon-werkverkeer en de trailer te trekken, superfijn ding :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:13

Melia schreef:
Hier slechte ervaringen met de laatste 2 Peugeots ondanks prima onderhoud. Voor ons daarom geen Peugeot weer, ondanks dat ze toch heerlijk reden.
Laatste auto gaf elke keer motorstoring en we hadden er gelukkig garantie op, dus we hebben hem weer ingeruild nadat hij al 2x terug was gekomen van de garage. Storing kwam zo weer.

Motor storing komt ook vaak door vervuiling van de motor door kleine stukjes rijden of rijden als een oud omaatje }>

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:58

Ik rijd een Peugeot 2008, kan wel maar 1250 kilo trekken maar mijn trailer met pony is om en nabij de 1000 kilo dus voor mij voldoende. Ik ben er zeer tevreden over, we hebben alleen aan het begin een nieuwe versnellingsbak nodig gehad maar die viel nog in de garantie. Verder super tevreden over, rijd prettig, en nog relatief zuinig met de trailer. Zonder trailer al helemaal en heel gunstig in wegenbelasting ed. Kan hem zeker aanraden voor iedereen met een pony. :)

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 22:01

Iemand die mij even weer kan helpen met opfrissen? :')
Ik heb een BE rijbewijs.
Moet je dan nog rekening houden met de gewichten? Even buiten beschouwing gehouden dat je niet een auto wil die 1200 mag trekken en er 1400 er achter hangt. Het moet wel veilig zijn haha.

TMM trailer 2000kg (2 paards), waar moet ik dan naar kijken voor een auto?
Met B zit je met TMM onder de 3500kg. Maar ik ben het even kwijt allemaal :').

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 22:19

xPearl schreef:
Iemand die mij even weer kan helpen met opfrissen? :')
Ik heb een BE rijbewijs.
Moet je dan nog rekening houden met de gewichten? Even buiten beschouwing gehouden dat je niet een auto wil die 1200 mag trekken en er 1400 er achter hangt. Het moet wel veilig zijn haha.

TMM trailer 2000kg (2 paards), waar moet ik dan naar kijken voor een auto?
Met B zit je met TMM onder de 3500kg. Maar ik ben het even kwijt allemaal :').

Het enige waar jij naar kijkt is dat de auto het daadwerkelijke gewicht van trailer plus lading mag trekken.

Als ik het goed onthouden heb, zou dit in België iets anders zijn. Belgen, correct me if i'm wrong.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 08:03

Wat ikke zegt klopt. Met als aanvulling dat als je na 19 januari 2013 je BE hebt gehaald dat je dan ook hiermee rekening moet houden:
- een aanhanger trekken van maximaal 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen);

Maar je TMM is 2000 zeg je dus dat is prima.

Blub001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:13

Zijn hier mensen met een hybride die trailers met paarden er in trekken? Hoe is jullie ervaring daarmee? Er zijn een aantal hybrides die 1500 mogen trekken. Dat houdt niet over... maar het kan en mag net.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:20

De Volvo V60 D6 (diesel hybride) mag 1800 aan de haak en trekt dat heel fijn.

Voordeel van een hybride is het koppel bij lage toerentallen. Dus waar een verbrandingsmotor laag in de toeren nog weinig koppel en vermogen heeft is de elektromotor al vol bij de les. Afhankelijk van hoe beide motoren samen werken (ik heb alleen ervaring met de Volvo) werkt dat uitstekend.

Trekgewicht heeft trouwens niet alleen met trekkracht te maken. Het heeft vooral met de constructie van een auto te maken. Niet elke carrosserie is even geschikt om flink aan te gaan hangen.