Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaLala

Berichten: 9843
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:59

BMW E30 1986 :D

Dussss
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-02-10

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:13

Ik rij in een seat toledo 1,9 TDI 110 PK. Rij met een anderhalf paards trailer en dat gaat super!

deniejs

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Schiedam

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:14

Een Range Rover van me pa ;)

stefanvi
Berichten: 472
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Krabbendijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:16

jolanda10 schreef:
Inmiddels rij ik een (bijna nieuwe) Renault Espace en dat doet het ook super. Wel een diesel (TDI 150 pk) en kijk ook of je het nieuwste type hebt, die mogen wel in de diesel uitvoering je 2-paards MET paarden trekken. Dat mag het voor laatste type niet.


Goed, daar gaan we weer ;)
Ik betwijfel of deze wel voldoende kogeldruk mag hebben.
100 kg is het minimum voor een twee-paards trailer.
Ik kan het niet precies opzoeken, maar enig googlen leverde mij een max. kogeldruk van 80/85 kg op voor de laatste versie's.

Dat lijkt mij een vrij aanneemlijke kogeldruk voor een dergelijke auto.
Er zijn maar weinig personenauto's die 2 ton mogen trekken, danwel 100 kg kogeldruk kunnen hebben.

Een twee paards trailer mag je dus niet trekken met deze auto en hierdoor rijd je rond met een onverzekerde combinatie.(!)

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 21:17

stefanvi schreef:
jolanda10 schreef:
Inmiddels rij ik een (bijna nieuwe) Renault Espace en dat doet het ook super. Wel een diesel (TDI 150 pk) en kijk ook of je het nieuwste type hebt, die mogen wel in de diesel uitvoering je 2-paards MET paarden trekken. Dat mag het voor laatste type niet.


Goed, daar gaan we weer ;)
Ik betwijfel of deze wel voldoende kogeldruk mag hebben.
100 kg is het minimum voor een twee-paards trailer.
Ik kan het niet precies opzoeken, maar enig googlen leverde mij een max. kogeldruk van 80/85 kg op voor de laatste versie's.

Dat lijkt mij een vrij aanneemlijke kogeldruk voor een dergelijke auto.
Er zijn maar weinig personenauto's die 2 ton mogen trekken, danwel 100 kg kogeldruk kunnen hebben.

Een twee paards trailer mag je dus niet trekken met deze auto en hierdoor rijd je rond met een onverzekerde combinatie.(!)


Bekende van me heeft er één. Wel een drieliter diesel (180 pk). 2000kg max trekgewicht, 110 kg kogeldruk.

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 07:37

stefanvi schreef:
Goed, daar gaan we weer ;)

Je bent een volhouder...
Dit kun je denk ik bij 80 procent van de auto's roepen hier...

johanna84
Berichten: 614
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: eygelshoven

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 08:23

ik heb een landrover freelander voor een 1,5 paards trailer

jolanda10
Berichten: 920
Geregistreerd: 08-01-06
Woonplaats: Asperen (bij Leerdam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:04

stefanvi schreef:
jolanda10 schreef:
Inmiddels rij ik een (bijna nieuwe) Renault Espace en dat doet het ook super. Wel een diesel (TDI 150 pk) en kijk ook of je het nieuwste type hebt, die mogen wel in de diesel uitvoering je 2-paards MET paarden trekken. Dat mag het voor laatste type niet.


Goed, daar gaan we weer ;)
Ik betwijfel of deze wel voldoende kogeldruk mag hebben.
100 kg is het minimum voor een twee-paards trailer.
Ik kan het niet precies opzoeken, maar enig googlen leverde mij een max. kogeldruk van 80/85 kg op voor de laatste versie's.

Dat lijkt mij een vrij aanneemlijke kogeldruk voor een dergelijke auto.
Er zijn maar weinig personenauto's die 2 ton mogen trekken, danwel 100 kg kogeldruk kunnen hebben.

Een twee paards trailer mag je dus niet trekken met deze auto en hierdoor rijd je rond met een onverzekerde combinatie.(!)


Grappig dat je het steeds over kogeldruk hebt, maar dat is voor personenauto's tot 3500 kg (GVW) niet van toepassing. Wij zitten zelf in de vrachtwagens en paardenvervoer en hebben heel veel contact met de RDW en weten ook heel goed hoe e.e.a. in de wet staat en hoe dit berekend wordt. De op papier gegeven max. toelaatbare trekgewichten zijn voordat een nieuw type/merk auto op de markt komt al berekend op basis van type auto, gewicht EN kogeldruk. De meeste auto's zouden ook technisch een zwaarder gewicht kunnen verplaatsen, maar dit is voor de personen (particulieren) markt te ondoorzichtig daarom wordt deze al door de RDW en de importeur berekend en zoals het op je kenteken staat mag je hanteren en ben je gewoon verzekerd en krijg je geen bekeuring.

Mijn Espace DCi (diesel 150 PK) die wel degelijk een kogeldruk van 110 kg heeft, met een trekgewicht van 2000 kg!! mag, mits je E-rijbewijs hebt, deze 2000 kg verplaatsen en in geval van 'overbelading' is zelfs 10% marge wettelijk toegestaan.

Je moet wel goed rekening houden met je combinatie gewicht, dit is voor de meeste wat onduidelijk, maar kan je wel een bekeuring opleveren als je met het hele spul op de weegbrug wordt gezet.
Voorbeeld is mijn auto omdat ik die gegevens bij de hand heb; maximaal combinatiegewicht is 4150 kg, hiervan gaat het gewicht van mijn auto 1755 kg af, EN het max. aanhangergewicht, dus 2000 kg. Dit is totaal 3755 kg.
4150 kg (combinatiegewicht) minus 3755 kg laat zien dat ik maar max. 395 kg aan gewicht, bagage en personen in de auto mag vervoeren. Rij je met je combinatie dus aan het max. toelaatbaar aanhangewicht en je hebt je auto ook nog flink vol dan kan je hier wel eens bij een controlle problemen door krijgen.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:56

jolanda10 schreef:
Grappig dat je het steeds over kogeldruk hebt, maar dat is voor personenauto's tot 3500 kg (GVW) niet van toepassing. Wij zitten zelf in de vrachtwagens en paardenvervoer en hebben heel veel contact met de RDW en weten ook heel goed hoe e.e.a. in de wet staat en hoe dit berekend wordt. De op papier gegeven max. toelaatbare trekgewichten zijn voordat een nieuw type/merk auto op de markt komt al berekend op basis van type auto, gewicht EN kogeldruk. De meeste auto's zouden ook technisch een zwaarder gewicht kunnen verplaatsen, maar dit is voor de personen (particulieren) markt te ondoorzichtig daarom wordt deze al door de RDW en de importeur berekend en zoals het op je kenteken staat mag je hanteren en ben je gewoon verzekerd en krijg je geen bekeuring.

Mijn Espace DCi (diesel 150 PK) die wel degelijk een kogeldruk van 110 kg heeft, met een trekgewicht van 2000 kg!! mag, mits je E-rijbewijs hebt, deze 2000 kg verplaatsen en in geval van 'overbelading' is zelfs 10% marge wettelijk toegestaan.

Heb jij ook de wetsartikelen waaarmee je deze uitspraken kunt onderbouwen? Met name die 10% is een coulanceregeling waar de verzekering zich niet aan zal houden. Bovendien is 10% van 50kg nog steeds maar 55kg en dat is fors lager dan de 70 - 80kg die een 1,5paards trailer geeft!!!

Kogeldruk is weldegelijk een punt, ook voor personenauto's. Vraag maar in de caravanhoek na, daar zijn er bosjes die hun caravan tijdens controles konden omladen omdat de kogeldruk te hoog was. Dat die kogeldruk typebepaald is, is leuk verzonnen, maar totaal irrelevant. Je hebt je gewoon aan je gewichten te houden en zo niet, prent van oom agent en bij brokken de rekening van de verzekering! Met name dat laatste MOET een argument zijn om terdege uit te zoeken wat je auto kan en mag!

En dat de RDW uitgaat van de ontwerpwaardes is dus ook niet waar.
Ik heb hier een NAS-spec Range Rover staan (een amerikaan dus) en die geeft 2500kg geremd trekgewicht in high gear en 3500kg in low gear, dit alles bij 250kg kogeldruk,volgens het (amerikaanse) instructieboekje. Het NL-kenteken vermeldt doodleuk 4000kg zonder verdere restricties! Verklaar je nader!

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:21

Ikke, we hoeven jou toch niet uit te leggen dat veel caravans teveel kogeldruk geven omdat ze verkeerd beladen én enkelassers zijn? ;)
Bij tandemassers zal het aantal bekeuringen vast lager zijn en dan nog zullen dat er vast meer zijn dan het aantal paardentrailers met te hoge kogeldruk omdat die over het algemeen een stuk korter zijn.

Kortom; ja, volgens mij is het belangrijk dat je de kogeldruk niet overschrijdt. Een auto die maar 75kg mag hebben, moet je geen 2 paards achterhangen die 125 als max heeft maar aan de andere kant moet het ook niet overdreven worden.
Doordat het tandemassers zijn zal de kogeldruk niet zoveel verschillen bij een volle en lege paardentrailer. Als een paard (of -en) hun gewicht naar voren,- of juist naar achteren brengen, wisselt de kogeldruk iets.

stefanvi
Berichten: 472
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Krabbendijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:21

Frank schreef:
stefanvi schreef:
Goed, daar gaan we weer ;)

Je bent een volhouder...
Dit kun je denk ik bij 80 procent van de auto's roepen hier...


Ik ben inderdaad een volhouder, en je noemt zelf de reden.
Als dit bij zo'n 80 procent van de auto's zo is, betekent dit dus ook dat er 80% auto's onverzekerd rondrijden.
Dit moet absoluut voorkomen worden, dit kan door onwetendheid komen, maar het kan ook een bewust risico zijn. In het geval van een bewust risico wil ik bewust de gevolgen duidelijk maken zodat men misschien wat beter nadenkt.

Vergeet niet, het is niet alleen dat de auto met de trailer erachter schade heeft, maar voor hetzelfde geld zit deze tegen jou auto aan. Wanneer deze dan onverzekerd is, is het ook voor jou moeilijk om uberhaupt geld te krijgen voor de geleden schade.
Hier worden dus beide partijen beter van.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 12:34

Wat een geneuzel over die kogeldruk hier.
Ik zal 'm soon eens even meten bij een tandemasser.

Het hele principe van een constante kogeldruk is - bij het vervoer van grote levende wezens zoals paarden - nl. nogal een wassen neus, maar goed.

stefanvi
Berichten: 472
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Krabbendijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:45

kakanox schreef:
Wat een geneuzel over die kogeldruk hier.
Ik zal 'm soon eens even meten bij een tandemasser.

Het hele principe van een constante kogeldruk is - bij het vervoer van grote levende wezens zoals paarden - nl. nogal een wassen neus, maar goed.


Jij kunt het geneuzel vinden, echter de verzekering niet, en ik vind dat toch wel een belangrijk iets.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 12:49

stefanvi schreef:
Jij kunt het geneuzel vinden, echter de verzekering niet, en ik vind dat toch wel een belangrijk iets.

Meet je kogeldruk dan eens? Het is legaal om met een BE rijbewijs een paardentrailer achter een Renault Twingo te knopen, als ie maar niet beladen is en de kogeldruk het maximum niet overschrijdt.
Die kogeldruk kan je als je stil staat meten, en indien te hoog beïnvloeden door een paar trottoirbandjes achterin de trailer te gooien. Dan zakt de kogeldruk, maar ga je rijden dan wordt ie negatief.

Toon jij van een gecrashte trailer met paard erin maar eens aan of de kogeldruk te hoog, te laag of precies goed was.

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat het een veilige combinatie was, of juist niet. Natuurlijk is het altijd het mooist om een tank voor je trailer te hebben, maar een beetje realistisch blijven is ook een goed idee. Kijken hoe iets voelt tijdens het rijden is ook een goed idee, en of je kan beredeneren waarom. Een Nissan X-Trail is een stuk nerveuzer met een volle trailer dan een Volvo V70, toch mag de Volvo minder trekken en minder kogeldruk verwerken. Rijd met dat gegeven voor de grap eens een slipparcours op met beide combinaties ;)
Vooral op een natte baan kan je - in slowmotion - heel mooi het gedrag van je combinatie beoordelen. Heb er helaas zelf nog geen ervaring mee met een trailer, lijkt me leuk om een keer mee te maken. Wel ooit geprobeerd met een klein geremd aanhangertje van 700 kg achter een kleine lichte auto ('96 Citroën AX Diesel). Nog een legale combinatie ook, zelfs met een B-rijbewijs.
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 19-02-10 13:04, in het totaal 2 keer bewerkt

elbee
Berichten: 222
Geregistreerd: 15-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:58

Op de site van de RDW kun je je kenteken invoeren en kun je precies zien wat je achter je auto kunt hangen

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 13:02

elbee schreef:
Op de site van de RDW kun je je kenteken invoeren en kun je precies zien wat je achter je auto kunt hangen

kogeldruk wordt niet vermeld..

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:09

kakanox schreef:
stefanvi schreef:
Jij kunt het geneuzel vinden, echter de verzekering niet, en ik vind dat toch wel een belangrijk iets.

Meet je kogeldruk dan eens? Het is legaal om met een BE rijbewijs een paardentrailer achter een Renault Twingo te knopen, als ie maar niet beladen is en de kogeldruk het maximum niet overschrijdt.
Die kogeldruk kan je als je stil staat meten, en indien te hoog beïnvloeden door een paar trottoirbandjes achterin de trailer te gooien. Dan zakt de kogeldruk, maar ga je rijden dan wordt ie negatief.

Toon jij van een gecrashte trailer met paard erin maar eens aan of de kogeldruk te hoog, te laag of precies goed was.

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat het een veilige combinatie was, of juist niet. Natuurlijk is het altijd het mooist om een tank voor je trailer te hebben, maar een beetje realistisch blijven is ook een goed idee. Kijken hoe iets voelt tijdens het rijden is ook een goed idee, en of je kan beredeneren waarom. Een Nissan X-Trail is een stuk nerveuzer met een volle trailer dan een Volvo V70, toch mag de Volvo minder trekken en minder kogeldruk verwerken. Rijd met dat gegeven voor de grap eens een slipparcours op met beide combinaties ;)

Wanneer je brokken maakt met een trailer achter een auto die maar 50kg kogeldruk mag hebben, dan heb je gewoon een probleem. Het zal de verzekeraar geen enkele moeite kosten om aan te tonen dat je fout zat. Mag jij het tegendeel gaan bewijzen... Succes ermee.

Zo'n x-trail zal misschien wat nerveus doen, dat doet een Defender 90 ook. Wielbasis? Het gaat niet om die grote combi's zoals een V70 of een XC70; het gaat om die wanna-bees, die menen dat een 1,5paards zonder meer achter een Ford Escort past, opdat ie 1200kg mag trekken en ze immers maar een C-ponietje laden. Die combi's zijn een gevaar op de weg en dat kan ik weten, ik doe het namelijk weleens (maar niet voor de lol).

Het gaat erom dat men hier beseft waar men mee bezig is. Dat men weet op welke getallen gelet moet worden en waarom bepaalde combi's dus wel of niet kunnen/mogen.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 13:15

ikke schreef:
Wanneer je brokken maakt met een trailer achter een auto die maar 50kg kogeldruk mag hebben, dan heb je gewoon een probleem. Het zal de verzekeraar geen enkele moeite kosten om aan te tonen dat je fout zat. Mag jij het tegendeel gaan bewijzen... Succes ermee.
50 kg is inderdaad nogal ondermaats. 75 kg is al heel wat anders, als je - parallel daaraan - het gewicht in de trailer ook laag houdt. Een kogeldruk is en blijft namelijk een variabel iets.

ikke schreef:
Zo'n x-trail zal misschien wat nerveus doen, dat doet een Defender 90 ook. Wielbasis?
Dat valt me tegen. Achter de Ssang heb ik nog nooit last gehad van een paard, ook al zag ik de trailer heen en weer stuiteren in de spiegels. Dan stop je om te kijken of je het paard rustig kan krijgen, niet omdat de auto vervelend stuurt. De wielbasis van een Korando is echter ongeveer even lang als die van een Renault 5...

ikke schreef:
Het gaat niet om die grote combi's zoals een V70 of een XC70; het gaat om die wanna-bees, die menen dat een 1,5paards zonder meer achter een Ford Escort past, opdat ie 1200kg mag trekken en ze immers maar een C-ponietje laden. Die combi's zijn een gevaar op de weg en dat kan ik weten, ik doe het namelijk weleens (maar niet voor de lol).
Klopt, dat is ook gewoon link en dat ben ik met je eens. Echter blijft het hele kogeldrukkenverhaal een vaag gebied, ook voor de verzekeraars. Kijk bijvoorbeeld eens bij een oude Ford Scorpio - daarbij is nooit door wie dan ook een kogeldruk opgegeven. Ze mogen wel 1700 kg sleuren.

ikke schreef:
Het gaat erom dat men hier beseft waar men mee bezig is. Dat men weet op welke getallen gelet moet worden en waarom bepaalde combi's dus wel of niet kunnen/mogen.
Logisch. Iedere boeren banketstaaf op een ouwe fiets weet dat het niet veilig is om 1200 kg achter een Escort te hangen. Ook die heren en dames die stiekem wel heel graag willen dat het kan... maar over een Mondeo met een tweepaards trailer en één paard erin maak ik me niet zo heel druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:30

ikke schreef:
En dat de RDW uitgaat van de ontwerpwaardes is dus ook niet waar.
Ik heb hier een NAS-spec Range Rover staan (een amerikaan dus) en die geeft 2500kg geremd trekgewicht in high gear en 3500kg in low gear, dit alles bij 250kg kogeldruk,volgens het (amerikaanse) instructieboekje. Het NL-kenteken vermeldt doodleuk 4000kg zonder verdere restricties! Verklaar je nader!

In het boekje van mijn fransoos (jaja, hij is er) staat dat de bewust auto op de berg 1500 kan trekken en op de vlakke weg 2000kg. Op het kenteken staat 1500 en dat lijkt mij ook reeel aangezien dijkweggetjes en duinpaden ook bergop gaan. Op de vlakke weg trekt hij een anderhalf paards trailer dus echt met twee velgen in zijn grilletje.

Tass

Berichten: 2273
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Sint-Willebrord

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:33

Ik heb een Dodge Caliber en een Land Rover Discovery voor me trailer staan :D.

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:24

Tass schreef:
Ik heb een Dodge Caliber en een Land Rover Discovery voor me trailer staan :D.

Pff! Dan moet het wel een heeeelll zware trailer zijn zeg!

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:34

kakanox schreef:
ikke schreef:
Het gaat erom dat men hier beseft waar men mee bezig is. Dat men weet op welke getallen gelet moet worden en waarom bepaalde combi's dus wel of niet kunnen/mogen.
Logisch. Iedere boeren banketstaaf op een ouwe fiets weet dat het niet veilig is om 1200 kg achter een Escort te hangen. Ook die heren en dames die stiekem wel heel graag willen dat het kan... maar over een Mondeo met een tweepaards trailer en één paard erin maak ik me niet zo heel druk.

En terecht!
Wij trokken onze trailer ook met de Skoda Octavia 1.9 TDI met 110 pk.
Gewoon met 1 paard in de 2paards. Met E/B natuurlijk. Je merkt er niks van. Cruisecontrol op 95 en gaan!
Heel veel km's gemaakt op deze manier, van alles mee gemaakt en nooit is het niet veilig geweest.

Ilonab

Berichten: 772
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Tienhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:40

Ik heb een tweepaards trailer en daarvoor een Jeep Cherokee 3.7 limited edition echt een top auto ( alleen het verbruik is drama 1 op 7 en aangezien ik hem ook als woon werk auto gebruik een dure hobby ;)

jolanda10
Berichten: 920
Geregistreerd: 08-01-06
Woonplaats: Asperen (bij Leerdam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 21:17

ikke schreef:
jolanda10 schreef:
Grappig dat je het steeds over kogeldruk hebt, maar dat is voor personenauto's tot 3500 kg (GVW) niet van toepassing. Wij zitten zelf in de vrachtwagens en paardenvervoer en hebben heel veel contact met de RDW en weten ook heel goed hoe e.e.a. in de wet staat en hoe dit berekend wordt. De op papier gegeven max. toelaatbare trekgewichten zijn voordat een nieuw type/merk auto op de markt komt al berekend op basis van type auto, gewicht EN kogeldruk. De meeste auto's zouden ook technisch een zwaarder gewicht kunnen verplaatsen, maar dit is voor de personen (particulieren) markt te ondoorzichtig daarom wordt deze al door de RDW en de importeur berekend en zoals het op je kenteken staat mag je hanteren en ben je gewoon verzekerd en krijg je geen bekeuring.

Mijn Espace DCi (diesel 150 PK) die wel degelijk een kogeldruk van 110 kg heeft, met een trekgewicht van 2000 kg!! mag, mits je E-rijbewijs hebt, deze 2000 kg verplaatsen en in geval van 'overbelading' is zelfs 10% marge wettelijk toegestaan.

Heb jij ook de wetsartikelen waaarmee je deze uitspraken kunt onderbouwen? Met name die 10% is een coulanceregeling waar de verzekering zich niet aan zal houden. Bovendien is 10% van 50kg nog steeds maar 55kg en dat is fors lager dan de 70 - 80kg die een 1,5paards trailer geeft!!!

Kogeldruk is weldegelijk een punt, ook voor personenauto's. Vraag maar in de caravanhoek na, daar zijn er bosjes die hun caravan tijdens controles konden omladen omdat de kogeldruk te hoog was. Dat die kogeldruk typebepaald is, is leuk verzonnen, maar totaal irrelevant. Je hebt je gewoon aan je gewichten te houden en zo niet, prent van oom agent en bij brokken de rekening van de verzekering! Met name dat laatste MOET een argument zijn om terdege uit te zoeken wat je auto kan en mag!

En dat de RDW uitgaat van de ontwerpwaardes is dus ook niet waar.
Ik heb hier een NAS-spec Range Rover staan (een amerikaan dus) en die geeft 2500kg geremd trekgewicht in high gear en 3500kg in low gear, dit alles bij 250kg kogeldruk,volgens het (amerikaanse) instructieboekje. Het NL-kenteken vermeldt doodleuk 4000kg zonder verdere restricties! Verklaar je nader!


Ik zeg nergens dat een kogeldruk typoe bepaldend is, dan heb je mijn verhaal niet goed begrepen. Ik zeg wel dat het trekgewicht van een auto type afhakelijk is. Dit zie je bijv. bij de Captiva. Deze mag als 4x2 1500 kg trekken, zelfde Captiva mag als 4x4 'ineens' 2000 kg trekken. Je zult zelf wel weten dat dit te maken heeft met de remvertraging per wiel, dus 4x4 heeft meer remvertraging dan 4x2. Dit is wel degelijk type afhakelijk!

Een NAC-spec Range zal in VS idd heel andere trek specificaties krijgen dan in Nederland. Allereerst zijn daar de type/modellen aanhangers heel anders en ook de wettelijke bepalingen omtrent verkeer en veiligheid liggen daar anders. Een 3-assige open paardentrailer uit de VS zou hier in Nederland dan ook nooit goegekeurd worden, niet door de RDW en zeker niet door de RVV

Je verhaal over kogeldruk is zeker interessant, maar zet dit in een topic bij auto's met caravans, hele volkstammen die met deze 1-asser!!!!! vertrekken en veel te veel gewicht VOOR de as leggen waardoor de kogeldruk idd veel te hoog wordt.
Een paardentrailer is een 2-asser! dat is al groot verschil en het zwaartepunt van je paard ligt achter de ribben en de achterhand en deze staat altijd ACHTER de laatste as. Ale je met je paarden erin je trailer zou loskoppelen zal deze weinig tot niet voorover hellen. Een bewijs dat je kogeldruk zeker niet te hoog wordt, en bewijs dat de makers van onze paardentrailers hier zeker rekening mee gehouden hebben.
Laatst bijgewerkt door jolanda10 op 19-02-10 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 21:25

Wat ik nog niet voorbij heb zien komen is de Saab.

Ik ga binnenkort naar een Saab 9,3 2.0 turbo kijken.
mag 1600kg trekken
150 pk en 75 kg kogeldruk

Dat is toch prima voor een 1,5 paardstrailer?