
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jolanda10 schreef:Inmiddels rij ik een (bijna nieuwe) Renault Espace en dat doet het ook super. Wel een diesel (TDI 150 pk) en kijk ook of je het nieuwste type hebt, die mogen wel in de diesel uitvoering je 2-paards MET paarden trekken. Dat mag het voor laatste type niet.
stefanvi schreef:jolanda10 schreef:Inmiddels rij ik een (bijna nieuwe) Renault Espace en dat doet het ook super. Wel een diesel (TDI 150 pk) en kijk ook of je het nieuwste type hebt, die mogen wel in de diesel uitvoering je 2-paards MET paarden trekken. Dat mag het voor laatste type niet.
Goed, daar gaan we weer![]()
Ik betwijfel of deze wel voldoende kogeldruk mag hebben.
100 kg is het minimum voor een twee-paards trailer.
Ik kan het niet precies opzoeken, maar enig googlen leverde mij een max. kogeldruk van 80/85 kg op voor de laatste versie's.
Dat lijkt mij een vrij aanneemlijke kogeldruk voor een dergelijke auto.
Er zijn maar weinig personenauto's die 2 ton mogen trekken, danwel 100 kg kogeldruk kunnen hebben.
Een twee paards trailer mag je dus niet trekken met deze auto en hierdoor rijd je rond met een onverzekerde combinatie.(!)
stefanvi schreef:jolanda10 schreef:Inmiddels rij ik een (bijna nieuwe) Renault Espace en dat doet het ook super. Wel een diesel (TDI 150 pk) en kijk ook of je het nieuwste type hebt, die mogen wel in de diesel uitvoering je 2-paards MET paarden trekken. Dat mag het voor laatste type niet.
Goed, daar gaan we weer![]()
Ik betwijfel of deze wel voldoende kogeldruk mag hebben.
100 kg is het minimum voor een twee-paards trailer.
Ik kan het niet precies opzoeken, maar enig googlen leverde mij een max. kogeldruk van 80/85 kg op voor de laatste versie's.
Dat lijkt mij een vrij aanneemlijke kogeldruk voor een dergelijke auto.
Er zijn maar weinig personenauto's die 2 ton mogen trekken, danwel 100 kg kogeldruk kunnen hebben.
Een twee paards trailer mag je dus niet trekken met deze auto en hierdoor rijd je rond met een onverzekerde combinatie.(!)
jolanda10 schreef:Grappig dat je het steeds over kogeldruk hebt, maar dat is voor personenauto's tot 3500 kg (GVW) niet van toepassing. Wij zitten zelf in de vrachtwagens en paardenvervoer en hebben heel veel contact met de RDW en weten ook heel goed hoe e.e.a. in de wet staat en hoe dit berekend wordt. De op papier gegeven max. toelaatbare trekgewichten zijn voordat een nieuw type/merk auto op de markt komt al berekend op basis van type auto, gewicht EN kogeldruk. De meeste auto's zouden ook technisch een zwaarder gewicht kunnen verplaatsen, maar dit is voor de personen (particulieren) markt te ondoorzichtig daarom wordt deze al door de RDW en de importeur berekend en zoals het op je kenteken staat mag je hanteren en ben je gewoon verzekerd en krijg je geen bekeuring.
Mijn Espace DCi (diesel 150 PK) die wel degelijk een kogeldruk van 110 kg heeft, met een trekgewicht van 2000 kg!! mag, mits je E-rijbewijs hebt, deze 2000 kg verplaatsen en in geval van 'overbelading' is zelfs 10% marge wettelijk toegestaan.
Frank schreef:stefanvi schreef:Goed, daar gaan we weer
Je bent een volhouder...
Dit kun je denk ik bij 80 procent van de auto's roepen hier...
kakanox schreef:Wat een geneuzel over die kogeldruk hier.
Ik zal 'm soon eens even meten bij een tandemasser.
Het hele principe van een constante kogeldruk is - bij het vervoer van grote levende wezens zoals paarden - nl. nogal een wassen neus, maar goed.
stefanvi schreef:Jij kunt het geneuzel vinden, echter de verzekering niet, en ik vind dat toch wel een belangrijk iets.
kakanox schreef:stefanvi schreef:Jij kunt het geneuzel vinden, echter de verzekering niet, en ik vind dat toch wel een belangrijk iets.
Meet je kogeldruk dan eens? Het is legaal om met een BE rijbewijs een paardentrailer achter een Renault Twingo te knopen, als ie maar niet beladen is en de kogeldruk het maximum niet overschrijdt.
Die kogeldruk kan je als je stil staat meten, en indien te hoog beïnvloeden door een paar trottoirbandjes achterin de trailer te gooien. Dan zakt de kogeldruk, maar ga je rijden dan wordt ie negatief.
Toon jij van een gecrashte trailer met paard erin maar eens aan of de kogeldruk te hoog, te laag of precies goed was.
Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat het een veilige combinatie was, of juist niet. Natuurlijk is het altijd het mooist om een tank voor je trailer te hebben, maar een beetje realistisch blijven is ook een goed idee. Kijken hoe iets voelt tijdens het rijden is ook een goed idee, en of je kan beredeneren waarom. Een Nissan X-Trail is een stuk nerveuzer met een volle trailer dan een Volvo V70, toch mag de Volvo minder trekken en minder kogeldruk verwerken. Rijd met dat gegeven voor de grap eens een slipparcours op met beide combinaties
ikke schreef:50 kg is inderdaad nogal ondermaats. 75 kg is al heel wat anders, als je - parallel daaraan - het gewicht in de trailer ook laag houdt. Een kogeldruk is en blijft namelijk een variabel iets.Wanneer je brokken maakt met een trailer achter een auto die maar 50kg kogeldruk mag hebben, dan heb je gewoon een probleem. Het zal de verzekeraar geen enkele moeite kosten om aan te tonen dat je fout zat. Mag jij het tegendeel gaan bewijzen... Succes ermee.
ikke schreef:Dat valt me tegen. Achter de Ssang heb ik nog nooit last gehad van een paard, ook al zag ik de trailer heen en weer stuiteren in de spiegels. Dan stop je om te kijken of je het paard rustig kan krijgen, niet omdat de auto vervelend stuurt. De wielbasis van een Korando is echter ongeveer even lang als die van een Renault 5...Zo'n x-trail zal misschien wat nerveus doen, dat doet een Defender 90 ook. Wielbasis?
ikke schreef:Klopt, dat is ook gewoon link en dat ben ik met je eens. Echter blijft het hele kogeldrukkenverhaal een vaag gebied, ook voor de verzekeraars. Kijk bijvoorbeeld eens bij een oude Ford Scorpio - daarbij is nooit door wie dan ook een kogeldruk opgegeven. Ze mogen wel 1700 kg sleuren.Het gaat niet om die grote combi's zoals een V70 of een XC70; het gaat om die wanna-bees, die menen dat een 1,5paards zonder meer achter een Ford Escort past, opdat ie 1200kg mag trekken en ze immers maar een C-ponietje laden. Die combi's zijn een gevaar op de weg en dat kan ik weten, ik doe het namelijk weleens (maar niet voor de lol).
ikke schreef:Logisch. Iedere boeren banketstaaf op een ouwe fiets weet dat het niet veilig is om 1200 kg achter een Escort te hangen. Ook die heren en dames die stiekem wel heel graag willen dat het kan... maar over een Mondeo met een tweepaards trailer en één paard erin maak ik me niet zo heel druk.Het gaat erom dat men hier beseft waar men mee bezig is. Dat men weet op welke getallen gelet moet worden en waarom bepaalde combi's dus wel of niet kunnen/mogen.
ikke schreef:En dat de RDW uitgaat van de ontwerpwaardes is dus ook niet waar.
Ik heb hier een NAS-spec Range Rover staan (een amerikaan dus) en die geeft 2500kg geremd trekgewicht in high gear en 3500kg in low gear, dit alles bij 250kg kogeldruk,volgens het (amerikaanse) instructieboekje. Het NL-kenteken vermeldt doodleuk 4000kg zonder verdere restricties! Verklaar je nader!
kakanox schreef:ikke schreef:Logisch. Iedere boeren banketstaaf op een ouwe fiets weet dat het niet veilig is om 1200 kg achter een Escort te hangen. Ook die heren en dames die stiekem wel heel graag willen dat het kan... maar over een Mondeo met een tweepaards trailer en één paard erin maak ik me niet zo heel druk.Het gaat erom dat men hier beseft waar men mee bezig is. Dat men weet op welke getallen gelet moet worden en waarom bepaalde combi's dus wel of niet kunnen/mogen.
ikke schreef:jolanda10 schreef:Grappig dat je het steeds over kogeldruk hebt, maar dat is voor personenauto's tot 3500 kg (GVW) niet van toepassing. Wij zitten zelf in de vrachtwagens en paardenvervoer en hebben heel veel contact met de RDW en weten ook heel goed hoe e.e.a. in de wet staat en hoe dit berekend wordt. De op papier gegeven max. toelaatbare trekgewichten zijn voordat een nieuw type/merk auto op de markt komt al berekend op basis van type auto, gewicht EN kogeldruk. De meeste auto's zouden ook technisch een zwaarder gewicht kunnen verplaatsen, maar dit is voor de personen (particulieren) markt te ondoorzichtig daarom wordt deze al door de RDW en de importeur berekend en zoals het op je kenteken staat mag je hanteren en ben je gewoon verzekerd en krijg je geen bekeuring.
Mijn Espace DCi (diesel 150 PK) die wel degelijk een kogeldruk van 110 kg heeft, met een trekgewicht van 2000 kg!! mag, mits je E-rijbewijs hebt, deze 2000 kg verplaatsen en in geval van 'overbelading' is zelfs 10% marge wettelijk toegestaan.
Heb jij ook de wetsartikelen waaarmee je deze uitspraken kunt onderbouwen? Met name die 10% is een coulanceregeling waar de verzekering zich niet aan zal houden. Bovendien is 10% van 50kg nog steeds maar 55kg en dat is fors lager dan de 70 - 80kg die een 1,5paards trailer geeft!!!
Kogeldruk is weldegelijk een punt, ook voor personenauto's. Vraag maar in de caravanhoek na, daar zijn er bosjes die hun caravan tijdens controles konden omladen omdat de kogeldruk te hoog was. Dat die kogeldruk typebepaald is, is leuk verzonnen, maar totaal irrelevant. Je hebt je gewoon aan je gewichten te houden en zo niet, prent van oom agent en bij brokken de rekening van de verzekering! Met name dat laatste MOET een argument zijn om terdege uit te zoeken wat je auto kan en mag!
En dat de RDW uitgaat van de ontwerpwaardes is dus ook niet waar.
Ik heb hier een NAS-spec Range Rover staan (een amerikaan dus) en die geeft 2500kg geremd trekgewicht in high gear en 3500kg in low gear, dit alles bij 250kg kogeldruk,volgens het (amerikaanse) instructieboekje. Het NL-kenteken vermeldt doodleuk 4000kg zonder verdere restricties! Verklaar je nader!