[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:27

Ik zit in België en wegenbelasting gaat bij ons op zwaarte van de motor /fiscale pk's.
Een Fiat 500 Abarth is een klein pittig autootje wat daardoor weleens flink duur kan uitvallen op dat vlak.

Benzine hangt er hier vanaf welke je tankt op dit ogenblik. De ene is ongeveer zelfde als diesel, de andere is duurder (nog steeds > €2/liter, diesel is vandaag €1,92 gemiddeld).
Ik zie er vooral tegenop dat benzine met trailer een aardig verbruik gaat kennen, heb altijd het gevoel dat we met zo'n auto haast even snel moeten tanken als mijn huidige oudere ietwat slurpende diesel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:29

xsensibel schreef:
Spenk schreef:
Ik zou nu echt geen diesel meer aanschaffen. Dat gaat op steeds meer plekken straks een probleem worden en het prijsverschil is Nederland is nu slecht 10 cent per liter maar je betaald veel meer wegenbelasting.

Tegenwoordig kunnen benzines ook heel prima trekken.


Maar een diesel is 9/10x wel zuiniger. De Porsche van mijn vader zuipt zichzelf echt leeg met de trailer erachter. Terwijl de Volvo van mijn vriend een heeel stuk zuiniger is..

Dan noem je ook een auto... de volvo benzine van mijn schoonvader loopt 1 op 6 ja met een trailer maar mijn seat leon 1 op 13 met de trailer. De golf diesel van mijn zwager die zegmaar in model zelfde is als de leon loopt ongeveer hetzelfde ook 1 op 13 met een kar. Maar ik weet niet hoe het bij andere mensen is maar ik maak merendeel van mijn kilometers toch echt zonder trailer.

Ik zie her gebeuren diesel steeds vaker nergens in mogen bij meerdere garages deelden ze die mening ook.

ikke

Berichten: 38645
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:39

Spenk schreef:
xsensibel schreef:
Maar een diesel is 9/10x wel zuiniger. De Porsche van mijn vader zuipt zichzelf echt leeg met de trailer erachter. Terwijl de Volvo van mijn vriend een heeel stuk zuiniger is..

Dan noem je ook een auto... de volvo benzine van mijn schoonvader loopt 1 op 6 ja met een trailer maar mijn seat leon 1 op 13 met de trailer. De golf diesel van mijn zwager die zegmaar in model zelfde is als de leon loopt ongeveer hetzelfde ook 1 op 13 met een kar. Maar ik weet niet hoe het bij andere mensen is maar ik maak merendeel van mijn kilometers toch echt zonder trailer.

Ik zie her gebeuren diesel steeds vaker nergens in mogen bij meerdere garages deelden ze die mening ook.

Punt is met name dat we daar over, pak 'm beet, 10 jaar weleens heel anders over kunnen denken.

Al dat stomme gel*l over klimaat is aan de haren erbij gesleepte bullsh*t om krom te l*llen wat recht is, namelijk dat we simpelweg moeten stoppen met fossiele brandstoffen.

Maar juist de Dieselmotor heeft in die context een voordeel omdat je veel meer brandstoffen kunt opstoken in een Diesel dan in een benzine-blok. Bio of synthetische brandstof voor benzinemotoren is een stuk lastiger om te maken.

Biogas motoren zoals die nu bijvoorbeeld in bussen gebruikt worden, zijn aangepaste dieselmotoren.
Juist van die Belgen had ik meer intelligentie verwacht! De kennis van die ombouw komt voor een niet onbelangrijk deel uit België!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:46

Die gedachte heeft mijn vriend ook. Echter hebben we nu ook al flink wat LEZ in België waar ik met mijn auto niet (meer) mag komen, maar ik heb daar tot nu toe echt nog nooit hinder van gehad.
Ofwel kunnen we er met zijn huidige auto heen, ofwel per fiets/trein. Wanneer hij voor werk naar buitenland moet kan hij een poolwagen krijgen via zijn werkgever (wat hij ook regelmatig doet) en over 2-3 jaar krijgt hij sowieso een auto van het werk als onderdeel van zijn loonpakket.
Er is daardoor altijd een auto beschikbaar waar we alles mee kunnen. Voor vakantie met de auto krijgen we de station van zijn pa mee, omwille iets comfortabeler voor vriend dan mijn bakkie en zuiniger op de weg. Mijn vriend zit in de mijne nogal opgevouwen met zijn lange benen :')

Elektrisch is hij absoluut niet van overtuigd ivm vervuilende van de batterijen en hoe duur en omslachtig het allemaal is voor langere afstanden. Die kennis heeft hij van collega's die 100% elektrisch rijden voor werk. Valt vies tegen.

ikke

Berichten: 38645
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:51

Varekaj schreef:
Die gedachte heeft mijn vriend ook. Echter hebben we nu ook al flink wat LEZ in België waar ik met mijn auto niet (meer) mag komen, maar ik heb daar tot nu toe echt nog nooit hinder van gehad.
Ofwel kunnen we er met zijn huidige auto heen, ofwel per fiets/trein. Wanneer hij voor werk naar buitenland moet kan hij een poolwagen krijgen via zijn werkgever (wat hij ook regelmatig doet) en over 2-3 jaar krijgt hij sowieso een auto van het werk als onderdeel van zijn loonpakket.
Er is daardoor altijd een auto beschikbaar waar we alles mee kunnen. Voor vakantie met de auto krijgen we de station van zijn pa mee, omwille iets comfortabeler voor vriend dan mijn bakkie en zuiniger op de weg. Mijn vriend zit in de mijne nogal opgevouwen met zijn lange benen :')

Elektrisch is hij absoluut niet van overtuigd ivm vervuilende van de batterijen en hoe duur en omslachtig het allemaal is voor langere afstanden. Die kennis heeft hij van collega's die 100% elektrisch rijden voor werk. Valt vies tegen.

Heeft België ook een old-timer regeling zoals NL? Als je auto hier maar oud genoeg is, mag je opeens alles weer.
Koop je een stokoude Land Rover en klaar ben je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:01

Die hebben we maar daar zijn dingen aan gewijzigd volgens mij. De leeftijd waarop je niet meer naar de APK moet bijvoorbeeld zijn opgetrokken, en dan meten ze elke keer je roetuitstoot.
En helaas niet de plek en handigheid om zo'n auto zelf te onderhouden als er wat aan scheelt. (Al heb ik indertijd stiekem een opleiding automechanica overwogen in avondles om het wel te leren...)

Maar behalve dus wat praktische dingen zoals wegenbelasting etc, wat is nou het beste qua trekken: diesel of kan het toch met benzine? En wat zijn bij benzines dan de voornaamste aandachtspunten?

ikke

Berichten: 38645
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:51

Varekaj schreef:
Die hebben we maar daar zijn dingen aan gewijzigd volgens mij. De leeftijd waarop je niet meer naar de APK moet bijvoorbeeld zijn opgetrokken, en dan meten ze elke keer je roetuitstoot.
En helaas niet de plek en handigheid om zo'n auto zelf te onderhouden als er wat aan scheelt. (Al heb ik indertijd stiekem een opleiding automechanica overwogen in avondles om het wel te leren...)

Maar behalve dus wat praktische dingen zoals wegenbelasting etc, wat is nou het beste qua trekken: diesel of kan het toch met benzine? En wat zijn bij benzines dan de voornaamste aandachtspunten?

In principe maakt het niks uit maar je moet wel weten wat je aan het doen bent.
Toeren is alles in de zin dat je moet weten waar je koppel zit en welk vermogen daarbij hoort.

Veeg je dat op de juiste manier bij elkaar, zie je dat je iets meer motor nodig hebt bij benzine om de prestaties van een Diesel te halen qua trekkracht (is koppel) bij voldoende vermogen (is op snelheid houden).

Kortweg: iets trekken doe je met koppel, hard rijden doe je met vermogen maar je hebt beide nodig, in een nuttig toerenbereik, om fatsoenlijk van plek te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 12:03

Ik voel bij mijn huidige auto (diesel) heel snel dat koppel erin komen bij vertrek en bergop rijden, kan er ook heel fijn mee spelen en als er geschakeld moet worden is dat fijn te doseren en regelen.
Net omdat je bij benzine hoger in toeren moet (of zou moeten) voor hetzelfde resultaat zit ik met wat twijfel.
Idem met een automaat. Al aantal keer mee gereden in de bergen (Pyreneeën) zonder lading erachter, maar het was toch soms wel gevoel van zwoegen om omhoog te raken bij de scherpe stijlen bochten en afdalen was constant remmen, omdat de automaat niet voldoende op de motor ging schakelen om meer power te krijgen/af te remmen.

Niet dat ik hier vaak zulke hellingen te verduren krijg, maar er zijn toch wel paar locaties waar ik met trailer naartoe ga met pittige stukjes omhoog/omlaag op smalle veldwegen.

ikke

Berichten: 38645
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 12:14

Varekaj schreef:
Ik voel bij mijn huidige auto (diesel) heel snel dat koppel erin komen bij vertrek en bergop rijden, kan er ook heel fijn mee spelen en als er geschakeld moet worden is dat fijn te doseren en regelen.
Net omdat je bij benzine hoger in toeren moet (of zou moeten) voor hetzelfde resultaat zit ik met wat twijfel.
Idem met een automaat. Al aantal keer mee gereden in de bergen (Pyreneeën) zonder lading erachter, maar het was toch soms wel gevoel van zwoegen om omhoog te raken bij de scherpe stijlen bochten en afdalen was constant remmen, omdat de automaat niet voldoende op de motor ging schakelen om meer power te krijgen/af te remmen.

Niet dat ik hier vaak zulke hellingen te verduren krijg, maar er zijn toch wel paar locaties waar ik met trailer naartoe ga met pittige stukjes omhoog/omlaag op smalle veldwegen.

Die automaat moet je op z'n donder geven, als in: beperken waar hij naar toe mag schakelen.
Ik herken je verhaal van de oude Range Rover, met een ZF 4HP22 4-traps bak voor de kenner, die ook stomme dingen deed op een helling. Drukte je de bak terug naar drie of twee, trok ie als een tierelier. Idem met dik 2 ton aan de haak; automaat blokkeren op 3 en niks aan het handje.
Heb je sportstand, is dat de betere keuze omdat ie dan wat hoger in z'n toeren klimt en dus meer power heeft.

Benzinemotoren moet je gewoon wat hoger in z'n toeren jagen voor het beste resultaat. Daar gaan ze echt niet schokkend harder van zuipen, sterker nog, ze worden er zuiniger van bij de juiste rechtervoet!
De oude Saab is zo'n aardig voorbeeld die je zo'n 500 toeren hoger moet laten lopen dan je gemiddeld zou doen maar dat ding (30 jaar oud 300k ervaring) houdt dan gewoon alles bij in de huidige tijd!
1985cc turbo, 150pk en dingie weegt 1300kg.

MarjanB

Berichten: 17803
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 12:59

Mijn auto detecteert de aanhanger en schakelt dan automatisch later op. Dat vind ik wel ideaal. Als ik wil kan ik ook handmatig schakelen

shadowstar

Berichten: 428
Geregistreerd: 13-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 13:43

Ik heb een hybride en hij gebruikt met trailer niet meer dan mijn diesel. Mijn diesel tiguan reed 12 liter op 100 en mijn tarraco ook. Dit gemeten op dezelfde wegen.

Als electrisch op is reed ik vorig keer op 300 km 6,2 liter per 100 km, en ik ben geen zuinige rijder en was inclusief avond 130 km per uur rijden. (Dit zonder trailer)
Laatst bijgewerkt door shadowstar op 10-07-22 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 19382
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 13:43

Dayanara schreef:
Nu was ik aan het Googlen en zag ik de Peugeot 308 voorbijkomen. Heeft iemand deze voor de trailer staan? Ik heb 0,0 ervaring met Franse auto's s en ik wil gewoon een betrouwbare auto.


Uitzonderingen daargelaten... maar Frans en betrouwbaar wat betreft auto's... dat gaat heel vaak niet samen.
Kwa betrouwbaarheid kunnen ze niet op tegen Japans en Zweeds.

Granoek

Berichten: 10725
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 16:45

Mijn vriend wilt een nieuwe auto (zijn fiestatje is echt haar laatste adem aan het uitblazen) en we twijfelen nu al maanden wat het gaat worden omdat we allebei dus met trekpaarden zitten.

Eerst wilde hij gewoon een middenmaat auto, omdat zijn papa een dodge heeft en ik de pick up heb. Dus een auto waar we mee weg zouden kunnen zonder paarden.
Maar ik wil eigenlijk echt graag van die pick up af want die is op een jaar al 8x bij de garage geweest voor een verstopte roetfilter en adblue foutmeldingen omdat ik volgens de garage te korte afstanden rij.
'Je moet langere afstanden doen' zeggen ze dan, maar zij moeten natuurlijk niet die diesel betalen. Als ik afstanden wilde doen had ik mijn mini cooper niet weg gedaan, ik moet gewoon met de paarden om de kerktoren kunnen rijden.

Simpel gezegd: ik wil een kleinere auto maar we hebben allebei het trekvermogen nodig dat mijn pick up heeft.

Nu heeft hij zijn oog laten vallen op de volgende 2 compromissen:
Volkswagen T5 en Mercedes Vito (denk ik?)

Ik geloof dat beide 2800kg mogen trekken en de laadruimte is gewoon super handig.
Is hier ervaring met beide of 1 van deze 2 modellen als trekauto?
2800kg is met mijn trailer net genoeg voor 2 paarden (ik zit dan op 2600kg) dus als dat zou meevallen kan mijn zware zuipschuit misschien weg.

MarjanB

Berichten: 17803
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 17:04

Voor elke auto is het slecht om alleen maar korte stukken te rijden. Ze branden dan gewoon niet schoon… dus dat is altijd wel iets om in je achterhoofd te houden.

Granoek

Berichten: 10725
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 17:07

MarjanB schreef:
Voor elke auto is het slecht om alleen maar korte stukken te rijden. Ze branden dan gewoon niet schoon… dus dat is altijd wel iets om in je achterhoofd te houden.

Maar ik zie niet echt een andere optie *lacht en huilt tegelijk*
We rijden beide zelden lange afstanden maar toch moeten de paarden regelmatig verplaatst (verschillende weides)
Ik werk thuis of op een andere locatie van ons bedrijf, 5km verder. Hij werkt 4km van huis...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 17:34

Kan je de paarden niet aan de hand of onder de man verzetten?

Rex_Rolfo

Berichten: 5518
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 17:49

Gewoon oud barrel zonder die milieu rommel aanschaffen. Of een trekker, betaal je ook geen wegenbelasting :D

ikke

Berichten: 38645
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 18:00

Rex_Rolfo schreef:
Gewoon oud barrel zonder die milieu rommel aanschaffen. Of een trekker, betaal je ook geen wegenbelasting :D

Ehm, nòg niet en bovendien is dat in België anders geregeld maar een serieuze optie is het zeker.

T5 zou ik lekker laten staan. Je hoort over die T5 meer ellende dan alle voorgaande transporters bij elkaar!
Vito is op zich wel goed maar als je niet af en toe eens lekker door blaast, gaat die net zo hard problemen geven.
Ga dan gewoon voor benzine, eventueel met LPG als dat in je directe omgeving te koop is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 19:51

Voor een trekker van eigen erf naar landgoed heb je denk ik zelfs geen rijbewijs nodig... Maar ik kan fout zijn daarin.

En een C-rijbewijs halen en een vrachtwagen? Kan je voor nog een hoop andere dingen gebruiken, zoals hooi en stro halen, paarden vervoeren, noem maar op. Onder oldtimer plaat is dat nog betaalbaar en die hoeven geen keuring meer.
Of als auto een oldtimer die aan die voorwaarden voldoet, al weet ik niet of je dan een trailer er achteraan mag.

Granoek

Berichten: 10725
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 20:45

Varekaj schreef:
Kan je de paarden niet aan de hand of onder de man verzetten?

Nee dat is heel moeilijk/onpraktisch omdat er meestal maar 1 of 2 mensen zijn. Weides variëren van een stuk ietsje verder in de straat tot winterweides bij bevriende boeren 10km verder. Mijn paarden staan thuis maar worden bv gekapt op stal 5km verder, waarvoor ik ze dus op de trailer zet. Heb ook niet de tijd om ze voor zo'n dingen heen en terug te rijden/wandelen want ben maar 1 dag vrij en moet dan zo veel inhalen |o

Rex_Rolfo je lacht er mee maar ik tel de dagen af tot mijn om zijn nissan patrol weg doet, ouwe rammelbak. Nooit problemen mee :D

Bedankt voor de tips over de T5! De dodge rijdt op LPG en die nemen we dus ook als we bv naar zee gaan oid. Denk als die optie voorbijkomt dat hij zéker voor iets met LPG zal gaan.

Er is een vrachtwagen, passen 8 trekpaarden op en zijn broer en vader hebben C rijbewijs, maar is vaak ook zo onpraktisch of zie ik dat verkeerd? Heb het nooit de moeite gevonden er mijn rijbewijs voor te halen (maar ik schreeuw wel bij hoog en laag dat ik het graag zou hebben voor de leuk :D )

Het is moeilijk uit te leggen en ik vergeet hele tijd delen van het verhaal, excuses
Zij hebben een dikke 40 trekpaarden en doen keuringen en prijskampen, als er veel paarden mee gaan gaat de vrachtwagen mee, gaan er maar 3 mee dan rijden ze met 2 trailers.
Het trekvermogen was daarom voor mijn vriend niet zo belangrijk omdat ze prima voorzien zijn (en ik ook) maar ik zou dus graag wat kleiners willen en toch niet inleveren op de 'onafhankelijkheid' van zelf een trailer te kunnen trekken, puur omdat ik het vreselijk vind om anderen na te moeten lopen om dingen gedaan te krijgen.

Begin met mijn eigen verhaal steeds meer het idee te krijgen dat ik gewoon een zeur ben. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 20:51

Met een vrachtwagen kan je er wel een aantal tegelijk vervoeren, kan wat beter tegen stilstaan, als je niet rijdt betaal je geen wegenbelasting (want dat bakje tikt niks aan), je kan met 2 op pad met 1 voertuig (ene rijdt heen en andere terug) en je kan dan 2 kleine zuinige auto's in de plaats nemen. Of een kleine en middenklasse met wat meer koffer.

Mijn Pajero mag 2800 trekken, kan je ook wel 1 paard mee vervoeren in een trailer.

ikke

Berichten: 38645
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 23:07

Granoek schreef:
Varekaj schreef:
Kan je de paarden niet aan de hand of onder de man verzetten?

Nee dat is heel moeilijk/onpraktisch omdat er meestal maar 1 of 2 mensen zijn. Weides variëren van een stuk ietsje verder in de straat tot winterweides bij bevriende boeren 10km verder. Mijn paarden staan thuis maar worden bv gekapt op stal 5km verder, waarvoor ik ze dus op de trailer zet. Heb ook niet de tijd om ze voor zo'n dingen heen en terug te rijden/wandelen want ben maar 1 dag vrij en moet dan zo veel inhalen |o

Rex_Rolfo je lacht er mee maar ik tel de dagen af tot mijn om zijn nissan patrol weg doet, ouwe rammelbak. Nooit problemen mee :D

Bedankt voor de tips over de T5! De dodge rijdt op LPG en die nemen we dus ook als we bv naar zee gaan oid. Denk als die optie voorbijkomt dat hij zéker voor iets met LPG zal gaan.

Er is een vrachtwagen, passen 8 trekpaarden op en zijn broer en vader hebben C rijbewijs, maar is vaak ook zo onpraktisch of zie ik dat verkeerd? Heb het nooit de moeite gevonden er mijn rijbewijs voor te halen (maar ik schreeuw wel bij hoog en laag dat ik het graag zou hebben voor de leuk :D )

Het is moeilijk uit te leggen en ik vergeet hele tijd delen van het verhaal, excuses
Zij hebben een dikke 40 trekpaarden en doen keuringen en prijskampen, als er veel paarden mee gaan gaat de vrachtwagen mee, gaan er maar 3 mee dan rijden ze met 2 trailers.
Het trekvermogen was daarom voor mijn vriend niet zo belangrijk omdat ze prima voorzien zijn (en ik ook) maar ik zou dus graag wat kleiners willen en toch niet inleveren op de 'onafhankelijkheid' van zelf een trailer te kunnen trekken, puur omdat ik het vreselijk vind om anderen na te moeten lopen om dingen gedaan te krijgen.

Begin met mijn eigen verhaal steeds meer het idee te krijgen dat ik gewoon een zeur ben. :Y)

Ik rijd al 30 jaar privé een vrachtwagen en echt, de rest is voor de mindere goden!
Als die vrachtwagen al ter beschikking staat; ik zou morgenochtend eerste werk bellen met de lokale rijschool en aan m'n C-rijbewijs beginnen!

Elli99
Berichten: 107
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:16

Haiii,

Ik heb echt heel weinig verstand van auto’s, vandaar dat ik mijn vraag hier even stel…

Ik heb een trailer met Max laadvermogen 1440 kilo (1,5 paard) nu ben ik mijn auto tijdelijk even kwijt. Mijn ouders zeiden dat ik die van hun wel mee mocht maar volgens mij kan die geen trailer trekken toch? Ik heb de gegevens even bijgevoegd (afbeelding)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Elli99 op 20-07-22 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:16

Ik zie geen gegevens

Edit: nu wel nee die mag maar 700 kg trekken
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-07-22 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Elli99
Berichten: 107
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:17

Spenk schreef:
Ik zie geen gegevens


Nu wel als het goed is!