Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xsensibel schreef:Spenk schreef:Ik zou nu echt geen diesel meer aanschaffen. Dat gaat op steeds meer plekken straks een probleem worden en het prijsverschil is Nederland is nu slecht 10 cent per liter maar je betaald veel meer wegenbelasting.
Tegenwoordig kunnen benzines ook heel prima trekken.
Maar een diesel is 9/10x wel zuiniger. De Porsche van mijn vader zuipt zichzelf echt leeg met de trailer erachter. Terwijl de Volvo van mijn vriend een heeel stuk zuiniger is..
Spenk schreef:xsensibel schreef:Maar een diesel is 9/10x wel zuiniger. De Porsche van mijn vader zuipt zichzelf echt leeg met de trailer erachter. Terwijl de Volvo van mijn vriend een heeel stuk zuiniger is..
Dan noem je ook een auto... de volvo benzine van mijn schoonvader loopt 1 op 6 ja met een trailer maar mijn seat leon 1 op 13 met de trailer. De golf diesel van mijn zwager die zegmaar in model zelfde is als de leon loopt ongeveer hetzelfde ook 1 op 13 met een kar. Maar ik weet niet hoe het bij andere mensen is maar ik maak merendeel van mijn kilometers toch echt zonder trailer.
Ik zie her gebeuren diesel steeds vaker nergens in mogen bij meerdere garages deelden ze die mening ook.
Varekaj schreef:Die gedachte heeft mijn vriend ook. Echter hebben we nu ook al flink wat LEZ in België waar ik met mijn auto niet (meer) mag komen, maar ik heb daar tot nu toe echt nog nooit hinder van gehad.
Ofwel kunnen we er met zijn huidige auto heen, ofwel per fiets/trein. Wanneer hij voor werk naar buitenland moet kan hij een poolwagen krijgen via zijn werkgever (wat hij ook regelmatig doet) en over 2-3 jaar krijgt hij sowieso een auto van het werk als onderdeel van zijn loonpakket.
Er is daardoor altijd een auto beschikbaar waar we alles mee kunnen. Voor vakantie met de auto krijgen we de station van zijn pa mee, omwille iets comfortabeler voor vriend dan mijn bakkie en zuiniger op de weg. Mijn vriend zit in de mijne nogal opgevouwen met zijn lange benen
Elektrisch is hij absoluut niet van overtuigd ivm vervuilende van de batterijen en hoe duur en omslachtig het allemaal is voor langere afstanden. Die kennis heeft hij van collega's die 100% elektrisch rijden voor werk. Valt vies tegen.
Varekaj schreef:Die hebben we maar daar zijn dingen aan gewijzigd volgens mij. De leeftijd waarop je niet meer naar de APK moet bijvoorbeeld zijn opgetrokken, en dan meten ze elke keer je roetuitstoot.
En helaas niet de plek en handigheid om zo'n auto zelf te onderhouden als er wat aan scheelt. (Al heb ik indertijd stiekem een opleiding automechanica overwogen in avondles om het wel te leren...)
Maar behalve dus wat praktische dingen zoals wegenbelasting etc, wat is nou het beste qua trekken: diesel of kan het toch met benzine? En wat zijn bij benzines dan de voornaamste aandachtspunten?
Varekaj schreef:Ik voel bij mijn huidige auto (diesel) heel snel dat koppel erin komen bij vertrek en bergop rijden, kan er ook heel fijn mee spelen en als er geschakeld moet worden is dat fijn te doseren en regelen.
Net omdat je bij benzine hoger in toeren moet (of zou moeten) voor hetzelfde resultaat zit ik met wat twijfel.
Idem met een automaat. Al aantal keer mee gereden in de bergen (Pyreneeën) zonder lading erachter, maar het was toch soms wel gevoel van zwoegen om omhoog te raken bij de scherpe stijlen bochten en afdalen was constant remmen, omdat de automaat niet voldoende op de motor ging schakelen om meer power te krijgen/af te remmen.
Niet dat ik hier vaak zulke hellingen te verduren krijg, maar er zijn toch wel paar locaties waar ik met trailer naartoe ga met pittige stukjes omhoog/omlaag op smalle veldwegen.
Dayanara schreef:Nu was ik aan het Googlen en zag ik de Peugeot 308 voorbijkomen. Heeft iemand deze voor de trailer staan? Ik heb 0,0 ervaring met Franse auto's s en ik wil gewoon een betrouwbare auto.
MarjanB schreef:Voor elke auto is het slecht om alleen maar korte stukken te rijden. Ze branden dan gewoon niet schoon… dus dat is altijd wel iets om in je achterhoofd te houden.
Rex_Rolfo schreef:Gewoon oud barrel zonder die milieu rommel aanschaffen. Of een trekker, betaal je ook geen wegenbelasting
Varekaj schreef:Kan je de paarden niet aan de hand of onder de man verzetten?
Granoek schreef:Varekaj schreef:Kan je de paarden niet aan de hand of onder de man verzetten?
Nee dat is heel moeilijk/onpraktisch omdat er meestal maar 1 of 2 mensen zijn. Weides variëren van een stuk ietsje verder in de straat tot winterweides bij bevriende boeren 10km verder. Mijn paarden staan thuis maar worden bv gekapt op stal 5km verder, waarvoor ik ze dus op de trailer zet. Heb ook niet de tijd om ze voor zo'n dingen heen en terug te rijden/wandelen want ben maar 1 dag vrij en moet dan zo veel inhalen![]()
Rex_Rolfo je lacht er mee maar ik tel de dagen af tot mijn om zijn nissan patrol weg doet, ouwe rammelbak. Nooit problemen mee![]()
Bedankt voor de tips over de T5! De dodge rijdt op LPG en die nemen we dus ook als we bv naar zee gaan oid. Denk als die optie voorbijkomt dat hij zéker voor iets met LPG zal gaan.
Er is een vrachtwagen, passen 8 trekpaarden op en zijn broer en vader hebben C rijbewijs, maar is vaak ook zo onpraktisch of zie ik dat verkeerd? Heb het nooit de moeite gevonden er mijn rijbewijs voor te halen (maar ik schreeuw wel bij hoog en laag dat ik het graag zou hebben voor de leuk)
Het is moeilijk uit te leggen en ik vergeet hele tijd delen van het verhaal, excuses
Zij hebben een dikke 40 trekpaarden en doen keuringen en prijskampen, als er veel paarden mee gaan gaat de vrachtwagen mee, gaan er maar 3 mee dan rijden ze met 2 trailers.
Het trekvermogen was daarom voor mijn vriend niet zo belangrijk omdat ze prima voorzien zijn (en ik ook) maar ik zou dus graag wat kleiners willen en toch niet inleveren op de 'onafhankelijkheid' van zelf een trailer te kunnen trekken, puur omdat ik het vreselijk vind om anderen na te moeten lopen om dingen gedaan te krijgen.
Begin met mijn eigen verhaal steeds meer het idee te krijgen dat ik gewoon een zeur ben.