Dees schreef:Clairetje81, herkenbare zoektocht. Afgelopen winter had ik dezelfde zoekvraag.
Er zijn heel veel auto's die aan die zoektocht kunnen voldoen. Het helpt als je al een voorkeur hebt richting een bepaald type auto.
Ik heb toen een Excel opgetrokken en ben aan de hand van informatie te vinden op Autoweek, ANWB en Autotrack auto's met elkaar gaan vergelijken. Brandstofkosten waren voor mij geen issue meer (weinig km's), maar kosten als afschrijving en MRB des te meer. PLus, ik ben totaal niet handig en heb nog minder zin om regelmatig naar de garage te moeten, dus ik wilde een auto met weinig km's.
Voor mij viel VW Golf af omdat de kofferbak niet groot genoeg was (westernzadel). Een VW Tiguan vind ik prachtig maar op diverse sites las ik dat die auto als trekauto nogal een vraagteken is. Hyundia's vielen kwa verbruik echt buiten de norm. Peugeots kwamen als vrij onbetrouwbaar uit verschillende auto-tests (die 3008 rijdt prima trouwens). Renault is een merk waar ik niets mee heb. Toyota en Honda werden me in aanschaf te duur. Ford Kuga is een mooie auto, valt ook prima binnen budget (veel auto voor betrekkelijk weinig geld) maar ik vond hem niet prettig rijden. Ford C-Max kan trouwens ook prima 1.500 kg aan de haak hebben, die vond ik beter rijden. De BMW X1 heb ik verder niet onderzocht maar die kan het ook. Ik kwam uit een Audi A4 en die trok ook prima.
Mijn uiteindelijke shortlist werden de Volvo V60 (ik ben Volvo-fan, maar ze zijn op het moment erg duur en dat zijn ze bij de garage ook weet ik uit ervaring), een Opel Mokka die 1.500 kg mag trekken (moet je even om zoeken) omdat ik ze gewoon erg mooi vind (maar verder geen ervaring mee), en de Mazda CX-5. Juist omdat de Mazda CX-5 als erg goed en betrouwbaar uit de onderzoeken komt, en ik helemaal verliefd werd om die mooie blauwe kleur, is het die geworden. Al had het weinig gescheeld of ik was toch de V60 gaan halen.
Ik ben zeer tevreden over mijn CX-5, hij is iedere cent waard.
Ik las je verhaald over de Volkswagen Tigun, daar wil ik even op in haken. Ik heb een Volkswagen Tiguan 1.4 4 motion wat een fijne auto is dat voor voor de trailer. Ik rijd zelf altijd met mijn Welsh e-pony en mijn 1 paards trailer. Maar ook met de 2 paards en het paard van een vriendin erbij rijdt hij nog super. Trekt makkelijk op. Hij mag 2 ton trekken. Ben er echt super blij mee.