[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Clairetje81

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:53

Ik ben ook op zoek naar een auto voor een 1 of 1,5 paard trailer. Vandaag een Nissan Qashqai gezien maar die mag maar 1200kg trekken dus dat is wel krap. (Viel mij wel tegen overigens) lange afstanden ga ik niet rijden. Hoogstens een keer naar de club of een wedstrijd in de buurt.

Valt mij op dat de meeste wat nieuwere auto’s rond de 1200kg Max trekgewicht hebben.
Budget is tussen de 15 en 20k maar zie nu even door de bomen het bos niet meer. Alles wat ik leuk vind kan te weinig trekken of is te duur.. Vind die Mazda’s cx5 erg leuk maar daar hangt wel een prijskaartje aan. En heb echt 0 verstand van auto’s..

Zoek een leuke niet al te grote SUV waar ik ook lekker mee op vakantie kan met de kinderen en die een lichte trailer met paard kan trekken.. iemand tips?

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:57

Is een Volvo S40 of S60 dan niet iets? Zijn niet hele grote auto's, wel betrouwbaar.
Ik heb inmiddels een Hyundai Tucson 2.0. Die zijn ook best wel goed verkrijgbaar voor niet teveel geld :)

Alessa88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 23:32

Hoi allemaal,

Wat een verademing! Vandaag voor het eerst met onze nieuwe auto (Mazda CX-5 2.5) de trailer getrokken en wat een genot. Had dit veel eerder moeten doen!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 06:49

Ik zeg Volvo. Heel degelijk en betrouwbaar. Genoeg trekkracht.
Wij hebben zelf een V60, maar misschien is een XC60 iets voor jullie?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:33

Clairetje81 schreef:
Zoek een leuke niet al te grote SUV waar ik ook lekker mee op vakantie kan met de kinderen en die een lichte trailer met paard kan trekken.. iemand tips?

Ga naar https://www.gaspedaal.nl, vul je wensen in incl trekgewicht en kijk wat er uit komt rollen.

Kadjar, Tiguan, maar ook een enkele Qashqai, CX5 enz. Alternatief: Outlander phev, nog 2,5 jaar halftarief wegenbelasting.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 11:32

@Clairetje 81, ik heb een Skoda Kodiaq, die past ook binnen jouw wensenpakket.
Hij mag 1800kg trekken, ik ben tevreden over deze auto.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:51

Clairetje81, herkenbare zoektocht. Afgelopen winter had ik dezelfde zoekvraag.
Er zijn heel veel auto's die aan die zoektocht kunnen voldoen. Het helpt als je al een voorkeur hebt richting een bepaald type auto.

Ik heb toen een Excel opgetrokken en ben aan de hand van informatie te vinden op Autoweek, ANWB en Autotrack auto's met elkaar gaan vergelijken. Brandstofkosten waren voor mij geen issue meer (weinig km's), maar kosten als afschrijving en MRB des te meer. PLus, ik ben totaal niet handig en heb nog minder zin om regelmatig naar de garage te moeten, dus ik wilde een auto met weinig km's.

Voor mij viel VW Golf af omdat de kofferbak niet groot genoeg was (westernzadel). Een VW Tiguan vind ik prachtig maar op diverse sites las ik dat die auto als trekauto nogal een vraagteken is. Hyundia's vielen kwa verbruik echt buiten de norm. Peugeots kwamen als vrij onbetrouwbaar uit verschillende auto-tests (die 3008 rijdt prima trouwens). Renault is een merk waar ik niets mee heb. Toyota en Honda werden me in aanschaf te duur. Ford Kuga is een mooie auto, valt ook prima binnen budget (veel auto voor betrekkelijk weinig geld) maar ik vond hem niet prettig rijden. Ford C-Max kan trouwens ook prima 1.500 kg aan de haak hebben, die vond ik beter rijden. De BMW X1 heb ik verder niet onderzocht maar die kan het ook. Ik kwam uit een Audi A4 en die trok ook prima.

Mijn uiteindelijke shortlist werden de Volvo V60 (ik ben Volvo-fan, maar ze zijn op het moment erg duur en dat zijn ze bij de garage ook weet ik uit ervaring), een Opel Mokka die 1.500 kg mag trekken (moet je even om zoeken) omdat ik ze gewoon erg mooi vind (maar verder geen ervaring mee), en de Mazda CX-5. Juist omdat de Mazda CX-5 als erg goed en betrouwbaar uit de onderzoeken komt, en ik helemaal verliefd werd om die mooie blauwe kleur, is het die geworden. Al had het weinig gescheeld of ik was toch de V60 gaan halen.
Ik ben zeer tevreden over mijn CX-5, hij is iedere cent waard.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:20

Wie wil er eens met mij meedenken ?

Ivm nieuwe fase met pony's voor de kids ipv paarden voor moeders heb ik weer een trailer aangeschaft en wil ik ook een andere auto .

Ik kwam een Suzuki Grand Vitara 2.0 tegen waar een kogeldruk beschreven staat van 85

Had ook wat andere merken/ types in mijn lijstje staan waar ik wel een kogeldruk bij kan vinden van 100 (wat aanbevolen / ideaal is toch ? )

De verkoper van de Grand Vitara zei aan de telefoon dat kogeldruk allemaal wel mooi is maar dat het nog belangrijker is waar de trekhaak aan bevestigd is. Bij deze zou dat aan het chassis zijn en volgens hem beter dan een Tiguan of een Sportage (k.d 100) waar ze aan de bodemplaat zijn bevestigd ?

Wie kan daar iets zinnigs over zeggen? Deze meneer kan uiteraard ook mij zijn straatje in willen praten :) Of is het inderdaad een sterk argument?

(anderen op mijn onderzoek-lijstje; Ford Kuga, Hyundai Santa-Fe, M Outlander, R Koleos)

Ik zal de komende jaren echt nog wel in de pony's blijven dus de trailer zal niet max beladen worden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 11:36

Volgens mij maak je het jezelf wel wat onnodig moeilijk...
Als de RDW zo'n auto heeft goedgekeurd voor een trekhaak en die trekhaak is gemonteerd door een regulier erkend autobedrijf/dealer (en dus niet door Beun de Haas), en de gewichten van de trailer passen bij hetgeen op het kentekenbewijs van de auto staat, dan zit het echt wel snor hoor. Zowel met montage als met kogeldruk.

Als je bij iedere auto aan de onderkant moet kijken hoe de trekhaak bevestigd is... ik denk dat ze in de showrooms aardig lol om je zullen hebben.
Zorg dat de verkoper je gebruiksdoel goed begrijpt en hij zal je prima informeren over zijn assortiment. Als hij zelf denkt dat het niet gaat, zal hij je het waarschijnlijk niet willen verkopen vanwege het risico op gedonder.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 13:47

Dees schreef:
Volgens mij maak je het jezelf wel wat onnodig moeilijk...
Als de RDW zo'n auto heeft goedgekeurd voor een trekhaak en die trekhaak is gemonteerd door een regulier erkend autobedrijf/dealer (en dus niet door Beun de Haas), en de gewichten van de trailer passen bij hetgeen op het kentekenbewijs van de auto staat, dan zit het echt wel snor hoor. Zowel met montage als met kogeldruk.

Als je bij iedere auto aan de onderkant moet kijken hoe de trekhaak bevestigd is... ik denk dat ze in de showrooms aardig lol om je zullen hebben.
Zorg dat de verkoper je gebruiksdoel goed begrijpt en hij zal je prima informeren over zijn assortiment. Als hij zelf denkt dat het niet gaat, zal hij je het waarschijnlijk niet willen verkopen vanwege het risico op gedonder.

Anders gezegd: als je auto geen chassis heeft, kun je daar ook geen trekhaak aan vast maken }>

En nee, de meeste auto's, ook de moderne Vitara, hebben helemaal geen chassis meer maar een zelfdragende carrosserie!

Ik zou dus ergens anders een auto kopen, Carlijn, waar ze je geen onzin proberen te verkopen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 15:51

Heb niet het hele topic doorgelezen. Maar met het oog op de toekomst vraag ik me af aan welke auto ik moet denken als ik een Arabier wil vervoeren.

Weet niet wat ie straks gaat wegen als ie uitgegroeid is. Maar gok dat ik met 450 kg wel in de goede richting zit.
Heb voor mijn draver voorheen altijd een vrachtwagentje gehuurd. Maar als ik vaker weg zou willen, dan wordt dat een best duur geintje.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 15:59

Iemand ervaring met de Hyundai Santa Fe voor 2 paards trailer? ca 2250 kg
En dan welk type benzine.

Wat is jullie voorkeur automaat of schakel?
Ik vind schakelen fijner zeker met achteruit rijden maar die zijn er niet heel veel.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 16:17

Juist met achteruit steken is een automaat ideaal. Met vooruit rijden hoor je mij ook niet klagen.

@Dilan93, de meeste auto's die 1400 - 1500 kg kunnen trekken zijn geschikt. Heb je B of BE rijbewijs?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 16:30

Ik heb een automaat en t rijd heerlijk zowel voor als achteruit
Heb een megane station uit 2021 en mag 1700 trekken

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 16:33

Ik heb een BE en een 2 paardstrailer
Zoek echt 1 die in ieder geval 2250 mag trekken en met genoeg koppel en PK's
Zoeken naar speld in een hooiberg wat betreft benzine auto's voor een beetje normale prijs.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 16:58

Rex_Rolfo schreef:
Juist met achteruit steken is een automaat ideaal. Met vooruit rijden hoor je mij ook niet klagen.

@Dilan93, de meeste auto's die 1400 - 1500 kg kunnen trekken zijn geschikt. Heb je B of BE rijbewijs?

Ik heb een B-rijbewijs. Wel bereid om voor BE te gaan als dat nodig is.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 17:22

Met een Arabier heb je aan 1400 kg genoeg, dus zou je een trailer met Toegestane Maximale Massa 1600 kg kopen kun je die als het nodig is makkelijk terug laten keuren naar 1400 kg.

Dan hou je 3500-1400 = 2100 kg over voor TMM auto als je met B wilt rijden. Keuze genoeg, een Megane zoals MarjanB heeft is waarschijnlijk wel een optie, ligt er maar net aan wat je een beetje zoekt. Als je iets op het oog hebt: op rdw.nl kun je per kenteken zien wat de maximale gewichten zijn. Zou wel een auto met wat meer cilinderinhoud uitzoeken. Die 1.2 blokjes die dankzij turbo nog een aardig vermogen hebben zijn niet ideaal om een trailer te trekken.

Beter is E achter B halen, dan heb je die beperking niet. En een paar lessen in rijden met aanhanger zijn vaak sowieso een goed idee.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 18:52

Een paar lessen lijkt me zeker een goed plan :j

Maar wil niet een al te grote auto, omdat ie ook als 'gewoon' vervoer moet dienen :)
Die joekels die amper in een normaal parkeervak passen zijn dan niet zo praktisch.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 22:39

Dilan93 schreef:

Maar wil niet een al te grote auto, omdat ie ook als 'gewoon' vervoer moet dienen :)
Die joekels die amper in een normaal parkeervak passen zijn dan niet zo praktisch.

Deze kan zelf inparkeren :') maar moet zeggen dat ik die auto echt overal tussen pleur. Maar goed ik kom overal en nergens en altijd makkelijk geweest met inparkeren.

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:31

Dilan93 schreef:

Kijk eens naar bijvoorbeeld een Honda Civic 1.8, mijne is uit 2008.
Rijdt 1 op 14/15 zonder trailer, vind dat zelf erg netjes voor een auto die 1400kg mag trekken.
Met de trailer rijdt hij prima, heb er al wat ritjes van +- 2 uur op zitten met beladen trailer á 1300kg totaal gewicht.

Ook de Opel Astra 1.6 Turbo zou een optie kunnen zijn, hoewel ik zelf niet afhankelijk zou willen zijn van de turbo denk ik om mijn trailer veilig van a naar b te krijgen. Heb hier geen ervaring mee, dus dat is meer omdat het voor mij onbekend is.

Op AutoTrack kun je filteren op trekgewicht en verbruik om zo een selectie te maken van wat er binnen budget beschikbaar is.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:57

Thanks voor de tips :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:10

Ik parkeer mijn bus (VW T5) 10x makkelijker dan de gewone (kleinere) personenwagen, puur doordat ik het door de hoogte allemaal lekker makkelijk kan zien.
En omdat die bus ook heel lekker direct stuurt en een verrassend kleine draaicirkel heeft voor hoe groot datie is.

Dat een grotere auto lastiger is in het dagelijks verkeer hoeft niet zo te zijn, bedoel ik maar te zeggen ;-)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 18:52

Ik ben nog steeds erg blij met mijn combi. Was al een poos niet meer op pad geweest. Heb er 1 paard in. 2 mag mijn auto niet trekken. Maar hier in de buurt kun je voor 60 euro per dag een busje huren die 2000 kg mag trekken. Dus als ik met 2 op pad wil doe ik dat.
Mijn vriend had eerst een Dodge Ram.
Dat was echt ideaal. Maar nu een volledige elektrische auto. Ook leuk speelgoed Maar heb je met trailer niks aan.
Afbeelding

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 18:56

Ik had een renault trafic manueel en nu een renault alaskan automaat. Ik vind normaal manueel ook fijner rijden maar met trailer er achter kies ik toch wel echt voor het gemak van automaat

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:13

Zijn er hier ervaringen met een Skoda Octavia (2009) 1.9liter diesel automaat?
Mag 1400kg trekken op papier